Nya spårvagnar till SL

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Nya spårvagnar till SL

Inlägg av Thomas Lange »

Ju förr dess bättre.
TKO

Re: Nya spårvagnar till SL

Inlägg av TKO »

Det var väl/tyvärr rätt förväntat. Vi som åker på Tvärbanan får tydligen stå ut med CAF-vagnar i 30-40 år till...

Jag konstaterar att ytterligare anskaffningar för en eventuell förlängning av Spårväg City inte nämns med ett enda ord. Trots alla "genomförandebeslut" är visst detta något som alltid skall ske "sen"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag konstaterar att ytterligare anskaffningar för en eventuell förlängning av Spårväg City inte nämns med ett enda ord. Trots alla "genomförandebeslut" är visst detta något som alltid skall ske "sen"...
Så blir kollektivtrafikens tidtabeller för 2020
TF skrev:1.4.1 Spårväg City

Sedan öppnande av ny ändhållplats T-centralen i september 2018 har resandet på banan ökat kraftigt, i synnerhet på sträckan T-centralen – Skansen. I syfte att säkerställa en driftsäker trafik – då ombyggnation av depå och utbyte till ny, modernare fordonsflotta genomförs – kommer trafikutbudet att omfördelas utifrån efterfrågan; fler avgångar på den högt belastade sträckan T-centralen – Skansen samt något glesare turtäthet på sträckan Skansen – Waldemarsudde
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:Det var väl/tyvärr rätt förväntat. Vi som åker på Tvärbanan får tydligen stå ut med CAF-vagnar i 30-40 år till...

Jag konstaterar att ytterligare anskaffningar för en eventuell förlängning av Spårväg City inte nämns med ett enda ord. Trots alla "genomförandebeslut" är visst detta något som alltid skall ske "sen"...

/TKO
Tja, helt planenligt! Och dessutom (bortsett från själva trafiksättningen) gamla nyheter för oss: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 3&p=382836
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Det var väl/tyvärr rätt förväntat. Vi som åker på Tvärbanan får tydligen stå ut med CAF-vagnar i 30-40 år till....../TKO
Och vi som kör på Tvärbanan måste stå ut med dom minst lika länge...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

TKO skrev:Det var väl/tyvärr rätt förväntat. Vi som åker på Tvärbanan får tydligen stå ut med CAF-vagnar i 30-40 år till...

/TKO

Finns de på jorden som har det värre:

Och stackarna i Saltis har åkt i samma vagnar sedan 1976...
DEM är det SYND om!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
antaeus

Inlägg av antaeus »

/TKO
Vad är problemet med dessa vagnar? Hellre dem än de gamla Bombardier-vagnarna från anno 1990-tal.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev:
TKO skrev:Det var väl/tyvärr rätt förväntat. Vi som åker på Tvärbanan får tydligen stå ut med CAF-vagnar i 30-40 år till....../TKO
Och vi som kör på Tvärbanan måste stå ut med dom minst lika länge...
Tja, vem vet vad som tycks om 40 år (då kamraten Odd torde vara pensionär sedan länge).

Själv säger jag bara A24.....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

antaeus skrev:

/TKO
Vad är problemet med dessa vagnar? Hellre dem än de gamla Bombardier-vagnarna från anno 1990-tal.
Enligt min mening är passagerarkomforten SÄMRE än på A32 i alla tänkbara aspekter!

/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:
antaeus skrev:
Enligt min mening är passagerarkomforten SÄMRE än på A32 i alla tänkbara aspekter!

/TKO
Håller med! Obefintligt benutrymme, stänger överallt som man slår huvudet i samt en i grunden felkonstruerad ventilation som ger extrem kyla när det är varmt ute och ökenhetta när det är kallt ute.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

TKO skrev:
antaeus skrev:

/TKO

/TKO
Vi trafikanter(!) tycker att CAF-vagnarna är alldeles utmärkta att åka med. Är det den i detta forum förhatlige Tamsons som är roten till allt ont inom kollektivtrafiken i Stockholm och som personligen har valt CAF? Därav detta oupphörliga tjat?

Varför inte gå ut strejk (förare, underhållspersonal och ingenjörer) eller starta någon annan protestaktion istället? Ingen som har kontaktat Uppdrag granskning?

Bussfacket på Lidingö lyckades bli av med de nya Solaris-bussarna för att de var trafikfarliga. Nu rullar de någon annanstans i Sverige, inte lika lätt att flytta på spårvagnar. Varför inte göra alla CAF-vagnar till ett biståndsprojekt? Sida kan säkert prångla ut vagnarna någonstans som ett bidrag.

Nej, jag är inte moderat så inlägget är inte skrivet utifrån någon slags partilojalitet. Tycker bara det börjar bli löjligt, det här eviga tuggandet om CAF-vagnarna.
TKO

Inlägg av TKO »

Skillnaden kan ju vara att vi på Tvären har andra (relativt) moderna vagnar att jämföra med?
Eller är årstabor bara mer kinkiga än dom som bor på ön...

Thomas K Ohlsson
(inte heller 'moderat', i varje fall inte på den partpolitiska skalan)
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Aha, jag åkte nyligen på Tvärbanan och skrev om det här. Att föraren öppnar dörrarna med träpinne är förstår jag höjden av modernitet ...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

/jes skrev:Aha, jag åkte nyligen på Tvärbanan och skrev om det här. Att föraren öppnar dörrarna med träpinne är förstår jag höjden av modernitet ...
Likväl föredrar en majoritet av förarna A32...

(själv föredrar jag givetvis 70-talsfordon i 90-talsversion!)

Den där träpinnen kommer f ö till användning även på A35!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

/jes skrev: Vi trafikanter(!) tycker att CAF-vagnarna är alldeles utmärkta att åka med. Är det den i detta forum förhatlige Tamsons som är roten till allt ont inom kollektivtrafiken i Stockholm och som personligen har valt CAF? Därav detta oupphörliga tjat?

Nej, jag är inte moderat så inlägget är inte skrivet utifrån någon slags partilojalitet. Tycker bara det börjar bli löjligt, det här eviga tuggandet om CAF-vagnarna.
Som herrn säkert vet så var "den förhatlige Tamsons" överhuvud taget inte inblandad i upphandlingen av A35/A36. Den genomfördes under (kanske inte) allas vår Chrille W:s tid som trafiklandstingsråd. Som bekant petades Chrille W efter valet 2014.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

/jes skrev:Aha, jag åkte nyligen på Tvärbanan och skrev om det här. Att föraren öppnar dörrarna med träpinne är förstår jag höjden av modernitet ...
Ja, det där med träpinnen är lite märkligt, och har diskuterats här och även på det gamla Forumet (dvs. i nästan 20 år). Bakgrunden sägs vara att en del förare inte anser sig mäkta med att böja sig framåt för att nå dörrmanövreringsknapparna (man måste ju ha armar som en :evil: -la orangutang, som en förare uttryckte det en gång). Minns att en som använde signaturen "Lars Anakin" gick väldigt hårt åt Ruggige Ragge beträffande det mesta med A32 då. Den som dolde sig bakom denna signatur är idag en hög chef inom kollektivtrafiken.

Times, they are changing......
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Skillnaden kan ju vara att vi på Tvären har andra (relativt) moderna vagnar att jämföra med?
Eller är årstabor bara mer kinkiga än dom som bor på ön...

Thomas K Ohlsson
(inte heller 'moderat', i varje fall inte på den partpolitiska skalan)
De som bor på Lidingö jämför nog med A30/B30. Jag tror att den jämförelsen utfaller till A36 fördel, hur egendomligt det än kan låta.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev: en i grunden felkonstruerad ventilation som ger extrem kyla när det är varmt ute och ökenhetta när det är kallt ute.
Ja, det där är lite egendomligt. Svårt att förstå att CAF inte kan komma tillrätta med det, det borde ju vara en styrningssak. Mest påtagligt är det i A36 långa kupé, där man kan passera flera olika klimatzoner om man går genom vagnen.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

/jes skrev:Bussfacket på Lidingö lyckades bli av med de nya Solaris-bussarna för att de var trafikfarliga. Nu rullar de någon annanstans i Sverige, inte lika lätt att flytta på spårvagnar. Varför inte göra alla CAF-vagnar till ett biståndsprojekt? Sida kan säkert prångla ut vagnarna någonstans som ett bidrag.
Solarisbussarna försvann utomlands och de var kanske ett för stort steg för många Scaniafrälsta Lidinöförare. Dessa var ju inte byggda på komponenter som Solaris brukar rekommenderar och brukar bygga på, utan på komponenter Renault (IRIS-buss).

Sen kan jag väl hålla med om det onyanserade tjatet om att CAF-vagnarna skulle vara så dåliga.
Det är de inte enligt mitt sätt att se på saken, däremot hade det kunnat vara ännu bättre om man köpt en variant av vagn som var mer spridd i världen, istället för att vara den första köparen. Senare har ju Tallinn köpt en smalspårig variant av samma typ.
SLs enda skäl lär ju ha varit att man ville kunna köra 90 km/h, något som man ännu inte lyckats med.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Ja, det där med träpinnen är lite märkligt, och har diskuterats här och även på det gamla Forumet (dvs. i nästan 20 år). Bakgrunden sägs vara att en del förare inte anser sig mäkta med att böja sig framåt för att nå dörrmanövreringsknapparna (man måste ju ha armar som en :evil: -la orangutang, som en förare uttryckte det en gång). Minns att en som använde signaturen "Lars Anakin" gick väldigt hårt åt Ruggige Ragge beträffande det mesta med A32 då. Den som dolde sig bakom denna signatur är idag en hög chef inom kollektivtrafiken.

Times, they are changing......
Man kan ju hoppas att dessa förare då med tiden får lära sig att det är bra att röra på sig och inte sitta allt för statiskt. Känns som ett skarpt utslag av latmask faktiskt.
Men en vacker dag kan de säkert bli sjukskrivna olika skador som de dragit på sig, när de sitter och stelnat till på stolen.
Skriv svar