Spårväg i mellanstora städer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av TKO »

Ja varför inte!

Mest förvånad är jag över att jag inte skrivit ett enda inlägg i tråden, jag förstår inte varför...

Vi kan konstatera att det inte tillkommit några nya spårvägsstäder sedan tråden startades 2010, om vi inte räknar med Solna och Sundbyberg. I Lund har man dock börjat bygga - vilket är positivt - men i övrigt går det trögt. Möjligen kan vi hoppas på Uppsala*, men som jag fört fram i en annan tråd är det för tidigt att ropa hej - det finns ett rätt starkt politiskt motstånd mot spårvägsplanerna och det är ju val i höst.

Jag konstaterar dessutom - som vanligt är jag böjd att säga - att majoriteten av forumskribenterna verkar ha rätt grumliga kristallkulor när det gäller spårvägsutbyggnader! Jag har en känsla av att många inlägg speglar fromma förhoppningar snarare en genomtänkt analys. Och det behöver inte vara fel, utan visioner kommer vi ingenstans...

tycker
Thomas K Ohlsson

TILLAGT:
*) Jag tror dock att Uppsala inte vill se sej som en "mellanstor stad" - man har högre svansföring än så!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av twr »

TKO skrev:Ja varför inte!
Vi kan konstatera att det inte tillkommit några nya spårvägsstäder sedan tråden startades 2010, om vi inte räknar med Solna och Sundbyberg.
Glöm inte Nacka!
TKO skrev: Jag konstaterar dessutom - som vanligt är jag böjd att säga - att majoriteten av forumskribenterna verkar ha rätt grumliga kristallkulor när det gäller spårvägsutbyggnader! Jag har en känsla av att många inlägg speglar fromma förhoppningar snarare en genomtänkt analys. Och det behöver inte vara fel, utan visioner kommer vi ingenstans...
Nu har jag inte läst igenom tråden igen, jag kanske har gjort dåliga tittar i kristallkulan...

Jag tror att det kring 2009/2010 rådde en viss eufori kring spårväg i många svenska städer. Ett slags genombrott efter att i många decennier ha varit ifrågasatt. Under åren som följde kom dels en viss backlash från spårvägsmotståndare, dels kanske en viss tillnyktring bland spårvägsvänner. 2017 har sett viktiga händelser (med varierande grad av beslut) i Lund, Stockholm och Uppsala. Jag tror (eller kanske bara hoppas) att det kan vara ett genombrott och att vi nu kanske når en situation där spårväg faktiskt kommer tillbaka på bred front, men kanske med lite mer realism och långsammare takt än man trodde 2010.

För att anknyta till "CH" som du citerade, kanske har vi gått igenom tes och antites och når nu syntes?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det vi ser er en økende tro på batteribusser, bussbaner og selvkjørende busser. Man får håpe på at de nye sporveiene i Aarhus, Odense, Köbenhavn, Lund og Tammerfors vil bli suksess og kan bringe nye prosjekter på banen. I Norge er Stavanger og Trondheim gått fra sporvei til bussbane.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av twr »

En utredning om Västersia, som bland annat handlar om spårväg: https://www.vasterastidning.se/vasteras ... VhfWePMcjA
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I Norge har man kommet med mer eller mindre seriøse ideer om sporvei i Drøbak, Hamar, Lillestrøm, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Sandnes, Ålesund og Tromsø. Endast Bergen er blitt bygd. Og flere kommer heller ikke. Selv om Bergen er en jättestor suksess, så har Stavanger lagt ned sitt planleggingskontor og satser på BRT.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av gbd »

Jag undrar om detta koncept med very light rail som ska provas i Coventry, kan vara något för mellanstora städer som kanske inte kan ha råd med investeringar i "vanlig spårväg" eller light rail? Eller kan det vara så att vad man sparar in på investeringen korrelerar mot kapaciteten?


https://www.railway-technology.com/proj ... ne-dudley/
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av X12 »

Känns som det blir väldigt dyrt mätt i kronor per tillkommande kapacitet, med tanke på att vagnarna inte är större än en ledbuss.

Dock intressant att vagnarna väger mindre än 1 ton per vagnsmeter. Det vore ju fördelaktig om det gick att tillämpa sådan lättbyggnadsteknik även på längre vagnar.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av pnott »

twr skrev:En utredning om Västersia, som bland annat handlar om spårväg: https://www.vasterastidning.se/vasteras ... VhfWePMcjA
Västerås tidning citerar Västerås stads webbplats, som i sin tur länkar till själva rapporten. I den står det:
Utredningen gör således bedömningen att ett kollektivtrafiksystem baserat
på busstrafik i Västerås tätort fortsatt kan hantera framtidens behov av
resor, dock med kapacitetshöjande åtgärder enligt Vision 2050. Detta utesluter
dock inte att andra och mer kapacitetsstarka systemlösningar för kollektivtrafiken
behöver utvecklas, särskilt inte med en ambitiös målsättning för kollektivtrafiken,
förändrade behov och ökad resefterfrågan.
https://www.vasteras.se/nyheter/nyheter ... teras.html
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av Anders Hanquist »

Konstigt egentligen att Västerås aldrig fick någon elektrisk spårväg av "första generationen" i början av 1900-talet, med tanke på att så många vagnar tillverkades där och att ASEA var den ledande industrin i staden.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

gbd skrev:Jag undrar om detta koncept med very light rail som ska provas i Coventry, kan vara något för mellanstora städer som kanske inte kan ha råd med investeringar i "vanlig spårväg" eller light rail? Eller kan det vara så att vad man sparar in på investeringen korrelerar mot kapaciteten?


https://www.railway-technology.com/proj ... ne-dudley/
Vad är det som är så "very light" med detta koncept. Att man kör med små spårvagnar? Eller att man tänker sig att använda förbränningsmotordrift för att slippa dra kontaktledning (eller annan strömmatning)? Eller vad nu dessa buzzwords betyder "an integral hybrid propulsion and kinetic energy recovery system ". Tittar man på hänvisningen till "PPM Class 139 rail car" så ser man att det här är ju en liten rälsbuss https://www.wikiwand.com/en/British_Rai ... #/overview

Bild
Photo: P L Chadwick (CC BY-SA 2.5)

Ser ju ut som en moderniserad variant av Hilding Carlsson-rälsbussen.
Bild
Foto: Christian Tellerup (CC BY-SA 2.5)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av X12 »

Anders Hanquist skrev:Konstigt egentligen att Västerås aldrig fick någon elektrisk spårväg av "första generationen" i början av 1900-talet, med tanke på att så många vagnar tillverkades där och att ASEA var den ledande industrin i staden.
Jag antar att den relativt lilla befolkningen i Västerås bidrog till att det inte blev så. Kring förra sekelskiftet var Västerås mindre än hälften så stort som Karlskrona eller Sundsvall. När tillväxten började på allvar hade väl spårväg hunnit bli omodernt.
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av pnott »

X12 skrev:
Anders Hanquist skrev:Konstigt egentligen att Västerås aldrig fick någon elektrisk spårväg av "första generationen" i början av 1900-talet, med tanke på att så många vagnar tillverkades där och att ASEA var den ledande industrin i staden.
Jag antar att den relativt lilla befolkningen i Västerås bidrog till att det inte blev så. Kring förra sekelskiftet var Västerås mindre än hälften så stort som Karlskrona eller Sundsvall. När tillväxten började på allvar hade väl spårväg hunnit bli omodernt.
Ja, några större avstånd fanns nog inte i Västerås innan det nya Lasarettet stod klart 1928.
https://www.google.se/maps/@59.6181961, ... 6656?hl=sv
Den stora expansionen började först på 40-talet.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg i mellanstora städer

Inlägg av Anders Hanquist »

OK. Då förstår jag. Visste inte att det var en sån småstad då. Där fanns ju dock både biskop och landshövding och storindustri (ASEA) och då tänker man kanske "större". Nu är det ju sjätte största tätorten.
Skriv svar