gek skrev:Är inte detta ett onödigt dyrt och komplicerat upplägg, dessutom med risk för just borttappade vagnar? Eftersom det väl inte finns RFID-läsare på de sträckor som har axelräknare är man rimligtvis beroende av att informationen om destination följer med i bakgrunden från axelräknare till axelräknare. På gatuspårssträckorna återställs väl däremot informationen om ett borttappat spårvagnstågs destination så snart första vagnens RFID-tag läses av en RFID-läsare. Jag antar att kopplingen mellan RFID och turnummer/omloppsnummer samt destination finns i en databas.
Hade det inte varit billigare och säkrare att lösa detta med buss-PC/fordons-PC? Då hade det sannolikt också varit enklare att för oss trafikanter presentera information om buss- och spårvagnsavgångar på samma realtidsskyltar/realtidstavlor. Dessutom borde det ha varit möjligt för spårvagnsföraren att vid lämplig tidpunkt starta varningssignalering vid fotgängarövergångar som ligger precis efter en hållplats. Tänk buss, kör spårvagn!
Det där är till större delen en villfarelse. Visst hade man kunnat använda buss-PC för positioneringen i gatuspår och även för informationssystemet i vagnarna, det hade funnits många fördelar med det men också nackdelar - buss-PC är inte riktigt byggd för spårvägsmässig trafikledning där man regelmässigt reglerar störningar genom att låta turer vända tidigare, byta omlopp med varandra m m.
Hur som helst kan du inte gärna manövrera och övervaka banans datorställverk över buss-PC, så du hade liksom ändå behövt trafikledningssystemet, som redan ger mycket mer exakta indikeringar av ställverksövervakade sträckor. Om banan hade byggts mycket mer autonom, typ med enkelriktad automatisk linjeblockering och utan en massa fjärrstyrda övergångsväxlar, så hade ju saken kommit i ett helt annat läge. I och för sig tror jag att bl a banans relativt många tunnlar skulle ha gett en del problem med buss-PC, i alla fall med den teknik som fanns tillgänglig på 90-talet, men det hade väl kunnat hanteras med algoritmer för död räkning.
Men överhuvudtaget ser jag det inte som speciellt meningsfullt att sitta nu och recensera beslut som fattades för 20-25 år sedan. Idag, 2020, är buss-PC på väg att avvecklas i busstrafiken. SL tillhandahåller inte längre infrastrukturen utan det får bussoperatörerna göra själva efter bästa förmåga. För Tvärbanan håller man på att utveckla ett annat system, som ska vara mer åt det håll du efterfrågar och möjliggöra input direkt från förarhytten om t ex önskade växellägen, eller varför inte om att tåget är avgångsklart även på signalreglerad bansträcka. Det faller sig också självklart att försöka kombinera information från de olika systemen så långt som möjligt för att t ex optimera realtidsinformation och trafikuppföljning. Men att
bara tänka buss vore väl ungefär lika galet som att bara tänka tunnelbana!