SL och Corona

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus

Re: SL och Corona

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Linje 160?
Nej där tror jag inte det blev någon trängsel...
Läste skribenten ovanstående inlägg? Det står ju explicit vilka linjer det handlar respektive inte handlar om! Linje 113 har en behovsanpassad tidtabell med 5-minuterstrafik på vardagsmorgnar och 30-minuterstrafik på lördagsmorgnar. Linje 129 har en minimiutbudsanpassad tidtabell med 15-minuterstrafik alla dagar oavsett resandeunderlag (denna linje har ändå aldrig trängsel). Dessa två linjer utgör extremfallen. Linjerna 160 och 807 ligger någonstans emellan. Linje 160 ligger väl närmare linje 129 medan linje 807 ligger närmare linje 113.

De linjer som har behovsanpassade tidtabeller har nu problem med trängsel. De linjer som har minimiutbudsanpassade tidtabeller har inte problem med trängsel.
TKO

Inlägg av TKO »

Jag läste det inlägg jag svarade på och där stog inget om någon specifik linje!

Hur var det på linje 113 i morse då?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Att köra lördagstrafik på en vardag när folk arbetar borde fått den mest oerfarna trafikplaneraren att höja på ögonbrynen och inse att det kommer bli problem.
TKO

Inlägg av TKO »

På linje 113 körs på morgonen 15-minuterstrafik, vilket inte är lördagstrafik. Normalt är det 5-minuterstrafik mellan Sundbyberg och Blackebergs gård - trafiken har alltså minskat till 1/3-del av vad den var tidigare. Nu vet jag inte hur det är på linje 113, men på många linjer har resandet minskat mer än så.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:På linje 113 körs på morgonen 15-minuterstrafik, vilket inte är lördagstrafik. Normalt är det 5-minuterstrafik mellan Sundbyberg och Blackebergs gård - trafiken har alltså minskat till 1/3-del av vad den var tidigare. Nu vet jag inte hur det är på linje 113, men på många linjer har resandet minskat mer än så.
Det var kanske inte fullt så illa som jag trodde, men det finns ju fler linjer!

Linje 142 går från 6-minuterstrafik till 30-minuterstrafik. Linje 144 går från 6-minuterstrafik till 30-minuterstrafik. Linje 147 går från 6-minuterstrafik till 30-minuterstrafik. Linje 188 går från 5-minuterstrafik till 30-minuterstrafik. Alla dessa linjer borde ha varit överfulla idag. Enligt DN var det till och med fullt i motriktningen:
DN skrev:Men kritiken mot hanteringen kom snabbt. När DN talar med resenären Peter Bruun som åkte från Gullmarsplan till Älvsjö på måndagsmorgonen reagerar han på hur mycket folk det var på bussen.

– Det var ju jättetrångt. Bussen var ju full. Vi fick stå lite på varandra, säger han.
Jag vet i och för sig inte hur det brukar se ut på linje 144 i motriktningen, men det här låter ju galet!

Det var även trångt på linje 172:
DN skrev:En annan resenär som har drabbats är Marie Schottenius, som brukar resa mellan Skarpnäck och Huddinge.

– Bussen går normalt var tionde minut. Men nu går den bara två gånger i timmen. Först fick jag vänta i 20 minuter och när bussen väl kom så var den helt packad med folk. Alla sittplatser var upptagna och folk fick stå upp, säger hon.
Enligt en annan tidning blev nattbuss 492 överfull eftersom lördagstrafiken startar senare och fler än vanligt behövde ta nattbussen. Trafikförvaltningen har gjort bort sig ordentligt!
TKO

Inlägg av TKO »

Att det inte fungerat friktionsfritt är vi säkert överens om. Det verkar som om arbetsresorna börjar öka igen vilket inte var helt lätt att förutse.
Det verkar också som många resenärer inte uppmärksammat att busstrafiken reducerats medan stora delar av spårtrafiken är oförändrad. Det går ju t ex att åka mellan Gullmarsplan och Älvsjö på andra sätt än med buss 144 utan att det tar väldigt mycket längre tid. Här kanske krävs betydligt mer information!

/TKO
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Man kan väl hoppas att det snart blir ett mer balanserat upplägg för busstrafiken, t ex att varannan tur dras in där turtätheten är bättre än 30 minuter. Jag har för mig att det var ungefär så man gjorde vid en strejk i mitten av 1980-talet, då SL fortfarande drev trafik i egen regi och även underhöll bussar och järnvägsfordon på egna verkstäder. Arbetsledare på dessa verkstäder strejkade under 2 - 3 veckor, och därmed kunde inga skadade fordon repareras. Tunnelbanan ställde in all trafik från lördag eftermiddag till måndag morgon, och körde - om jag inte minns fel - i övrigt ungefär halverad trafik. Men det var också många andra som strejkade eller var lockoutade, så resandet var väl lägre än vanligt.
/Gunnar Ekeving
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

gek skrev:Man kan väl hoppas att det snart blir ett mer balanserat upplägg för busstrafiken, t ex att varannan tur dras in där turtätheten är bättre än 30 minuter. Jag har för mig att det var ungefär så man gjorde vid en strejk i mitten av 1980-talet, då SL fortfarande drev trafik i egen regi och även underhöll bussar och järnvägsfordon på egna verkstäder. Arbetsledare på dessa verkstäder strejkade under 2 - 3 veckor, och därmed kunde inga skadade fordon repareras. Tunnelbanan ställde in all trafik från lördag eftermiddag till måndag morgon, och körde - om jag inte minns fel - i övrigt ungefär halverad trafik. Men det var också många andra som strejkade eller var lockoutade, så resandet var väl lägre än vanligt.
Dessvärre planeras inte trafiken på det sättet i Stockholm. Linje 129 har 15-minuterstrafik alla dagar - såväl i rusningen som i mellantrafiken, såväl på vardagar som på helger, såväl på vintern som på sommaren - inte för att behovet är lika stort under hela året, utan för att linjen har ett strikt minimiutbud. Det går inte att halvera utbudet på den linjen, även om stolarna gapar tomma. Eftersom resurserna är begränsade innebär det strikta minimiutbudet att andra linjer istället måste ha trängsel.

Färre reser kollektivt – bussturer kan ställas in på grund av coronautbrottet
Sydsvenskan skrev:Ett sådant scenario är inget som Skånetrafiken tror kommer hända i Skåne.

– Vi förväntar oss inte att se samma scenario som i Stockholm. Vi anpassar vårt utbud efter efterfrågan, säger Theresia Swanholm.
Till skillnad från de flesta andra regioner anpassas inte utbudet till efterfrågan i Stockholm, utan det är andra faktorer som styr utbudet. Exempelvis är tradition en viktig faktor. Linje 129 hade 15-minuterstrafik innan Tvärbanan byggdes. Tvärbanan ska inte få ändra på det! Detta gör det dock mycket svårare att minska trängseln i Stockholm jämfört med regioner där de begränsade resurserna kan användas effektivare.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

V-topp om bussarna: ”Har SL gjort någon riskanalys?”
Svenska Dagbladet skrev:Trots att bussbolagen satt in nya avgångar var trängseln stor i kollektivtrafiken även på tisdagen. Oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V) är kritisk till SL:
– Folk är arga och rädda för att bli smittade. Har SL gjort någon riskanalys? Frågar hon.

– Det hade varit bättre att köra enligt sommartidtabell så att folk kommer till jobbet. Väldigt många hör av sig till oss. De är arga och rädda för att bli smittade. Långt ifrån alla kan jobba hemifrån, har ingen bil och är beroende av buss för att ta sig till jobbet, säger Anna Sehlin.
Kaoset fortsätter. Nu föreslår även Vänsterpartiet att köra enligt sommartidtabell (istället för lördagstidtabell). Inkompetensen hos Stockholms trafikplanerare verkar vara total.

Kaos i busstrafiken – igen
Aftonbladet skrev:Även på tisdagsmorgonen vittnar läsare om överfulla bussar på flera håll i Stockholm. Detta trots att det finns tillgängliga busschaufförer.
– Jag tog ut en semesterdag för att de inte hade något. Och nu hör man att det är kaos i stan. Jag tycker det är bedrövligt, säger en busschaufför.

– Det är betydligt mer folk än före coronakrisen, så här fullt var det inte då.
När har Tamsons förbrukat sitt förtroende?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
När har Tamsons förbrukat sitt förtroende?
Tamsons? I Svenska Dagbladet kan vi läsa:
"I grund och botten delar jag statsministerns åsikt att nu måste var och en ta personligt ansvar också. Men det är klart att det offentliga måste göra det möjligt också. Överfulla bussar är en dålig idé just nu."

Vem uttalar dessa visdomsord? Jo högerledaren Kristersson som inte ens nu verkar fatta vilka det är som styr i Region Stockholm, utan måste kritisera regeringen.
Det är rent av pinsamt hur undermålig högerpartiets ledning visar sej vara i kristider som dessa - vi kan tacka vår lyckliga stjärna att denna pajas inte blev statsminister!

Vi får väl se om Tamsons vågar sej fram eller om det blir någon tjänsteman som får stå till svars för detta.

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
Kaoset fortsätter. Nu föreslår även Vänsterpartiet att köra enligt sommartidtabell (istället för lördagstidtabell). Inkompetensen hos Stockholms trafikplanerare verkar vara total.
Det är inte trafikplanerarna som har bestämt den här grejen med lördagstrafik, det var ett beslut på hög nivå som ritades med stora penndrag, utan detaljerad kunskap om konsekvenserna. Den kunskapen finns hos trafikplanerarna men nu var det bara att göra som man blev tillsagd.

Att utan vidare förorda sommartidtabell över hela SL är ju i stort sett att göra om samma sak en gång till. Bättre att förstärka så gott det går och tänka ut en ordentlig reduceringsordning för varje trafikområde - och därefter en plan för hur återgång till normal trafik och kanske t o m utökad trafik så småningom ska ske.
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
Det är inte trafikplanerarna som har bestämt den här grejen med lördagstrafik, det var ett beslut på hög nivå som ritades med stora penndrag, utan detaljerad kunskap om konsekvenserna.

Att utan vidare förorda sommartidtabell över hela SL är ju i stort sett att göra om samma sak en gång till. Bättre att förstärka så gott det går och tänka ut en ordentlig reduceringsordning för varje trafikområde - och därefter en plan för hur återgång till normal trafik och kanske t o m utökad trafik så småningom ska ske.
Det är förmodligen ingen som just nu vill ta ansvar för detta - men jag blir ju nyfiken på vilken "hög nivå" dessa beslut togs? Var den politiska ledningen inblandad eller var det ett rent förvaltningsbeslut? Och varför har SL inte informerat om att det är (i stort sett) lördagstrafiken som körs - är det för att man insåg att det inte skulle funka?

funderar
Thomas K Ohlsson
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Och varför har SL inte informerat om att det är (i stort sett) lördagstrafiken som körs - är det för att man insåg att det inte skulle funka?

funderar
Thomas K Ohlsson
Det hör nog till SLs allmänna informationspolicy att vara lite sparsam med konkreta förklaringar. När t ex en busslinje är tillfälligt omlagd så avslöjar man inte vilken väg den går utan bara att den går annan väg. Så har det varit i många år nu så det behövs ingen speciell konspirationsteori för just det här fallet (men möjligen en generell sådan för informationen i stort).
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom jag idag hade ett "nödvändigt ärende" till Gullmarsplan (nej det var inte till Systemet) hade jag möjlighet att med egna ögon studera delar av busstrafiken mellan cirka halv nio och nio.
GUP144.jpg
GUP144.jpg (170.59 KiB) Visad 3898 gånger
Det här var en vanlig syn - korta bussar på linjer som i vanliga fall körs med ledvagnar. På bilden ser vi en vagn på linje 144.
GUP4.jpg
GUP4.jpg (153.52 KiB) Visad 3898 gånger
Även på linje 4 gick det korta (och röda) bussar.
GUP4fullt.jpg
GUP4fullt.jpg (87.17 KiB) Visad 3898 gånger
Det blev ganska fullt...
GUP160.jpg
GUP160.jpg (197.93 KiB) Visad 3898 gånger
Även vagnarna på min kära 160 verkade ha krympt...
(Här ser vi en "flexbuss"/icke annonserad extratur men även de "ordinarie" turerna kördes med kortbussar)

Linje 160 hade officiellt - enligt reseplaneraren och realtidsskyltarna - 15-minuterstrafik, men jag tror det gick några extraturer lite slumpvis inkastade. Det var inte knökfullt på bussen jag åkte med - men hade det varit en ledbuss hade allt känts mycket tryggare.

Linje 4 hade mycket oregelbunden trafik, och jag tror att de annonserade turerna faktiskt kördes med blå ledvagnar. Däremellan gick dom korta oannonserade röda bussarna, som naturligtvis blev fullpackade.

Mitt sammanfattande intryck är att det inte var kaos, men att det kunde varit mycket bättre. Om neddragningen beror på personalbrist förstår jag inte varför man bytt till korta bussar - det går inte ihop. Dessutom verkar linje 160 nu lite senare köra med både tätare trafik och ledvagnar, inte heller det känns helt logiskt.

eder årstakorrespondent
Thomas K Ohlsson
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:Och varför har SL inte informerat om att det är (i stort sett) lördagstrafiken som körs - är det för att man insåg att det inte skulle funka?

funderar
Thomas K Ohlsson
Det hör nog till SLs allmänna informationspolicy att vara lite sparsam med konkreta förklaringar. När t ex en busslinje är tillfälligt omlagd så avslöjar man inte vilken väg den går utan bara att den går annan väg. Så har det varit i många år nu så det behövs ingen speciell konspirationsteori för just det här fallet (men möjligen en generell sådan för informationen i stort).
Kanske inte en konspirationsteori men en inkompetensteori?

funderar
Thomas K Ohlsson
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Med personalbrist lär även bussbrist följa, om detta slår extra hårt mot "långa bussar" ligger utanför mitt kompetensområde.
TKO

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:Med personalbrist lär även bussbrist följa, om detta slår extra hårt mot "långa bussar" ligger utanför mitt kompetensområde.
Jo om det blir brist på underhållspersonal så slår det naturligtvis på busstillgången - men det råder visst delade meningar om hur det står till med personalbristen.

Eftersom det nu går ledvagnar på 160 kan jag tänka mej att man i högtrafik har prioriterat om de större bussarna till andra linjer där belastningen är större - vilket kan vara klokt.

/TKO
testola

Inlägg av testola »

Vem tog beslutet om att minska morgonrusningsturerna, för att sedan köra tätare turer mitt på dagen (på vardagarna?).

Jag gjorde stickprov i SL:s reseplanerare, där man kan se:
- Roslagsbanan Ormsta -> Stockholms östra går med 30 min mellanrum 7-8 på morgonen och 15 min mellanrum 10-11 på förmiddagen.
- Bussar (alla linjer som är aktuella) Tyresö C -> Gullmarsplan ett liknande problem med tätare trafik vid 11 än på morgonen.

Vem är så totalt inkompetent att man lamslår rusningstrafiken och utökar smittorisken för resenärerna. I andra ändan av Region Stockholm sitter smittskyddet och försöker minska smittorisken (vilket också är svårt av andra skäl).

Här borde faktiskt ansvariga få sparken! De enda vi som väljare kan sparka ut (i nästa val) är ansvariga politiker. Men jag tror att det är högre tjänstemän som borde få sparken här, eller?

ps. Jag glömde att säga att man kan behöva minska trafiken totalt sett, för vagnar, underhåll, personal m.m. Men inte göra den största neddragningen när folk faktiskt vill åka på morgonen...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

testola skrev:Vem tog beslutet om att minska morgonrusningsturerna, för att sedan köra tätare turer mitt på dagen (på vardagarna?).
Som sagt, man bestämde sig för lördagstrafik och då blir det automatiskt så. På veckosluten är det glesare trafik de timmar som måndag-fredag är ”morgonrusningen” medan trafiken mitt på dagen är mer likadan oavsett veckodag.

Det blir säkert ändringar förr eller senare.
testola

Inlägg av testola »

Lördagstrafik, ja, jag förstår det.

Och: Det skriker ju inkompetens. Vid 7-8 på lördagar är det betydligt färre som reser än vid 7-8 en vardag, ens i Corona-smitto-tider.

Nästan ett barn kan ju räkna ut det sambandet, men inte Trafikförvaltningen tydligen.
Skriv svar