Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av Thomas Lange »

Gülermak tilldelas entreprenadkontrakt för utbyggnad av Tvärbanan

https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... =send_list
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av Odd »

Jag funderar på vad som ingår i priset då det inte är "landstingsmässigt" pris.

Normalt brukar landstingets upphandingar kosta betydligt mer, Solna-grenen var väl 4-5 gånger dyrare. Sist prislappen var så här låg var väl när Tvärbanan byggdes ut mellan Gullmarsplan och Sickla Udde, ca 2.5 km för ca 400 miljoner, inkl en lång bro.

Visserligen fortfarande betydligt högre kostnader än vad det ofta kostar på andra ställen, men ett steg i rätt riktning.

Vad gjorde man för skillnad i denna upphandling som man inte lyckats med på över 15 år?

(Ja, jag vet att det heter Region Stockholm numera, men jag orkar inte benämna det med landstinget/sl/sll/tf/region stockholm eller vad det heter denna vecka)
Genius on call
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av august »

Odd skrev:Jag funderar på vad som ingår i priset då det inte är "landstingsmässigt" pris.

Normalt brukar landstingets upphandingar kosta betydligt mer, Solna-grenen var väl 4-5 gånger dyrare. Sist prislappen var så här låg var väl när Tvärbanan byggdes ut mellan Gullmarsplan och Sickla Udde, ca 2.5 km för ca 400 miljoner, inkl en lång bro.

Visserligen fortfarande betydligt högre kostnader än vad det ofta kostar på andra ställen, men ett steg i rätt riktning.

Vad gjorde man för skillnad i denna upphandling som man inte lyckats med på över 15 år?
Höll man inte på med någon stor uppsättning åtgärder och omtag just för att få Kistagrenen till mer rimligt pris? Med konsulter från Frankrike och allt?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av Stefan Widén »

Det gedigna förarbetet tror även jag är en stor del. Vidare att man inte har ett heltäckande signalsystem, växlarna vid Helenelund skall styras från vagnarna osv. Där är många kronor sparande.

Tror vi alla hoppas på att bygget går bra och att både tider och projektering håller vilket alltså gör att ekonomin hålls.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: (Ja, jag vet att det heter Region Stockholm numera, men jag orkar inte benämna det med landstinget/sl/sll/tf/region stockholm eller vad det heter denna vecka)
Snarare detta halvsekel! Huvudman för spårvägsbyggen (inkl tunnelbanor!) var Stockholms stad fram till 1967, därefter* Stockholms läns landsting, som hette så tills nyligen, och nu Region Stockholm.

* (Ok det kan ha varit nån övergångslösning ca 1967-71)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Det gedigna förarbetet tror även jag är en stor del. Vidare att man inte har ett heltäckande signalsystem, växlarna vid Helenelund skall styras från vagnarna osv. Där är många kronor sparande.

Tror vi alla hoppas på att bygget går bra och att både tider och projektering håller vilket alltså gör att ekonomin hålls.

Stefan
Vad skönt, då slipper ju Region Stockholm ta något som helst ansvar för det som görs, trots det "gedigna förarbetet" (vilket det nu är). Sedan sparar man in på säkerheten, genom att bygga en gigantisk Nockebybana. Kanske tar man in turkisk arbetskraft också (till turkiska löner).

Som grädde på moset får väl AB SS kontraktet också, efter Arriva 2024!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av 1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Vad skönt, då slipper ju Region Stockholm ta något som helst ansvar för det som görs, trots det "gedigna förarbetet" (vilket det nu är). Sedan sparar man in på säkerheten, genom att bygga en gigantisk Nockebybana. Kanske tar man in turkisk arbetskraft också (till turkiska löner).

Som grädde på moset får väl AB SS kontraktet också, efter Arriva 2024!
Jajamensan Fröken Nöjdh - huvudet på spiken som alltid!

Självklart är allt riggat och klart - det var ju en förutsättning för projektets låga prisnivå.

Infrastrukturansvarige Stefan jämte medarbetarna på TLC AGA går redan på kvällskurser för att behärska "turkspråket" med sina postpositioner, ordföljden subjekt–objekt–predikat samt avsaknaden av genus.

Saygılar / Lena Teyze
Som upplever att Turkiet är ett underskattat land, i alla fall från Svensk horisont, när det gäller utbyggnaden av spårvägssystem. Vilket går i rasande takt, där man även värnar om det "Trafikkulturella Arvet". Om nu Nockebybanan anses ingå i detta, har verkligen förvaltningen valt de rätta entreprenörerna!
img123-x.jpg
img123-x.jpg (81.78 KiB) Visad 3135 gånger
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, Turkiet är verkligen ett land att ta efter. Fast man har ju inte nått den kinesiska kommunistdiktaturens nivå ännu.

Men Gülermak och China Railway Tunnelgroup (eller något annat företag i kommunistdiktaturens virrvarr av statliga företag) kan väl slå sig ihop. Det låter som en giftig kombination.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av Stefan Widén »

Det finns många regimer som man verkligen kan ifrågasätta dess sätt att styra, finns de som påstår att Sverige är ute på hal is.

Men om vi förutsätter att ett företag med internationella kontakter och kontrakt har den professionalism som krävs för att vinna en upphandling som denna så utgår i alla fall jag från att att TF har gjort nödvändiga kontroller.

Vi kan ju lätt konstatera att även om företaget kommit från Sverige är det inte säkert att allt blivit bättre.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Det finns många regimer som man verkligen kan ifrågasätta dess sätt att styra, finns de som påstår att Sverige är ute på hal is.

Men om vi förutsätter att ett företag med internationella kontakter och kontrakt har den professionalism som krävs för att vinna en upphandling som denna så utgår i alla fall jag från att att TF har gjort nödvändiga kontroller.

Vi kan ju lätt konstatera att även om företaget kommit från Sverige är det inte säkert att allt blivit bättre.

Stefan
Ja, det är lite svårförståeligt varför kamrat Widén känner behov av att försvara "SL" på detta sätt, men det kanske är inför övertagandet 2024?

Vad det handlar om är att SL abdikerar från sitt beställaransvaret, dvs. man erkänner att man inte klarar av att styra och handla upp delentreprenader, utan försöker sig på att köpa ett nyckelfärdigt system istället. Nåja, försöka duger. Att det ska bli så vansinnigt billigt (eller kostnadseffektivt, som det heter på byråkratiska) beror ju inte på "ett bra förarbete" eller "utländska konsulter" utan att man strukit bort signaleriet/linjeblocket helt. Eftersom man inte klarade av att handla upp ett kompetent signalsystem till Solnagrenen (och sedermera hela banan) har man dragit slutsatsen att problemet ligger i signaleriet som sådant. Det tyder ju på en betydande brist på intellektuell förmåga. Men man får väl ändå vara glad över att Ulvsundaleden inte korsas i plan vid Bromma Blocks (hur det blir mellan Rissne och Ursvik har jag inte orkat ta reda på, men det kanske blir planskiljt även där).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av KurtL »

Detta turkiska företag är inte okänt i Sverige, se citat ur "branschaktuellt" för byggbranschen för ett par år sedan:
"Ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülemark, italienska Astaldi och norskägda Segermo tilldelas uppdraget att bygga station Haga i Västlänken. Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018."
Även här noterades också att anbudet var betydligt lägre än andra.
Tilläggas kan att bygget är i full gång och vad jag har hört inga värre skandaler än på andra etapper...
Ett litet kuriosa kring bygget av station Haga är att de träd som flyttades från stadsmiljön i Nya Allén till en plantskola utanför Göteborg trivs så bra att de kanske växer sig för stora att flyttas tillbaka.
/Kurt
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev:Att det ska bli så vansinnigt billigt (eller kostnadseffektivt, som det heter på byråkratiska) beror ju inte på "ett bra förarbete" eller "utländska konsulter" utan att man strukit bort signaleriet/linjeblocket helt.
Nåja, SÅ dyrt var väl inte Tvärbanans misslyckade signalsystem (som fortfarande inte är någon linjeblockering :lol: ), det var mer av ideologiska skäl man slopade signalregleringen på Kistagrenen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Att det ska bli så vansinnigt billigt (eller kostnadseffektivt, som det heter på byråkratiska) beror ju inte på "ett bra förarbete" eller "utländska konsulter" utan att man strukit bort signaleriet/linjeblocket helt.
Nåja, SÅ dyrt var väl inte Tvärbanans misslyckade signalsystem (som fortfarande inte är någon linjeblockering :lol: ), det var mer av ideologiska skäl man slopade signalregleringen på Kistagrenen.
Ja, jag vet att Tvärbanan är ett ställverksområde. Om jag säger huvudsignalreglering, blir det bättre så?

2010 uppgavs signaleriets ordervärde vara 350 miljoner: https://news.cision.com/se/ge/r/nytt-si ... n,c9241118
Jag undrar om det stannade vid den siffran. Det ska jämföras t.ex. med Gülermaks ordervärde på 1450 miljoner för Kistagrenen från Bromma flygplats. Men naturligtvis hade det inte kostat lika 350 miljoner till att förse Kistagrenen med huvudsignaler (åtminstone hoppas jag inte det). I övrigt håller jag med om att ideologin har fått styra. Det vet ju "alla", i synnerhet inom Spårvägssällskapet och AB SS, att "riktiga" spårvägar körs på sikt: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&start=40

Hur var det nu den där uppsatsskrivaren formulerade sig. "vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare kan jag endast beklaga Erik XIV".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

KurtL skrev:Detta turkiska företag är inte okänt i Sverige, se citat ur "branschaktuellt" för byggbranschen för ett par år sedan:
"Ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülemark, italienska Astaldi och norskägda Segermo tilldelas uppdraget att bygga station Haga i Västlänken. Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018."
Även här noterades också att anbudet var betydligt lägre än andra.
Tilläggas kan att bygget är i full gång och vad jag har hört inga värre skandaler än på andra etapper...
Ett litet kuriosa kring bygget av station Haga är att de träd som flyttades från stadsmiljön i Nya Allén till en plantskola utanför Göteborg trivs så bra att de kanske växer sig för stora att flyttas tillbaka.
/Kurt
Jovisst, det framgår vi av den länk trådinledaren lämnade.

Och nej, jag har inte påstått att det har inträffat (eller kommer att inträffa) några skandaler. Däremot skulle jag gärna vilja vet hur det kommer sig att Gülermak (och China Railway Tunnel Group, för den delen) kan lämna anbud som ingen annan entreprenör anser sig kunna matcha. Det ska i alla fall bli intressant att se vilka underentreprenörer Gülermak kommer att anlita för t.ex. bana och ETS. Eller anser man sig ha all nödvändig kompetens inhouse (dvs. man tar hit folk från Turkiet)?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar