Köpa en öppen tågbiljett i Sverige, går det idag?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Köpa en öppen tågbiljett i Sverige, går det idag?

Inlägg av Odd »

Jag planerar lite inför julen och har upptäckt en sak.

När jag har varit i Tyskland och Japan nyligen så gick det utmärkt att köpa en biljett för ett obestämt snabbtåg en viss sträcka, gå på valfritt snabbtåg och sätta sig på en ledig plats.

Nu har jag upptäckt att när jag vill åka från Skövde till Stockholm i mellandagarna så kan jag inte ens köpa en öppen, obokad, tågbiljett, ens på regionaltågen. Har det varit så länge?

Jag tycker det är jättekonstigt att det är så i Sverige och jag är därför inte förvånad över att folk tar bilen även på långväga sträckor. För att åka tåg utan att bli skinnad så verkar det vara så att man måste veta exakt vilken tid man skall åka veckor eller månader i förväg.

Är det konstigt om jag är jättemissnöjd med situationen och fungerar på att hyra bil i stället, där kostnaden är förutsägbar och där jag kan välja vilken "avgångstid" jag vill!

Synpunkter på detta?
Genius on call
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Köpa en öppen tågbiljett i Sverige, går det idag?

Inlägg av Lars Stegenius »

Den frågan skulle du nog lägga på SJKs forum. ( http://www.postvagnen.com/sjk-forum/ )
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Köpa en öppen tågbiljett i Sverige, går det idag?

Inlägg av LÅ1 »

Så har det varit i flera år. Men man kan köpa en biljett som "kan återbetalas". Tror dock att där finns en bokningsavgift inbakad, som inte betalas tillbaka. Det finns också biljetter som är ombokningsbara. Dessa biljetter är då dyrare.

En fördel med den dynamiska prissättningen är att 1 klassbiljetterna kan vara billigare än 2 klass. Så det gäller att ha ögonen öppna när man bokar.

Men många tåg kan bli fullbokade, då kan man inte köpa biljett till dem.

Nackdelar med systemet är att om man inte i god tid kan bestämma exakt när man ska resa så blir det dyrare. Inland mycket dyrare. En risk med biljetter som inte kan ombokas eller återbetalas är att det kan hända saker som gör att man inte hinner med det tänkta tåget. T.ex. kan en lokalbuss till stationen bli försenad.

Är det tågstrul på den tänkta resrutten så kan man omboka eller få pengarna tillbaka utan kostnad, oavsett biljettyp. Vid strul så är man heller inte så noga med om biljetten gäller för det tåg man råkar resa med. (Om det bokade tåget är t.ex. fyra timmar sent, men det kommer andra tåg, som också är sena, så brukar det gå bra att kliva på, men man riskerar ju att få stå.)

Jag vill passa på att rekommendera SJ-appen. Där kan man "hämta upp" sin biljett och få reseinformation av olika slag. Före resan räknar den ner tiden till avgång. Under resan till byte eller till slutmålet. Man får också bra information var man ska stå på plattformen för att komma nära lämplig tågdörr.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Köpa en öppen tågbiljett i Sverige, går det idag?

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev: När jag har varit i Tyskland och Japan nyligen så gick det utmärkt att köpa en biljett för ett obestämt snabbtåg en viss sträcka, gå på valfritt snabbtåg och sätta sig på en ledig plats.
Detta gäller inte på alla snabbtåg i Japan. T.ex. snabbtågen till Hokkaido kräver platsreservation. Det finns ett begränsat antal ståplatsbiljetter att köpa, men då gäller biljetten endast i den vagn och det tåg som står på biljetten, så tågbundet är det i alla fall.
Skriv svar