Som sagt, anledningen till att SL bygger om vagnarna är att kunna pressa in fler resenärer i vagnarna så att man slipper köra fler tåg när resandet ökar. Av- och påstigning kommer att ta längre tid när fler resenärer ska passera genom samma antal dörrar, och de tillkomna tomma ytorna i vagnarna kommer att upptas av stående resenärer.M224 skrev:Det handlar inte om att få fler att åka med vagnarna. Det handlar om att underlätta av- och påstigning, rörelse genom vagnen samt att få plats med skrymmande saker så som barnvagnar. Tågen är redan fulla i rusningen och varken C25 eller C30 kommer att rymma speciellt många fler.
SL C25
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SL C25
Re: SL C25
Jag ger mig. Ingen.mening med att disskutera med dig. Du är precis en av anledningarna till att jag flyttar från Stockholm. Ha det gott.Diripsi skrev:Som sagt, anledningen till att SL bygger om vagnarna är att kunna pressa in fler resenärer i vagnarna så att man slipper köra fler tåg när resandet ökar. Av- och påstigning kommer att ta längre tid när fler resenärer ska passera genom samma antal dörrar, och de tillkomna tomma ytorna i vagnarna kommer att upptas av stående resenärer.M224 skrev:Det handlar inte om att få fler att åka med vagnarna. Det handlar om att underlätta av- och påstigning, rörelse genom vagnen samt att få plats med skrymmande saker så som barnvagnar. Tågen är redan fulla i rusningen och varken C25 eller C30 kommer att rymma speciellt många fler.
Re: SL C25
Intressant att man överdrivit breddskalan i bilderna för att få det att se rymligare ut. Varför måste såna där presentationer ljuga?
Re: SL C25
Hyttbelysning kan jag hålla med om, men tågbelysningen sitter bra där den sitter, den ska ändå inte manövreras under körning. Det som är lite irriterande är väl att den inte är dubblerad så när plattformen är på vänster sida får man gå över till andra sidan hytten.Odd skrev:Såg just hyttinteriörbilden och konstaterar att ergonomiproblemet inte är fixat. Ej heller har man flyttat reglage för hytt och tågbelysning och hyttaktivering till förarpanelen.
Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Det som förvånar mig när jag ser hyttbilderna är snarare att man verkar ha ändrat skärmarnas lutning så att de blir mer utsatta för solljus, undrar hur man har tänkt där?!? Av handtagen att döma har man velat anpassa hytten mer för stående körning, men jag är nästan säker på att det där är fel väg att gå; snarare borde man väl ha höjt upp både förarbordet och förarstolen i stället så att det blir en mer naturlig ståhöjd på grejerna. Då hade man dessutom sluppit kliva UPP ur stolen vid varje station vilket är rätt påfrestande i längden för alla som är längre än ca 1,80...
-
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL C25
När C6:orna kom igång på riktigt på bana 2 var man glad när det var en C4-stol i hytten, skruvade ner den till botten, perfekt läge att köra med för mig som når över 180 cm vid havsytandaniel_s skrev:Hyttbelysning kan jag hålla med om, men tågbelysningen sitter bra där den sitter, den ska ändå inte manövreras under körning. Det som är lite irriterande är väl att den inte är dubblerad så när plattformen är på vänster sida får man gå över till andra sidan hytten.Odd skrev:Såg just hyttinteriörbilden och konstaterar att ergonomiproblemet inte är fixat. Ej heller har man flyttat reglage för hytt och tågbelysning och hyttaktivering till förarpanelen.
Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Det som förvånar mig när jag ser hyttbilderna är snarare att man verkar ha ändrat skärmarnas lutning så att de blir mer utsatta för solljus, undrar hur man har tänkt där?!? Av handtagen att döma har man velat anpassa hytten mer för stående körning, men jag är nästan säker på att det där är fel väg att gå; snarare borde man väl ha höjt upp både förarbordet och förarstolen i stället så att det blir en mer naturlig ståhöjd på grejerna. Då hade man dessutom sluppit kliva UPP ur stolen vid varje station vilket är rätt påfrestande i längden för alla som är längre än ca 1,80...
Sedan undrar jag var man skall hålla i sig som stående, saknar hängstropparna från den gamla goda tiden. Detta om C25, om C30 verkar den vara konstruerad som boskapsvagn med endast en sittgrupp i mitten (ej vara avsedd som urspårning).
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SL C25
Förarna kommer alltid sist! Minns SLs X10, vid revisionen så förnyades alla ytskikt in och utvändigt utom förarbordet och instrumentpanelen...Odd skrev:Såg just hyttinteriörbilden och konstaterar att ergonomiproblemet inte är fixat. Ej heller har man flyttat reglage för hytt och tågbelysning och hyttaktivering till förarpanelen.
Synd, för man hade här en chans att bygga en bra förarmiljö.
Re: SL C25
Kul att man installerar infoskärmar också som på bussarna! För visst är det en sån som sitter ovanför 4-grupperna här närmast på bilden? Hoppas den inte täcker fönstret så mycket.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SL C25
Och att installera AC skulle kosta smultron. Kommande C30 har det. Alltid nåt, eller hur?M224 skrev:För att underlätta av- och påstigning samt rörelse genom vagnen. Och för att skapa utrymme för barnvagnar, rullstolar etc. Trodde att det var klart som korvspad vid det här laget.Sio skrev:Varför har man tagit bort säten närt det var AC som saknades. Obegripligt.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.