Jag har bemött kritiken om 422 i föregående inlägg, men jag kan inte låta bli att kommentera det här stycket. Som bekant trafikeras inte linje 422 hela nätterna. Av någon märklig anledning slutar linjerna 422 och 474 trafikeras ungefär samtidigt, vilket innebär att Gustavsberg är utan nattrafik efter klockan halv 4 på helger. Det är inte särskilt genomtänkt, och det är svårt att tro att linje 422 inte skulle ha underlag för trafik hela dygnet på helger.Lars_L skrev:Trafiken i Nacka är ju både ineffektiv och ger dålig restid, samtidigt som direktlinjerna som har snabb restid går alldeles för sällan. Enda nyttan med 422 är väl om man tycker det är kul med linjer som i princip skulle kunna gå dygnet runt, eftersom den just erbjuder sightseeing över i princip hela Nacka och delar av Värmdö. Men inte ens för nattrafiken är det ju något bra alternativ. Möjligen då att trafikera mellan 2-4 på vardagsnätter.
Jag tycker att du riktar din kritik mot fel linjer. På dagen är det linje 471 som är feltänkt. Utan linje 471 får linje 422 en tydligare roll. På natten är det linje 496 som är feltänkt. Är det någon här som ens har använt nattrafiken i Nacka? Det gjorde jag förra lördagen, och har gjort det flera gånger tidigare. Trafikupplägget är uselt! Linje 496 har 15-minuterstrafik under större delen av natten, men många avgångar dubbleras av linjerna 414 och 422. Turerna avgår exakt samtidigt som linje 496 istället för att placeras mellan avgångarna på linje 496.
Jag har aldrig lyckats förstå syftet med de här dubblerade avgångarna. I Danderyds sjukhus motiveras de dubblerade avgångarna med linjerna 610 och 690 till Vallentuna av tunnelbanans 30-minuterstrafik, men det argumentet duger inte i Slussen. Kan det helt enkelt handla om ointresse hos trafikoperatören - i det här fallet Keolis?
Linje 496 saknar egentligen existensberättigande. Linjen borde slopas och resurserna skulle kunna användas till att införa nattrafik på linje 444, förlänga linje 409 från Ektorp till Slussen samt utöka trafiken på linjerna 409, 414 och 422. Med timmestrafik på alla tre linjer skulle det bli 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, och med linje 444 blir det färre som åker lokalvägen. Utbudet kan enkelt anpassas till efterfrågan både på lokalvägen och på linje 444. Dessutom kan Gustavsberg få trafik även efter att linje 474 har slutat gå.