Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

Jag talar om linje 516 från Norrviken, linje 526 från Sollentuna och linje 565 från Upplands Väsby. Innan Citybanan öppnade för trafik var bussarnas trafikuppgifter dels att förbinda områdena längs Ostkustbanan med målpunkterna längs Sveavägen och dels att avlasta Ostkustbanan. I och med ombyggnaden av Sergels torg flyttades busslinjerna till Norra bantorget, men trafikuppgifterna förblev desamma. Detta ändrades dock när Citybanan öppnade för trafik. Direktbussarna förlorade sina gamla trafikuppgifter, men fick istället en ny: att minska framkomligheten på Odengatan. Den minskade framkomligheten ledde till lägre kostnader för busstrafiken i innerstan eftersom antalet påstigande minskade och området har ett VBP-avtal. Ett slugt spel av SL. Se vidare tråden "Har SL överlistat operatörerna?".

I förra årets trafikförändringsdokument kan vi läsa följande förslag för linje 565:
TF skrev:Linjen övervägs få en anpassning av turtätheten då resandet minskat markant i och med ny pendeltågstrafik med direktkopplingar till Odenplan.
Så blev emellertid inte fallet. Istället flyttades busslinjerna 516, 526 och 565 tillbaka till Sergels torg med bibehållen turtäthet. Linjerna har alltjämt få resenärer i innerstan, vilket innebär att de kan flyttas runt ganska godtyckligt. Samtidigt har de tillsammans väldigt många avgångar, vilket gör det möjligt att skapa framkomlighetsproblem vid önskad målpunkt. Nu har alltså har turen kommit till Sergels torg. Är tanken att spara mer pengar genom att minska framkomligheten för Spårväg City? :roll:

Det är ju inte så att det inte finns bättre sätt att använda resurserna i Sollentuna. Exempelvis har linje 607 många stående resenärer. Lyckligtvis verkar det här sluga spelet få ett slut. Sedan årsskiftet har Tomas Eriksson (MP) det politiska ansvaret för framkomligheten i kollektivtrafiken i Region Stockholm. I årets trafikförändringsdokument finns det ett ganska vettigt förslag för linje 526, och det borde därför ha goda chanser att genomföras. Förslaget går i princip ut på att slopa linje 526 och förlänga linje 607 till Fridhemsplan. Delsträckan på linje 607 mellan Sollentuna och Fridhemsplan föreslås kallas linje 526.

Det är ett mycket klokt förslag. Erfarenheter från Sydväst visar att direktbussar som inte går parallellt med spårtrafiken kan vara mycket populära. Fridhemsplan är bevisligen en attraktiv målpunkt för resenärer från pendeltågsområden. Bussarna kan återigen avlasta Ostkustbanan, vilket ju var deras ursprungliga trafikuppgift. Dessutom föreslås utbudet öka rejält med trafik hela trafikdygnet. Den nya målpunkten kan göra stor skillnad. Frågan är vad som händer med de återstående linjerna 516 och 565. De får väl några fler resenärer, men det är fortfarande tveksamt om Sergels torg kan motiveras som målpunkt.

Förra året höll jag på att sätta absinten i halsen när jag läste följande nyhet:
SVT Nyheter skrev:Fler linjer i rusningstrafik till Cityterminalen, t.ex. från Nacka/Värmdö, från Botkyrka/Söderort och Haninge/Tyresö.
Jag kan inte tänka mig att många resenärer från Botkyrka/Söderort skulle välja att åka direktbuss till Cityterminalen. Hur svårt är det att förstå att bussar inte ska gå parallellt med spårtrafiken? Direktbussarna till Fridhemsplan är jättepopulära, men direktbussen mellan Årsta och City var det inte. Sluta envisas med linjesträckningar som resenärerna uppenbarligen inte är intresserade av!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

Från och med december plockas linje 526 bort från Sergels torg. Hur länge överlever de andra linjerna?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av daniel_s »

Resenärer med barnvagn brukar uppskatta möjligheten att kunna resa med buss parallellt med pendeltågen. Är det inte lite osnällt mot dem att dra in bussarna?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Resenärer med barnvagn brukar uppskatta möjligheten att kunna resa med buss parallellt med pendeltågen. Är det inte lite osnällt mot dem att dra in bussarna?
Blandar du inte ihop motorvägsbussar som endast går i högtrafik med stadsbussar som går hela dagen?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Resenärer med barnvagn brukar uppskatta möjligheten att kunna resa med buss parallellt med pendeltågen. Är det inte lite osnällt mot dem att dra in bussarna?
Blandar du inte ihop motorvägsbussar som endast går i högtrafik med stadsbussar som går hela dagen?
Nä det tror jag inte! Fast en gång råkade jag nästan kliva på 1:an när jag hade förväntat mig en 726:a!

Men jag har mött flera som efterfrågat möjligheten att åka till förorterna med sin barnvagn, bekvämt och kostnadsutjämnat i yttrafiken oaktat att omfattande investeringar gjorts i spårtrafik till samma platser. Ska de verkligen fråntas sin kostnadsutjämnade barnvagnstrafik?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Resenärer med barnvagn brukar uppskatta möjligheten att kunna resa med buss parallellt med pendeltågen. Är det inte lite osnällt mot dem att dra in bussarna?
Blandar du inte ihop motorvägsbussar som endast går i högtrafik med stadsbussar som går hela dagen?
Nä det tror jag inte! Fast en gång råkade jag nästan kliva på 1:an när jag hade förväntat mig en 726:a!

Men jag har mött flera som efterfrågat möjligheten att åka till förorterna med sin barnvagn, bekvämt och kostnadsutjämnat i yttrafiken oaktat att omfattande investeringar gjorts i spårtrafik till samma platser. Ska de verkligen fråntas sin kostnadsutjämnade barnvagnstrafik?
Jag är ingen motståndare till direktbussar mellan förorter och Stockholms innerstad. Jag bejakar direktbussar som har ett syfte. Men vad gör bussarna vid Sergels torg? Södertäljes direktbussar går till Liljeholmen. Nynäshamns direktbussar går till Gullmarsplan. Jag vill inte göra slut på direktbussar till Sollentuna, utan till Sergels torg!

Inför förra valet lovade Helldén att göra Hamngatan bilfri, och folket sade sitt. Ett första steg är ett folkligt Sergels torg. Folket har ju röstat ja till detta! Men inrätta gärna direktbussar mellan Sollentuna och Fridhemsplan.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Lars_L »

Fast nästan alla städer har ju parallellgående trafik till viss del. Ofta från områden som ligger en bit från stationer och där det ger någon form av restidsvinst. Nu kommer ju också dessa direktbussar behövas, då pendeln inte kan utöka sin trafik och de resurser som finns, behöver sättas in söder om stan. Norrifrån bör det väl finnas ca 14 procent kvar att växa för pendeln med 16 tåg i timmen och rimlig beläggning (dock inte sittplats till alla).

Men åker ingen, ska man naturligtvis inte ha trafiken. Nu hör jag bara att det påstås, själv tycker jag ofta det står rätt många och väntar på direktbussarna vid Sergels torg när man går förbi. Grunden för direktbussar ska ju vara att det finns ett rimligt resandeunderlag. Eftersom man kan styra turtätheten rätt bra så kan man ju anpassa det lätt efter behovet.

607 hör ju till Norrort. Det är ju ett annat trafikområde, så trafiken där styrs ju av annat avtal (eller rättare ett annat block).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Jag är ingen motståndare till direktbussar mellan förorter och Stockholms innerstad. Jag bejakar direktbussar som har ett syfte. Men vad gör bussarna vid Sergels torg? Södertäljes direktbussar går till Liljeholmen. Nynäshamns direktbussar går till Gullmarsplan. Jag vill inte göra slut på direktbussar till Sollentuna, utan till Sergels torg!

...

Men inrätta gärna direktbussar mellan Sollentuna och Fridhemsplan.
Haga norra vore väl lämpligare om det ska vara i klass med Gullmarsplan och Liljeholmen?

Fridhemsplan är ju visserligen fullt jämförbart med Norrtull, men det blir väl lite för mycket innerstadskörning på vägen dit?!

Vad är det som är så speciellt med just Set som gör att den platsen bör fredas från tresiffriga dagtrafiklinjer menar du?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Haga norra vore väl lämpligare om det ska vara i klass med Gullmarsplan och Liljeholmen?

Fridhemsplan är ju visserligen fullt jämförbart med Norrtull, men det blir väl lite för mycket innerstadskörning på vägen dit?!

Vad är det som är så speciellt med just Set som gör att den platsen bör fredas från tresiffriga dagtrafiklinjer menar du?
Haga norra är ingen knutpunkt. Det som är så speciellt med just Sergels torg är att direktbussar dit gör mer skada än nytta. Nyttan är liten eftersom det redan finns massor av spårtrafik och framkomligheten för bussar är begränsad. Skadan är stor eftersom driftskostnaderna är höga och konflikterna mellan olika trafikanter allvarliga. Sveriges i särklass största knutpunkt för spårtrafik har en särställning.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av daniel_s »

Skadan är stor? Nu överdriver du väl en hel del. Dessa typ åtta bussar är väl knappast i vägen för vare sig tunneltågen, pendeltågen eller ens spårvagnarna?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Skadan är stor? Nu överdriver du väl en hel del. Dessa typ åtta bussar är väl knappast i vägen för vare sig tunneltågen, pendeltågen eller ens spårvagnarna?
Bussarna är inte i vägen för själva spårfordonen, men väl för deras resenärer. I egenskap av landets knutpunkt har T-Centralen många gångtrafikanter i sin omgivning. Skadan av bussarnas utrymmesanspråk är särskilt stor just här!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:607 hör ju till Norrort. Det är ju ett annat trafikområde, så trafiken där styrs ju av annat avtal (eller rättare ett annat block).
Linje 607 delas upp i Sollentuna. Delen söder om Sollentuna kallas numera linje 526 och den tillhör väl inte längre Norrort?

En relaterad nyhet är att linje 67 mellan Skansen och Frösundavik kortas av till Odenplan. Istället förlängs linje 57 till Frösundavik. Denna linje trafikerar hela Sveavägen hela dagen. Är ni nöjda?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Skadan är stor? Nu överdriver du väl en hel del. Dessa typ åtta bussar är väl knappast i vägen för vare sig tunneltågen, pendeltågen eller ens spårvagnarna?
Bussarna är inte i vägen för själva spårfordonen, men väl för deras resenärer. I egenskap av landets knutpunkt har T-Centralen många gångtrafikanter i sin omgivning. Skadan av bussarnas utrymmesanspråk är särskilt stor just här!
Jag förstår inte ens vilken yta det är som du skulle vilja använda till något annat!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Stefan Widén »

Med den trafikering som råder och ev ökning nästa säsong är det inte dessa linjer som är i vägen.

Däremot om det öppnas en till linje till Tce så blir det en utmaning.

Ett förslag är att de har sina hållplatser på Sveavägen och bara går runt fontänen som de gjorde förut.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Inför förra valet lovade Helldén att göra Hamngatan bilfri, och folket sade sitt. Ett första steg är ett folkligt Sergels torg. Folket har ju röstat ja till detta! Men inrätta gärna direktbussar mellan Sollentuna och Fridhemsplan.
Va - har vi haft en folkomröstning om detta? Tänk vad jag missar mycket nu för tiden...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Fast nästan alla städer har ju parallellgående trafik till viss del. Ofta från områden som ligger en bit från stationer och där det ger någon form av restidsvinst. Nu kommer ju också dessa direktbussar behövas, då pendeln inte kan utöka sin trafik och de resurser som finns, behöver sättas in söder om stan. Norrifrån bör det väl finnas ca 14 procent kvar att växa för pendeln med 16 tåg i timmen och rimlig beläggning (dock inte sittplats till alla).

Men åker ingen, ska man naturligtvis inte ha trafiken. Nu hör jag bara att det påstås, själv tycker jag ofta det står rätt många och väntar på direktbussarna vid Sergels torg när man går förbi. Grunden för direktbussar ska ju vara att det finns ett rimligt resandeunderlag. Eftersom man kan styra turtätheten rätt bra så kan man ju anpassa det lätt efter behovet.
Fast det finns inte heller obegränsat med resurser till busstrafik. Det gäller att välja den trafik som ger störst nytta för pengarna, och det finns mycket som tyder på att parallellgående trafik inte är den mest effektiva. SL har faktiskt redan gjort en utredning om detta: Busstrafik, som komplement till pendeltågstrafik
SL skrev:I det fall direktbusstrafiken parallellkör med spårtrafiken från en närförort, visar erfarenheterna att väldigt få använder sig av busstrafiken. Den tydlighet, kontinuitet och turtäthet som spårtrafiken har gör att de allra flesta tar omaket att tränga sig in i redan välfyllda tåg. (Att stå i spårtrafiken upplevs också som mindre besvärande än att stå på en buss.) Restiden är också avgörande, få närförorter erbjuder en sådan vägstandard till innerstaden att bussen tidsmässigt kan konkurrera med spårtrafiken.

Trots att platsbrist på tåg inte är ett reellt problem för dem som kliver på längre ut i förorten, så är det ändå här de bästa förutsättningarna för direktbusstrafik ges.
SL skrev:Det är också eftersträvansvärt att åstadkomma samma komparativa fördel vid målpunkten i innerstaden, dvs. direktbussen ska helst inte gå till centralen eller dess absoluta närhet.
Direktbussar till Sergels torg från områden med spårtrafik som går just dit är således inte särskilt lämpliga för att avlasta den spårbundna trafiken. Under några år gick den sista nattbussen till Södertälje ungefär samtidigt som det första tåget. Nästan ingen valde bussen. Till slut drogs nattbussen in och därmed frigjordes resurser som kunde användas där de gör större nytta, t.ex. på matarbussar som passar till tåget.

Här är ett klokt förslag från tråden "Skip-stop stoppas?" där dessa direktbussar också diskuteras:
Diripsi skrev:Med det sagt så håller jag med om att bussarna bör gå till Fridhemsplan, dock bör de inte vända där utan gå till Liljeholmen istället.
Förslaget blir kostnadsneutralt om linje 526 tar över linje 77 från Karolinska sjukhuset till Liljeholmen.

I samma tråd återfinns ett citat av signaturen "Ulf Berlin" som konstaterar att antalet resenärer från Sergels torg är minst sagt blygsamt - de kan räknas på två händer...
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad gör bussarna vid Sergels torg?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:En relaterad nyhet är att linje 67 mellan Skansen och Frösundavik kortas av till Odenplan. Istället förlängs linje 57 till Frösundavik. Denna linje trafikerar hela Sveavägen hela dagen. Är ni nöjda?
Hur stort är behovet av linje 565X från Frösunda till Cityterminalen när linje 57 börjar gå från Frösundavik till Sergels torg?
Skriv svar