Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centralen?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centralen?

Inlägg av Enceladus »

Busstrafiken mellan Gullmarsplan och T-Centralen har olika karaktär. I högtrafik går det direktbussar från Nynäsvägen till City, men dessa stannar inte vid Gullmarsplan och gröna linjen anses vara överbelastad vid den tiden.

Emellertid är det sällan en vinst att ta bussen till City på grund av framkomlighetsproblem. Exempelvis behöver linje 815C hela 26 minuter för att ta sig från Norra Sköndal till Vattugatan i värsta rusningen. Samtidigt behöver linje 875 bara 11 minuter för att ta sig till Gullmarsplan. Utan trängseln på gröna linjen hade direktbussarna till City inte haft någon större mening.

Av ovanstående skäl går direktbussarna bara i högtrafik. Det är inte heller säkert om dessa linjer behålls när blå linjen förlängs till Gullmarsplan. Men nu kommer det märkliga: Det går också bussar mellan Gullmarsplan och T-Centralen på helgnätter. Tunnelbanan går ju på helgnätter och det är knappast kapacitetsbrist vid den tiden.

Tunnelbanan erbjuder egentligen oslagbar service. Tunnelbanan behöver blott 9 minuter för att åka från T-Centralen till Gullmarsplan, och då hinner den göra uppehåll vid Gamla stan, Slussen, Medborgarplatsen och Skanstull.

Bussarna är både långsammare och har sämre tillgänglighet. Linje 791 behöver 13 minuter för att åka från T-Centralen till Gullmarsplan, och då stannar den bara vid Medborgarplatsen och Skanstull. Linje 893 är snabbare - den behöver bara 8 minuter - men då stannar den inte någonstans på vägen. Det är en ganska stor uppoffring när så många åker från Södermalm på helgnätter.

Vad är poängen med att dessa linjer utgår från City? Det finns knappt några restidsvinster, och Gullmarsplan är en betydligt tryggare plats att vänta på än både Vasagatan och Medborgarplatsen. På grund av nuvarande trafikupplägg är det dock nödvändigt att stiga på innan Gullmarsplan för att ha garanterad sittplats. Har trafikplanerarna någonsin åkt med dessa linjer själva?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centrale

Inlägg av TKO »

(Jag överlåter diskussionerna kring nattbussarna till de som är intresserade av sådana...)

Hur är beläggningen på "C"-bussarna in till City?
Det kanske är så att (tillräckligt) många resenärer uppskattar att slippa byta vid Gullmarsplan?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
alex_krokodil
Inlägg: 272
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 18:58
Ort: Stockholm

Re: Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centrale

Inlägg av alex_krokodil »

TKO skrev:(Jag överlåter diskussionerna kring nattbussarna till de som är intresserade av sådana...)

Hur är beläggningen på "C"-bussarna in till City?
Det kanske är så att (tillräckligt) många resenärer uppskattar att slippa byta vid Gullmarsplan?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag har inte så bra koll på samtliga 8xxC, men kan delge mina erfarenheter från snart två år sedan. Då bodde jag i Vendelsö och jobbade i Lindhagen, en resa som enligt SL's reseplanerare skulle ta ungefär lika lång tid med 806/807/808 till Gullmarsplan, tunnelbana Gullmarsplan - T-Centralen - Stadshagen, respektive 818C till Vattugatan, kort promenad för att sedan åka tunnelbana T-Centralen - Stadshagen. Situationen på Gullmarsplan var olidlig kring 7.30, väldigt trångt på plattformen trots att tunnelbanan gick ofta. Beläggningen på 818C var oftast ganska god, vid Trollbäckens centrum var det ståplats hela vägen in till Vattugatan.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centrale

Inlägg av roggek »

Enceladus är den "spårförespråkare", som skulle få t ex Dalaröborna och se rött...
https://mitti.se/nyheter/haningebor-bus ... de=haninge
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centrale

Inlägg av Diripsi »

alex_krokodil skrev:
TKO skrev:(Jag överlåter diskussionerna kring nattbussarna till de som är intresserade av sådana...)

Hur är beläggningen på "C"-bussarna in till City?
Det kanske är så att (tillräckligt) många resenärer uppskattar att slippa byta vid Gullmarsplan?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag har inte så bra koll på samtliga 8xxC, men kan delge mina erfarenheter från snart två år sedan. Då bodde jag i Vendelsö och jobbade i Lindhagen, en resa som enligt SL's reseplanerare skulle ta ungefär lika lång tid med 806/807/808 till Gullmarsplan, tunnelbana Gullmarsplan - T-Centralen - Stadshagen, respektive 818C till Vattugatan, kort promenad för att sedan åka tunnelbana T-Centralen - Stadshagen. Situationen på Gullmarsplan var olidlig kring 7.30, väldigt trångt på plattformen trots att tunnelbanan gick ofta. Beläggningen på 818C var oftast ganska god, vid Trollbäckens centrum var det ståplats hela vägen in till Vattugatan.
Vid 7.30 har ju inte 2-minuterstrafiken från Gullmarsplan börjat än. Den börjar först 7.39 och förut var det ännu senare. Även under 2-minuterstrafiken är det en katastrofalt dålig tidtabell med ojämna intervaller på grenarna och därmed extremt hög trängsel på vissa tåg.

God beläggning innebär för mig att det finns gott om sittplatser. Ståplats i 30 minuter är usel beläggning.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centrale

Inlägg av TKO »

Idén med bussterminalen vid Gullmarsplan är väl att den anslutande tunnelbaneresan är så kort att det är acceptabelt med ståplats? Annars kunde bussarna gå till Farsta eller Skarpnäck istället.

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför går det bussar mellan Gullmarsplan och T-Centrale

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:(Jag överlåter diskussionerna kring nattbussarna till de som är intresserade av sådana...)

Hur är beläggningen på "C"-bussarna in till City?
Det kanske är så att (tillräckligt) många resenärer uppskattar att slippa byta vid Gullmarsplan?
I höstas ökade turtätheten på samtliga C-linjer från Tyresö kommun. Enligt mina observationer hade alla fyra linjer hög beläggning innan turtätheten ökade. Direktbussar av den här typen brukar vara populära i områden som saknar spårtrafik. Sedan är förstås parallellgående busstrafik alltid en resursfråga. I högtrafik när gröna linjen har väldigt hög belastning kan väl dessa linjer motiveras.
Skriv svar