Gick det spårvagnar på Herkulesgatan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gick det spårvagnar på Herkulesgatan?
Hej! Min far, Harry Olsson jobbade som brevbärare i Göteborg på 40-talet. Han påstår att det gick en spårvagnslinje med destination Lundby förbi Herkulesgatan på Hisingen. Han bodde vid den tiden på just den gatan, och åkte med vagnen därifrån. Däremot så påstår en del av mina arbetskamrater som är kunniga i ämnet att det aldrig gått någon vagn, eller ens några spår där. Min far är 100 % säker på sin sak - hur ska jag kunna skaffa fram bevis för att han har rätt? Jag är väldigt tacksam för all hjälp!
Jag får nog göra dig besviken. Din far minns fel och hans arbetskamrater har rätt. Det har aldrig gått någon spårvagn i Herkulesgatan. Spårvägen på Hisingen har alltid gått i den sträckning den nu har fast den gick helt markplanet först. Den första vändslingan låg vid Backaplan, nuvarande Hjalmar Brantingsplatsen. Det har även funnits en vändslinga i markplanet vid Vågmästarplatsen.
Nästa vändslinga låg sedan vid Gropegårdsgatan. Det var vagnarna som vände här som skyltades Lundby. Vändslingan försvann i samband med att man byggde viadukten. Samma sak hände med vändslingan vid Brämaregården (Vågmästareplatsen). I samband med "viaduktiseringen" på 50-talet (?) tillkom vändslingan vid Wieselgrensplatsen.
Men innan spårvagnen kom till Lundby gick det ju en busslinje dit. Denna gick via Herkulesgatan. Denna linje beskrivs i Ringlinien nummer2/2001.
Men innan spårvagnen kom till Lundby gick det ju en busslinje dit. Denna gick via Herkulesgatan. Denna linje beskrivs i Ringlinien nummer2/2001.
Det gick även spårvagnar ut till Färjenäshållet.
En del av den gamla sträckdragningen (från Eketrägatan) används av GS för halkövningar fortfarande (om det inte har ändrats nyligen).
Spåren fortsatte bort mot Färjenäshållet och gick i den lilla dalgången som nu är ombyggd till GC-bana. (På vänstersida Dysiksgatan från Eketrägatan sett).
Vagnarna vände innan man kom fram till rangerbangården vid Eriksbergsplatån.
En del av den gamla sträckdragningen (från Eketrägatan) används av GS för halkövningar fortfarande (om det inte har ändrats nyligen).
Spåren fortsatte bort mot Färjenäshållet och gick i den lilla dalgången som nu är ombyggd till GC-bana. (På vänstersida Dysiksgatan från Eketrägatan sett).
Vad hedberg åsyftar är linjen (1)5 Bräckelinjen, som var från början en förlängning av linjen 5 om nyss hade fått ny sträckning hit ut från Vidkärr.hedberg skrev:Det gick även spårvagnar ut till Färjenäshållet.
1 augusti 1955 öppnades delen Lundby Egna Hem - Bräcke. Slingan låg vid Londongatan och en av två viadukter för bilarna finns kvar idag, där man tydligt kan se spår av kontaktledningsfästen. Efter några år, 15 juni 1959, skapades nuvarande förbindelse till Biskopsgården. I början delades vartannat tåg på linje 5 vid Eketrägatan men trafikunderlaget till Biskopsgården var för stort. Alltså lät man separata vagnar gå ut till Bräcke från Eggers på Centralen från och med 21 januari 1963. Dessa stod i tidtabellen som linje 15 men vagnarna (ASEA-mustanger) skyltades 5. Det var först tänkt att linjen skulle fortsätta över älven när den nya bron skulle byggas, men så blev det inte. 3 november 1968 lades Bräckelinjen ner, en endast 13 år gammal banvall. Halkspåret på Eketrägatan samt ovan nämnda kontaktledningsfästen och bro är det enda som vittnar som Göteborgs 15:e spårvagnslinje.
Nåja...
Den skarptögde kan ana vändslingan borta på gräsplätten vid Londongatan, då där i släpljus man kan se en svag sättning i marken där slingan en gång varit.
Men i Herkulesgatan... icke!
Däremot finns det en del andra teknikhistoriska sevärdheter på denna gata... ett är Lundby brandstation i gatans sydvästra ända. Det lilla garaget i "gropen" har en del intressanta saker, som kanske nu flyttats till ett brandsäkrare ställe...
Ättestupan, äldre tiders motsvarighet till dagens åldringsvård. Det var inte alltid bättre förr... Herkules Zoo, för den som är intresserad av sådant som simmar och kvittrar. Kvillebäckens torg är kanske inte direkt varsamt renoverat, men det ser iallafall bättre ut än på andra så kallade nygamla torg i staden. En del senare landshövdingehus finns bevarade, några är dock allt för moderniserade och sönderrenoverade.
Jo sedan har några driftiga killar från Balkan ett upplag för "bättre" begagnade lastbilar och andra fordon och maskiner, Det mesta säljer de till sina forna hemländer, men det osäljbara blir kvar. Nyligen har såväl gamla Åkermän och Landsverkmaskiner siktats där. Även en del "gröna" fordon som blivit övertaliga finns att köpa där.
I den andra ändan av gatan finns de tragiska minnerna kvar av branden som tog många ungdomars liv. Anhöriga sätter fortfarande ut fotografier och blommor på platsen.
Bj.
Den skarptögde kan ana vändslingan borta på gräsplätten vid Londongatan, då där i släpljus man kan se en svag sättning i marken där slingan en gång varit.
Men i Herkulesgatan... icke!
Däremot finns det en del andra teknikhistoriska sevärdheter på denna gata... ett är Lundby brandstation i gatans sydvästra ända. Det lilla garaget i "gropen" har en del intressanta saker, som kanske nu flyttats till ett brandsäkrare ställe...
Ättestupan, äldre tiders motsvarighet till dagens åldringsvård. Det var inte alltid bättre förr... Herkules Zoo, för den som är intresserad av sådant som simmar och kvittrar. Kvillebäckens torg är kanske inte direkt varsamt renoverat, men det ser iallafall bättre ut än på andra så kallade nygamla torg i staden. En del senare landshövdingehus finns bevarade, några är dock allt för moderniserade och sönderrenoverade.
Jo sedan har några driftiga killar från Balkan ett upplag för "bättre" begagnade lastbilar och andra fordon och maskiner, Det mesta säljer de till sina forna hemländer, men det osäljbara blir kvar. Nyligen har såväl gamla Åkermän och Landsverkmaskiner siktats där. Även en del "gröna" fordon som blivit övertaliga finns att köpa där.
I den andra ändan av gatan finns de tragiska minnerna kvar av branden som tog många ungdomars liv. Anhöriga sätter fortfarande ut fotografier och blommor på platsen.
Bj.
Vadå jag dyster?
-
Slingan Wieselgrensplatsen byggdes 1963. Arbetena på att åtskilja trafikslagen (samt utbyggnad av Hj. Br. Gata till 4 fält) torde ha pågått åren före och efter. Under tiden som slingan vid Wg byggdes fanns en tillfällig slinga vid Rambergsvallen.essin skrev:När ändå tråden kom upp kan jag också passa på att kila in en fråga:
Är det någon som vet mer om "viaduktiseringen" av spåren på Hisingen som Lennart nämner? Var det i samband med invigningen av linjen till Londongatan 1955, eller var det tidigare, eller senare? Mycket tacksam för svar!
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Jodå Anders, jag har läst både Hästspårvägen och Ringlinien och ser fram emot att få öppna linje 7 nu till dess 100-årsjubileum i höst.
Dessutom läser jag ritningar ur TK-arkiv och har bl.a. tittat på spårkorset Wg vilket jag ville minnas var daterat -63, men mitt minne kan spela spratt så jag förutsätter att du har rätt. Det stog med stor säkerhet 61 på ritningen.
//Tony
Dessutom läser jag ritningar ur TK-arkiv och har bl.a. tittat på spårkorset Wg vilket jag ville minnas var daterat -63, men mitt minne kan spela spratt så jag förutsätter att du har rätt. Det stog med stor säkerhet 61 på ritningen.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Anders Forsberg skrev:Men Tony läser Du inte mina skrifter.
Vändslingan vid Wiesselgrensplatsen tog i bruk den 14 oktober 1961.
Från den 6 maj 1960 vände tvåan i en provissorisk slinga vid Rambergsvallen.
Anders F

Hoppas att högt ärade skriftställare Forsberg omger sig med en god stab av korrekturläsare.Man kan inte både dricka och wissla på samma gång
Bj.
Vadå jag dyster?