Varianter på "Ej i trafik"

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Varianter på "Ej i trafik"

Inlägg av LÅ1 »

Passerade Jönköping häromdagen. Där såg jag ett par bussar i länstrafikens målning som hade texten "Är snart i tjänst" där destinationen brukar stå. Tolkade det som en variant av "Ej i trafik" som det står på SL-bussarna.

Antar att detta är ett relativt nytt påhitt.

Finns det andra varianter runt om i landet?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varianter på "Ej i trafik"

Inlägg av daniel_s »

Ja dessvärre, t ex Östgötatrafikens idiotiska ”Tyvärr ej i tjänst”. Man blir ledsen bara man ser bussen liksom, trots att den är målad som en clown.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Varianter på "Ej i trafik"

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:Ja dessvärre, t ex Östgötatrafikens idiotiska ”Tyvärr ej i tjänst”. Man blir ledsen bara man ser bussen liksom, trots att den är målad som en clown.
Mmm, lite löjets skimmer är det allt... Men blir ju ny färg på bussarna igen, det kanske ser mindre larvigt ut. Texten kan man säkert göra något åt också, men tror viljan saknas.

Dock införde ju spårvagnsverkstaden självsvåldigt denna skylt, som efter en del grymtande fick ok även från Östgötatrafiken...
Bild
Foto vid Resecentrum 2019-07-30 Leif D

Känns väl rätt okej, eller vad säger församlingen...
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Varianter på "Ej i trafik"

Inlägg av 1 »

leifd skrev:Känns väl rätt okej, eller vad säger församlingen...
Nja ... :
Test---x.jpg
Test---x.jpg (66.2 KiB) Visad 3830 gånger
Undertecknad Pastor Jansson i Forums Nämnd för Svensk Språkvård påpekar på sitt sedvanliga ödmjuka sätt att detta torde vara ett lysande exempel på "tautologi" (tårta på tårta);
Synonymer till test: prov, undersökning, prövning, kontroll

Kul ämne att diskutera, vilket kanske förlåter att vi gör lite OT från "Ej i trafik" vilket giver mig en möjlighet att ventilera en annan "destination" vilken understundom giver mig viss frustration:
Endast-Avstigning---x.jpg
Endast-Avstigning---x.jpg (36.89 KiB) Visad 3830 gånger
Bortsett från att mötande bussars linjenummer skänker mig möjlighet till lite "hjärngympa"; där jag memorerar linjesträckningar och originalnummer från "privattiden" begriper jag inte den säkert geniala tanken bakom omskyltningen när bussarna här ute på Värmdö svänger ner på motorvägen .... ?

Jag har då aldrig sett någon passagerare stå på någon totalt obefintlig hållplats och i akt och mening att stiga på förbiilande bussar!

Ett fantastiskt trevligt kommande år tillönskas Eder alla / Lena
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varianter på "Ej i trafik"

Inlägg av daniel_s »

1 skrev: Bortsett från att mötande bussars linjenummer skänker mig möjlighet till lite "hjärngympa"; där jag memorerar linjesträckningar och originalnummer från "privattiden" begriper jag inte den säkert geniala tanken bakom omskyltningen när bussarna här ute på Värmdö svänger ner på motorvägen .... ?

Jag har då aldrig sett någon passagerare stå på någon totalt obefintlig hållplats och i akt och mening att stiga på förbiilande bussar!
Nå, det finns ju också några befintliga hållplatser längs vägen, t ex Nacka trafikplats, Henriksdal och Londonviadukten. Tanken är väl att de som ser bussen köra förbi ska förstå att de ändå inte hade fått stiga på, och om den stannar ska de förstå varför inte framdörren öppnas så att bussföraren slipper öppna dörren bara för att säga ”Den här bussen stannar inte här!”.

God fortsättning själv! :-)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Varianter på "Ej i trafik"

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:
1 skrev: Bortsett från att mötande bussars linjenummer skänker mig möjlighet till lite "hjärngympa"; där jag memorerar linjesträckningar och originalnummer från "privattiden" begriper jag inte den säkert geniala tanken bakom omskyltningen när bussarna här ute på Värmdö svänger ner på motorvägen .... ?

Jag har då aldrig sett någon passagerare stå på någon totalt obefintlig hållplats och i akt och mening att stiga på förbiilande bussar!
Nå, det finns ju också några befintliga hållplatser längs vägen, t ex Nacka trafikplats, Henriksdal och Londonviadukten. Tanken är väl att de som ser bussen köra förbi ska förstå att de ändå inte hade fått stiga på, och om den stannar ska de förstå varför inte framdörren öppnas så att bussföraren slipper öppna dörren bara för att säga ”Den här bussen stannar inte här!”.

God fortsättning själv! :-)
Fast i och för sig stannar ju 474 även för påstigning vid Henriksdal och Londonviadukten. Däremot inte vid Nacka trafikplats. Å andra sidan stannar ju inga andra bussar heller där för påstigning. Sedan är det ju lite olika regler på linjerna i och för sig. Och det är ju till och med olika i olika riktningar.

Men det här är ju snarare en generell sak Trafikförvaltningen lagt in för bussar som har hållplatser endast för avstigning inklusive ändhållplatser. Det kan ju då bli lite klurigt när exempelvis linje 176/177 från Ekerö kör direkt fram till påstigningshållplatsen vid Brommaplan och det fortfarande står endast avstigning och ingen information om linjenummer, till dess skylten hinner ändras...

God fortsättning får väl även jag önska er alla under det nya året!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar