Ännu år 2020 ...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Ännu år 2020 ...

Inlägg av Persson »

... rullar tunnelvagn C6. Här två bilder av halvdan kvalitet från Slussen på trettondagen (6 december).

Bild
Tåg mot Liljeholmen med vagn 2661 främst.

Bild
Och ett tåg mot Mörby centrum. Vagn 2721 har diodljus i bakändesbelysningen, något jag inte sett förut (kanske har det förekommit länge utan att jag lagt märke till det?).
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av LÅ1 »

Tack! Så där ska "riktiga tunneltåg" se ut! :D Kommer att sakna dem när de ersätts med C30!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av daniel_s »

Persson skrev:Vagn 2721 har diodljus i bakändesbelysningen, något jag inte sett förut (kanske har det förekommit länge utan att jag lagt märke till det?).
C10-C11 har haft det i ca 10 år. Men iofs en snyggare installation där det är svårt att se skillnaden.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av Hans Wibacke »

LÅ1 skrev:Tack! Så där ska "riktiga tunneltåg" se ut! :D Kommer att sakna dem när de ersätts med C30!
Ska inte riktiga tunneltåg vara gröna? :D
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Tack! Så där ska "riktiga tunneltåg" se ut! :D Kommer att sakna dem när de ersätts med C30!
Ska inte riktiga tunneltåg vara gröna? :D
Gärna det! Och ha riktiga skumgummisäten klädda i galon! :D Men högtalare som skrapar och brummar, i stället för att sända ut vad föraren säger, det kan jag vara utan! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av C12C3C3C12 »

Fram med räknestickan, oops ni unga vet inte vad det är. Om jag säger att C6 kom till bana 2 första hälften av 70-talet när jag körde på bana 2, dom dök upp på morgonen för att sedan försvinna upp till Nyh, sedan kan ni räkna ut hur gamla dom är...
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Tack! Så där ska "riktiga tunneltåg" se ut! :D Kommer att sakna dem när de ersätts med C30!
Ska inte riktiga tunneltåg vara gröna? :D
Gärna det! Och ha riktiga skumgummisäten klädda i galon! :D Men högtalare som skrapar och brummar, i stället för att sända ut vad föraren säger, det kan jag vara utan! :wink:
Riktiga tunneltåg var främst C1 med tvärställda säten tätt följd av C2, båda brummade fint i höga hastigheter :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:Fram med räknestickan, oops ni unga vet inte vad det är. Om jag säger att C6 kom till bana 2 första hälften av 70-talet när jag körde på bana 2, dom dök upp på morgonen för att sedan försvinna upp till Nyh, sedan kan ni räkna ut hur gamla dom är...
Upp emot 50 år! Det är väl ingen ålder på ett spårfordon? 8)
(Apropå räknesticka så användes sådana inte för subtraktion, vilket det ärt frågan om här. Möjligen för multiplikation om man ska räkna ut körda mil, eller liknande.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Fram med räknestickan, oops ni unga vet inte vad det är. Om jag säger att C6 kom till bana 2 första hälften av 70-talet när jag körde på bana 2, dom dök upp på morgonen för att sedan försvinna upp till Nyh, sedan kan ni räkna ut hur gamla dom är...
Upp emot 50 år! Det är väl ingen ålder på ett spårfordon? 8)
(Apropå räknesticka så användes sådana inte för subtraktion, vilket det ärt frågan om här. Möjligen för multiplikation om man ska räkna ut körda mil, eller liknande.)
För att ni skall missförstå mig rätt, C6:orna gick ut som hela tåg på morgonen sedan byttes dom in eller i värsta fallet kopplades ihop med C4:orna vilket betydde den beryktade dragspelseffekten som jag skrivit om i en tidigare tråd för några år sedan. Det tog ett tag innan C6:orna fungerade så att dom kunde gå hela dagarna, då var dom bra att köra speciellt på Norsborgsbanan.

Förresten i stället för den felaktigt nämna räknestickan borde jag ha skrivit huvudräkning...
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Tack! Så där ska "riktiga tunneltåg" se ut! :D Kommer att sakna dem när de ersätts med C30!
Ska inte riktiga tunneltåg vara gröna? :D
Gärna det! Och ha riktiga skumgummisäten klädda i galon! :D Men högtalare som skrapar och brummar, i stället för att sända ut vad föraren säger, det kan jag vara utan! :wink:
Riktiga tunneltåg har "blinkande" innerbelysning i strömgap... :cheesygrin:
Gärna tillsammans med en perceptibel polvändare…

(...nu vet definitivt inte den yngre generationen alls vad jag pratar om...) :D

Vi gamlingar får väl åka tunnelvagn på Saltis och bortse ifrån att mittdörrarna saknas i framtiden...
För det är väl inget som skall ersätta C10/C11 inom en överskådlig framtid?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14179
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Riktiga tunneltåg har "blinkande" innerbelysning i strömgap... :cheesygrin:
Gärna tillsammans med en perceptibel polvändare…

(...nu vet definitivt inte den yngre generationen alls vad jag pratar om...) :D
Nja, polvändaren känner jag till men ordet ”perceptibel” har jag aldrig hört någon använda! Antar att man hörde hur den slog till, men hur uppfattade du själva polaritetsbytet? :idea:
JohanB
Inlägg: 450
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av JohanB »

Det blir klart tråkigt när de gamla vagnarna försvinner. Tror att väldigt många resenärer kommer att bli rasande på bristen på sittplatser i de nya dessutom.

Det är dock en tröst att den som fortfarande vill uppleva de gamla vagnarna kan göra det på Saltsjöbanan.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av Persson »

Persson skrev:... rullar tunnelvagn C6. Här två bilder av halvdan kvalitet från Slussen på trettondagen (6 december).
Och december ovan ska naturligtvis vara januari, men det förstod ni förstås.

Ja, C6 blir saknade när de försvinner. En av de saker som gör dem speciella är att de ju är den sista vagntypen som varit med (nästan) från början på tunnelbana 2; de fanns redan före vissa delar av banan. När där bara rullar C20 och C30 finns inte längre den kopplingen till historien.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Fram med räknestickan, oops ni unga vet inte vad det är. Om jag säger att C6 kom till bana 2 första hälften av 70-talet när jag körde på bana 2, dom dök upp på morgonen för att sedan försvinna upp till Nyh, sedan kan ni räkna ut hur gamla dom är...
Upp emot 50 år! Det är väl ingen ålder på ett spårfordon? 8)
(Apropå räknesticka så användes sådana inte för subtraktion, vilket det ärt frågan om här. Möjligen för multiplikation om man ska räkna ut körda mil, eller liknande.)
Jodå - det fanns (mycket komplicerade) metoder för att utföra såväl addition som subtraktion med räknesticka. Så komplicerade att jag inte tror det var så många som använde sej av denna finess - men möjligt var/är det!

Thomas K Ohlsson
THG 1975
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av Traesk »

Jag tror få resenärer kommer sakna hörselskadorna dessa vagnar orsakar. Nej, heja C30!

Fina bilder däremot. :D
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av Hans Wibacke »

Traesk skrev:Jag tror få resenärer kommer sakna hörselskadorna dessa vagnar orsakar. Nej, heja C30!
Fördelen med bullrande vagnar är väl att man störs mindre av "oljudet" från andra resenärer. Men jag byter ändå gärna ut de gamla skrammelvagnarna mot nya, HVAC-bullrande vagnar. Ja, jag kommer i alla fall inte sakna de gamla vagnarna. Jag står mer än gärna (och brukar bli glad om jag får förmånen att åka med en ombyggd vagn - en av de så kallade boskapsvagnarna). Enda nackdelen med C30, som jag ser det, är att jag måste ge mig ut på bana 2 för att åka dom.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6484
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av Odd »

De är fina de gamla vagnarna.

De skulle säkerligen fungera ett bra tag till med en modern uppgradering, tex tystare boggidesign och uppdaterad traktion, till en bråkdel av kostanden med nästan hela nyttan som en ny vagn.

Fast sådana typer av uppgraderingar är väl omoderna i Sverige. Men jag tycker man skulle testa, skicka ett 8-vagnarståg till nån fabrik i någon av öststaterna och se vad de kan göra. Kanske får vi "nya" vagnar som är rejält bullerdämpade och har luftkonditionering, modern inredning och förarmiljö till en bråkdel av kostnaden för tex C30...
Genius on call
KurtL
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 03 april 2019 20:23

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av KurtL »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Fram med räknestickan, oops ni unga vet inte vad det är. Om jag säger att C6 kom till bana 2 första hälften av 70-talet när jag körde på bana 2, dom dök upp på morgonen för att sedan försvinna upp till Nyh, sedan kan ni räkna ut hur gamla dom är...
Upp emot 50 år! Det är väl ingen ålder på ett spårfordon? 8)
(Apropå räknesticka så användes sådana inte för subtraktion, vilket det ärt frågan om här. Möjligen för multiplikation om man ska räkna ut körda mil, eller liknande.)
Nej 50 år är inte så mycket, se på Göteborgs "pedalvagnar" (M28 och M29), de levererades ungefär mellan 1965 och 1972. Fortfarande drygt hundra vagnar i trafik och lär bli kvar ett tag, även om de ska ersättas av nya M33. Planen är att 40 vagnar ska levereras de närmaste åren, men de kan inte täcka upp för mer än 80 gamla vagnar... (enkelt att räkna ut, även utan räknesticka).
/Kurt Lundberg
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8017
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av Bussmicke »

Persson skrev:... rullar tunnelvagn C6. Här två bilder av halvdan kvalitet från Slussen på trettondagen (6 december).

Bild
Tåg mot Liljeholmen med vagn 2661 främst.
Klockren vardagsbild, bästa jag sett på länge. En så måste jag själv ta :)
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Ännu år 2020 ...

Inlägg av Persson »

Bussmicke skrev:Klockren vardagsbild, bästa jag sett på länge. En så måste jag själv ta :)
Tack! Ser fram emot att se din bild sen.
Skriv svar