Linjenätet i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Diripsi »

Lyckas inte förstå varför så många linjer trängs i Brunnsparken. Vad ska det vara bra för? 3:an och 4:an borde tas bort därifrån. Från Majorna är 3:an meningslös om man ska till Brunnsparken eftersom 9:an går mycket snabbare. Från Mölndal kan man lika gärna ta 2:an och den går mycket snabbare om man ska till Centralstationen. Enda vettiga syftet med 3:an och 4:an innanför vallgraven är om man ska till Kungsportsplatsen. Det skulle vara mycket bättre att sätta ihop södra delarna av 3:an och 4:an vid Valand, genom förbindelsespåret där. Då får man en förbindelse som är mycket mer meningsfull. Norra delarna av 3:an och 4:an får då vända runt Eggers vilket ej är optimalt. Bättre är att köra 3:an Hisingen-Kålltorp och 10:an Angered-Guldheden, så får 4:an gå Marklandsgatan-Majorna-Valand-Mölndal. Vad tycker ni?
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Harald »

De flesta här tycker nog ingenting. Det här har blivit ett Stockholmsforum där man har fullt upp med diskutera tunnelbanans unika status. Men din idé är inte så dum. Framför den till Västtrafik. Tänk bara på hur du framför den, så att du inte får dem att sätta sig på tvären med detsamma.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Kantorn »

Diripsi skrev:Lyckas inte förstå varför så många linjer trängs i Brunnsparken. Vad ska det vara bra för? 3:an och 4:an borde tas bort därifrån. Från Majorna är 3:an meningslös om man ska till Brunnsparken eftersom 9:an går mycket snabbare. Från Mölndal kan man lika gärna ta 2:an och den går mycket snabbare om man ska till Centralstationen. Enda vettiga syftet med 3:an och 4:an innanför vallgraven är om man ska till Kungsportsplatsen. Det skulle vara mycket bättre att sätta ihop södra delarna av 3:an och 4:an vid Valand, genom förbindelsespåret där. Då får man en förbindelse som är mycket mer meningsfull. Norra delarna av 3:an och 4:an får då vända runt Eggers vilket ej är optimalt. Bättre är att köra 3:an Hisingen-Kålltorp och 10:an Angered-Guldheden, så får 4:an gå Marklandsgatan-Majorna-Valand-Mölndal. Vad tycker ni?
Det kan inte vara så att både trean och nian behövs kapacitetsmässigt? Liksom både tvåan och fyran. Men mycket talar för att det är gamla traditioner som ligger kvar. Dessutom är det väl så att många faktiskt ska till Drottningtorget. Det är rätt bra att ha en central punkt där nästan alla spårvägslinjer går.
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Harald »

Trean är inget alternativ till nian för resor mellan Majorna och Brunnsparken/Centralstationen eftersom den har sex minuter längre körtid. Nian räcker till mellan Järntorget och Brunnsparken. Belastningen är faktiskt lägre på den sträckan än på sträckan väster om Järntorget. Fyran skulle ju fortfarande gå parallellt med tvåan mellan Mölndal och Korsvägen, så kapaciteten finns fortfarande. Göteborg är ingen småstad där alla ska till "Stora torget". En direkt förbindelse mellan Majorna och Korsvägen/Krokslätt skulle nog vara bra. Men jag tror det vore bättre att låta trean gå Kålltorp-Guldheden och tian Biskopsgården-Angered.
jesper
Inlägg: 198
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av jesper »

Diripsi skrev:Lyckas inte förstå varför så många linjer trängs i Brunnsparken. Vad ska det vara bra för? 3:an och 4:an borde tas bort därifrån. Från Majorna är 3:an meningslös om man ska till Brunnsparken eftersom 9:an går mycket snabbare. Från Mölndal kan man lika gärna ta 2:an och den går mycket snabbare om man ska till Centralstationen. Enda vettiga syftet med 3:an och 4:an innanför vallgraven är om man ska till Kungsportsplatsen. Det skulle vara mycket bättre att sätta ihop södra delarna av 3:an och 4:an vid Valand, genom förbindelsespåret där. Då får man en förbindelse som är mycket mer meningsfull. Norra delarna av 3:an och 4:an får då vända runt Eggers vilket ej är optimalt. Bättre är att köra 3:an Hisingen-Kålltorp och 10:an Angered-Guldheden, så får 4:an gå Marklandsgatan-Majorna-Valand-Mölndal. Vad tycker ni?
Att 2:an skulle vara "mycket snabbare" till Centralstationen vet jag inte riktigt om jag kan gå med på. Det skiljer 2 minuter i körtid mellan linje 2 och 4 på sträckan Mölndal - Centralstationen. Till Brunnsparken är skillnaden också 2 minuter, men då fördel för linje 4. Ska man från Mölndal till Brunnsparken/Centralstationen tar man första vagn som kommer oavsett linje.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Lars_L »

Tja, är väl ungefär som fyran gick förr då genom stan. Då var det ju rimligt att ändra linjen eftersom 2:an då inte fanns.
Ett problem är väl förvisso att det kan bli för få linjer från Kungsportsplatsen till Brunnsparken.

Ska man ändra linjenätet är det väl också bra att titta på helheten. Tycker nog att man också har lite för många linjer för att vara optimalt. Turtätheten blir ju ändå för dålig för att man ska vänta på ”rätt” linje.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Harald »

Lars_L skrev:Ett problem är väl förvisso att det kan bli för få linjer från Kungsportsplatsen till Brunnsparken.
Även om man tar bort linjerna 3 och 4 så blir det tre spårvagnslinjer och fyra busslinjer kvar. Det svårt att se att det skulle vara för få. Problemet nu är att det för många linjer i Brunnsparken. Det blir ofta kö i både Östra och Södra Hamngatan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:De flesta här tycker nog ingenting. Det här har blivit ett Stockholmsforum där man har fullt upp med diskutera tunnelbanans unika status. Men din idé är inte så dum. Framför den till Västtrafik. Tänk bara på hur du framför den, så att du inte får dem att sätta sig på tvären med detsamma.
Tråkigt att så få diskussioner handlar om övriga landet.
Harald skrev:Även om man tar bort linjerna 3 och 4 så blir det tre spårvagnslinjer och fyra busslinjer kvar. Det svårt att se att det skulle vara för få. Problemet nu är att det för många linjer i Brunnsparken. Det blir ofta kö i både Östra och Södra Hamngatan.
Jag har för liten erfarenheter av Göteborg för att kunna lägga mig i diskussionen här. Kan dock säga att jag vid ett besök i staden såg en kö av spårvagnar fram mot Brunnsparken. Den fick mig att associera till en kö jag såg i München efter en kollision. Så jag frågade en kvinna där i Göteborg om det skett en olycka. "Tror jag inte" var svaret. Och hon verkade ha rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
Lars_L skrev:Ett problem är väl förvisso att det kan bli för få linjer från Kungsportsplatsen till Brunnsparken.
Även om man tar bort linjerna 3 och 4 så blir det tre spårvagnslinjer och fyra busslinjer kvar. Det svårt att se att det skulle vara för få. Problemet nu är att det för många linjer i Brunnsparken. Det blir ofta kö i både Östra och Södra Hamngatan.
Längre tåg?

(Tror vi diskuterat det förr. Jag ska inte föreslå höga plattformar den här gången... tror jag!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Längre tåg?
Inte med oförändrat linjenät. Det är uppbyggt för att köras med 30-meters tåg. Turtätheten under större delen av dagen är 8-10 minuter på varje linje. Längre tåg och och glesare trafik skulle ge dålig service. Dessutom är de enda längre tåg som finns nu trevagnståg av äldre vagnar. Eftersom de har dålig tillgänglighet är det olämpligt att tursätta en linje med enbart sådana vagnar. På längre sikt bör man satsa på längre tåg, men då behöver en del platser byggas om och linjenätet förändras. Nu är det bästa att försöka minska antalet resenärer som måste resa via Brunnsparken utan att ha något ärende där.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Längre tåg?
Inte med oförändrat linjenät. Det är uppbyggt för att köras med 30-meters tåg. Turtätheten under större delen av dagen är 8-10 minuter på varje linje. Längre tåg och och glesare trafik skulle ge dålig service. Dessutom är de enda längre tåg som finns nu trevagnståg av äldre vagnar. Eftersom de har dålig tillgänglighet är det olämpligt att tursätta en linje med enbart sådana vagnar. På längre sikt bör man satsa på längre tåg, men då behöver en del platser byggas om och linjenätet förändras. Nu är det bästa att försöka minska antalet resenärer som måste resa via Brunnsparken utan att ha något ärende där.
Jo jag förstår också att det krävs tid att bygga tillbaka möjligheten att köra "trevagnarståg".

Men hur skall linjenätet förändras så att det blir färre tåg förbi Brunnsparken - utan att det försämrar resandemöjligheterna? Går det med dagens infrastruktur?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Men hur skall linjenätet förändras så att det blir färre tåg förbi Brunnsparken - utan att det försämrar resandemöjligheterna?
Det finns ju ett förslag i trådstarten som är rätt bra. Vad gäller att låta linjen som kommer från Majorna svänga söderut vid Valand är det helt oproblematiskt. Linjerna 2, 7, 10 och 16 fyller resebehovet mellan Vasastaden och Nordstaden mer än väl. Vad gäller Mölndalslinjen så behöver man kanske veta lite mera om hur resandeströmmarna ser ut. Det ger ju snabbare förbindelse mellan Mölndal-Krokslätt och Haga-Masthugget-Majorna, så de som reser så vinner medan de som reser Mölndal-Kungsportsplatsen förlorar.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av twr »

Harald skrev:
TKO skrev:Men hur skall linjenätet förändras så att det blir färre tåg förbi Brunnsparken - utan att det försämrar resandemöjligheterna?
Det finns ju ett förslag i trådstarten som är rätt bra. Vad gäller att låta linjen som kommer från Majorna svänga söderut vid Valand är det helt oproblematiskt. Linjerna 2, 7, 10 och 16 fyller resebehovet mellan Vasastaden och Nordstaden mer än väl. Vad gäller Mölndalslinjen så behöver man kanske veta lite mera om hur resandeströmmarna ser ut. Det ger ju snabbare förbindelse mellan Mölndal-Krokslätt och Haga-Masthugget-Majorna, så de som reser så vinner medan de som reser Mölndal-Kungsportsplatsen förlorar.
Är inte ett av syftena med Västlänken att skapa ett mer ”flerkärniga” spårvägsnät?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Harald »

twr skrev:Är inte ett av syftena med Västlänken att skapa ett mer ”flerkärniga” spårvägsnät?
En effekt är att det blir fler bytespunkter mellan tåg och spårvagn. Men det är många år tills Västlänken är klar. Minska trängseln i Brunnsparken behöver man göra nu.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av twr »

Harald skrev:
twr skrev:Är inte ett av syftena med Västlänken att skapa ett mer ”flerkärniga” spårvägsnät?
En effekt är att det blir fler bytespunkter mellan tåg och spårvagn. Men det är många år tills Västlänken är klar. Minska trängseln i Brunnsparken behöver man göra nu.
Javisst. Det var kanske mer ett svar på TKO:S fråga egentligen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av darthjpp »

TKO skrev: Längre tåg?

(Tror vi diskuterat det förr. Jag ska inte föreslå höga plattformar den här gången... tror jag!)

/TKO
Det har redan börjat tittas på detta, det finns möjligheter att (åter)bygga ett antal hållplatser längs flera av ytterlinjerna. Det är några mer centrala hållplatser där det kan vara dåligt med plats, liksom några nyanlagda hållplatser där de gamla hållplatslägena flyttats, ofta då två hållplatser slagits ihop.
Främst är det linje 5 (Hisingen till Östra Sjukhuset) och Linje 11 (Bergsjön till Saltholmen) som behöver längre vagnar.

GP har skrivit om saken (vet inte om artikeln är låst)
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.20536270

Artikeln diskuterar att det är fullt i rusningen på framför allt linje 5 och 11, och att längre vagnar behövs. En studie är inledd, och det nämns även att den nya vagnen M33 går att beställa i en 45 meters version.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Diripsi »

Harald skrev:Men jag tror det vore bättre att låta trean gå Kålltorp-Guldheden och tian Biskopsgården-Angered.
Så kan man göra men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre. Kålltorp-Guldheden är inte en optimal linjesträckning eftersom det går snabbare att resa via Korsvägen i många fall. Angered-Guldheden som jag föreslog är bättre eftersom det blir den snabbaste vägen i samtliga fall. Nackdelen med mitt förslag är väl framför allt att buss 17 får parallell sträckning med 3:an Vågmästareplatsen-Härlanda. Men busslinjerna går att ändra på.
jesper skrev:Att 2:an skulle vara "mycket snabbare" till Centralstationen vet jag inte riktigt om jag kan gå med på. Det skiljer 2 minuter i körtid mellan linje 2 och 4 på sträckan Mölndal - Centralstationen. Till Brunnsparken är skillnaden också 2 minuter, men då fördel för linje 4. Ska man från Mölndal till Brunnsparken/Centralstationen tar man första vagn som kommer oavsett linje.
Oftast är skillnaden till Centralstationen 3 minuter, men det varierar mellan 2 och 4 minuter i tidtabellen. I praktiken innebär det att man oftast kommer fram ungefär samtidigt om man låter bli att ta 4:an och tar 2:an som kommer bakom istället. Alltså är det ingen större förlust för resenärerna mellan Centralstationen och Mölndalsvägen om man ändrar på 4:an som jag föreslog.
Lars_L skrev:Ska man ändra linjenätet är det väl också bra att titta på helheten. Tycker nog att man också har lite för många linjer för att vara optimalt. Turtätheten blir ju ändå för dålig för att man ska vänta på ”rätt” linje.
Färre linjer är något som föreslås då och då, dock är det ingen som har lyckats presentera ett fungerande linjenät med färre linjer än nu. För övrigt är nog antalet linjer optimalt som det är nu. Generellt är det optimalt med turtätheter på ungefär 8-10 minuter, med kortare intervaller blir det ofta ihopklumpning. Det stora problemet med nuvarande trafikupplägg är vissa linjer har går var 8:e minut och vissa var 9:e minut så att det ändå blir ihopklumpning. Givetvis borde alla linjer ha samma turtäthet. Då blir det kortare väntetider med två linjer med 8-minuterstrafik än med en linje med 4-minuterstrafik, på grund av ihopklumpningseffekten.

I övrigt har tidtabellerna blivit betydligt sämre på senare år. Innan Stenpiren öppnade 2015 var det väl planerade tidtabeller med jämna intervaller nästan överallt. Förutom att man har ökat turtätheten från 9 till 8 minuter på vissa linjer i högtrafik så har det blivit mycket sämre tidtabeller även på andra tider. Västtrafik/GS gör tyvärr samma misstag som de flesta andra och underskattar vikten av jämna intervaller.
Harald skrev:En effekt är att det blir fler bytespunkter mellan tåg och spårvagn. Men det är många år tills Västlänken är klar. Minska trängseln i Brunnsparken behöver man göra nu.
Västlänken genererar knappast någon märkbar förändring av resandet i spårvägsnätet. När det gäller Brunnsparken så måste man ju minska busstrafiken också. Först måste förstås alla 12-metersbussar bort därifrån. Ett problem är också att nästan all kollektivtrafik över älven går över Götaälvbron. Bussförbindelserna över Älvsborgsbron är så dåliga att det ofta går snabbare att åka över Götaälvbron även om det är en stor omväg. Det måste givetvis förbättras. När Marieholmstunneln är klar borde också en del av busstrafiken flyttas dit och till Tingstadstunneln.
darthjpp skrev: Artikeln diskuterar att det är fullt i rusningen på framför allt linje 5 och 11, och att längre vagnar behövs. En studie är inledd, och det nämns även att den nya vagnen M33 går att beställa i en 45 meters version.
Det är ju just med nuvarande trafikupplägg som det är trängsel på linje 5 och 11. Det går att lösa. Trängsel är det framför allt när det är ihopklumpning. Allra värst är det nog på söndagar när elvan mot Bergsjön går 9 minuter efter sjuan. Det går att lösa genom att ändra tidtabellen. Dock kvarstår problemet att vissa sträckor har högre belastning. Bergsjölinjen har den värsta trängseln. Att köra olika ofta på olika linjer är som sagt en usel lösning med nuvarande trafikupplägg. Lösningen är givetvis att byta plats på norra delarna av linje 5 och 7. Då kan linje 5 och 11 köra oftare än de andra linjerna utan större problem och man får ett trafikutbud som är väl anpassat till efterfrågan.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av Enceladus »

Spårvagnsresorna ökar – men inte antalet avgångar
GP skrev:Så många resor gjordes på stadens spårvagnar under 2019.

6 Länsmansgården – Kortedala: 19 037 000
11 Bergsjön – Saltholmen: 17 279 000
7 Tynnered – Bergsjön: 15 422 000
5 Länsmansgården – Östra sjukhuset: 12 933 000
3 Kålltorp – Marklandsgatan: 12 849 000
1 Tynnered – Östra Sjukhuset: 12 842 000
2 Mölndal – Högsbotorp: 11 093 000
9 Angered – Kungssten: 10 898 000
4 Mölndal – Angered: 10 635 000
8 Angered – Frölunda: 9 160 000
10 Biskopsgården – Guldheden: 6 823 000
13 Wieselgrensplatsen (Brämaregården) - Sahlgrenska/Marklandsgatan: 1 564 000 (linje 13 var indragen höstlov och jullov, samt har haft tekniska problem med räkningssystemet)
En uppskattning av antalet resor per vardag kan fås genom division med 300. Den populäraste linje 6 har då drygt 60 000 resenärer per vardag, ungefär lika mycket som linje 4 i Stockholm.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Spårvagnsresorna ökar – men inte antalet avgångar
GP skrev:Så många resor gjordes på stadens spårvagnar under 2019.

6 Länsmansgården – Kortedala: 19 037 000
11 Bergsjön – Saltholmen: 17 279 000
7 Tynnered – Bergsjön: 15 422 000
5 Länsmansgården – Östra sjukhuset: 12 933 000
3 Kålltorp – Marklandsgatan: 12 849 000
1 Tynnered – Östra Sjukhuset: 12 842 000
2 Mölndal – Högsbotorp: 11 093 000
9 Angered – Kungssten: 10 898 000
4 Mölndal – Angered: 10 635 000
8 Angered – Frölunda: 9 160 000
10 Biskopsgården – Guldheden: 6 823 000
13 Wieselgrensplatsen (Brämaregården) - Sahlgrenska/Marklandsgatan: 1 564 000 (linje 13 var indragen höstlov och jullov, samt har haft tekniska problem med räkningssystemet)
En uppskattning av antalet resor per vardag kan fås genom division med 300. Den populäraste linje 6 har då drygt 60 000 resenärer per vardag, ungefär lika mycket som linje 4 i Stockholm.
Den som är intresserad av räkneexempel kan fortsätta med dessa:

Linje 6 (i Göteborg) är cirka 25 km lång. Det ger då 2400 resenärer per kilometer och dag.

och ni anade nog vad som komma skall...

Linje 160 i Årsta är cirka 4 km lång. Med cirka 17000 påstigande per vardag ger det 4250 resenärer per kilometer och dag.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
X12
Inlägg: 363
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Linjenätet i Göteborg

Inlägg av X12 »

TKO skrev:... resenärer per kilometer och dag. ...
Hur många resenärer blir det per fordonskilometer och dag?
Skriv svar