Roslagsbanan till Arlanda - Take 2 or 3 or...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Roslagsbanan till Arlanda - Take 2 or 3 or...

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Det finns en risk att fortsatt satsning på Arlanda (rullbanor och 'räls') i framtiden kommer att verka lika klokt som när man byggde Göta kanal...

/TKO
Problemet med Göta kanal är väl att man tog till för snålt när man byggde den. Men om du har rätt så får vi en turistattraktion till och så kan någon göra filmen "Arlanda eller vem drog ned rullgardinen".
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan till Arlanda - Take 2 or 3 or...

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Roslagsbanan i sig har ju knappast egentligen resandet för att motivera spårtrafik.
Roslagsbanans resandeunderlag kan nästan fördubblas genom att omdirigera bussarna från Danderyds sjukhus till närliggande stationer på Roslagsbanan. När Roslagsbanan har förlängts till City så innebär en sådan omdirigering inte längre att de flesta resenärer får ett extra byte. Då borde Roslagsbanan kunna få cirka 100 000 resenärer per vardag.
Lars_L skrev:Roslagsbanan till Arlanda är väl dock en sak som ser mycket bättre ut på pappret än det är i verkligheten. Det stora problemet är ju att Roslagsbanan har ganska låg bebyggelse och då att den också består av tre grenar, vilket gör att nyttan för boende i exempelvis Åkersberga att åka Roslagsbanan till Arlanda är ganska liten. Det blir ju ändå ett byte och om nu ändå det är en förutsättning, så har ju en stor vits försvunnit. Särskilt som turtätheten ändå blir relativt gles. Det senare i sig visar väl tyvärr också varför det inte är lönsamt.
Fast fördelningen är ju inte jämn mellan grenarna. Näsbyparksgrenen har blott 3 050 påstigande per vintervardag. För närvarande har de andra två grenarna något fler resenärer än Saltsjöbanan, men både Roslagsbanan och Saltsjöbanan har ett större resandeunderlag än antalet befintliga resenärer.

En avgrening till Arlanda kräver förstås ännu fler bostäder än vad som redan har avtalats i Sverigeförhandlingen. Tidningsartikeln nämner dock att det kan byggas 62 000 nya bostäder. Då är det bara att börja förtäta kring stationerna - plats finns det gott om!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan till Arlanda - Take 2 or 3 or...

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:
Enceladus skrev: Sigtuna kommun har föreslagit en smalspårig järnväg mellan Märsta och Arlanda. Vad tror forumkollegiet om förslaget?
Om man nu bygger en smalspårig järnväg - vilket inte är en bra idé - så är det en bra idé att låta den fortsätta till Märsta. Ja kanske till och med till Sigtuna? Vissa tåg till Sigtuna kan då framföras med ånglok och därtill passande vagnar, för att passa den puttinuttiga turiststaden!

spånar
Thomas K Ohlsson
Eller så kör vi ånglokståg på de normalspåriga järnvägarna inkl Arlanda Express, och X15p på smalspåriga järnvägen. :cheesygrin:
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan till Arlanda - Take 2 or 3 or...

Inlägg av Verspieder »

Lars_L skrev:Roslagsbanan till Arlanda är väl dock en sak som ser mycket bättre ut på pappret än det är i verkligheten. Det stora problemet är ju att Roslagsbanan har ganska låg bebyggelse och då att den också består av tre grenar, vilket gör att nyttan för boende i exempelvis Åkersberga att åka Roslagsbanan till Arlanda är ganska liten. Det blir ju ändå ett byte och om nu ändå det är en förutsättning, så har ju en stor vits försvunnit. Särskilt som turtätheten ändå blir relativt gles. Det senare i sig visar väl tyvärr också varför det inte är lönsamt.
Jämfört med idag skulle det dock bli oerhört smidigt med bara ett enda tågbyte i Roslags Näsby för resenärer mellan Åkersberga och Arlanda. Däremot har du givetvis rätt i att befolkningsunderlaget saknas på denna sträcka. Speciellt på hela den tilltänkta sträckan mellan Vallentuna tätort och Arlanda bor det ju ytterst få människor.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan till Arlanda - Take 2 or 3 or...

Inlägg av Verspieder »

twr skrev:Håller helt med dig. Varför skulle de ta omvägen ända till Odenplan?
Som tur är så är vi ju redan på väg bort från den tiden då man tvingades åka långt in till en avlägsen bytespunkt, för att efter bytet åka tillbaka flera kilometer på exakt samma sträcka. Campus Roslagen kom till i södra Norrtälje tätort så man slipper åka via Norrtälje station, och Arninge resecentrum gör att man slipper åka in till Roslags Näsby trafikplats/station eller Danderyds sjukhus resp Mörby station.
En mycket bra utveckling som behövs på många olika håll i länet.
Skriv svar