RER NG - världens mest genomtänkta vagn?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10098
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

RER NG - världens mest genomtänkta vagn?

Inlägg av Enceladus »

I en annan tråd diskuteras flitigt hur stor andel stå- respektive sittplatser en vagn ska ha. Problemet är att behovet varierar för olika delar av vagnen. I ändarna efterfrågas ståplatser medan sittplatser efterfrågas i mitten. Hur ska detta dilemma lösas? Det varierande behovet innebär att vagnen inte kan vara homogen, vilket ju är tradition.

Lösningen är enkel: fimpa traditionen! Det finns inget som säger att en vagn måste vara homogen. Detta är också grundtanken med RER NG.

Som synes maximeras antalet ståplatser i ändarna och vestibulerna medan antalet sittplatser maximeras i resten av vagnen. De som bara ska resa 5 minuter kan stå. De som reser längre vill däremot sitta. För långa resor passar den övre våningen som har bättre utsikt. För medellånga resor passar den undre våningen som har samma komfort och bättre framkomlighet.

Är RER NG världens mest genomtänkta vagn?