Lars_L skrev:Jag tycker personligen kvartstrafik är lite för dåligt. Men ser man på resenärers bedömning är det väl ändå en standard man accepterar, i alla fall så länge som man inte behöver trängas.
Men det är ju inte alls vad resenärerna anger i kundundersökningarna. Exempelvis ligger nöjdheten med turtätheten på Mälarbanan på ynka 56 procent, vilket till och med är lägre än för Lidingöbanan. Antalet resenärer per avgång spelar roll! Även Nynäsbanan ligger ganska lågt, och där har de flesta resenärer minst 15-minuterstrafik.
Lars_L skrev:Däremot anses i regel halvtimmestrafik och ännu sämre turtäthet som för dålig i allmänhet. Därför tycker jag nog alla lokalbanor borde ha tjugominuterstrafik som lägsta standard, möjligen för något enstaka undantag vid trafikens slut/början.
Jag håller med om att det behövs tydligare riktlinjer för standarden i kollektivtrafiken, men det är också rimligt om det går att göra undantag i några enstaka fall. Exempelvis är det kanske inte nödvändigt att Näsbyparksgrenen har 20-minuterstrafik som minsta turtäthet. Om Roslagsbanan har 15-minuterstrafik så kan det vara rimligt att acceptera 30-minuterstrafik på Näsbyparksgrenen.
Sedan har varken tunnelbanan eller pendeltågen 20-minuterstrafik som minsta turtäthet, vilket jag har klagat på i flera sammanhang. Pendeltågen har bara 30-minuterstrafik på helgmorgnar. Under en kort period på vardagsnätter har tunnelbanan bara 30-minuterstrafik och under en kort period på helgnätter har pendeltågen bara 30-minuterstrafik. I allmänhet har pendeltågen sämre standard på helger än på vardagar, vilket märks inte minst i nattrafiken då det kan vara lika trångt som i rusningen på nattbussarna.
Ett trafiksystem som däremot har 20-minuterstrafik som minsta turtäthet är Köpenhamns S-tåg (med undantag för nattrafiken mellan klockan 1 och 6 på helger). Eftersom både tunnelbanan och pendeltågen har betydligt fler resenärer per gren är det rimligt att även trafiksystemen i Stockholm får ett bättre minimiutbud. I tunnelbanans fall handlar det endast om någon timme på vardagsnätter. Pendeltågen behöver dock fler förbättringar, vilka listas
här.
Frågan är om det inte är för tidigt att kräva 20-minuterstrafik som lägsta standard på alla lokalbanor. Resandet växer kraftigt på alla lokalbanor, men än så länge är underlaget ganska begränsat i flera fall. Tvärbanan har absolut ett tillräckligt underlag, men där är det redan 15-minuterstrafik som lägsta standard. Spårväg City har ytterst sällan lägre turtäthet än 20-minuterstrafik. Saltsjöbanan skulle kunna ha högre turtäthet under hela trafikdygnet om den parallellgående busstrafiken reduceras, men då måste tågen gå till Slussen.
Lidingöbanan och Nockebybanan borde emellertid ha 20-minuterstrafik som lägsta standard. Det finns flera matarbussar som har 15-minuterstrafik som lägsta standard, och numera har dessa två banor fler resenärer än alla matarbussar. Roslagsbanan har ungefär samma problem som Saltsjöbanan. Den skulle kunna ha högre turtäthet under hela trafikdygnet om den parallellgående busstrafiken reduceras, men frågan är om det kommer att ske innan banan förlängs till T-Centralen.
Eftersom spårfaktorn verkar vara extra stor på natten skulle det också vara rimligt att ha nattrafik på så många banor som möjligt, men återigen måste bedömningar göras från fall till fall. Innan Saltsjöbanan är tillbaka i Slussen är det ganska meningslöst att ha nattrafik där eftersom det ändå behövs anslutningsbussar, och då försvinner spårfaktorn till stor del. Näsbyparksgrenen kanske inte heller har ett tillräckligt underlag, men det borde alla andra grenar ha. Även om många kommunpolitiker kämpar för bättre nattrafik är det dock tveksamt om nuvarande regionpolitiker är intresserade.
Lars_L skrev:Men att man är så missnöjd på Märsta/Uppsalagrenen beror väl mycket på halvtimmestrafiken. Tätare trafik till Märsta är väl därför kanske den viktigaste insatsen just nu om man ser på kundnöjdhet. Kan ju också bero på att Transdev får så fruktansvärt dåligt betyg för sitt arbete. Trafikförvaltningen har ju heller aldrig riktigt förstått att man måste ställa mycket hårdare krav på punktlighet för busstrafik som har anslutning till pendeltåg än för annan busstrafik. Det är väl i vilket fall ett logiskt skäl för att ha högre turtäthet på pendeln.
I så fall har jag ett tips till Transdev: Gör som Keolis och låt bussarna ankomma
efter att tågen har avgått (se exempelvis tidtabellen för linje 795). På detta sätt visas inte bytesmöjligheten i reseplaneraren och då är förväntningarna låga från början! Denna strategi fungerar också i verkligheten - Keolis har högre kundnöjdhet än alla bussoperatörer som inte kör dubbeldäckare.
Lars_L skrev:Men det blir ju lättare att ta till dig av ditt resonemang om du framhåller - som jag att det man inte bör planera för mer än 75 procents sittplatsbeläggning utanför högtrafik, 'än ett mer luddigt resonemang om att pendeltågen tar så många passagerare och därför behöver tågen inte ens vara halvfulla.
Är det realistiskt att ha högst 75 procents sittplatsbeläggning utanför högtrafik ens på Nynäsbanan? I så fall behöver nog den gemensamma sträckan exkluderas. Samma sak gäller definitivt för tunnelbanan, och med C30 blir målet dessvärre omöjligt att uppnå även på grenarna. Men detta skulle innebära att Södertäljelinjen behöver 15-minuterstrafik på helgnätter, vilket naturligtvis hade varit uppskattat. Frågan är dock om SL vill satsa på pendeltågens helgtrafik. Det verkar inte riktigt så...