Spårvägen i Lund

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Spårvägen i Lund

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:https://www.sydsvenskan.se/2019-10-21/t ... ade-av-nar

Artikeln är bara öppen för prenumeranter (vilket jag inte är). Men någon annan på forum kanske har nytta av länken. :D
Läste artikeln. Tror dock personligen att just spårvägen (och dess av HL upplevda dåliga uppbackning av partierna bakom) bara var en biorsak till hans avgång. Kan f ö nämna att Region Skåne fetdissade Börje Heds (FNL) ambition om att köra bussar i spårvägssspåren på St Laurentiigatan!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ulrik Berggren skrev:...

Kan f ö nämna att Region Skåne fetdissade Börje Heds (FNL) ambition om att köra bussar i spårvägssspåren på St Laurentiigatan!
Ajdå, hur skall han då kunna påvisa spårvägens uslighet?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev:https://www.mynewsdesk.com/se/lund/pres ... NrUZC3WuqU

13 december blir det trafikstart.
På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Hechtwagen skrev:
twr skrev:https://www.mynewsdesk.com/se/lund/pres ... NrUZC3WuqU

13 december blir det trafikstart.
På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?
Krav går att sänka i alla fall!
linlars

Inlägg av linlars »

Hechtwagen skrev: På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?
Spårvägen i Lund är redan helt färdigbyggd. Det är däremot inte depån eller spårvagnarna.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

linlars skrev:
Hechtwagen skrev: På 1800-talet byggde man lika långa spårvägslinjer med handkraft på tre månader, ok, kraven är högre nuförtiden men skulle det inte gå att korta byggtiderna väsentligt?
Spårvägen i Lund är redan helt färdigbyggd. Det är däremot inte depån eller spårvagnarna.
Ah! I Dublin var det tvärt om! Vagnarna stod i depån och väntade på banan...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ja av någon anledning har man valt en modell där banan och depån byggs av olika huvudmän.

Men detta spelar ingen roll för med allt möjligt i beaktande så har jag en känsla av att det i Lund kommer att vara vagnarna man får vänta mest på. Såna där byggbusar brukar vara snabba på att färdigställa sina projekt, möjligtvis inte enligt samma definition av "färdigt" som de som ska använda grejerna, men tillräckligt bra i alla fall!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Själva spårbygget tar inte så värst lång tid. Det gör däremot alla markarbeten runtomkring. På 1800-talet låg det väl inte överdrivet mycket rör och andra ledningar i backen som skulle behöva grävas upp helt oförhappandes och risken för läckströmmar var väl lägre med den där havremotorn framför vagnen.

/T
Med reservation för tyckfel.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

2763 skrev:
Själva spårbygget tar inte så värst lång tid. Det gör däremot alla markarbeten runtomkring. På 1800-talet låg det väl inte överdrivet mycket rör och andra ledningar i backen som skulle behöva grävas upp helt oförhappandes och risken för läckströmmar var väl lägre med den där havremotorn framför vagnen.
Jämför med mitten av 1900-talet då. Då gick det fortfarande mycket snabbare än nu att bygga.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det känns som att när väl "spaden" (eller andra modernare redskap) satts i marken så går det ändå rätt fort. Det som tar längst tid är ändå det som sker dessförinnan. Utredningar, beslut, val som medför ny majoritet som vill ändra, nya beslut, ansökan om bidrag, avslag, nya ansökningar, bifall, järnvägsplan, detaljplan, överklagande, uppskjutande, ny tidplan etc, etc. Sådant brukar ta ett antal årtionden.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Diripsi skrev: Jämför med mitten av 1900-talet då. Då gick det fortfarande mycket snabbare än nu att bygga.
Nej, det gör det inte!

Själva bygger man klassiskt makadamspår. Dvs spår med gaturäl som ligger på packad makadam och där spårvidden hålls med spårhållare varannan meter så går det väsentligt fortare med själva bygget av spåret idag.

Om det är så att man behöver en tyngre konstruktion för att det är blandad trafik, ja då måste ju betong få härda och så byggde man inte förr.

Tittar vi på underbyggnad så var det förr ett rejält hantverk där man manuellt staplade skärv för att få en tillräcklig bärighet. Idag sker det arbetet också maskinellt och det kan inte heller gå långsammare.

Själva bygget av spårväg går alltså snabbare idag, däremot ser övrig infra i staden annorlunda ut och det tar tid att åtgärda.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

daniel_s skrev:Ja av någon anledning har man valt en modell där banan och depån byggs av olika huvudmän.

Men detta spelar ingen roll för med allt möjligt i beaktande så har jag en känsla av att det i Lund kommer att vara vagnarna man får vänta mest på. Såna där byggbusar brukar vara snabba på att färdigställa sina projekt, möjligtvis inte enligt samma definition av "färdigt" som de som ska använda grejerna, men tillräckligt bra i alla fall!
I det här fallet är det ju framförallt att Region Skåne lyckats schabbla bort upphandlingen av depån som gjort den ordentligt försenad. Första spårvagnen rullade ur fabriken för egen maskin häromdagen och ska anlända hit i maj, ryktas det. Men i det ingår vad jag förstått att man fått skjuta fram vagnleveransen något på grund av att depån inte blivit klar.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

august skrev:
daniel_s skrev:Ja av någon anledning har man valt en modell där banan och depån byggs av olika huvudmän.

I det här fallet är det ju framförallt att Region Skåne lyckats schabbla bort upphandlingen av depån som gjort den ordentligt försenad. Första spårvagnen rullade ur fabriken för egen maskin häromdagen och ska anlända hit i maj, ryktas det. Men i det ingår vad jag förstått att man fått skjuta fram vagnleveransen något på grund av att depån inte blivit klar.
Jag skriver som jag brukar säga till folk jag möter - hade man (kommunen/Skånetrafiken/rRegion Skåne) velat så hade trafiken (eller åtminstone provkörningar och utbildning) varit igång nu. Spårvagnar klarar sig utomhus eller i tält - t ex fanns det inte någon depå för TvB i Stockholm första månaderna efter dess öppnande - då hade man vagnarna i ett tält i Marievik! Men det är ju enkelt, bekvämt och billigt att skylla allt på Skanska...
/UB
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ulrik Berggren skrev:
august skrev:

Jag skriver som jag brukar säga till folk jag möter - hade man (kommunen/Skånetrafiken/rRegion Skåne) velat så hade trafiken (eller åtminstone provkörningar och utbildning) varit igång nu. Spårvagnar klarar sig utomhus eller i tält - t ex fanns det inte någon depå för TvB i Stockholm första månaderna efter dess öppnande - då hade man vagnarna i ett tält i Marievik! Men det är ju enkelt, bekvämt och billigt att skylla allt på Skanska...
Ingenjörn har alldeles rätt, det kan man se på sid 39 i Thomas Johanssons Tvärbanebok. Det borde ha gått att ordna i Lund också. Är det FNL som varit framme?

Man kan skylla mycket på Skanska just nu - t.ex. den sk. Guldbron för nya slussen i Stockholm, och den specialtransport som visst aldrig kommer fram
https://mitti.se/nyheter/slussens-guldb ... m&view=app

Det har sina risker att göra affärer med Kina.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulrik Berggren skrev: Jag skriver som jag brukar säga till folk jag möter - hade man (kommunen/Skånetrafiken/rRegion Skåne) velat så hade trafiken (eller åtminstone provkörningar och utbildning) varit igång nu. Spårvagnar klarar sig utomhus eller i tält - t ex fanns det inte någon depå för TvB i Stockholm första månaderna efter dess öppnande - då hade man vagnarna i ett tält i Marievik! Men det är ju enkelt, bekvämt och billigt att skylla allt på Skanska...
Det är rätt onödigt att skylla på Skanska när det inte är de som är orsaken till förseningen.

Att man skulle ha varit igång nu är förstås ingen omöjlighet, men, du måste fortfarande ha utrymme i de provisorier du anordnar att bedriva underhåll på utrustningen - även om du gör det i en tälthall och framförallt så hade du behövt ha spårvagnar att köra med. Det är väl för all del möjligt att man hade kunnat förhandla sig till en tidigare leverans, men, med tanke på att beställningen av vagnarna gjordes senare än den på M33 får man väl ändå betrakta det hela som raskt marscherat.

Visst, man kunde ju ha lagt manken till och beställt tidigare... men det gjorde man inte.

/T
linlars

Inlägg av linlars »

Sydsvenskan meddelar (betalartikel) att depån i Lund nu är klar och överlämnad, samt att den första spårvagnen anländer i början av juli. All inredning i depån är dock inte klar ännu. Trafikstarten ligger fast till lucia 2020.

I skrivande stund är detta ännu inte rapporterat på https://sparvaglund.se/ , men jag antar att det kommer dit inom kort.

Några citat från SDS:
Spårvagnsdepån på Brunnshög har nu formellt lämnats över av byggföretagen Skanska och NCC till Regionfastigheter. I början av juli levereras den första spårvagnen – och trafikstarten ligger kvar på Lucia.
Alla sju vagnarna bör hinna komma till Lund i år, bedömer Håkan Henmyr, Skånetrafikens projektchef – om inget oförutsett inträffar. Alla kommer dock inte att vara tillgängliga för trafik i år, eftersom de måste inspekteras och testas innan de ger sig ut för att frakta Lundabor på spåret.
Spårvägens officiella trafikstart är fortfarande tänkt att bli den 13 december i år, men vagnar kommer att börja rulla på spåret redan i sommar, för att man ska kunna genomföra tester och utbilda förare och trafikledning.
Så snart dags för spårvagnar i Lund. Äntligen!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

linlars skrev:Sydsvenskan meddelar (betalartikel) att depån i Lund nu är klar och överlämnad, samt att den första spårvagnen anländer i början av juli. All inredning i depån är dock inte klar ännu. Trafikstarten ligger fast till lucia 2020.

I skrivande stund är detta ännu inte rapporterat på https://sparvaglund.se/ , men jag antar att det kommer dit inom kort.

Några citat från SDS:
Spårvagnsdepån på Brunnshög har nu formellt lämnats över av byggföretagen Skanska och NCC till Regionfastigheter. I början av juli levereras den första spårvagnen – och trafikstarten ligger kvar på Lucia.
Alla sju vagnarna bör hinna komma till Lund i år, bedömer Håkan Henmyr, Skånetrafikens projektchef – om inget oförutsett inträffar. Alla kommer dock inte att vara tillgängliga för trafik i år, eftersom de måste inspekteras och testas innan de ger sig ut för att frakta Lundabor på spåret.
Spårvägens officiella trafikstart är fortfarande tänkt att bli den 13 december i år, men vagnar kommer att börja rulla på spåret redan i sommar, för att man ska kunna genomföra tester och utbilda förare och trafikledning.
Så snart dags för spårvagnar i Lund. Äntligen!
Men kan man köra full trafik utan att alla vagnar är tillgängliga? Någon som vet?
/UB
twr

Inlägg av twr »

Ulrik Berggren skrev: Men kan man köra full trafik utan att alla vagnar är tillgängliga? Någon som vet?
Jag vet inte, men jag gissar att 2 av 7 är reserv. Och då kan man väl starta tidigare om man accepterar störningskänsligheten som ingen reserv medför (under en begränsad tid).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
linlars

Inlägg av linlars »

Ulrik Berggren skrev:Men kan man köra full trafik utan att alla vagnar är tillgängliga? Någon som vet?
Det har åtminstone diskuterats att vända ett antal turer på Ideon. Än så länge kommer behovet/beläggningen att vara störst dit, men det är redan byggt en hel del på Brunnshög.
Skriv svar