Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev: .....jag föredrar hundra gånger av hundra den svenska modellen framför den "beslutsamhet" som visas av t ex Trump och Solberg....

Vi som följer den italienska politiken noterade igår ett nytt lågvattenmärke när fascistledaren Salvini krävde ett stopp för inresor från Afrika. Det är väl tyvärr bara en tidsfråga innan hans svenske motsvarighet kommer med liknande utspel...

/TKO
Det intressanta är att Salvini faktiskt har rätt, men av rakt motsatt skäl. Alla resor mellan Italien och Afrika bör stoppas, eftersom den "italienska sjukan" annars riskerar att spridas - till Afrika. Italien är ju just nu Europas värsta pesthål, även om Spanien verkar segla upp som god tvåa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... lt-nodlage
Spansk-italienska sjukan, kanske?

Trump är ju en pajas. Dessutom är hans prio ett inte pandemin. Såhär skriver den gamle högermannen Olle Ehnrencrona (jag kallar honom så eftersom jag som ung stötte på honom i politiken) i SvD:
I kristider lär vi oss att det spelar roll vem som är chef, och att politisera en krishantering har sina risker. Den stora faran ligger i fokusförflyttningen när det finns underagendor. De ansvariga försöker uppnå andra mål istället för att göra allt för att stoppa krisförloppet.

I Donald Trumps fall är handlar det om att han ska bli återvald. Ett mål som är överordnat allt annat.
https://www.svd.se/tegnell-menade-allva ... amlikheten
Ett styre som på sätt och vis liknar Vladimir Vladimirovitjs, fastän Trump förstås inte ändrar författningen lika lätt. Jag kan själv bara läsa ingressen men den som prenumererar på sagda tidning torde kunna läsa hela artikeln. Trump har ju i alla fall lovat att USA kommer att testa alla medborgare gratis i de fall det behövs, och det var ju oerhört hyggligt. Hr. Presidenten har ju enligt uppgift själv låtit testa sig, och då slapp han ju betala. Skönt för honom.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Igår såg jag för första gången ett längre inslag med den så förtalade Anders Tegnell på TV (SVT Aktuellt 21:00).
Till skillnad från flera av de andra inbjudna (Fru Knutsson t ex) gav han ett seriöst och förtroendeingivande intryck. Enligt min mening förklarade han pedagogiskt varför svenska myndigheter gör som dom gör - och pekade också på den i många fall avgörande skillnaden i beslutsstrukturer mellan vårt land och t ex Norge och Danmark. Finland däremot har kvar den svenska rättstraditionen och har agerat i stort sett som vi... jag föredrar hundra gånger av hundra den svenska modellen framför den "beslutsamhet" som visas av t ex Trump och Solberg.
/TKO
Ja, Erna Solberg vet jag inte så mycket om, utom det faktum att hon hade det dåliga omdömet att bilda regering med Fremskrittspartiet. Norge och Danmark har ju dessutom ministerstyre, till skillnad från Sverige och Finland. Det är den avgörande statsrättsliga skillnaden. Naturligtvis finns det en god portion populism i Danmarks och Norges beslut, dock bör man lägga märke till att länderna styrs av regeringar med olika politisk färg.

Troligen har de åtgärder man nu aviserar/genomför inte den effekt man önskar - det är för sent för det nu. Hade man gjort det i februari kanske det skulle ha kunnat göra skillnad. Beträffande skolstängning så förefaller det vara en effektiv åtgärd rent matematiskt, men frågan är alltså om en sådan åtgärd får negativa följdverkningar i så stor utsträckning att den motverkar sitt syfte. Det finns en del som talar för det. I dagens läge finns de ju de som hävdar att barn inte spelar någon roll i smittspridningen. Problemet är bara det att det inte finns någon säker kunskap kring detta:
https://www.straitstimes.com/world/euro ... ay-experts

Att Åkesson kräver stängda skolor är ju helt följdriktig - han har också en underagenda, som Olle Ehrencrona säger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nu ska jag - hör och häpna - inte ägna mig specifikt åt att kritisera dr. Anders Tegnell. Han som person är ju egentligen ointressant, det är FHM:s ledningsgrupps handlande som har bidragit till att vi befinner oss i den situation vi befinner oss i idag. Jag ska börja med att citera ett inlägg i Läkartidningen och som är så välskrivet att det förtjänar att återges i sin helhet. Det är skrivet av ingenjören, teknologie doktorn och professorn i biofysik (en disciplin i gränslandet mellan fysik och molekylärbiologi) Björn Högberg vid KI:
Björn Högberg skrev:Det mest häpnadsväckande med folkhälsomyndighetens strategi tycker jag är bristen på ordentliga förklaringar av strategin. Någon där måste väl kunna skriva en blogpost, göra en powerpoint presentation eller vad som helst där de faktiskt refererar till de data de säger tyder på att mera isoleringsåtgärder, skolstängningar e.t.c. är ineffektiva? Någon måste väl kunna säga vad de faktiskt tror är rätt tillfälle för dessa åtgärder och förklara varför? Hur förklarar man de stora skillnaderna mellan Japan, Sydkorea å ena sidan och Europa/Italien å andra? Hur förklarar man i detalj varför man tror att Sverige är bättre rustat än Italien? Istället ger man kortfattade generiska förklaringar, avfärdningar och auktoritetsargument i form av "studier har visat".

Alla som varit på en vetenskaplig konferens och sett kritiskt vägande och växlande av argument mellan forskare under presentationer måste inse att bristen på genomgripande förklaringar av foklhälsomyndighetens hypotes och referenser till underliggande data förefaller väldigt ovetenskapliga. Jag är forskare och förklaringar som alla kan förstå är de mest kraftfulla har jag märkt under mitt arbetsliv. Forskare som gillar att ge ett sken av att deras forskning är för svår att förstå för gemene man, och ibland även för forskarkollegor, och inte orkar förklara har jag inte mycket till övers för. Enligt min erfarenhet kan man i princip strunta i dem utan att förlora många insikter.

I början framhöll folkhälsomyndigheten starkt att smittspårning är den effektivaste metoden (förutom handhygien e.t.c.). Nu har vi gett upp smittspårningen helt, i alla fall i Stockholm där spridningen förmodligen är som störst. Den enda andra åtgärden som kommit sedan dess är förbud mot arrangemang med mer än 500 pers. Så vad är egentligen strategin nu?
Ja, vad är egentligen strategin nu? FHM verkar stå rätt handfallen. Nu försöker man hindra smittan att ta sig in i vården och bland den äldre populationen utan att riktigt veta hur. Det är en vansklig strategi, eftersom den som jag tidigare framhållit är helt beroende av smittspridningens omfattning och det totala smittotrycket i samhället. Dessutom finns tecken på att åtminstone den förstnämnda håller på att bryta samman redan. Förutom smittan bland vårdpersonalen i Varberg har vi nu den här incidenten i Lund:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO ... -isolering
För att den ska vara framgångsrik är den dessutom helt beroende av att skyddsmateriel finns tillgänglig för vårdpersonalen och där har vi uppenbara brister, någon som flera källor - även dr.- Tegnell har vittnat om.
http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyhet ... Stockholm/

Men nu har Sverige avhänt sig möjligheten att hålla koll på smittspridningen, trots att det Sydkoreanska exemplet visar att detta är extremt nödvändigt. Sydkorea är det enda land, förutom den kinesiska kommunistdiktaturen, som framgångsrikt har bekämpat covid-19-epidemin, och det har man gjort genom att utföra massvis med tester. Sydkorea har ungefär fem gånger större befolkning, men man har genomfört mer än 200.000 tester (motsvarande för Sverige är kanske ~ 3.000 tester) . Då har man också koll på smittspridningen. FHM säger att det inte längre är "viktigt" att ha en omfattande testverksamhet. Det är ju rena nyset, den verkliga orsaken är att testutrustningen håller på att ta slut: http://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyhet ... naviruset/
Det betyder att Sverige inte längre har någon koll på smittspridningen.

Då får man säga att Boris Johnson är mera uppriktig. Där säger man att man inte kommer att genomföra några större åtgärder för att hejda smittspridningen, utan man förlitar sig på den sk. flockimmuniteten, dvs. när tillräckligt många har fått immunitet, naturlig (vid genomgången sjukdom, även om kända coronavirus brukar ge ganska kortvarig sådan) eller inducerad (via vaccin, och sådant finns som bekant inte och kommer att dröja många år - om det ens är möjlig). Den strategin får sägas vara sant marknadsekonomisk, även om den såklart kommer att kräva en massa människors liv. När smittan bitit sig fast går den nämligen inte att hejda, eftersom ingen har någon som helst immunitet just nu (utom de som oförhappandes tillfrisknat). Därför kommer de flesta i Sveriges befolkning att smittas förr eller senare, så är det bara. Det är ren matematik, en kedjereaktion ungefär som i ett exploderande kärnvapen. Varje kärnklyvning ger upphov till i medeltal tre fria neutroner som kan klyva tre uran- eller plutoniumkärnor osv. tills bomben sprängs isär.

Smittotalet R0 är avgörande för hur omfattande smittspridningen blir innan epidemin avtar, genom att det ingår in som en faktor i den enkla formel som visar hur stor del av befolkningen som måste bli immun innan epidemin avtar, nämligen 1 - (1 / R0). WHO uppskattar R0 till ca. 2,4 vilken troligtvis är för lågt, men vi räknar på det, det ger en flockimmunitet på ~57% av befolkningen. Sveriges befolkning är ca. 10,4 milj. , ger 5,9 milj. smittade/sjuka. Dödligheten i covid-19 är svår att bedöma, den är troligtvis lägre än t.ex. spanska sjukan, men högre än en vanlig säsongsinfluensa, så även om vi sätter dödligheten så lågt som 0,6% som innebär det att under loppet av kanske 2 år 35.000 människor kommer att dö av detta i Sverige. Det är i absoluta tal direkt jämförbart med spanska sjukan. Är R0 högre blir naturligtvis antalet dödsoffer också högre. Det effektiva värdet på R0 kan naturligtvis variera över tid, vilken i sin tur påverkar hastigheten varmed epidemin förlöper.

Trots vårt moderna samhälle står vi alltså rätt hjälplösa!

Sedan, till er som överlever: När detta är över måste man göra en ordentlig genomlysning av vad som gjordes rätt och fel, vilket t.o.m. dr. Tegnell flaggat för. Hela ledningen för FHM måste t.ex. bytas ut (GD Johan Carlsson går i pension nästa år och Anders Tegnell lär knappast vara aktuell som efterträdare). Risken är bara att samhället istället reagerar som efter spanska sjukan - man vill bara glömma och gå vidare. Eller som Grönköpings Veckoblad en gång skrev, man tillämpar den svenska skuldfördelningsmetoden: Eftersom det inträffade är allas fel, så är det i själva verket ingens fel!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Sedan, till er som överlever: När detta är över måste man göra en ordentlig genomlysning av vad som gjordes rätt och fel, vilket t.o.m. dr. Tegnell flaggat för. Hela ledningen för FHM måste t.ex. bytas ut (GD Johan Carlsson går i pension nästa år och Anders Tegnell lär knappast vara aktuell som efterträdare). Risken är bara att samhället istället reagerar som efter spanska sjukan - man vill bara glömma och gå vidare. Eller som Grönköpings Veckoblad en gång skrev, man tillämpar den svenska skuldfördelningsmetoden: Eftersom det inträffade är allas fel, så är det i själva verket ingens fel!
Vad är det för negativ inställning?* "till er som överlever". Du skulle förstås inbegripa dig själv och skiva "oss" i stället för "er". Man måste ju utgå från att man tillhör gruppen överlevare. Annars kan ju inställningen bli självuppfyllande! Även vi över 60 måste rycka upp oss! (Gissar att du också passerat den födelsedagen.) Jag gör just nu allt för att inte bli smittad. Har astma och börjar nu få den årliga allergin. Men för det senare hjälper apotekets receptfria piller.

Det skrivs i media om hamstring, och skyller på att folk är rädda att leveranserna ska utebli så det blir brist i butikerna. Jag har hamstrat för att slippa gå ut och handla, men inser nu att det här blir långvarigt. Så det blir Mathem framöver. Och jag har beställt prenumerationer på tidningar som jag normalt köper på stan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Sedan, till er som överlever: När detta är över måste man göra en ordentlig genomlysning av vad som gjordes rätt och fel, vilket t.o.m. dr. Tegnell flaggat för. Hela ledningen för FHM måste t.ex. bytas ut (GD Johan Carlsson går i pension nästa år och Anders Tegnell lär knappast vara aktuell som efterträdare). Risken är bara att samhället istället reagerar som efter spanska sjukan - man vill bara glömma och gå vidare. Eller som Grönköpings Veckoblad en gång skrev, man tillämpar den svenska skuldfördelningsmetoden: Eftersom det inträffade är allas fel, så är det i själva verket ingens fel!
Vad är det för negativ inställning?* "till er som överlever". Du skulle förstås inbegripa dig själv och skiva "oss" i stället för "er". Man måste ju utgå från att man tillhör gruppen överlevare. Annars kan ju inställningen bli självuppfyllande! Även vi över 60 måste rycka upp oss! (Gissar att du också passerat den födelsedagen.) Jag gör just nu allt för att inte bli smittad. Har astma och börjar nu få den årliga allergin. Men för det senare hjälper apotekets receptfria piller.

Det skrivs i media om hamstring, och skyller på att folk är rädda att leveranserna ska utebli så det blir brist i butikerna. Jag har hamstrat för att slippa gå ut och handla, men inser nu att det här blir långvarigt. Så det blir Mathem framöver. Och jag har beställt prenumerationer på tidningar som jag normalt köper på stan.
Ja, jag kommenterar självfallet inte min ålder eller min hälsostatus här. Som jag sade tidigare så får var och en göra vad den kan och sedan får man se hur det blir.

Nu har jag bara för avsikt att lämna några referenser som jag inte fick med i gårdagens skriverier. Den här tycker jag är tillräckligt tillförlitlig för styrka att UK verkligen satsar på att sjukdomen ska få sprida sig utan större kontroll, just för att bygga upp den förkättrade "flockimmuniteten": https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kont ... pridningen

Även dr. Anders Tegnells företrädare i ämbetet som statsepidemiolog, dr. Annika Linde, hävdar att detta måste vara FHM:s övergripande strategi, vilket givetvis förnekas. Som jag påpekade igår har det sina risker, en är att man inte vet mycket om vilket immunsvar coronavirus skapar hos människa. De som idag cirkulerar wordwide (och som betraktas som förkylningsvirus) med de knepiga förkortningarna HCoV-229E, -NL63, -OC43 och -HKU1, ger i allmänhet en relativt kortvarig immunitet efter genomgången infektion.

Både i Sverige och i UK hävdas förstås att "de svaga grupperna" måste skyddas. Jag tänker inte kommentera detta ytterligare själv, utan citerar istället ett avsnitt ur den brittiska tidningen "The Guardian", som jag betraktar som vederhäftig. https://www.theguardian.com/commentisfr ... e-pays-off
The Guardian skrev:However, the UK’s belief that this is the way forward (dvs. social distancing - "de svaga grupperna" får se till att isolera sig, min anm.) means that other measures, such as banning large gatherings and cancelling non-essential travel, have been ignored – although the government appeared to change tack on Friday on mass events. It also means that testing for those with minor symptoms and the linked contact tracing will no longer occur.

This is worrying and possibly reckless. It is impossible to keep separate the 80% who would largely be fine after contracting the virus from the 20% who would suffer severely. Especially if there is no testing taking place, we will not know exactly who has had the virus and when, and we still don’t know yet whether individuals can be re-infected once they have recovered.

While this plan might work in an ideal, predictable world, or in a computer simulation, we don’t live in a computer simulation.
Som sagt, UK prime minister Boris Johnson, en politiker som jag inte sympatiserar med (ens när han har kammat sig), talar faktiskt klarspråk på ett sätt som inte görs här i Sverige:'
https://www.theguardian.com/politics/vi ... ones-video

När man ändå är igång och önskar skulle man ju kunna lägga till att dr. Anders Tegnell inte uttalar sig så tvärsäkert:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ander ... i-sverige/

Här är ett alternativ till FHM:s rätt tillbakalutade hållning:
https://www.svd.se/fler-atgarder-kravs- ... tspridning (ev. bakom betalvägg - märkligt nog, eftersom det inte är en journalistisk produkt utan ett debattinlägg från externa skribenter)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

Äppelträd.jpg
Äppelträd.jpg (162.54 KiB) Visad 5054 gånger
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »



Med det avslutar jag mina skriverier i ämnet och i tråden. Nu får det gå som det går, både med mig och med världen! Tre döda och fyra i intensivvård so far.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Coronaviruset

Inlägg av Ulrik Berggren »

dr Cassandra Nojdh skrev:

Med det avslutar jag mina skriverier i ämnet och i tråden. Nu får det gå som det går, både med mig och med världen! Tre döda och fyra i intensivvård so far.
Tack doktorn, för den tid som varit! Jag måste skriva att jag haft stor behållning av denna tråd, och jag har en känsla av att den (tråden) inte kommer dö ut under de närmaste månaderna. Klarsynen här har öppnat mina ögon (och jag tror doktorn också kommer att ha svårt att hålla fingrarna borta mer än högst ett par dagar;))
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag tackar ingenjör Berggren för de vänliga orden. Själv vill jag bara lägga till en enda sak.

FHM:s strategi att "skydda våra äldre" och förhindra att smittan tar sig in i äldreboendena håller på att bryta samman redan nu, precis som jag förutsade. Och märk väl att det inte är några besökare, utan fastmer personalen, som dragit in smittan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-karantan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... -av-corona
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Coronaviruset

Inlägg av hgsldf »

Tyskarna har stängt färjelägret i Sassnitz, färjorna från Trelleborg får inte lägga till och min bostad ligger i Vorpommern (iutestängd). Jag åkte upp till Svedala just innan kaoset för att träffa ett par syskon och här är man fast.
/Göran
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

Hörde i teve i går att man kan ta fram ett test på om man har har haft covid-19. Och det skulle kunna vara klart om ca två veckor. Många får ju sjukan så odramatiskt att de inte ens noterar att de varit sjuka.
Det vore ju bra om man kunde bestämma vilka som blivit immuna mot viruset. Dessa personer behöver ju inte skydda sig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Melodifestivalsfinal om en vecka. Kommer vinnaren att åka till Rotterdam i Nederländerna, eller ställer man in av rädsla för smittspridning?
Blir det något OS i år? Diverse arrangemang och mässor är redan inställda.

2020 kanske går till historien som året utan internationella arrangemang. Året då flera flygbolag gick i konkurs, eftersom ingen vågar resa.
Kanske året med upplopp i några länder för att sjukvården inte fungerade för andra än diktatorn med anhang.
Kanske totalstängda gränser runt några länder eller öar.

Det kan bli ett spännande år! Men inte så roligt.
Odd skrev:*-festivalfinalen blir nog av. Frågan är väl om det blir med eller utan publik.
Det tycks bli som jag anade när det gäller ESC.
"Eurovision Song Contest 2020 ställs in".
Undra om vi slipper OS?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tackar ingenjör Berggren för de vänliga orden. Själv vill jag bara lägga till en enda sak.

FHM:s strategi att "skydda våra äldre" och förhindra att smittan tar sig in i äldreboendena håller på att bryta samman redan nu, precis som jag förutsade. Och märk väl att det inte är några besökare, utan fastmer personalen, som dragit in smittan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... i-karantan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... -av-corona
Ja. egentligen är det mycket jag skulle vilja skriva om den pågående epidemin, men jag har ju lovat både mig själv och andra att inte orera mer kring detta. Dock ser jag till min fasa att mina förutsägelser från mitten av mars håller på att slå in. Invallningen av de "äldre och svaga" fungerar inte, om nu någon hade trott det. Smittotrycket från det omgivande samhället är för stort, och redan nu har vi smittan inne på ett stort antal av landets äldreboenden, och åtskilliga dödsfall bland dem som man säger sig vilja "skydda"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg ... e-smittade
Men det är bra (för honom) att dr. Tegnell inte tar på sig något personligt ansvar för att det gjorts för lite och för sent.
Är det ett misslyckande att smittan har fått fäste på landets äldreboenden?
– Ja, det får man väl ändå säga. Det är inte fantastiskt stora mängder med personer som blir sjuka och avlider i Sverige, så vi har lyckats till viss del, men jag tror att vi kan bli ännu bättre.
Har du ett eget personligt ansvar för detta?
– Nej, det är många som jobbar med de här frågorna. Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre.
Befaras antalet döda bli högre för att coronasmittan nu har tagit sig in i den äldre åldersgruppen?
– Ja, det är nog tyvärr en konsekvens som vi måste räkna med
Som sagt, den svenska skuldfördelningsmetoden. Tanken var ju att valla in "de äldre" medan normalpopulationen skulle hinna arbeta upp en flockimmunitet .Vi talar här om en population (70 år och uppåt) på drygt 1,5 miljoner som ska "vallas in". Räknar vi in även från 65 år så blir det över 2 miljoner. Här har sars-cov2-viruset något att jobba med. Bryter strategin samman, och det håller den redan på att göra, så talar vi om antal döda i tiotusental istället för tusental. Här har vi en som inte tror på detta utan ägnar sig åt sitt eget önsketänkande (märkligt nog är just denna debattartikel inte lagd bakom en betalvägg, vilket alla andra är): https://www.dn.se/debatt/skrackprognose ... utfattare/
Det är det här figuren https://staff.ki.se/people/abjorkm
som ägnar sig åt bombasmer som en akademisk forskare borde avhålla sig från. I själva verket har hans gissningar, eller hypoteser som han kallar dem, inte större evidens än någon annans. Dessutom lutar sig alltför många mot kinesiska data, utan att veta hur mycket dessa är friserade av kommunistdiktaturen. I Kina släpps nämligen ingen information som inte tjänar KKP:s syften!

Själv börjar jag, för att ägna sig lite åt argumentum ad hominem, tro att Björkman sitter och surar för att han inte fick vara med i KI:s expertpanel
https://blog.ki.se/rektor/coronaviruset ... 1584544046
Han vet mycket väl att han aldrig skulle kunna få ovanstående aktstycke publicerat i en vetenskaplig tidskrift som Läkartidningen. Därför skriver han sådant här i slaskpressen istället.

Men nu ska ju FHM tillsätta en "rådgivande referensgrupp": https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyh ... rensgrupp/
fast på uppdragsbeskrivningen verkar det ju vara fråga om rena nickedockor. Det blir nog inte så lätt att tillsätta det gänget, men där kanske Björkman platsar!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 02 april 2020 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Hörde i teve i går att man kan ta fram ett test på om man har har haft covid-19. Och det skulle kunna vara klart om ca två veckor. Många får ju sjukan så odramatiskt att de inte ens noterar att de varit sjuka.
Det vore ju bra om man kunde bestämma vilka som blivit immuna mot viruset. Dessa personer behöver ju inte skydda sig.
Ja, det vore ju önskvärt men är inte på något sätt oproblematiskt. Vad det gäller är förstås att söka efter antikroppar specifikt mot sars-cov2, och det finns ju sedan länge upparbetade tekniker som ELISA att bygga sådant på. Dock är det fråga om blodprov som måste tas, och det måste göras av sjukvårdspersonal. Något masstestande kan det alltså inte bli fråga om.

Dessutom, som jag framhöll i mitten av mars, är det humana immunsvaret på coronavirusinfektioner dåligt känt. Vi vet t.ex. inte hur länge en (ev.) immunitet "sitter i", vilket naturligtvis påverkar möjligheten att uppnå sk. flockimmunitet. Dessutom varierar uppskattningarna av covid-19-infektionens smittsamhet, det sk. R0-värdet, vilket i sin tur har betydelse för om/när flockimmunitet kan uppnås:
https://www.imperial.ac.uk/mrc-global-i ... pi-impact/

Utöver ovan nämnda svårigheter kan tilläggas problemet med att identifiera vilken del av sars-cov2-viruset som en ev. human antikropp ska kunna binda sig till. Är det de proteinutskott som ger viruset dess koronaliknande uitseende, eller någon annan struktur i virushöljet? Dessutom måste man säkerställa att ett test inte korsreagerar mot vare sig SARS eller MERS-varianterna, inte heller mot de coronavirus som sedan länge cirkulerar globalt som förkylningsvirus. Här är kunskapsluckorna betydande.

Dessutom tillkommer givetvis svårigheter att massproducera själva testkit-en, då de farmaceutiska och medicintekniska företagen redan idag är överansträngda. Redan dagens brist på testkit för själva virusdiagnostiken pekar på detta.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 03 april 2020 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En annan sak som gör mig alldeles rasande är hur våra korrupta regionpolitiker offrar vårdpersonalen. Det är bara en tidsfråga innan de första läkarna/sjuksköterskorna/undersköterskorna börjar dö i covid-19, bara för att de tvingats arbeta utan adekvat skyddsutrustning. Ska sjukvården behöva kollapsa som i Italien innan de fattar allvaret?
https://www.expressen.se/nyheter/qs/kvi ... lva-svart/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

Enligt vad jag har erfarit tillhör inte Doktor Nojdh de troendes skar - det är därför inte förvånande att hen inte följer rådet i psalm 254, publicerad i såväl Segertoner som i Svenska kyrkans psalmbok...

konstaterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Enligt vad jag har erfarit tillhör inte Doktor Nojdh de troendes skar - det är därför inte förvånande att hen inte följer rådet i psalm 254, publicerad i såväl Segertoner som i Svenska kyrkans psalmbok...

konstaterar
Thomas K Ohlsson
Ja, hehe, det är den här, va:
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6ft ... a_ej_svika

Det krävs väl nästan en Lewi Pethrus för att få detta att fungera i praktiken, dvs. med bönens kraft och verkan.

Jag erinrar mig i sammanhanget en novell av Frithjof Nilsson Piraten, från vederbörandes Lundatid. Piraten hade en vårnatt suttit hemma hos några studentkamrater och luftat allsköns filosofiska och andra tankar (en hel del punsch förekom säkert också). En teol.stud i sällskapet hade framhållit just denna bönens kraft och verkan, men blivit hårt ansatt av sina mindre troende kamrater. Efter avslutad sittning begav sig teologen, Piraten och några till hemåt och passerade förbi en man, som på gatan förtvivlat försökte veva(!) igång sin bil, under utstötande av de hemskaste eder. Min gode man, utbrast teologen då, vore det inte bättre om ni försökte med en bön! Mannen med bilen knäppte sina händer, lyfte en vild blick mot himlen, bad en bön och tog sedan ett nytt tag i veven. Och motorn startade. Det var det :evil: -ligaste, utbrast teologen då!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

Jag tänkte mer på det svikna "löftet" att inte skriva mer om virusläget!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Coronaviruset

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Jag tänkte mer på det svikna "löftet" att inte skriva mer om virusläget!

/TKO
Ja, det kan kanse man tycka, som salig Rolle Stoltz brukade uttrycka det. Min ilska rörde två fundamentala saker som jag tror att även ingenjörn ägnat en tanke:
  • Hur smittan kryper allt närmare oss äldre, trots att det var vi som skulle skyddas. Jag, liksom jag tror ingenjörn, har ju än så länge förmånen av sk. eget boende, så vi kan i någon mån påverka våra egna öden. Den kan inte de som bor på sk. äldreboenden, och de offras nu.
  • Under vilka villkor våra vårdanställda får arbeta i frontlinjen, med risk för sina liv
Sedan kunde jag inte låta bli att kommentera det vetenskapliga läget kring ev. kommande antikroppstester. Men som ingenjörn skriver, "Den som har ett ödmjukt sinne kan få även en bannlysning upphävd", eller kanske åtminstone syndernas förlåtelse?
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 58#p378557

Jag vet inte riktigt om jag själv faller in under den kategorin. Nu ska jag inte skriva mer, men det är ju skillnad mellan mänskliga löften och de eviga dito, om jag har förstått saken rätt. Det är väl förhoppningsvis de senare som avses i psalmen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Coronaviruset

Inlägg av TKO »

Jag tycker nog att doktorn skall komma med fler inpass om andan faller på!
Vi har ju - till skillnad från visa andra EU-länder - både åsikts- och yttrandefriheten i behåll...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar