Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hej! Gammal spårvägsfantast här. Roligt att det finns ett forum för detta!
I Göteborg är det företrädesvis det franska reklamföretaget JCDecaux som äger och ansvarar för underhåll av väderskydd och tillhörande utrustning på spårvagns- och busshållplatserna. Sedan en längre tid tillbaka verkar de ha upphört med klotttersaneringen (med undantag för reklamytorna) vilket gör att man möts av detta när man ska resa kommunalt:
Alla städer har sina avtal om hur hållplatskurer med eller utan reklam sköts och vem som gör det.
I ditt fall kan du kontakta trafikkontoret och fråga vilka regler som gäller för borttagning av Klo**er.
I Sthlm har SL satt upp tuffa regler för de som har ansvaret. Kränkande klo**ter skall saneras inom 3 timmar, för övrigt gäller 24 timmar, efter upptäckt.
Det finns alltså en lite gråzon om hur snabbt det upptäcks, men på en hållplatskur av det slag du visat skulle jag säga att om första föraren missar det är det Märkligt.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Alla städer har sina avtal om hur hållplatskurer med eller utan reklam sköts och vem som gör det.
I ditt fall kan du kontakta trafikkontoret och fråga vilka regler som gäller för borttagning av Klo**er.
I Sthlm har SL satt upp tuffa regler för de som har ansvaret. Kränkande klo**ter skall saneras inom 3 timmar, för övrigt gäller 24 timmar, efter upptäckt.
Det finns alltså en lite gråzon om hur snabbt det upptäcks, men på en hållplatskur av det slag du visat skulle jag säga att om första föraren missar det är det Märkligt.
Stefan
24 timmar! I mitt Göteborg får kl-ttr-t sitta kvar i veckor, ibland i månader. Det kuriösa i sammanhanget är att Göteborgs stad (som har avtal med JCDecaux) också är en av de största annonskunderna hos samma företag. Det börjar lukta illa om detta. Hade jag varit grävande journalist så vet jag var jag hade börjat snoka...
Bert-Ingvar skrev:Det kuriösa i sammanhanget är att Göteborgs stad (som har avtal med JCDecaux) också är en av de största annonskunderna hos samma företag. Det börjar lukta illa om detta. Hade jag varit grävande journalist så vet jag var jag hade börjat snoka...
Jag har ingen aning om hur avtalet ser ut men det är inte ovanligt att det i avtalet ingår att kommunen får annonsera en viss volym avgiftsfritt.