Tågexperterna samlar information om antalet avgångar per dag, vecka och månad med olika tågoperatörer i Sverige. Här är förra årets statistik för några av de största tågoperatörerna:
Kod: Markera allt
Tågoperatör Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Totalt
SL 15 740 14 234 15 637 15 201 15 625 14 219 15 963 14 746 15 281 15 899 15 313 15 168 183 026
Västtrafik 16 271 14 726 16 075 15 334 15 768 14 568 12 030 14 018 15 474 16 128 15 647 15 424 181 463
SJ 12 924 11 872 12 837 12 401 12 936 11 937 10 360 12 425 12 767 13 454 12 787 12 036 148 736
Skånetrafiken 12 777 11 061 12 033 11 635 12 330 11 494 12 265 12 317 11 007 11 228 11 527 11 480 141 154
Öresundståg 5 445 4 880 5 316 5 110 5 370 5 064 5 381 5 346 5 204 5 469 5 210 5 153 62 948
Arlanda Express 5 102 4 668 5 151 4 942 5 136 4 823 4 836 5 061 4 995 5 181 4 995 4 860 59 750
MÄLAB 3 688 3 344 3 616 3 460 3 608 3 280 3 827 3 817 3 532 3 770 3 548 3 370 42 860
Östgötatrafiken 3 345 3 028 3 309 3 173 3 299 3 087 3 209 3 332 3 226 3 385 3 230 3 172 38 795
Upptåget 3 066 2 772 3 046 2 924 3 045 2 601 2 155 2 495 2 910 3 087 2 961 2 956 34 018
SL hade 120 miljoner tågresor under 2019 (exklusive Roslagsbanan och Saltsjöbanan)
Skånetrafiken hade 48,5 miljoner tågresor under 2019 (Pågatåg och Öresundståg inom Skåne)
SJ sålde 34,3 miljoner resor under 2019 (inklusive Västtrafik)
Västtrafik hade 22 miljoner tågresor under 2019 (inklusive Kungsbackapendeln)
Hallandstrafiken hade 5,4 miljoner tågresor på Västkustbanan under 2019 (exklusive Kungsbackapendeln)
Trafikanalys samlar information om antalet resor per år med den subventionerade tågtrafiken i varje län. Statistiken presenteras på ett annorlunda sätt än tågoperatörerna gör själva. Roslagsbanan och Saltsjöbanan räknas som subventionerad tågtrafik medan SJ:s så kallade egentrafik inte ingår. Delar av Kungsbackapendeln räknas till Halland istället för Västra Götaland. Förra årets statistik har inte heller publicerats än.
Här är statistik från förrförra året för de största länen enligt Trafikanalys:
Stockholm 125,3 miljoner tågresor
Skåne 47,2 miljoner tågresor
Västra Götaland 18,7 miljoner tågresor
Halland 7,8 miljoner tågresor
Uppsala 4,7 miljoner tågresor
Östergötland 4,1 miljoner tågresor
Kronoberg 3,2 miljoner tågresor
Södermanland 3,1 miljoner tågresor
...
Västmanland 0,9 miljoner tågresor
Dessa siffror ger oss ett hum om hur många resenärer MÄLAB, Östgötatrafiken respektive Upptåget har. Observera att SJ:s egentrafik utgör större delen av tågtrafiken i Västmanland, varför siffrorna där är anmärkningsvärt låga.
Enligt Arlandabanan Infrastructure AB:s "Årsredovisning 2018" hade Arlanda Express 3,6 miljoner tågresor år 2018 (se sidan 5).
Vi behöver ändå göra några antaganden för att räkna ut antalet resenärer per avgång. Låt oss anta att Södermanland och Västmanland ger antalet tågresor med MÄLAB, Östergötland ger antalet tågresor med Östgötatrafiken och Uppsala ger antalet tågresor med Upptåget.
Låt oss vidare anta att lika många tågresor görs med Pågatåg och Öresundståg inom Skåne. Låt oss slutligen anta att Öresundstågen har 5 miljoner tågresor utanför Skåne och att SJ endast kör egentrafik och åt Västtrafik. Då får vi följande siffror för förra året:
SL hade 183 026 avgångar på 120 miljoner resenärer, d.v.s. 656 resenärer per avgång.
Västtrafik hade 181 463 avgångar på 22 miljoner resenärer, d.v.s. 121 resenärer per avgång.
SJ hade 148 736 avgångar på 12,3 miljoner resenärer, d.v.s. 83 resenärer per avgång.
Skånetrafiken (exklusive Öresundståg) hade 141 154 avgångar på 24,25 miljoner resenärer, d.v.s. 172 resenärer per avgång.
Öresundståg hade 62 948 avgångar på 29,25 miljoner resenärer, d.v.s. 465 resenärer per avgång.
Arlanda Express hade 59 750 avgångar på 3,6 miljoner resenärer, d.v.s. 60 resenärer per avgång.
MÄLAB hade 42 860 avgångar på 4 miljoner resenärer, d.v.s. 93 resenärer per avgång.
Östgötatrafiken hade 38 795 avgångar på 4,1 miljoner resenärer, d.v.s. 106 resenärer per avgång.
Upptåget hade 34 018 avgångar på 4,7 miljoner resenärer, d.v.s. 138 resenärer per avgång.
Föga förvånande hade Arlanda Express färst resenärer per avgång!
Är dessa siffror rimliga? I så fall kan både Stockholms pendeltåg och Öresundståg anses ha för dåligt trafikutbud. Detta stämmer nog ganska bra överens med verkligheten.