Anders Hanquist skrev:Inte för att jag vet hur det funkar. Men man kanske förser sina egna invånare med kort som gäller inom det egna området (om det nu är kommun/län eller motsvarande) och andra får betala. Att man kanske inte vill bjussa "hela världen" på sina egna förmåner har jag viss förståelse för. Om de "utomståendes" resor utgör ett marginellt antal som inte påverkar antalet turer som behöver sättas ut man kanske vara "hygglig" och göra det ändå. Sånt där är alltid svårt att avgöra. Men att kunna resa kors och tvärs kan ju inte betraktas som en fundamental mänsklig rättighet.
K2 har precis publicerat en relevant rapport:
Avgiftsfri kollektivtrafik för alla
Avgiftsfri kollektivtrafik delas in i sju kategorier:
1. Obegränsat (t.ex. Luxemburg)
2. Begränsat till kommuninvånare (t.ex. landskapen i Estland)
3. Begränsat till särskilda grupper (t.ex. pensionärer i Kungsbacka)
4. Tidsbegränsat (t.ex. i vardagarnas mellantrafik som generellt sett har störst överutbud)
5. Specifika områden (t.ex. centrala zonen i Melbourne)
6. Specifika sträckningar (t.ex. IKEA:s gratisbuss)
7. Korttidsfrämjande (t.ex. vid evenemang)
Det finns olika skäl att införa avgiftsfri kollektivtrafik:
K2 skrev:För mindre än 10 år sedan fanns det ingen stad i Polen med avgiftsfri kollektivtrafik. Emellertid är Polen idag enligt Štraub (2019) en av de länder med flest antal städer som erbjuder avgiftsfri kollektivtrafik och det finns 66 kommuner med någon form av avgiftsfri kollektivtrafik.
Argumenten som på ett generellt plan ligger till grund för att avskaffa avgifter i kollektivtrafiken i polska städer är minskade växthusgaser genom en omfördelning av resenärer från bilar till kollektivtrafik, ökad mobilitet bland de delar av befolkningen som saknar bil och/eller har en låg inkomst, samt ekonomiska argument då biljettintäkter utgör en liten andel av de samlade intäkterna samtidigt som det finns en administrativ kostnad för försäljning och kontroll av biljetter (Tomanek 2017; Hebel et al. 2018; Štraub 2019).
Men precis som i Tallinn finns där även ett fåtal kommuner som genom införandet av avgiftsfri kollektivtrafik önskar att öka sina skatteintäkter genom att fler folkbokför sig i respektive stad för att på så vis kunna ta del av den avgiftsfria kollektivtrafiken.
Således har flera kommuner infört avgiftsfri kollektivtrafik för att
öka sina skatteintäkter. Det här argumentet diskuteras sällan i Sverige. Antagligen gäller argumentet även på nationell nivå, d.v.s. att länder som har avgiftsfri kollektivtrafik är mer attraktiva att bo i och kan därför i slutändan tjäna ekonomiskt på att införa nolltaxa!