Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
Det bästa vore om vi fick lagreglerade öppettider som i Danmark och Tyskland - länder som skribenten "Enceladus" brukar framhålla som föredömen!
Håller skribenten äntligen med om att Stockholm borde ta efter nattrafiken i Köpenhamn och Berlin? :o
Hallå där, hur citerar du egentligen? Jag har inte skrivit det där (och håller inte med dej heller)!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
Det bästa vore om vi fick lagreglerade öppettider som i Danmark och Tyskland - länder som skribenten "Enceladus" brukar framhålla som föredömen!
Håller skribenten äntligen med om att Stockholm borde ta efter nattrafiken i Köpenhamn och Berlin? :o
Hallå där, hur citerar du egentligen? Jag har inte skrivit det där (och håller inte med dej heller)!
Tack för påpekandet. Jag har rättat citeringen nu. När det gäller sakfrågan så måste den ses i ett större sammanhang. I Köpenhamn och Berlin finns det helt andra förväntningar på samhället, vilket bland annat syns på nattrafiken.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Om de inte kan det, så får de väl säga upp sig, och då får butiken börja rekrytera ungdomar från innerstan igen. De lär ju få sänka sina löneanspråk lite när allt går lite sämre i samhället.
Högre arbetslöshet är knappast vad de utsatta förorterna behöver. Innerstadsborna är redan tillräckligt privilegierade - de behöver inte ha förtur till dessa jobb.
TKO skrev:Det stora flertalet butiker - även innerstaden - har öppettider som gör att de anställda inte behöver utnyttja natttrafik för att ta sej till eller från jobbet. Det är väl i stort sett bara ett fåtal 7/11 som stänger så sent... och så kanske den berömda ICA-butiken i Vasastan.
Det finns många butiker och restauranger i Stockholms innerstad som har öppet till minst klockan 23. Åtminstone pendeltågen behöver längre trafikeringstid på vardagar.
TKO skrev:Det bästa vore om vi fick lagreglerade öppettider som i Danmark och Tyskland - länder som skribenten "Enceladus" brukar framhålla som föredömen!
Det finns INTE många butiker i Stcokholms innerstad som håller öppet till kl 23 - det är en litet fåtal. Försöker för en gångs skull utgå från verkligheten!
(I vanliga fall skulle jag uppmanat till ett besök för att se hur det förhåller sej - men just nu känns det lite dumt...)

Restauranger däremot har ofta öppet till minst kl 23 - men nu var det ju butiksanställda vi diskuterade, inte krogpersonal. Det blir lite svårt när skribenten hela tiden ändrar sina åsikter allt eftersom de visar sej vara felaktiga!

Vi kan möjligen behöva en något utsträckt normaltrafik för pendeltåg och vissa busslinjer - men någon natttrafik behövs inte för att butiksanställda skall kunna ta sej från jobbet.

Köpenhamn och Berlin?
Jag skrev att jag gärna ser att vi tar efter den lagstiftning om butikers öppethållande som finns där - I Berlin klarar man sej utan såväl söndags- som kvällsöppet. Man har helt enkelt inte gått på den marknadsliberala myten om att lyckan är "dygnetruntsamhället"!
Någon anledning att lägga skattepengar på en nattrafik som enbart är till för krognäringen har jag svårt att se - men jag vet att det finns många som uppskattar detta!

Jag kan slutligen meddela att Berlins senat beslutat om förhållandevis stora neddragningar i BVG:s trafik. Om detta innebär inställd natttrafik vet jag inte, men eftersom nöjeslivet i staden är helt nedsläckt kan knappast resebehovet vara särskilt stort. Jag förväntar mej under dagen en rapport från min son som för närvarande bor i Neukölln…

Jag avslutar med att konstatera att skribenten "Enceladus" verkar bli allt mer ensam om att det viktigaste just nu är att hålla krogarna och natttrafiken igång - vi andra har insett situationens allvar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

När det gäller kollektivresor så är det inte upp till vare sig politiker eller kollektivtrafikbolag att ha synpunkter på resornas syfte. Oavsett tid på dygnet. Däremot kan polisen i vissa fall ha synpunkter om resorna görs för att begå brott.

Skulle t.ex. resor till och från bingon mer legitima än resor till och från krogen? Och resor till och från föreläsning på KTH var ännu mer legitim?

Ungefär samma syn har jag på butikernas öppettider. (Även om det vore lite speciellt om det fanns dagar när allt är stängt och stan var helt lugn. T.ex. långfredagen eller alla helgons dag. :) )

Däremot kan man just nu ha synpunkter på det lämpliga i att i onödan vara ute i miljöer där människor är tätt tillsammans. Men det råder något slags undantagstillstånd light.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Eftersom kollektivtrafiken till stor del finansieras av oss skattebetalare tycker jag det är rimligt att vi genom våra valda ombud bestämmer hur pengarna skall fördelas och hur trafiken skall utformas. Så fungerar det och så har det alltid fungerat, vissa resetyper - främst arbets- och skolresor - har prioriterats både i investeringar och drift.

Sedan är jag ändå tillräckligt liberal så jag anser att vi inte skall förbjuda det nattliga resandet - jag tycker bara vi skall ha en annan kostnadsfördelning. Så var det ju tidigare med speciell natttaxa etc - det finns väl kvar på sina håll. Och jag kan tänka mej att denna mindre samhällsnyttiga trafik utföres helt på marknadens villkor!

Här är knappast platsen för en diskussion om grundläggande samhälleliga och etiska värderingar - men jag anser att i ett stort perspektiv är "dygnetruntsamhället" ett uttryck för ett kulturklimat där allt är till salu, där inga andra värden finns än kronor och ören. Samhällskonstruktionen förutsätter oftast även ett tydligt "vi" och "dom" - jag tycker det är bra att kunna köpa chips och cigaretter på natten, jag har däremot ingen lust att arbeta på nätterna. Och det är det väl få som vill - det handlar om att det inte finns andra jobba att få. Nej säger jag och tänker på den Gyllene regeln: "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem." (Matt 7:12)

/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:När det gäller kollektivresor så är det inte upp till vare sig politiker eller kollektivtrafikbolag att ha synpunkter på resornas syfte. Oavsett tid på dygnet. Däremot kan polisen i vissa fall ha synpunkter om resorna görs för att begå brott.

Skulle t.ex. resor till och från bingon mer legitima än resor till och från krogen? Och resor till och från föreläsning på KTH var ännu mer legitim?

Ungefär samma syn har jag på butikernas öppettider. (Även om det vore lite speciellt om det fanns dagar när allt är stängt och stan var helt lugn. T.ex. långfredagen eller alla helgons dag. :) )

Däremot kan man just nu ha synpunkter på det lämpliga i att i onödan vara ute i miljöer där människor är tätt tillsammans. Men det råder något slags undantagstillstånd light.
Nej, men det är ju för att upprätthålla en samhällsfunktion och se till samhällsnytta. Då kan man ju prioritera att det finns möjlighet att göra arbetsresor. Så görs ju också exempelvis inom landsbygdstrafiken. Det är ju inte alla som kan åka nattbuss hem. Krävs ju ett visst underlag.

Värdet av att möjliggöra arbetsresor har förstås en större samhällsnytta än att folk roar sig. Även om det sistnämnda förstås också skapar arbetstillfällen.

Men som sagt även SL har ju krisplaner. De brukar dock mer handla om att man köra stomtrafik än att man drar ner vissa tider.

Dock har det ju förekommit tillfällen då man exempelvis i samband med strejker har dragit in kvällstrafiken på helger. Var väl den stora strejken 1987 (omkring) då man i åtminstone någon månad slutade köra tunnelbanan kl. 17 på lördagar. Helt enkelt för att det inte fanns vagnar att köra med när verkstaden var ur funktion. Detta till trots hade man förstås även neddragit till 20-minuterstrafik även i högtrafik.

Naturligtvis kommer öppettiderna på butiker att begränsas om det här pågår länge. Kan ju till och med göras överenskommelser kring det. Om inga restauranger har öppet och alla kvällsaktiviteter är inställda, så lär ju antalet människor som handlar efter 20 00 i butikerna också bli ganska begränsat.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
helårssiffrorna för 2020 är väl fortfarande intressanta om hänsyn tas till coronaeffekten. Låt oss exempelvis anta att pendeltågen minskar med 5 procent medan de andra trafikslagen minskar med 10 procent. Då kan vi ju ana att pendeltågen egentligen ökar. Coronaeffekten innebär väl att blå linjen kommer att minska under fyra år i sträck - från 2016 till 2020 - vilket ju är anmärkningsvärt, även om det beror på slumpen.
Blir det en riktig kris (och det ser väl nästan ut så just nu - även om det fortfarande finns möjlighet att begränsa effekten) så kan man nog göra en sådan jämförelse. Men fortsätter det bara med att många arbetar hemma och håller sig hemma på fritiden så finns det nog en risk att pendeln drabbas relativt mer av mindre resande än exempelvis tunnelbanan.
Nu har SL publicerat mer statistik: Glest i t-banan – sex av tio resenärerna är borta
Mitt i skrev:De senaste veckorna har antalet spärrpassager fallit kraftigt. På onsdagen var tunnelbanan nere på 36 procent av förra året och pendeltågen på 41 procent av förra året.
Precis som jag förutspådde minskade pendeltågen med 5 procentenheter mindre än tunnelbanan. För en innerstadsbo upplevs pendeltågen säkert som överflödiga samtidigt som tunnelbanan absolut måste gå hela dygnet, men så är det givetvis inte för alla. Som jag ser det minskade tunnelbanan och pendeltågen lika mycket (om hänsyn tas till att pendeltågen egentligen hade ökat med 5 procentenheter mer). Det är beklagligt att det har blivit en så stor konflikt mellan innerstad och förort. Vi är kanske inte så olika trots allt!

En annan viktig aspekt är att SL har slutat att ta ut tilläggsavgifter från resenärer med oanvänd reskassa i busstrafiken. Visst, kalla det inte nolltaxa, men det har samma effekt. Enligt olika uppgifter har bussresandet i Stockholm återhämtat sig något sedan "något som inte är nolltaxa" infördes. Antagligen har det skett en viss överströmning från spårtrafiken.
TKO

Inlägg av TKO »

Det kan inte förvåna någon att resandet i tunnelbanan har minskat mer än resandet i pendeltågen under de speciella förhållanden som råder nu.

SvD har mer information om hur resandet i tunnelbanan minskat.

Största minskningen (-71%) har inte oväntat Universitetet, medan resandet vid Fittja enbart minskat med 23%.

"Claes Keisu, pressansvarig på SL, säger att det är svårt att dra slutsatser om hur olika stadsdelar och områden påverkats av coronakrisen baserat på statistiken om spärrpassager i t-banan."

SÅ svårt är det inte tycker däremot jag - och detsamma gäller när vi skall förklara varför pendeltågen minskat mindre än tunnelbanan.

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Det kan inte förvåna någon att resandet i tunnelbanan har minskat mer än resandet i pendeltågen under de speciella förhållanden som råder nu.
Tegnell påpekade mycket riktigt att skyddet mot corona har blivit en klassfråga. Det finns ju många mindre privilegierade grupper i samhället som inte kan arbeta hemifrån. Coronaviruset gör däremot inte skillnad på människor. Det är väl därför coronahögern så gärna ville stänga ner hela samhället. De privilegierade har ändå en ekonomisk buffert. Men så blev det inte i Sverige.

(Se videon i länken från 11:15. Jag vågar inte ens föreställa mig hur mycket ojämlikheten hade ökat i Sverige under denna pandemi med en annan regering...)
TKO

Inlägg av TKO »

Avstår från vidare debatt i den allmänna 'coronafrågan'.
Intressant dock att kapitalismkramaren 'Enceladus' verkar ha bytt sida i klasskampen!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Nu har förra veckans statistik kommit: 4,4 miljon färre resor med tunnelbana förra veckan

Jag tycker att min tes verkar stämma. Pendeltågen började på en högre nivå och har därför en mindre minskning. Annars minskar tunnelbanan och pendeltågen ungefär lika mycket.

Däremot är Trafikförvaltningens "Verksamhetsplan 2020" helt vansinnig. Det var uppenbart redan då att pendeltågen skulle öka mer än tunnelbanan.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Siffrorna för mars är ju som antytts tidigare i princip ointressanta för att kunna skåda utvecklingen framåt p.g.a. coronaviruset.

280 resande per vardag är i vilket fall resultatet, fördelat som följer (och som nämnts tidigare kan inte siffrorna nedan räknas ihop)

Södertälje + Gnesta 98
Märsta 99
Uppsala 13
Bålsta 63
Västerh + Nynäshamn 61

Ska man säga något så är det väl att Bålstagrenen verkar ha drabbats mest tillsammans med Uppsala. Det senare ganska givet dock både utifrån flygets nedgång men även att långpendlandet rimligen minskar mer än kortare resor vid ett sådant här tillfälle. Kanske förvånande att Märstagrenen klarat sig så bra som den gjort, med tanke på de många arbetsplatserna runt exempelvis Solna (men även Helenelund) där många borde kunna arbeta hemifrån.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Siffrorna för mars är ju som antytts tidigare i princip ointressanta för att kunna skåda utvecklingen framåt p.g.a. coronaviruset.

280 resande per vardag är i vilket fall resultatet, fördelat som följer (och som nämnts tidigare kan inte siffrorna nedan räknas ihop)

Södertälje + Gnesta 98
Märsta 99
Uppsala 13
Bålsta 63
Västerh + Nynäshamn 61

Ska man säga något så är det väl att Bålstagrenen verkar ha drabbats mest tillsammans med Uppsala. Det senare ganska givet dock både utifrån flygets nedgång men även att långpendlandet rimligen minskar mer än kortare resor vid ett sådant här tillfälle. Kanske förvånande att Märstagrenen klarat sig så bra som den gjort, med tanke på de många arbetsplatserna runt exempelvis Solna (men även Helenelund) där många borde kunna arbeta hemifrån.
Jag antar att Uppsalagrenen även har drabbats av minskat studieresande. Det är ju inte minst bland studenter som SJ har prisat ut sig. Jag vet däremot inte om längre resor minskar mer vid sådana här tillfällen. De arbeten som inte kan utföras hemifrån brukar ge lägre lön, och arbetare som har lägre lön brukar bo längre ut. Tunnelbanan har ju minskat mer än pendeltågen.

Finns det några grenvisa siffror för tunnelbanan? Mörbygrenen har förmodligen drabbats mest där av samma skäl som Uppsalagrenen. Hur rimligt är det att fortsätta med röda linjens trafikupplägg om Mörbygrenen rentav har lägre belastning än andra grenar? Har röda linjen drabbats mer än övriga tunnelbanelinjer?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Finns det några grenvisa siffror för tunnelbanan? Mörbygrenen har förmodligen drabbats mest där av samma skäl som Uppsalagrenen. Hur rimligt är det att fortsätta med röda linjens trafikupplägg om Mörbygrenen rentav har lägre belastning än andra grenar? Har röda linjen drabbats mer än övriga tunnelbanelinjer?
Ja, det finns i alla fall på dimensionerade sträcka, men det är inga rapporter jag har begärt ut. Men man gör ju MTR mätningar vid grenstationerna (förutom de manuella spärräkningarna). Dock är det ju i regel bara några gånger per månad. Med tanke på en så pass oväntad situation som en pandemi utgör, lär väl dock dessa siffror vara ytterst svåra att använda sig av på ett verifierat sätt. I vanliga fall kan man ju samla information från olika källor och sammanställa och då lättare se felkällor och skatta resultatet.

Men det är klart att Mörbygrenen bör ha påverkats mest av tunnelbanans grenar. Nu är det ju kanske inte så stora skäl att göra om tidtabellen för något som förhoppningsvis bara är aktuellt i ett par månader till. Men som väl varit uppe till diskussion tidigare kan man förstås detta obeaktat fundera över om fördelningen utanför högtrafik är rätt. Särskilt på helger. Problemet med spårtrafik är ju dock att det är väldigt svårt att få trafik som fungerar i alla riktningar alla tider på ett optimalt sätt. Med C30 kommer det nog nästan behövas 5-minuterstrafik på dagtid på Mörbygrenen om man ska erbjuda sittplatsstandard. Å andra sidan kan det ju vara viktigare att exempelvis erbjuda 6-minuterstrafik till Norsborg. Problemet på den sidan av stan är ju att det inte finns något bra ställe att vända tåg på tidigare till någon större nytta. Antalet inpasserande på stationerna (många åker förstås lokalt och i riktning från stan) mellan 10-11 på Norsborgsgrenen låg 2019 på ca 3 100. Även om som sagt många åker lokalt så är ju inte detta den mest belastade tiden i mellantrafiken och ändå skulle det nästan motsvara femminuterstrafik med C30 om alla ska få sittplats. Och då handlar det bara om fram till Liljeholmen... Men tanke på restiden från Norsborg kan ju det vara mer värt, än att studenter får stå från Tekniska in till stan. Ett problem är förstås att det blir en extra peak i samband med lektionernas start och slut vilket gör att enskilda avgångar förstås kan ha betydligt högre beläggning.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Ja, det finns i alla fall på dimensionerade sträcka, men det är inga rapporter jag har begärt ut. Men man gör ju MTR mätningar vid grenstationerna (förutom de manuella spärräkningarna). Dock är det ju i regel bara några gånger per månad. Med tanke på en så pass oväntad situation som en pandemi utgör, lär väl dock dessa siffror vara ytterst svåra att använda sig av på ett verifierat sätt. I vanliga fall kan man ju samla information från olika källor och sammanställa och då lättare se felkällor och skatta resultatet.

Men det är klart att Mörbygrenen bör ha påverkats mest av tunnelbanans grenar. Nu är det ju kanske inte så stora skäl att göra om tidtabellen för något som förhoppningsvis bara är aktuellt i ett par månader till. Men som väl varit uppe till diskussion tidigare kan man förstås detta obeaktat fundera över om fördelningen utanför högtrafik är rätt. Särskilt på helger. Problemet med spårtrafik är ju dock att det är väldigt svårt att få trafik som fungerar i alla riktningar alla tider på ett optimalt sätt. Med C30 kommer det nog nästan behövas 5-minuterstrafik på dagtid på Mörbygrenen om man ska erbjuda sittplatsstandard. Å andra sidan kan det ju vara viktigare att exempelvis erbjuda 6-minuterstrafik till Norsborg. Problemet på den sidan av stan är ju att det inte finns något bra ställe att vända tåg på tidigare till någon större nytta. Antalet inpasserande på stationerna (många åker förstås lokalt och i riktning från stan) mellan 10-11 på Norsborgsgrenen låg 2019 på ca 3 100. Även om som sagt många åker lokalt så är ju inte detta den mest belastade tiden i mellantrafiken och ändå skulle det nästan motsvara femminuterstrafik med C30 om alla ska få sittplats. Och då handlar det bara om fram till Liljeholmen... Men tanke på restiden från Norsborg kan ju det vara mer värt, än att studenter får stå från Tekniska in till stan. Ett problem är förstås att det blir en extra peak i samband med lektionernas start och slut vilket gör att enskilda avgångar förstås kan ha betydligt högre beläggning.
Ny färsk statistik från vecka 16: Så mycket har resandet minskat från din t-banestation

Följande stationer har minskat minst: Alby (-45 %), Fittja (-48 %), Hässelby gård (-48 %), Rågsved (-48 %), Hallunda (-49 %), Hjulsta (-49 %), Hökarängen (-49 %), Norsborg (-50 %), Vårberg (-50 %)

Följande stationer har minskat mest: Universitetet (-89 %), Solna strand (-80 %), Ängbyplan (-77 %), Gamla stan (-76 %), Hötorget (-76 %), Rådmansgatan (-75 %), T-Centralen (-75 %), Tekniska högskolan (-75 %), Östermalmstorg (-75 %)

Är någon förvånad över att resandet minskar mindre i utsatta förorter än i Stockholms innerstad? Varför har Mörbygrenen fortfarande högre turtäthet än Norsborgsgrenen?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Följande stationer har minskat minst: Alby (-45 %), Fittja (-48 %), Hässelby gård (-48 %), Rågsved (-48 %), Hallunda (-49 %), Hjulsta (-49 %), Hökarängen (-49 %), Norsborg (-50 %), Vårberg (-50 %)

Följande stationer har minskat mest: Universitetet (-89 %), Solna strand (-80 %), Ängbyplan (-77 %), Gamla stan (-76 %), Hötorget (-76 %), Rådmansgatan (-75 %), T-Centralen (-75 %), Tekniska högskolan (-75 %), Östermalmstorg (-75 %)

Är någon förvånad över att resandet minskar mindre i utsatta förorter än i Stockholms innerstad? Varför har Mörbygrenen fortfarande högre turtäthet än Norsborgsgrenen?
Fast det är väl inte så meningsfullt att jämföra stationer där folk bor jämfört med stationer där folk arbetar. Är ju ytterst få boende av alla som åker vid nämnda stationer. Centralt finns ju också mest kontor - vilket i regel innebär att många kan arbeta hemma. Sedan används ju stationerna också till en stor del av det nöjesliv som är på sparlåga. Att Ängbyplan minskar är väl dock mer hänförligt till att boende där ofta både har bil som man kan ta som alternativ och arbete som går att utföra hemifrån.

Nu är det ju inte bara så att man ändrar tidtabeller hur som helst - vilket du mycket väl vet. Är en ganska lång process som tar ganska många månader i normalfallet. Naturligtvis kan man sätta in extravagnar med kortare varsel utanför högtrafik, men det kräver ju att man också har folk som kan köra etc.

Sedan har ju ingen vetat (och ingen vet) hur länge detta kommer behöva fortsätta. I början tror jag många tänkte sig några veckor - eftersom det var det man talade om ute i Europa. Nu lär det väl knappast bli någon ändring före sommartidtabellen i all fall inte när det gäller resandet.

Just din förändring blir ju också lite svår att hantera. Var ska tågen vända? Visst man sparar väl in ett par omlopp på att vända vid Tekniska eller Ropsten istället för Mörby. Men det skulle ju bara räcka till att utöka trafiken till Sätra. Och som vi vet är ju det en ganska dåligt placerad ändstation, eftersom den ju inte ger någon större vinst i minskad trängsel.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Just din förändring blir ju också lite svår att hantera. Var ska tågen vända? Visst man sparar väl in ett par omlopp på att vända vid Tekniska eller Ropsten istället för Mörby. Men det skulle ju bara räcka till att utöka trafiken till Sätra. Och som vi vet är ju det en ganska dåligt placerad ändstation, eftersom den ju inte ger någon större vinst i minskad trängsel.
Jag har väl inte föreslagit något annat än jämn 7,5-minuterstrafik på röda linjen?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Efter kritiken: Så många reser kollektivt i coronakrisen

Nu finns statistik fram till vecka 18. Tunnelbanan och pendeltågen följer ungefär samma trend. Jämfört med förra årets resande ligger dock pendeltågen genomgående högre än tunnelbanan. Förmodligen beror detta på att pendeltågen inledde året med en ökning på 3,7 procent medan tunnelbanan backade med 0,8 procent. Är det troligt att pendeltågen numera har lika många resenärer som röda linjen?
TKO

Inlägg av TKO »

Tålamod är väl inte den dygd som kännetecknar flertalet skribenter på detta forum - men jag tror att det är helt meningslöst att dra några långtgående slutsatser om hur trafikmönstret kommer att se ut när virussituationen avklingat grundat på resandesiffror från de senaste månaderna. Vi får helt enkelt vänta och se!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Siffrorna för mars är ju som antytts tidigare i princip ointressanta för att kunna skåda utvecklingen framåt p.g.a. coronaviruset.

Södertälje + Gnesta 98
Märsta 99
Uppsala 13
Bålsta 63
Västerh + Nynäshamn 61

Nu har aprilsiffrorna kommit. 175 000 påstigande per vardag.

Bålstalinjen 45 000
Märstalinjen 54 000
Uppsala 7 000
Södertälje inkl Gnesta 57 000
Västerhaninge inkl Nynäshamn 44 000

Kan detta vara millenniets sämsta aprilsiffror? Det är dock anmärkningsvärt att Nynäsbanan har haft en förhållandevis liten minskning.

Kod: Markera allt

Bana/Datum   Grön linje   Röd linje   Pendeltåg   Blå linje   Tvärbanan

2020 apr            230         180         175          71          47
2020 mar            350         285         280         116          74
2020 feb            552         491         416         182         106
2020 jan            527         479         423         208         109
2019 dec            571         537         415         199         116
2019 nov            601         548         418         221         112
2019 okt            561         521         411         210         108
2019 sep            523         485         412         190         107
2019 aug            415         366         357         163          93
2019 jul            353         258         257         145          73
2019 jun            521         390         391         182          93
2019 maj            565         481         410         200         102
2019 apr            553         489         414         202         104
2019 mar            556         497         412         200         110
2019 feb            545         497         403         196         107
2019 jan            517         488         408         219         105
Pendeltågen har alltså haft mer än dubbelt så många resenärer som blå linjen under en ganska bra period nu. Således ter sig dagens trafikutbud allt mer absurt, speciellt nattrafiken. Även Tvärbanan har numera mer än hälften så många resenärer med bara en gren. Det verkar kanske också som om pendeltågen går om röda linjen denna vår, vilket signaturen "Lars_L" faktiskt förutspådde redan förra året!
Skriv svar