Ledaren handlar om kollektivtrafiken i Göteborg, men innehållet är egentligen allmängiltigt. Budskapet är att fuskåkandet ökar när det blir dyrare att göra rätt för sig, speciellt om det är lätt att planka. Påstigning genom alla dörrar nämns som en faktor som förenklar plankning.GP skrev:Den fördelningspolitiska dimensionen kan dock, åtminstone i teorin, skiljas från fripassagerarproblemet. Fuskåkandet i Göteborg beräknas kosta minst 100 miljoner kronor årligen. Enligt Västtrafik är det nästan tio gånger vanligare i staden än i övriga regionen (SVT 1/2 2019). Ett skäl till det är säkert att resandet ser annorlunda ut i en stad än på landsbygden – många korta resor istället för få långa. Men hur betalningen går till spelar roll. På en landsortsbuss måste alla passagerare passera föraren och visa upp sin biljett. Detsamma gäller faktiskt i Stockholms lokaltrafik. I Göteborg sker ingen sådan kontroll.
Jag startar den här tråden med anledning av en kommentar i en annan tråd:
Påstigning genom alla dörrar fungerar bevisligen i flera länder, men tydligen inte i Sverige. Varför?Lars_L skrev:Ledbussar är ju ganska bra - om nu bara Trafikförvaltningen som i Londons innerstad tillät påstigning genom bakdörrarna (se där något att lära).
Min teori är att människor är rationella varelser och om det lönar sig att planka så kommer vissa att planka. När förhållandet mellan tilläggsavgifter och ordinarie biljettpriser är lågt och det görs förhållandevis få kontroller så är det lönsamt att planka. Min slutsats är alltså att det antingen behövs betydligt fler kontroller eller betydligt högre tilläggsavgifter för att påstigning genom alla dörrar ska fungera i praktiken. I Sverige är väl gränsen för tilläggsavgifter 1 500 kronor, vilket är problematiskt när biljettpriserna blir allt högre. I London är ju gränsen 1 000 pund.
Ett annat alternativ är att erkänna att påstigning genom alla dörrar under nuvarande förhållanden innebär omfattande fuskåkande. Eftersom fördelarna är så stora kan det ändå vara värt priset, d.v.s. att införa nolltaxa på stadsbussar. Det är ju redan nollaxa på bussar för resenärer med barnvagn. Flera städer i världen, t.ex. Melbourne och Adelaide, har infört nolltaxa i stadstrafiken just eftersom alternativet inte skulle fungera.