I förra årets trafikförändringsdokument kan vi läsa följande förslag för linje 565:
Så blev emellertid inte fallet. Istället flyttades busslinjerna 516, 526 och 565 tillbaka till Sergels torg med bibehållen turtäthet. Linjerna har alltjämt få resenärer i innerstan, vilket innebär att de kan flyttas runt ganska godtyckligt. Samtidigt har de tillsammans väldigt många avgångar, vilket gör det möjligt att skapa framkomlighetsproblem vid önskad målpunkt. Nu har alltså har turen kommit till Sergels torg. Är tanken att spara mer pengar genom att minska framkomligheten för Spårväg City?TF skrev:Linjen övervägs få en anpassning av turtätheten då resandet minskat markant i och med ny pendeltågstrafik med direktkopplingar till Odenplan.
Det är ju inte så att det inte finns bättre sätt att använda resurserna i Sollentuna. Exempelvis har linje 607 många stående resenärer. Lyckligtvis verkar det här sluga spelet få ett slut. Sedan årsskiftet har Tomas Eriksson (MP) det politiska ansvaret för framkomligheten i kollektivtrafiken i Region Stockholm. I årets trafikförändringsdokument finns det ett ganska vettigt förslag för linje 526, och det borde därför ha goda chanser att genomföras. Förslaget går i princip ut på att slopa linje 526 och förlänga linje 607 till Fridhemsplan. Delsträckan på linje 607 mellan Sollentuna och Fridhemsplan föreslås kallas linje 526.
Det är ett mycket klokt förslag. Erfarenheter från Sydväst visar att direktbussar som inte går parallellt med spårtrafiken kan vara mycket populära. Fridhemsplan är bevisligen en attraktiv målpunkt för resenärer från pendeltågsområden. Bussarna kan återigen avlasta Ostkustbanan, vilket ju var deras ursprungliga trafikuppgift. Dessutom föreslås utbudet öka rejält med trafik hela trafikdygnet. Den nya målpunkten kan göra stor skillnad. Frågan är vad som händer med de återstående linjerna 516 och 565. De får väl några fler resenärer, men det är fortfarande tveksamt om Sergels torg kan motiveras som målpunkt.
Förra året höll jag på att sätta absinten i halsen när jag läste följande nyhet:
Jag kan inte tänka mig att många resenärer från Botkyrka/Söderort skulle välja att åka direktbuss till Cityterminalen. Hur svårt är det att förstå att bussar inte ska gå parallellt med spårtrafiken? Direktbussarna till Fridhemsplan är jättepopulära, men direktbussen mellan Årsta och City var det inte. Sluta envisas med linjesträckningar som resenärerna uppenbarligen inte är intresserade av!SVT Nyheter skrev:Fler linjer i rusningstrafik till Cityterminalen, t.ex. från Nacka/Värmdö, från Botkyrka/Söderort och Haninge/Tyresö.