Möjligen kan det finnas ett allmänintresse att se detta som en metodologisk fråga - hur skall vi värdera de siffror som olika skribenter svänger sej med i sin argumentation...
Det började så här:
Mot detta kom en invändning:TKO skrev: Den som är intresserad av räkneexempel kan fortsätta med dessa:
Linje 6 (i Göteborg) är cirka 25 km lång. Det ger då 2400 resenärer per kilometer och dag.
och ni anade nog vad som komma skall...
Linje 160 i Årsta är cirka 4 km lång. Med cirka 17000 påstigande per vardag ger det 4250 resenärer per kilometer och dag.
/TKO
Varpå jag påstog:Enceladus skrev:Den återstående delen av linje 160 som är cirka 4 km lång har inga 17 000 påstigande per vardag. För cirka 10 år sedan hade linjen 11 000 påstigande per vardag. Lejonparten av tillväxten skedde på sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg, vilken ju inte längre tillhör linje 160. Linjen har väl på sin höjd 13 000 påstigande per vardag, och även denna uppskattning kan visa sig vara för optimistisk när Trafikförvaltningen publicerar innevarande års resandestatistik.
Ännu en invändning:TKO skrev:För 4 år sedan hade linje 160 över 17 000 påstigande, jag har statistik för varje hållplats så jag vet - till skillnad från andra verkar det som - vad jag talar om.
Dock missade att korrigera för att sträckan Årstaberg-Liljeholmen inte längre trafikeras. Därför bör resandet minskas med 2 000. Samtidigt kan det ju tänkas att resandet ökat sedan 2016...
Vad signaturen 'Enceladus' fått sina siffror från vet jag inte.
/TKO
Och här är den tråden!Enceladus skrev:Statistik för varje hållplats ger ingen information om åt vilket håll resenärer från Årstaberg tar vägen. Men låt oss ta denna diskussion i en annan tråd!
Eftersom den statistik jag har framför mej (excelark från SL upprättade 2006-03-02) visar antalet påstigande resenärer vid varje hållplats och i varje riktning så ger den en utmärkt bild av "åt vilket håll resenärer från Årstaberg tar vägen"!
Årstaberg mot Gullmarsplan: 1702 påstigande per dag
Årstaberg mot Liljeholmen: 300 påstigande per dag
Om signaturen "Enceladus" har några invändningar mot dessa siffror är det dags att komma med någon form av belägg för dessa...
Varsågod nästa!
vänligen
Thomas K Ohlsson