Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Enligt säkra uppgifter (fd arbetskamrat) finns det inget som slår Stora Coop i Bromma - det kan ju vara ett skäl?
(Jag har inte handlat där eftersom förbindelserna från Årsta är lite krångliga).
Sickla har jag naturliga skäl aldrig besök för att handla dagligvaror.
/TKO
(Jag har inte handlat där eftersom förbindelserna från Årsta är lite krångliga).
Sickla har jag naturliga skäl aldrig besök för att handla dagligvaror.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
På vägen hem från jobbet i Nacka då? Ja varför inte.twr skrev:Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?
På väg hem från jobbet i stan? Knappast.
På en ledig dag? Inte utan ett specifikt ärende.
Visst, men betydligt enklare än att åka spårvagn till Bromma blocks? Varför skulle de åka så långt bort?daniel_s skrev:På vägen hem från jobbet i Nacka då? Ja varför inte.twr skrev:Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Inte vet jag, det var inte min idé! Men du får i alla fall stå till svars för din idé!twr skrev:Visst, men betydligt enklare än att åka spårvagn till Bromma blocks? Varför skulle de åka så långt bort?daniel_s skrev:På vägen hem från jobbet i Nacka då? Ja varför inte.twr skrev:Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?

- dr Cassandra Nojdh
Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Nej, gör du?dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
Men jag kan i alla fall stoltsera med att frekventera Sickla station (eller vad man nu vill kalla den) flera gånger i veckan!
- dr Cassandra Nojdh
Då så, kan vi överlåta preferenserna till de därstädes boende?daniel_s skrev:Nej, gör du?dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
Men jag kan i alla fall stoltsera med att frekventera Sickla station (eller vad man nu vill kalla den) flera gånger i veckan!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Näe! Som boende utanför tullarna får de finna sig i att bli kommenterade, beskrivna och analyserade utan att egentligen delta i det.dr Cassandra Nojdh skrev:Då så, kan vi överlåta preferenserna till de därstädes boende?daniel_s skrev:Nej, gör du?dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?

- dr Cassandra Nojdh
Jaså, på så sätt. Och kommenderade! Då återstår bara att kommunicera detta till sjöstadsborna, så att de vet vad de har att rätta sig efter.daniel_s skrev:Näe! Som boende utanför tullarna får de finna sig i att bli kommenterade, beskrivna och analyserade utan att egentligen delta i det.dr Cassandra Nojdh skrev:Då så, kan vi överlåta preferenserna till de därstädes boende?daniel_s skrev:
Nej, gör du?
För att istället hjälpligt återföra diskussionen till trådens ämne, så ser jag själv (som icke sjöstadsboende) fram emot att Tvärbanan öppnas fram till Bromma Flygplats. Därifrån kan man lätt ta sig till fots de flesta affärer, inkl. Coop för dagligvaror. För att inköpa dagligvaror i Sickla måste man traska en bra bit, halvvägs till Saltsjö-Järna, känns det som i varje fall. Vem som åker vart och varför är förstås ändå svårare att förutspå. Inledningsvis verkar det som om det kommer att krävas ett byte i Alviks Strand vilket förstås komplicerar för resande söderifrån (som ex.vis ingenjör Ohlsson).
Jag förutspår att alla som redan åker tunnelbana kommer att välja andra ställen att handla på även i fortsättningen; de kommer inte att handla i Dala-Järla och ännu mindre vid Bromma flygplats.dr Cassandra Nojdh skrev:För att istället hjälpligt återföra diskussionen till trådens ämne, så ser jag själv (som icke sjöstadsboende) fram emot att Tvärbanan öppnas fram till Bromma Flygplats. Därifrån kan man lätt ta sig till fots de flesta affärer, inkl. Coop för dagligvaror. För att inköpa dagligvaror i Sickla måste man traska en bra bit, halvvägs till Saltsjö-Järna, känns det som i varje fall. Vem som åker vart och varför är förstås ändå svårare att förutspå.

Senast redigerad av daniel_s den söndag 16 februari 2020 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Jag skrev att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma. Hur många som gör det, hur ofta eller varför har jag förstås ingen aning om.daniel_s skrev:Inte vet jag, det var inte min idé! Men du får i alla fall stå till svars för din idé!twr skrev: Visst, men betydligt enklare än att åka spårvagn till Bromma blocks? Varför skulle de åka så långt bort?
Men håller du inte med om att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Vad har det med saken att göra?dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag har glömt hur diskussionen började. Men det finns ju även de som har närmare till Bromma flytplats än till Sickla, så i den delen kan det kvitta. Frågan är väl snarare vilka som vill åka till något av dessa ställen överhuvudtaget. Men om man kan få någon av dem att åka spårvagn, så varför inte!twr skrev:Men håller du inte med om att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma?
- dr Cassandra Nojdh
Vilken sak?twr skrev:Vad har det med saken att göra?dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
Det var Stefan Widén som först föreslag att sjöstadsborna kan åka spårvagn till Bromma blocks, och det var det jag svarade på.daniel_s skrev:Jag har glömt hur diskussionen började. Men det finns ju även de som har närmare till Bromma flytplats än till Sickla, så i den delen kan det kvitta. Frågan är väl snarare vilka som vill åka till något av dessa ställen överhuvudtaget. Men om man kan få någon av dem att åka spårvagn, så varför inte!twr skrev:Men håller du inte med om att det är enklare för dem att åka till Sickla än till Bromma?
Du har säkert rätt i att inte så många åker spårvagn för att storhandla över huvud taget. Men det var faktiskt Atrium Ljungberg som beställde den första (vad jag vet) utredningen om spårvagn från Båthamnsgatan till Sickla. Det måste väl bero på att de trodde att det skulle locka kunder?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Vi diskuterade vart sjöstadsborna kan tänkas resa för att handla. Varför skulle det vara relevant var någon av oss bor?twr skrev:Vad har det med saken att göra?dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Båtbyggargatan menar du vältwr skrev:Du har säkert rätt i att inte så många åker spårvagn för att storhandla över huvud taget. Men det var faktiskt Atrium Ljungberg som beställde den första (vad jag vet) utredningen om spårvagn från Båthamnsgatan till Sickla. Det måste väl bero på att de trodde att det skulle locka kunder?

Ja egentligen borde ju alla sådana förslag från fastighetsägare tvärnobbas, men den här lösningen var ju den enda rätta, så jag förlåter dem.
- dr Cassandra Nojdh
Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.twr skrev:Vi diskuterade vart sjöstadsborna kan tänkas resa för att handla. Varför skulle det vara relevant var någon av oss bor?twr skrev:Vad har det med saken att göra?dr Cassandra Nojdh skrev:Är det någon av herrarna som bor i Hammarby Sjöstad?
Varför deltar du då i diskussionen om den är ofruktbar, efter att ha ifrågasatt varför vi andra diskuterar det?dr Cassandra Nojdh skrev: Sjöstadsborna kan väl tänkas handla ungefär var som helst. Det enda man kan uttala sig om är möjligen det geografiska avståndet. Ett rätt så ofruktbart diskussionsämne, egentligen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Javisst, det blev fel namn där.daniel_s skrev:Båtbyggargatan menar du vältwr skrev:Du har säkert rätt i att inte så många åker spårvagn för att storhandla över huvud taget. Men det var faktiskt Atrium Ljungberg som beställde den första (vad jag vet) utredningen om spårvagn från Båthamnsgatan till Sickla. Det måste väl bero på att de trodde att det skulle locka kunder?
Ja egentligen borde ju alla sådana förslag från fastighetsägare tvärnobbas, men den här lösningen var ju den enda rätta, så jag förlåter dem.
Om det är ett bra förslag spelar det väl ingen roll var det kommer ifrån?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.