Funderingar kring underlag för turtäthet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Trafiken i Nacka är ju både ineffektiv och ger dålig restid, samtidigt som direktlinjerna som har snabb restid går alldeles för sällan. Enda nyttan med 422 är väl om man tycker det är kul med linjer som i princip skulle kunna gå dygnet runt, eftersom den just erbjuder sightseeing över i princip hela Nacka och delar av Värmdö. Men inte ens för nattrafiken är det ju något bra alternativ. Möjligen då att trafikera mellan 2-4 på vardagsnätter.
Jag har bemött kritiken om 422 i föregående inlägg, men jag kan inte låta bli att kommentera det här stycket. Som bekant trafikeras inte linje 422 hela nätterna. Av någon märklig anledning slutar linjerna 422 och 474 trafikeras ungefär samtidigt, vilket innebär att Gustavsberg är utan nattrafik efter klockan halv 4 på helger. Det är inte särskilt genomtänkt, och det är svårt att tro att linje 422 inte skulle ha underlag för trafik hela dygnet på helger.

Jag tycker att du riktar din kritik mot fel linjer. På dagen är det linje 471 som är feltänkt. Utan linje 471 får linje 422 en tydligare roll. På natten är det linje 496 som är feltänkt. Är det någon här som ens har använt nattrafiken i Nacka? Det gjorde jag förra lördagen, och har gjort det flera gånger tidigare. Trafikupplägget är uselt! Linje 496 har 15-minuterstrafik under större delen av natten, men många avgångar dubbleras av linjerna 414 och 422. Turerna avgår exakt samtidigt som linje 496 istället för att placeras mellan avgångarna på linje 496.

Jag har aldrig lyckats förstå syftet med de här dubblerade avgångarna. I Danderyds sjukhus motiveras de dubblerade avgångarna med linjerna 610 och 690 till Vallentuna av tunnelbanans 30-minuterstrafik, men det argumentet duger inte i Slussen. Kan det helt enkelt handla om ointresse hos trafikoperatören - i det här fallet Keolis?

Linje 496 saknar egentligen existensberättigande. Linjen borde slopas och resurserna skulle kunna användas till att införa nattrafik på linje 444, förlänga linje 409 från Ektorp till Slussen samt utöka trafiken på linjerna 409, 414 och 422. Med timmestrafik på alla tre linjer skulle det bli 20-minuterstrafik på den gemensamma sträckan, och med linje 444 blir det färre som åker lokalvägen. Utbudet kan enkelt anpassas till efterfrågan både på lokalvägen och på linje 444. Dessutom kan Gustavsberg få trafik även efter att linje 474 har slutat gå.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inlägg av Enceladus »

Av en händelse var jag vid Gullmarsplan i lördags. Naturligtvis trafikerades linje 160 med normalbussar samtidigt som linje 144 och alla andra linjer i den övre terminalen trafikerades med ledbussar:

Bild

Varför anses just den här linjen behöva hög turtäthet? :?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inlägg av TKO »

Så sent på kvällen är vi Årstabor hemma och inte ute och röjer på stan. Men det är väl bra att Keolis inte kör ledvagnar vid denna tidpunkt?

En högst ovetenskaplig studie vid ett flertal tillfällen ger vid handen att 160 har märkbart fler resenärer än 144 per tur, trots den högre turtätheten. Kanske 144:ans turtäthet som skall ifrågasättas?

Fast det går ju inte, den passerar ju Östberga och där är visst trafikunderlaget så stort att det behövs tunnelbana...

(Märkligaste tursättningen i sydväst är dock ledvagnarna på 145 - är det någonsin mer än 15-20 resenärer per tur?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Så sent på kvällen är vi Årstabor hemma och inte ute och röjer på stan. Men det är väl bra att Keolis inte kör ledvagnar vid denna tidpunkt?

En högst ovetenskaplig studie vid ett flertal tillfällen ger vid handen att 160 har märkbart fler resenärer än 144 per tur, trots den högre turtätheten. Kanske 144:ans turtäthet som skall ifrågasättas?

Fast det går ju inte, den passerar ju Östberga och där är visst trafikunderlaget så stort att det behövs tunnelbana...

(Märkligaste tursättningen i sydväst är dock ledvagnarna på 145 - är det någonsin mer än 15-20 resenärer per tur?)
Det är väl ganska stor skillnad i beläggning på avgångarna som går till Älvsjö respektive Fruängen? De gånger jag har åkt har det varit fullt på vissa avgångar och ganska tomt på andra avgångar. Linje 144 borde ju delas upp i Älvsjö - precis som linje 160 delades upp i Årstaberg. Då blir det mycket enklare att anpassa utbudet till efterfrågan.

Ja, det är väl märkligt att det helt plötsligt körs så många ledbussar på linje 145 efter uppdelningen...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inlägg av TKO »

Vid Gullmarsplan spelar det inte så stor roll om 144:an går till Ävsjö eller Fruängen - det är få som åker längre än till Älvsjö därifrån. Är min uppfattning.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Funderingar kring underlag för turtäthet

Inlägg av Enceladus »

Jag har gjort några ytterligare observationer och de stämmer inte överens med det som skrivs ovan:

*Generellt sett har avgångarna till Fruängen något högre belastning vid Gullmarsplan än avgångarna till Älvsjö.
*Linje 144 har påtagligt fler resenärer per avgång när linje 160 har dubbelt så hög turtäthet, d.v.s. i mellantrafik.
*Linje 144 har märkbart färre resenärer per avgång när linje 160 har samma turtäthet, d.v.s. i lågtrafik.
*Totalt sett har linjerna ungefär lika många resenärer per avgång, möjligtvis med viss övervikt för linje 144.

Detta bekräftas av följande inlägg:
Lars_L skrev:Ser man statistiken från 2014 hade 144 i regel 43 passagerare per avgång och 160 38 stycken. 873 hade 35 stycken, 875 45 stycken. 807 hade 44.
Skriv svar