Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av Odd »

OMX 30 har ju som bekant, och som alla börser, gått från alla tiders rekord och tappat nästan 30% på exakt tre veckor.

Vad detta beror på har nog ingen koll på men jag passar på att killgissa att folk försöker rädda vad som räddas kan och att många aktörer varje dag accepterar dagens läge och kan gå ännu lägre.

Men hur långt ner kan den gå?

Index den 20 februari 2020 var på 1905.
I skrivande stund är den på 1383.

Jag gissar på att den vänder på runt 900 och att anledningen till detta stora ras är att pengar är i stort sett gratis att låna nu för tiden. Den utlösande faktorn verkar vara Corona men absolut inte den underliggande. Jag sålde mina PPM-fonder och lade dom i räntefonder, som faktiskt har gått upp lite, för två veckor sedan och är rätt nöjd med det.



Vad tror ni är anledningen till denna punka? Hur långt ner tror ni att den går? Hur har ni gjort?
Genius on call
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av Hans Wibacke »

Odd skrev:Vad tror ni är anledningen till denna punka?
Att kapitalismen är ett luftslott.
Odd skrev:Hur har ni gjort?
Inget. Inte för att jag skulle vara fatalist utan bara för att jag är ointresserad/lat. Det får bli som det blir. Jag räknar ändå inte med att kunna leva på pensionen så jag får väl hoppas på kommande pandemier, eftersom jag inte räknar med att dö av just denna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av Odd »

Jag kom å tänka på en sak som jag stötte på för ett antal år sedan när jag försökte mig på aktiehandel. Det var att man kunde belåna aktier man hade för att köpa nya aktier. Tanken tror jag är att man skall kunna finansiera köp med framtida uppgångar.

Om detta är utbrett och fortfarande förekommande så kan det kanske förklara en hel del av lavineffekten. Jag har nämligen för mig att aktiemäklarfirman får tvångssälja innehav till det pris som marknaden just nu betalar om belåningsgraden överstiger en viss gräns, exempelvis pga kraftig nedgång.

Kan detta vara något som ligger bakom rasen?
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Jag kom å tänka på en sak som jag stötte på för ett antal år sedan när jag försökte mig på aktiehandel. Det var att man kunde belåna aktier man hade för att köpa nya aktier. Tanken tror jag är att man skall kunna finansiera köp med framtida uppgångar.

Om detta är utbrett och fortfarande förekommande så kan det kanske förklara en hel del av lavineffekten. Jag har nämligen för mig att aktiemäklarfirman får tvångssälja innehav till det pris som marknaden just nu betalar om belåningsgraden överstiger en viss gräns, exempelvis pga kraftig nedgång.

Kan detta vara något som ligger bakom rasen?
Jag är inte säker, men det kan vara så. Och om inte långivaren tvångssäljer så kan ju innehavaren frivilligt sälja för att inte stå med för stora skulder.

Mina egna aktier har sjunkit med ca 30% sedan toppen för några veckor sedan. Å andra sidan har de ökat med ca 380% sedan köp. Men då är ju största delen köpta för mycket länge sedan. Dessutom har de ju givit utdelning genom åren.
PPM har jag inte kollat. Det svåra där är ju att om man sätter över dem på räntefonder så är det svårt att veta när man ska växla tillbaka till aktiefonder.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av TKO »

Kanske lite utanför trådrubrikens ämne - men ändå relaterat:

- Vi kunde igår notera att näringslivet tar detta på största allvar. T ex meddelade fordonstillverkaren Scania att personer i ledande ställning frivilligt sänker sina löner med 20%. Vi borde alla skicka en tanke till dom som nu tvingas leva på 400 000 kronor i månaden istället för 500 000!

(Hade inte Scania fler åtgärder? Jodå, man säger upp 2 000 av 4 000 anställda i Sverige...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Kanske lite utanför trådrubrikens ämne - men ändå relaterat:

- Vi kunde igår notera att näringslivet tar detta på största allvar. T ex meddelade fordonstillverkaren Scania att personer i ledande ställning frivilligt sänker sina löner med 20%. Vi borde alla skicka en tanke till dom som nu tvingas leva på 400 000 kronor i månaden istället för 500 000!

(Hade inte Scania fler åtgärder? Jodå, man säger upp 2 000 av 4 000 anställda i Sverige...)

/TKO
När Chrysler i USA en gång i tiden var i svårigheter gick chefen Leee Iacoca ut med och bad de anställda att under en period sänka sina löner så företaget kunde överleva. Och tillade han : min egen lön under denna tid kommer att vara 1dollar i månaden. Självklart hade han besparingar så det räckte och blev över men det var ändå en symbol.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6164
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Kanske lite utanför trådrubrikens ämne - men ändå relaterat:

- Vi kunde igår notera att näringslivet tar detta på största allvar. T ex meddelade fordonstillverkaren Scania att personer i ledande ställning frivilligt sänker sina löner med 20%. Vi borde alla skicka en tanke till dom som nu tvingas leva på 400 000 kronor i månaden istället för 500 000!

(Hade inte Scania fler åtgärder? Jodå, man säger upp 2 000 av 4 000 anställda i Sverige...)

/TKO
När Chrysler i USA en gång i tiden var i svårigheter gick chefen Leee Iacoca ut med och bad de anställda att under en period sänka sina löner så företaget kunde överleva. Och tillade han : min egen lön under denna tid kommer att vara 1dollar i månaden. Självklart hade han besparingar så det räckte och blev över men det var ändå en symbol.
Hehe, det påminner mig om en strip i den ironiska serien "Dilbert" : https://en.wikipedia.org/wiki/Dilbert
Där det går dåligt för det märkligt diffusa företag där Dilbert jobbar, och alla måste spara. Dilberts korkade avdelningschef meddelar personalen "our chief executive has slashed his salary from six million to four million"
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av Hechtwagen »

Hans Wibacke skrev:
Odd skrev:Vad tror ni är anledningen till denna punka?
Att kapitalismen är ett luftslott.
Odd skrev:Hur har ni gjort?
Inget. Inte för att jag skulle vara fatalist utan bara för att jag är ointresserad/lat. Det får bli som det blir. Jag räknar ändå inte med att kunna leva på pensionen så jag får väl hoppas på kommande pandemier, eftersom jag inte räknar med att dö av just denna.
Kapitalismen A.K.A Marknadsekonmin är inget luftslott utan utgör den grundläggande obligatoriska mekanismen i ekonomin! Den inom planekonomin så kallade "svarta marknaden" är detsamna som kapitalismen/narknadsekonomin och den uppstår så fort priset på en vara eller tjänst är högre eller lägre än marknadspriset.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Börsen: Hur lågt kan den sjunka?

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:
Hans Wibacke skrev: ...
Inget. Inte för att jag skulle vara fatalist utan bara för att jag är ointresserad/lat. Det får bli som det blir. Jag räknar ändå inte med att kunna leva på pensionen så jag får väl hoppas på kommande pandemier, eftersom jag inte räknar med att dö av just denna.
Kapitalismen A.K.A Marknadsekonmin är inget luftslott utan utgör den grundläggande obligatoriska mekanismen i ekonomin! Den inom planekonomin så kallade "svarta marknaden" är detsamna som kapitalismen/narknadsekonomin och den uppstår så fort priset på en vara eller tjänst är högre eller lägre än marknadspriset.
Nja, allt är inte svart eller vitt.

Den s k marknaden baseras till stor del på förväntningar, så delar av slottet är gjort i luft. Marknadsekonomin är utmärkt på att tillhandahålla produkter och tjänster på lönsamma marknader, men är betydligt sämre på att hantera samhällsnödvändiga tjänster och funktioner.

På en helt fri marknad uppstår det ibland monopolliknande situationer som lätt sätter samma marknad ur spel.

Börsen däremot har däremot ofta väldigt lite med verkligheten att göra. Den styrs av spelliknande mekanismer, vinstmaximeringsfokus och gynnar kortsiktiga åtgärder. Det förekommer så mycket bedrägliga aktiviteter på börsmarknaden så den måste vara hårt reglerad.
Jag har funderat på om inte börsen egentligen borde lyda under vadslagningsregler och lagar i stället, det känns ju som att det är där det hör hemma... :-)
Genius on call
Skriv svar