T Fridhemsplan - Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: T Fridhemsplan - Älvsjö

Inlägg av TKO »

Hur lång beräknas restiden Södertälje - Norsborg bli med den föreslagna tunnelbaneförlängningen bli?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Visst skall den redan för långa Norra Botkyrkabanan förlängas till Sötälje - det är ju helt genialiskt! Kanske ända till Nykvarn, vem vet?

Och restiden Sötälje - Fridhemsplan blir väl inte mer än 2 timmar?
Låt oss inte överdriva. I tråden om tunnelbana till Nacka talades det om att direktbussarna fortfarande skulle vara snabbare, men det visade sig vara helt fel. Den planerade tunnelbanan behöver bara 12,5 min för att klara sträckan mellan Nacka Forum och T-Centralen. På den tiden klarar direktbussarna inte ens av att åka mellan Nacka Forum och Slussen!

Tunnelbana mellan Södertälje och Liljeholmen skulle vara ungefär lika snabb som dagens direktbussar mellan Södertälje och Liljeholmen. Detta förutsätter dock att vi fortsätter att bygga ut motorvägarna så att framkomligheten inte minskar. Till Fridhemsplan blir tunnelbana det snabbaste alternativet i alla scenarier.
Dagens buss 749 tar 34-36 minuter Södertälje C - Liljeholmen beroende på tidpunkt. Tunnelbanan tar 27 minuter Norsborg - Liljeholmen. Nej, här blir det nog bäst att låta tunnelbanas stoppbock vara kvar i Norsborg! Vad ska tunnelbanan till Södertälje å göra, liksom? Ge oss nattrafik på spår till Stockholm? Buss 791 duger gott och väl, men den hade gärna fått gå en rakare och snabbare väg...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:Dagens buss 749 tar 34-36 minuter Södertälje C - Liljeholmen beroende på tidpunkt. Tunnelbanan tar 27 minuter Norsborg - Liljeholmen. Nej, här blir det nog bäst att låta tunnelbanas stoppbock vara kvar i Norsborg! Vad ska tunnelbanan till Södertälje å göra, liksom? Ge oss nattrafik på spår till Stockholm? Buss 791 duger gott och väl, men den hade gärna fått gå en rakare och snabbare väg...
Signaturen "CS" har som vanligt ett insiktsfullt svar:
CS skrev:Den enda långa tunnelbanegrenen från 1960-talsplaneringen som byggdes var ju Norsborgsgrenen. Effekten är att det tar längre tid att åka till Norsborg än vad det tar att åka till Uppsala. Om man tittar lite djupare på resmönster och drar slutsatser kring integration av arbetsmarknadsregionen inser man att de yttre delarna av Norsborgsgrenen har en tämligen lokal arbetsmarknadsregion där.
Tunnelbanan skulle integrera Norra Botkyrka i Södertäljes arbetsmarknadsregion. Dessutom skulle Södertälje bättre integreras med de västra förorterna. Bland annat är ju Skärholmen en stor målpunkt.

Sträckan mellan Södertälje och Norsborg borde gå att klara av på cirka 10 minuter. Då blir restiden ungefär lika mellan Södertälje och Liljeholmen. Den stora skillnaden är att tunnelbanan gör massor med stopp på vägen medan bussarna är fast i sitt ständiga dilemma, nämligen att bussar kan inte både gå snabbt och stanna ofta.

Som du själv påpekar märks den ovan nämnda egenskapen inte minst i nattrafiken, men situationen är likadan med linjerna 748 och 749. Det som tunnelbanan kan göra med en linje kräver ett tjugotal busslinjer. Naturligtvis är det orealistiskt att köra så många busslinjer. Resultatet blir att vissa resor tar extremt lång tid, speciellt utanför högtrafik.

Jag tycker att restidsvinsterna är uppenbara för de som skulle använda tunnelbanan. Frågan är bara hur många det är...

(Sedan finns det givetvis ytterligare två aspekter: Dels är busstrafik mycket dyrare i drift. Dels är det troligt att restiden ökar i takt med att framkomligheten minskar. Se exempelvis årets restidsökning på linje 809 från Svartbäcken.)
TKO

Inlägg av TKO »

Nu vet jag inte exakt vilken väg en eventuell tunnelbana till Södertälje skall dras, inte heller vilka mellanstationer det kan tänkas bli. Men en grov uppskattning är att avståndet Norsborg-Södertälje blir cirka 14 kilometer. För att nå restiden "cirka 10 minuter" krävs då en medelhastighet på drygt 85 km/h... Känns det realistiskt?

undrar
Thomas K Ohlsson
(med reservation för räknefel)
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Älvsjö- och Årstaborna har kämpat hårt för att få sin nattrafik, men det finns fler platser i regionen som behöver förbättrad trafik på helgnätter. Nu är det Huddinge- och Södertäljebornas tur!
---klipp---
Ett klarläggande:

Årstaborna har inte "kämpat hårt att få sin natttrafik", heldygnstrafiken på linje 160 har funnits så länge jag kan minnas. Till skillnad från tunnelbanan som signaturen "Enceladus" alltid framställer som ett praktexempel på utmärkt natttrafik…

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nu vet jag inte exakt vilken väg en eventuell tunnelbana till Södertälje skall dras, inte heller vilka mellanstationer det kan tänkas bli. Men en grov uppskattning är att avståndet Norsborg-Södertälje blir cirka 14 kilometer. För att nå restiden "cirka 10 minuter" krävs då en medelhastighet på drygt 85 km/h... Känns det realistiskt?
C30 har 90 km/h som största tillåtna hastighet. Varför skulle den restiden inte vara realistisk?

Restidsvinsterna blir dock väldigt stora även med en längre restid. Bussar är helt enkelt oerhört ineffektiva för trafik mellan många målpunkter, t.ex. mellan Södertälje och Skärholmen.
TKO skrev:Ett klarläggande:

Årstaborna har inte "kämpat hårt att få sin natttrafik", heldygnstrafiken på linje 160 har funnits så länge jag kan minnas. Till skillnad från tunnelbanan som signaturen "Enceladus" alltid framställer som ett praktexempel på utmärkt natttrafik…
Ful-Årsta har ingen nattrafik över huvud taget. Men vem bryr sig om den mindre bemedlade delen av Årsta?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu vet jag inte exakt vilken väg en eventuell tunnelbana till Södertälje skall dras, inte heller vilka mellanstationer det kan tänkas bli. Men en grov uppskattning är att avståndet Norsborg-Södertälje blir cirka 14 kilometer. För att nå restiden "cirka 10 minuter" krävs då en medelhastighet på drygt 85 km/h... Känns det realistiskt?
C30 har 90 km/h som största tillåtna hastighet. Varför skulle den restiden inte vara realistisk?
Skillnaden mellan topphastighet och medelhastighet är i allmänhet större än några procent, speciellt i lokaltrafik. Skall tågen gå utan uppehåll Norsborg-Södertälje? Skall banan byggas för genomgående 90 km/h , eller mer?

Nej restiden är helt orealistisk för tunnelbana, fungerar kanske med pendeltåg. Men medelhastigheten i dagens pendeltågstrafik ligger väl runt 60 km/h, trots att tågen får köra i 160 km/h...
Enceladus skrev:
TKO skrev:Ett klarläggande:

Ful-Årsta har ingen nattrafik över huvud taget. Men vem bryr sig om den mindre bemedlade delen av Årsta?
Om Ful-Årsta är Sandfjärdsgatan/Valla Torg så är det rimligt gångavstånd till linje 160:s hållplatser på Årstavägen. Sen vet jag inte om de boende där är "mindre bemedlade" längre, jag ångrar ännu att jag inte köpte en lägenhet där innan Södra Länken öppnades. Området kan sedan dess haft stockholmsregionens snabbaste värdestegring på bostadsrätter!

De årstabor som har lägst inkomster bor snarare i de kvarvarande kommunala (jag vägrar skriva "allmännyttiga") hyreshusen i "Gamla Årsta".

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Skillnaden mellan topphastighet och medelhastighet är i allmänhet större än några procent, speciellt i lokaltrafik. Skall tågen gå utan uppehåll Norsborg-Södertälje? Skall banan byggas för genomgående 90 km/h , eller mer?

Nej restiden är helt orealistisk för tunnelbana, fungerar kanske med pendeltåg. Men medelhastigheten i dagens pendeltågstrafik ligger väl runt 60 km/h, trots att tågen får köra i 160 km/h...
Det kan absolut byggas stationer mellan Södertälje och Norsborg, men då ökar ju nyttan med tunnelbanan ytterligare (givet att stationerna blir tillräckligt stora). Som sagt kommer tunnelbanan fortfarande att vara konkurrenskraftig mellan Södertälje och Aspudden även med en längre restid. Däremot kanske inte hela vägen till Fridhemsplan.

För övrigt är pendeltågens medelstationsavstånd inte 14 km...
TKO skrev:Om Ful-Årsta är Sandfjärdsgatan/Valla Torg så är det rimligt gångavstånd till linje 160:s hållplatser på Årstavägen. Sen vet jag inte om de boende där är "mindre bemedlade" längre, jag ångrar ännu att jag inte köpte en lägenhet där innan Södra Länken öppnades. Området kan sedan dess haft stockholmsregionens snabbaste värdestegring på bostadsrätter!

De årstabor som har lägst inkomster bor snarare i de kvarvarande kommunala (jag vägrar skriva "allmännyttiga") hyreshusen i "Gamla Årsta".
Låt oss vända på argumentet: Är det "rimligt gångavstånd" från Tvärbanan till fin-Årsta?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Skillnaden mellan topphastighet och medelhastighet är i allmänhet större än några procent, speciellt i lokaltrafik. Skall tågen gå utan uppehåll Norsborg-Södertälje? Skall banan byggas för genomgående 90 km/h , eller mer?

Det kan absolut byggas stationer mellan Södertälje och Norsborg, men då ökar ju nyttan med tunnelbanan ytterligare (givet att stationerna blir tillräckligt stora). Som sagt kommer tunnelbanan fortfarande att vara konkurrenskraftig mellan Södertälje och Aspudden även med en längre restid. Däremot kanske inte hela vägen till Fridhemsplan.

För övrigt är pendeltågens medelstationsavstånd inte 14 km...
TKO skrev:Om Ful-Årsta är Sandfjärdsgatan/Valla Torg så är det rimligt gångavstånd till linje 160:s hållplatser på Årstavägen. Sen vet jag inte om de boende där är "mindre bemedlade" längre, jag ångrar ännu att jag inte köpte en lägenhet där innan Södra Länken öppnades. Området kan sedan dess haft stockholmsregionens snabbaste värdestegring på bostadsrätter!

Låt oss vända på argumentet: Är det "rimligt gångavstånd" från Tvärbanan till fin-Årsta?
Nej pendeltågens medelavstånd är väl runt 4-5 km, vilket troligen är längre än vad en tänkt tunnelbaneförlängning till Södertälje skulle få.
Resandet Södertälje-Aspudden torde vara försumbart, så jag förstår inte relevansen för restidsjämförelsen.
Och den som tror att arbetsresor Norra Botkyrka-Södertälje utgör ett tillräckligt trafikunderlag för spårtrafik ska nog titta en gång till i befolknings- och arbetsplatsstatistik...

Visst är det gångavstånd från stora delar av "Gamla Årsta" (mäklarnas benämning på allt norr om Tvärbanan) till Tvärbanan, omfattar kanske halva befolkningen. Idag har dock spårvagnarna inte kapacitet att svälja så många fler resenärer i högtrafik, men det går ju att ändra på om man vill. Men busstrafiken Gullmarsplan-Årsta Torg (kanske längre) måste ändå behållas för att täcka in de norra delarna av Årsta. Om bussen inte går till Årstaberg ökar belastningen på Gullmarsplan, vilket kanske inte är önskvärt... Det finns utförliga resonemang kring detta i tråden ÅRSTABANAN - från vision till verklighet för den som vill fördjupa sej i ämnet. (Tyvärr har fotohinken suddat till bilderna eftersom jag inte betalar för lagringen...)

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nej pendeltågens medelavstånd är väl runt 4-5 km, vilket troligen är längre än vad en tänkt tunnelbaneförlängning till Södertälje skulle få.
Resandet Södertälje-Aspudden torde vara försumbart, så jag förstår inte relevansen för restidsjämförelsen.
Och den som tror att arbetsresor Norra Botkyrka-Södertälje utgör ett tillräckligt trafikunderlag för spårtrafik ska nog titta en gång till i befolknings- och arbetsplatsstatistik...
Samma argument kan väl användas mot tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan, men det stoppar ju inte politikerna från att bygga den!
TKO skrev:Visst är det gångavstånd från stora delar av "Gamla Årsta" (mäklarnas benämning på allt norr om Tvärbanan) till Tvärbanan, omfattar kanske halva befolkningen. Idag har dock spårvagnarna inte kapacitet att svälja så många fler resenärer i högtrafik, men det går ju att ändra på om man vill. Men busstrafiken Gullmarsplan-Årsta Torg (kanske längre) måste ändå behållas för att täcka in de norra delarna av Årsta. Om bussen inte går till Årstaberg ökar belastningen på Gullmarsplan, vilket kanske inte är önskvärt... Det finns utförliga resonemang kring detta i tråden ÅRSTABANAN - från vision till verklighet för den som vill fördjupa sej i ämnet. (Tyvärr har fotohinken suddat till bilderna eftersom jag inte betalar för lagringen...)
Det verkar som att SL inte vill minska turtätheten på Solnagrenen. Då behöver Kistagrenen trafikeras av vagnar som vänder i Alviks strand. Men det finns egentligen inga hinder för att anpassa utbudet till efterfrågan - detta tycks enbart handla om regionalpolitik.

Låt oss spinna vidare på det här med "rimligt gångavstånd". Är det rimligt gångavstånd till Liljeholmskajen, och i så fall varifrån? Är det rimligt att först behöva åka cirka en halvtimme från Södra station till Årstaberg - en sträcka som normalt tar 3 minuter - bara för att sedan behöva gå cirka en kilometer? Årstaborna har kämpat med näbbar och klor för att få denna tunnelbana!
TKO

Inlägg av TKO »

Vad jag vet är det ingen i Årsta som kämpat med "näbbar och klor" för att få den föreslagna nu tunnelbanelinjen - däremot fanns för några år sedan en viss opinion för en linje som passerar Årsta Torg - "ta tuben till Palmyra" (eller något sådant) var en paroll som nån smartskalle på arbetarekommun hittat på!

Liljeholmskajen ligger som framgår av namnet inte i Årsta. Om jag mot förmodan skulle vilja åka dit tar jag tvärbanan eller bussarna 160 + 145. Jag förstår inte restidsberäkningen mellan Södra station och Årstaberg...

Thomas K Ohlsson
Årstabo sedan mer än 30 år
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Vad jag vet är det ingen i Årsta som kämpat med "näbbar och klor" för att få den föreslagna nu tunnelbanelinjen - däremot fanns för några år sedan en viss opinion för en linje som passerar Årsta Torg - "ta tuben till Palmyra" (eller något sådant) var en paroll som nån smartskalle på arbetarekommun hittat på!

Liljeholmskajen ligger som framgår av namnet inte i Årsta. Om jag mot förmodan skulle vilja åka dit tar jag tvärbanan eller bussarna 160 + 145. Jag förstår inte restidsberäkningen mellan Södra station och Årstaberg...
Liljeholmskajen är ju bara mäklarspråk för det gamla industriområdet Årstadalshamnen. Sedan pendeltågsstationen Årstaberg öppnade har det blivit vanligare att använda Årsta som ett samlingsnamn för allt som ligger mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Gamla Årsta kallas väl numera för "gamla Årsta". :?:

Varken Tvärbanan eller linje 145 går på natten. Då tvingas resenärer som ska till Årstaberg att åka runt halva Årstaviken, och det tar tid... :!:

Sidofråga: Hur tror du att Årstafältet skulle trafikförsörjas nattetid med en spårvägslösning? Är det också "rimligt gångavstånd" därifrån till Årstavägen? :?
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vad jag vet är det ingen i Årsta som kämpat med "näbbar och klor" för att få den föreslagna nu tunnelbanelinjen - däremot fanns för några år sedan en viss opinion för en linje som passerar Årsta Torg - "ta tuben till Palmyra" (eller något sådant) var en paroll som nån smartskalle på arbetarekommun hittat på!

Liljeholmskajen är ju bara mäklarspråk för det gamla industriområdet Årstadalshamnen. Sedan pendeltågsstationen Årstaberg öppnade har det blivit vanligare att använda Årsta som ett samlingsnamn för allt som ligger mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Gamla Årsta kallas väl numera för "gamla Årsta". :?:

Varken Tvärbanan eller linje 145 går på natten. Då tvingas resenärer som ska till Årstaberg att åka runt halva Årstaviken, och det tar tid... :!:

Sidofråga: Hur tror du att Årstafältet skulle trafikförsörjas nattetid med en spårvägslösning? Är det också "rimligt gångavstånd" därifrån till Årstavägen? :?
Jag förstår ingenting!

Liljeholmskajen och övrig Årstadal ligger inte i stadsdelen Årsta - det är bara så. Den som inte tror mej får väl kolla vad Stockholms stad tycker...

Sen tror jag inte att de som bor vid Liljeholmskajen är så intresserade av natttrafik - bostäderna där är så dyra att dom knappast har råd att festa runt på söder. Men om någon ändå gör det så går utmärkt att ta tunnelbanan till Liljeholmen och sedan ta en kort promenad - svårare är det inte. Det är ju faktiskt så att de som bor vid Liljeholmskajen har väldigt liten nytta av att det blir tunnelbana till Årstaberg, det är ju mer bekvämt att gå till Liljeholmen!

Jag föreslår ett platsbesök innan ytterligare inlägg görs - det verkar saknas lokalkännedom.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag vet att det är en ämnesflykt men det var inte jag som började :-D

Om nu Norsborgslinjen skall gå till Södertälje så innebär det, om man räknar sniket och med två hållplatser mellan Norsborg och Södertälje Centrum, beroende på sträckning, att det kommer ta 10 minuter i åktid. Då är man uppe i 46 minuters körtid mellan T-centralen och Södertälje C. Det är i stort sett samma tid det tar idag med pendeltåget.

Men, belastningen kommer att öka så troligen behöver man dela upp tunnelbana 2 i två separata delar, en med befintlig sträckning mellan Mörby/Ropsten och Fruängen via Liljeholmen, och en den nya sträckan från Liljeholmen och genom stan. Låt säga att man då ger upp Älvsjötunnelbanan och i stället satsar på detta så kan man lika gärna fortsätta till Solna Station och kanske lite längre, men utan några grenar. Man löser blindtarmen Gulalinjens stora problem och man dubblar i praktiken kapaciteten på södra delen av nuvarande tunnelbana 2 i ett enda slag.

Den då uteblivna tunnelbanan via Årsta och Östberga samt gulalinjens Odenplansanslutning kan i stället ersättas av tre nya spårvägssträckningar, en mellan Gullmarsplan-Östberga-Älvsjö, en mellan Fridhemsplan-Hornstull-Liljeholmen-Västberga-Älvsjö (som båda ansluter till Spårväg Syd) samt en spårväg mellan Solna Station-Karolinska-Odenplan-NDS-Ropsten.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag förstår ingenting!

Liljeholmskajen och övrig Årstadal ligger inte i stadsdelen Årsta - det är bara så. Den som inte tror mej får väl kolla vad Stockholms stad tycker...

Sen tror jag inte att de som bor vid Liljeholmskajen är så intresserade av natttrafik - bostäderna där är så dyra att dom knappast har råd att festa runt på söder. Men om någon ändå gör det så går utmärkt att ta tunnelbanan till Liljeholmen och sedan ta en kort promenad - svårare är det inte. Det är ju faktiskt så att de som bor vid Liljeholmskajen har väldigt liten nytta av att det blir tunnelbana till Årstaberg, det är ju mer bekvämt att gå till Liljeholmen!

Jag föreslår ett platsbesök innan ytterligare inlägg görs - det verkar saknas lokalkännedom.
Folkmun är naturligtvis inte samma sak som ett officiellt namn. Exempelvis finns det inget bestämt område som heter "SoFo", men alla vet ändå vad som avses. Gamla Årsta har ingen spårtrafik. För en allt större del av den växande regionens invånare är området kring pendeltågsstationen det som associeras med namnet Årsta - det är bara så!

Signaturen "Magnus Ahltorp" har presenterat en illustrativ karta i skribentens egna tråd om Årstadal. På kartan syns tydligt att stora delar av det område som kallas för Liljeholmskajen ligger närmare Årstaberg än Liljeholmen - tunnelbanestationen fick inte ens plats på kartan! Att åka från Södra station till Årstaberg på natten är en mindre tragedi. Det går snabbare att gå...

Det länkade inlägget visar också på skribentens bristande följdriktighet: Å ena sidan är det promenadavstånd från Liljeholmen till hela Liljeholmskajen. Å andra sidan är det inte promenadavstånd från Tvärbanan till linje 160. Vad gäller?

Jag noterar att den sista frågan förblev obesvarad. Är det också promenadavstånd från Årstavägen till Årstafältet?

Både Liljeholmen och Årstaberg ska få två uppgångar med den nya tunnelbanan. Borde någon av stationerna ha en uppgång närmare Liljeholmskajen?
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev: Folkmun är naturligtvis inte samma sak som ett officiellt namn. Exempelvis finns det inget bestämt område som heter "SoFo", men alla vet ändå vad som avses. Gamla Årsta har ingen spårtrafik. För en allt större del av den växande regionens invånare är området kring pendeltågsstationen det som associeras med namnet Årsta - det är bara så!
Årstadal och Årstaberg har aldrig legat i Årsta och ligger inte i Årsta nu, utan i Liljeholmen. Årsta gamla skola ligger också i Liljeholmen. Årstaberg ligger alltså på västra sidan järnvägen, vilket gör att Årstabergs tvärbanestation helt och hållet ligger i en annan stadsdel än området Årstaberg. Pendeltågsstationen grenslar stadsdelsgränsen. Bara för att något heter något med Årsta betyder det inte att det ligger i Årsta.

Gränsen mellan Liljeholmen och Årsta är inte heller en särskilt subtil gräns, eftersom den just går längs järnvägen.
Enceladus skrev: Signaturen "Magnus Ahltorp" har presenterat en illustrativ karta i skribentens egna tråd om Årstadal. På kartan syns tydligt att stora delar av det område som kallas för Liljeholmskajen ligger närmare Årstaberg än Liljeholmen - tunnelbanestationen fick inte ens plats på kartan!
Vad som inte syns på kartan är att det är en gigantisk höjdskillnad mellan Årstaberg(+32 vid Sjöviksbackens krön, och det är ändå mellan bergsknallarna) och Årstadal(+2).
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev: Folkmun är naturligtvis inte samma sak som ett officiellt namn. Exempelvis finns det inget bestämt område som heter "SoFo", men alla vet ändå vad som avses. Gamla Årsta har ingen spårtrafik. För en allt större del av den växande regionens invånare är området kring pendeltågsstationen det som associeras med namnet Årsta - det är bara så!
Årstadal och Årstaberg har aldrig legat i Årsta och ligger inte i Årsta nu, utan i Liljeholmen. Årsta gamla skola ligger också i Liljeholmen. Årstaberg ligger alltså på västra sidan järnvägen, vilket gör att Årstabergs tvärbanestation helt och hållet ligger i en annan stadsdel än området Årstaberg. Pendeltågsstationen grenslar stadsdelsgränsen. Bara för att något heter något med Årsta betyder det inte att det ligger i Årsta.

Gränsen mellan Liljeholmen och Årsta är inte heller en särskilt subtil gräns, eftersom den just går längs järnvägen.
Vad heter stadsdelen där Stockholms centralstation ligger? Det korrekta svaret är Norrmalm, men de flesta ungdomar skulle svara "TC". Namnet "pendeltåg" kommer faktiskt också från folkmun. Folket valde att kalla tågen för pendeltåg, och till slut fick SL anpassa sig. Det skulle inte heller förvåna mig om stadsdelen Norrmalm tvingas byta namn om några decennier...

Hundratusentals personer passerar pendeltågsstationen Årstaberg varje dag. Många av dessa personer har aldrig varit i det egentliga Årsta. Det är oundvikligt att Årstaberg tar över namnet Årsta med tiden.
Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev: Signaturen "Magnus Ahltorp" har presenterat en illustrativ karta i skribentens egna tråd om Årstadal. På kartan syns tydligt att stora delar av det område som kallas för Liljeholmskajen ligger närmare Årstaberg än Liljeholmen - tunnelbanestationen fick inte ens plats på kartan!
Vad som inte syns på kartan är att det är en gigantisk höjdskillnad mellan Årstaberg(+32 vid Sjöviksbackens krön, och det är ändå mellan bergsknallarna) och Årstadal(+2).
Sedan ett år tillbaka finns det två snabba hissar som går från kajen till järnvägen. Från stora delar av området går det snabbare att gå till Årstaberg än till Liljeholmen - jag har jämfört! Däremot skulle det fortfarande vara uselt om bara Liljeholmen och Årstaberg hade nattrafik. Helst skulle Tvärbanan gå på natten, men om det är politiskt omöjligt så borde någon av de nya stationerna ha en uppgång närmare Liljeholmskajen.

Jämför hur nära Hornsbergs strand ligger tunnelbanestationen Stadshagen. Ändå har det föreslagits en spårväg som går just dit. Inte genom Hornsbergs strand, utan bara dit.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Sedan ett år tillbaka finns det två snabba hissar som går från kajen till järnvägen. Från stora delar av området går det snabbare att gå till Årstaberg än till Liljeholmen - jag har jämfört! Däremot skulle det fortfarande vara uselt om bara Liljeholmen och Årstaberg hade nattrafik. Helst skulle Tvärbanan gå på natten, men om det är politiskt omöjligt så borde någon av de nya stationerna ha en uppgång närmare Liljeholmskajen.
Alla allmänna utomhushissar som trafikkontoret i Stockholms stad tillhandahåller är öppet mellan 06-22 alla dagar. Dvs. Inte nattetid. Även de vid sjöviksbacken. Så dessa kan inte brukas på natten även om årstaberg hade en tunnelbanestation.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Alla allmänna utomhushissar som trafikkontoret i Stockholms stad tillhandahåller är öppet mellan 06-22 alla dagar. Dvs. Inte nattetid. Även de vid sjöviksbacken. Så dessa kan inte brukas på natten även om årstaberg hade en tunnelbanestation.
Detta beror ju helt på var de nya stationernas uppgångar hamnar. Med en konstruktion som Gärdet kan en av uppgångarna mycket väl hamna i hjärtat av Liljeholmskajen! Du får nästan den här tunnelbanan att låta som en bra idé... :wink:

Men vänta nu lite, kan det verkligen gå snabbare att åka mellan Södra station och Liljeholmskajen via Fridhemsplan!? Ja, så usel är dagens nattrafik! :shock:
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:Jag vet att det är en ämnesflykt men det var inte jag som började :-D

Om nu Norsborgslinjen skall gå till Södertälje så innebär det, om man räknar sniket och med två hållplatser mellan Norsborg och Södertälje Centrum, beroende på sträckning, att det kommer ta 10 minuter i åktid. Då är man uppe i 46 minuters körtid mellan T-centralen och Södertälje C. Det är i stort sett samma tid det tar idag med pendeltåget.
---klipp---
Nu måste jag återigen fråga vilken medelhastighet som det räknas med för att komma ner i 10 minuter. Med mina enkla kunskaper anser jag det helt omöjligt med dagens - och förmodligen även morgondagens - tunneltåg. 20 minuter torde vara mer realistiskt, ja kanske till och med mer!

anser
Thomas K Ohlsson
Skriv svar