Eftersom jag idag hade ett "nödvändigt ärende" till Gullmarsplan (nej det var inte till Systemet) hade jag möjlighet att med egna ögon studera delar av busstrafiken mellan cirka halv nio och nio.

- GUP144.jpg (170.59 KiB) Visad 3898 gånger
Det här var en vanlig syn - korta bussar på linjer som i vanliga fall körs med ledvagnar. På bilden ser vi en vagn på linje 144.

- GUP4.jpg (153.52 KiB) Visad 3898 gånger
Även på linje 4 gick det korta (och röda) bussar.

- GUP4fullt.jpg (87.17 KiB) Visad 3898 gånger
Det blev ganska fullt...

- GUP160.jpg (197.93 KiB) Visad 3898 gånger
Även vagnarna på min kära 160 verkade ha krympt...
(Här ser vi en "flexbuss"/icke annonserad extratur men även de "ordinarie" turerna kördes med kortbussar)
Linje 160 hade officiellt - enligt reseplaneraren och realtidsskyltarna - 15-minuterstrafik, men jag tror det gick några extraturer lite slumpvis inkastade. Det var inte knökfullt på bussen jag åkte med - men hade det varit en ledbuss hade allt känts mycket tryggare.
Linje 4 hade mycket oregelbunden trafik, och jag tror att de annonserade turerna faktiskt kördes med blå ledvagnar. Däremellan gick dom korta oannonserade röda bussarna, som naturligtvis blev fullpackade.
Mitt sammanfattande intryck är att det inte var kaos, men att det kunde varit mycket bättre. Om neddragningen beror på personalbrist förstår jag inte varför man bytt till korta bussar - det går inte ihop. Dessutom verkar linje 160 nu lite senare köra med både tätare trafik och ledvagnar, inte heller det känns helt logiskt.
eder årstakorrespondent
Thomas K Ohlsson