Läser SL/Keolis SSS Forum?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Inte minst om man ser på hur incitamenten i avtalet styr. Att Keolis vill ha denna lösning ger ökad kundnöjdhet. Ett av de känsliga incitamenten för bonus/viten i avtalslösningen är just upplevd trängsel. Nöjdheten med trängsel har minskat rätt kraftigt inom trafikområdet senaste halvåret, så det är något att arbeta med.
Om du med trafikområde avser hela Huddinge/Botkyrka/Söderort så är det inte alls konstigt. Allt fler linjer har stående resenärer i mellantrafiken när det bara är 30-minuterstrafik, vilket resenärerna förstås inte accepterar. Situationen på linjerna 181 och 710 är ohållbar, men även linjerna 143 och 163 börjar få för stort resande för 30-minuterstrafik. När turtätheten är så usel minskar acceptansen för trängsel kraftigt. Det är orimligt att utbudet minskar så kraftigt i mellantrafiken jämfört med andra trafikområden, t.ex. Solna/Sundbyberg.
Jag gräver fram det här gamla men ändå intressanta inlägget där trängseln på linjerna 143, 163, 181 och 710 uppmärksammas. I årets trafikförändringsdokument föreslås förstärkningar på linjerna 143, 181 och 710. Höstens omstuvning ökar belastningen på linjerna 143, 163 och 710. I höstens tidtabeller förstärktes endast linje 163 - trots att trafikförändringsdokument föreslår det omvända! Enligt mina observationer verkar linje 163 ha ungefär samma beläggning som tidigare, vilket tyder på att förstärkningen var motiverad. Varför fanns den inte med i trafikförändringsdokumentet? :roll:

Det är troligt att en del av resandeökningen beror på ökad turtäthet. Tvärförbindelser är ju speciellt beroende av turtätheten. I vissa fall kan väl ökad turtäthet öka resandet i lika stor utsträckning. Det är därför jag inte kan begripa varför linje 160 trafikeras med normalbussar i 7,5-minuterstrafik medan linje 165 trafikeras med ledbussar i 20-minuterstrafik. Normalt brukar ledbussar sättas in på högfrekventa linjer på grund av "diminishing returns". Visst skulle linje 160 förlora några resenärer med ledbussar i 10-minuterstrafik, men linje 165 hade vunnit betydligt fler med normalbussar i 10-minuterstrafik. Varför denna ologiska utsättning? :?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

Skönsjungande busschaufför sprider glädje i Årsta
Mitt i skrev:– All kärlek till busschauffören på buss 160. Så har vi det i Årsta, skriver en användare.
Glädjespridande busschaufförer kan vara ett sätt att öka kundnöjdheten. Det har framkommit på andra håll att Keolis prioriterar trafik där kundundersökningar är överrepresenterade och nonchalerar trafik där kundundersökningar är underrepresenterade. Hur ofta sker kundundersökningar på linje 160? Detta skulle kunna förklara en hel del!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Givetvis har Keolis anställt speciellt empatiska busschaufförer som dessutom har en vacker sångröst för att sätta in på linje 160 enbart för att därigenom manipulera kundnöjdhetsundersökningarna!

Men nu trixet avslöjad av forumets egen 'Enceladus'...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Givetvis har Keolis anställt speciellt empatiska busschaufförer som dessutom har en vacker sångröst för att sätta in på linje 160 enbart för att därigenom manipulera kundnöjdhetsundersökningarna!
Är det bara jag som tycker att engagemanget är större på vissa linjer och mindre på andra? Däremot kan jag inte säga att just linje 160 sticker ut från mängden.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Stefan Widén »

Tyvärr är det väl så på alla linjer inkl all spårtrafik,( ja även på samtliga arbetsplatser) att det ibland kommer in medarbetare som kanske inte har de rätta förutsättningarna eller engagemanget. Och trots en gedigen utbildning har man svårt att få till det. För de som trots extra stöttning inte klarar att uppfylla grundkraven blir det svårt. Sen om kollektivtrafiken har en högre omsättning än andra har jag inga uppgifter på, men troligen, då ex skiftgång kräver lite extra och kanske är svårt att föreställa sig när man går in i en anställning.

Men en medveten arbetsledning och ett system med uppföljning mm, brukar hjälpa långt.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

Från och med mitten av december delas "Årstas stolthet" upp i Årstaberg. Men inte nog med det: linjen får även 7,5-minuterstrafik på vardagar. Vilken busstyp kommer att trafikera linjen? Uppdelningen "öppnar upp möjligheten för att köra med ledbuss på alla avgångar genom Årsta", men kan detta verkligen vara syftet när turtätheten också ökas? I så fall blir det ju ett enormt överutbud!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Mitt på dagen behövs sällan ledbussar ens med dagens turtäthet på linje 160, detsamma gäller på linje 4 och de flesta busslinjer. Men eftersom man inte vill ha en vagnpark som används i låg/mellantrafik och en annan som körs i högtrafik blir det ledbussar på rätt många avgångar där det inte behövs av kapacitetsskäl. Rätt fiffigt faktiskt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Mitt på dagen behövs sällan ledbussar ens med dagens turtäthet på linje 160, detsamma gäller på linje 4 och de flesta busslinjer. Men eftersom man inte vill ha en vagnpark som används i låg/mellantrafik och en annan som körs i högtrafik blir det ledbussar på rätt många avgångar där det inte behövs av kapacitetsskäl. Rätt fiffigt faktiskt!
Nej, det stämmer inte. Det finns många busslinjer som behöver ledbussar mitt på dagen. Detta beror dock på att de flesta busslinjer inte har 7,5-minuterstrafik mitt på dagen. Kan du nämna någon linje söder om stan som trafikeras med ledbussar mitt på dagen och inte behöver dem med nuvarande turtäthet?

Ett tips är att titta på kvoten mellan utbudet i mellantrafik och utbudet i högtrafik. De linjer som har en låg kvot brukar ha hög beläggning i mellantrafik. Sedan finns det också linjer som har större andel resande i mellantrafik än vanligt.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av TKO »

Jag nämnde ju 4:an!
Stombussarna till Tyresö skulle klara sej med kortare bussar mitt på dagen är mitt intryck - men jag åker inte så ofta så jag kan ha fel.
För mej får man gärna köra korta bussar mitt på dagen i Årsta! Men 10-minuterstrafik som det är nu är inte lämpligt i en 'mellanstadsmiljö' som Årsta. Det skulle heller inte förvåna mej om en tätare trafik leder till ett större resande, så att antalet trafikanter per buss blir närmast oförändrat...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Läser SL/Keolis SSS Forum?

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag nämnde ju 4:an!
Stombussarna till Tyresö skulle klara sej med kortare bussar mitt på dagen är mitt intryck - men jag åker inte så ofta så jag kan ha fel.
För mej får man gärna köra korta bussar mitt på dagen i Årsta! Men 10-minuterstrafik som det är nu är inte lämpligt i en 'mellanstadsmiljö' som Årsta. Det skulle heller inte förvåna mej om en tätare trafik leder till ett större resande, så att antalet trafikanter per buss blir närmast oförändrat...
Jag skrev specifikt "söder om stan" eftersom busslinjerna där brukar ha en låg kvot mellan utbudet i mellantrafik och utbudet i högtrafik. Exempelvis har linje 172 bara 12-minuterstrafik i mellantrafik, jämfört med 5-minuterstrafik i högtrafik. Där behövs ledbussar. Många innerstadslinjer har däremot samma utbud i mellantrafik som i högtrafik, och då blir det förstås inte lika trångt i mellantrafik. Linje 160 behandlas ju nästan som en innerstadslinje! Borde inte Årstaborna kolla sina privilegier först?

Det är intressant att notera att ovanstående skribent brukar förespråka långa tåg med låg turtäthet i pendeltågstrafiken och dito för förortsbussar som kör på trafikleder. Jag misstänker dock att innerstadsborna tycker samma om Årsta som skribenten gör med Flemingsberg...
Skriv svar