Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.
Öppen spärrlinje i spårtrafiken är något annat. Där är det enklare att kontrollera in- och utpassager. Stockholm klarar inte ens av att ha öppen spärrlinje i spårtrafiken! Hur ska det då fungera i busstrafiken? :roll:
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Ärligt talat förstår jag inte denna diskussion... så jag avstår från vidare kommentarer.
Tills vidare!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Om nu i stort sett alla redan har giltig biljett, vad är då problemet med att införa nolltaxa på linje 4? Kortare omloppstider ger lägre driftskostnader. Förslaget är med stor sannolikhet intäktsneutralt!
Nolltaxa på 4:an skulle nog öka passagerartrycket på linjen, och då behövs det fler bussar. Och förare. Kanske skulle omloppstiden minska. men kanske inte driftskostnaderna.
Men större turtäthet upplevs förstås som positivt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar