Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Har du sett gröna linjens trafikupplägg? Tågen går i ordningen 18 (Alvik), 19 (Hässelby strand) och 17 (Åkeshov). Detta betyder att två tredjedelar av alla resenärer till stationerna mellan Alvik och Åkeshov hamnar på tågen som går hela vägen till Hässelby strand. Kostnaden att ändra tågföljden är marginell, men ingen bryr sig.Diripsi skrev:Är det ett bra trafikupplägg?
Har du sett röda linjens trafikupplägg? Teoretiskt sett är det sittplatsstandard mellan Liljeholmen och Östermalmstorg när det går 18 tåg/h i mellantrafiken. Vissa tåg är dock redan fulla när de kommer till Liljeholmen medan andra är tomma när de utgår därifrån. Kostnaden att införa 7,5-minuterstrafik är marginell (färre avgångar totalt), men ingen bryr sig.
Har du sett pendeltågens trafikupplägg? Ostkustbanan har 8 tåg/h medan Mälarbanan har 4 tåg/h. Belastningen på båda banorna är av samma storleksordning, vilket innebär att Mälarbanan har betydligt fler resenärer per avgång. Ändå går det bara långa tåg på Ostkustbanan. Kostnaden att införa 7,5-minuterstrafik med korta tåg är marginell (färre vagnar totalt), men ingen bryr sig.
Ser du ett mönster? Ingen bryr sig om vissa tåg är överfulla medan andra är halvtomma. Om det är samma personer som planerar Tvärbanans trafikering så kan vi förvänta oss ett liknande trafikupplägg...
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det kan väl diskuteras om det är bra, men det är rimligen en tillfällig lösning. Alviks strand är helt enkelt första platsen det är möjligt att vända på.Diripsi skrev:Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
På sikt kommer Kistagrenen troligen gå åtminstone till Årstaberg. Sträckan mellan Alvik och Årstaberg, särskilt mellan Liljeholmen och Årstaberg tror jag, är den tyngst belastade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Hur långt har bygget kommit? Har man börjat bygga norr om Broma flygplats?
Håller tidplanen att öppna till Ursvik 2021?
Håller tidplanen att öppna till Ursvik 2021?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Den senaste kommundialogen har information om Tvärbanans beläggning i maxtimmen (se sidan 40). Det finns fler resenärer än sittplatser från Luma till Gullmarsplan, från Årstafältet till Stora Essingen samt från Gröndal till Valla torg (förutom från Trekanten till Liljeholmen). Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har hög belastning i båda riktningar medan de andra sträckorna huvudsakligen har hög belastning i en riktning.twr skrev:Det kan väl diskuteras om det är bra, men det är rimligen en tillfällig lösning. Alviks strand är helt enkelt första platsen det är möjligt att vända på.Diripsi skrev:Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.
På sikt kommer Kistagrenen troligen gå åtminstone till Årstaberg. Sträckan mellan Alvik och Årstaberg, särskilt mellan Liljeholmen och Årstaberg tror jag, är den tyngst belastade.
Informationen bör kanske tas med en viss nypa salt, men det är klart att belastningen är högre söder om Alvik än norr därom.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tack för länken. Det är ju tyvärr svårt att bedöma trafikupplägget när inte SL släpper detaljerad resandestatistik. Men det är ändå tveksamt om det är rimligt att ha samma turtäthet Solna-Alvik som Alvik-Sickla.Enceladus skrev:Den senaste kommundialogen har information om Tvärbanans beläggning i maxtimmen (se sidan 40). Det finns fler resenärer än sittplatser från Luma till Gullmarsplan, från Årstafältet till Stora Essingen samt från Gröndal till Valla torg (förutom från Trekanten till Liljeholmen). Sträckan mellan Liljeholmen och Årstaberg har hög belastning i båda riktningar medan de andra sträckorna huvudsakligen har hög belastning i en riktning.twr skrev:Det kan väl diskuteras om det är bra, men det är rimligen en tillfällig lösning. Alviks strand är helt enkelt första platsen det är möjligt att vända på.Diripsi skrev: Är det ett bra trafikupplägg? Hur är belastningen på de olika delarna av Tvärbanan i högtrafik? Hade det varit bättre att köra alla turer till Sickla och att en del av turerna gick till Bromma flygplats istället för till Solna?
På sikt kommer Kistagrenen troligen gå åtminstone till Årstaberg. Sträckan mellan Alvik och Årstaberg, särskilt mellan Liljeholmen och Årstaberg tror jag, är den tyngst belastade.
Informationen bör kanske tas med en viss nypa salt, men det är klart att belastningen är högre söder om Alvik än norr därom.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Och Trafikförvaltningen kommer inte att bryr sig så länge ingen granskar deras trafikplanering. Vilket ju i sin tur blir svårt att göra när de inte släpper detaljerad resandestatistik. Om statistiken fanns tillgänglig så att allmänheten kunde granska trafikuppläggen så skulle man ju ganska lätt kunna bevisa hur mycket bättre det hade kunnat bli med ett annat trafikupplägg för pendeltågen till exempel.Enceladus skrev:Ser du ett mönster? Ingen bryr sig om vissa tåg är överfulla medan andra är halvtomma. Om det är samma personer som planerar Tvärbanans trafikering så kan vi förvänta oss ett liknande trafikupplägg...
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Nu får nu väl ändå lugna ner er lite. Enceladus konspirationsteorier är visserligen rätt underhållande men man behöver ju inte låta sig ryckas med i precis vad som helst.Diripsi skrev:Och Trafikförvaltningen kommer inte att bryr sig så länge ingen granskar deras trafikplanering. Vilket ju i sin tur blir svårt att göra när de inte släpper detaljerad resandestatistik. Om statistiken fanns tillgänglig så att allmänheten kunde granska trafikuppläggen så skulle man ju ganska lätt kunna bevisa hur mycket bättre det hade kunnat bli med ett annat trafikupplägg för pendeltågen till exempel.Enceladus skrev:Ser du ett mönster? Ingen bryr sig om vissa tåg är överfulla medan andra är halvtomma. Om det är samma personer som planerar Tvärbanans trafikering så kan vi förvänta oss ett liknande trafikupplägg...
Det är naturligtvis inte samma personer som planerar tunnelbanan (eller den pendeltågstrafik som Enceladus av någon anledning kallar för Ostkustbanan) som planerar Tvärbanan. Jag tror inte ens att man kan säga att det är samma personer på Trafikförvaltningen som INTE planerar dem.
Den första tiden kommer ju Tvärbanan till Bromma flygplats mest att ha karaktären av en extralinje utöver den vanliga trafiken, och tidtabellen lär få anpassas så att dessa vagnar inte stör rytmen på resten av banan alltför mycket. När linjen sedan förlängs åt båda hållen blir det ju en helt annan sak, då kan det säkert bli aktuellt med kopplade linjer, varannan gång hit och varannan gång dit osv.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
I så fall blir det ju knappt någon förbättring jämfört med idag. Linje 110 går redan mellan Alvik och Bromma flygplats. I och för sig ska spårfaktorn inte underskattas. Linje 110 har dock bara 30-minuterstrafik. Möjligtvis går det att ta några resenärer från linjerna 112, 129 och 152, men potentialen är ändå ganska begränsad om det krävs två byten från Liljeholmen och Årstaberg.daniel_s skrev:Den första tiden kommer ju Tvärbanan till Bromma flygplats mest att ha karaktären av en extralinje utöver den vanliga trafiken, och tidtabellen lär få anpassas så att dessa vagnar inte stör rytmen på resten av banan alltför mycket. När linjen sedan förlängs åt båda hållen blir det ju en helt annan sak, då kan det säkert bli aktuellt med kopplade linjer, varannan gång hit och varannan gång dit osv.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det är alltså i väntan på vidare förlängning, som planeras redan under nästa år.Enceladus skrev:I så fall blir det ju knappt någon förbättring jämfört med idag. Linje 110 går redan mellan Alvik och Bromma flygplats. I och för sig ska spårfaktorn inte underskattas. Linje 110 har dock bara 30-minuterstrafik. Möjligtvis går det att ta några resenärer från linjerna 112, 129 och 152, men potentialen är ändå ganska begränsad om det krävs två byten från Liljeholmen och Årstaberg.daniel_s skrev:Den första tiden kommer ju Tvärbanan till Bromma flygplats mest att ha karaktären av en extralinje utöver den vanliga trafiken, och tidtabellen lär få anpassas så att dessa vagnar inte stör rytmen på resten av banan alltför mycket. När linjen sedan förlängs åt båda hållen blir det ju en helt annan sak, då kan det säkert bli aktuellt med kopplade linjer, varannan gång hit och varannan gång dit osv.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Tack förresten!Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Nästa fråga är förstås vad det blir för turtäthet. Och blir det 60 meters tåg redan från början?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Mina GISSNINGAR:twr skrev:Tack förresten!Roy M skrev:Det som nämns nu är Alviks strand - Bromma flygplats.twr skrev:Kistagrenen öppnar i höst. Är det klart ännu var tågen kommer att vända? Alvik? Årstaberg?
Nästa fråga är förstås vad det blir för turtäthet. Och blir det 60 meters tåg redan från början?
- 15-minuterstrafik vardagar. (Glesare trafik räcker kanske men framstår som lite löjligt...)
- 30-meterståg. (Det räcker kapacitetsmässigt)
Utan att ha räknat tror jag att det då räcker med 2 vagnar för denna trafik, frågan är om det finns två vagnar att avvara för detta? Ibland verkar vagntillgången lite ansträngd på Tvärbanan redan idag.
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja, det skulle inte förvåna om det blev så. Linje 129 har ju 15-minuterstrafik av tradition, trots att glesare trafik hade varit fullt tillräcklig. Det här trafikområdet har en tradition av överutbud.TKO skrev:Mina GISSNINGAR:
- 15-minuterstrafik vardagar. (Glesare trafik räcker kanske men framstår som lite löjligt...)
- 30-meterståg. (Det räcker kapacitetsmässigt)
Utan att ha räknat tror jag att det då räcker med 2 vagnar för denna trafik, frågan är om det finns två vagnar att avvara för detta? Ibland verkar vagntillgången lite ansträngd på Tvärbanan redan idag.
spekulerar
Thomas K Ohlsson
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Det är härligt med alla spekulationer.... Som jag tolkar når man även flygplatsens hållplats i första skedet. Att det idag inte är så mycket resande är för att det inte är lätt att hitta rätt linje. Med B blocks hållplats öppnas möjligheten att få resenärer från hela linjen att åka dit just för att det är så enkelt.
Just detta är det som de flesta "proffs" missar när de gör sina beräkningar och det är alltså en del i vad som innefattas av begreppet SPÅRFAKTORN !
Sen att linjeföringen i början blir lite provisorisk men när man förhoppningsvis kan åka från ex Sjöstaden till B blocks kan alla de enkelt ta sig till en stormarknad. Försedd med lämplig kärra kan man utan besvärliga lyft få hem sidan varor.
Samma förhållande blir det i KK när Spårväg syd byggs.
En gratis affärsidé till hugade är alltså att ta fram en tillsats till en standardpirra där man enkelt kan lasta veckobehovet för en familj. En "Darmaten" i storformat
Budgetvarianten är en pirra och en stor IKEAplastlåda fastspänd.
Stefan
Just detta är det som de flesta "proffs" missar när de gör sina beräkningar och det är alltså en del i vad som innefattas av begreppet SPÅRFAKTORN !
Sen att linjeföringen i början blir lite provisorisk men när man förhoppningsvis kan åka från ex Sjöstaden till B blocks kan alla de enkelt ta sig till en stormarknad. Försedd med lämplig kärra kan man utan besvärliga lyft få hem sidan varor.
Samma förhållande blir det i KK när Spårväg syd byggs.
En gratis affärsidé till hugade är alltså att ta fram en tillsats till en standardpirra där man enkelt kan lasta veckobehovet för en familj. En "Darmaten" i storformat

Budgetvarianten är en pirra och en stor IKEAplastlåda fastspänd.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja fyrhjuliga funkar även det men tar lite mer plats. Men fördelen är att man även får med trötta ungar.....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Ja men med goda kommunikationer och bra bärhjälp vill man ju utforska nya marker.....twr skrev:Men är det inte enklare för sjöstadsborna att åka spårvagn till Sickla köpkvarter?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll