Varför heter det Pollack?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Pontus

Varför heter det Pollack?

Inlägg av Pontus »

Är det någon som vet varför området mellan Gullmarsplan och Globen heter pollack?
/Pontus
Anders Hanquist

Pollack

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag tror att det är efter någon äldre bebyggelse, kanske ett torp. Förmodligen är det så enkelt att en polack bodde där för länge sedan.
LarsM

Inlägg av LarsM »

Å nästa fråga är väl var/varför heter en annan brygga Wallin-bryggan?
Anders Hanquist

Efter initiativtagaren. En tm, tror jag.

Sölves Trappa vid Liljeholmen har också en sådan bakgrund.
Gunnar Eriksson

ny vända om vändbryggor

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Behandlat i tidigare tråd.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
AGR
Kontakt:

Re: Varför heter det Pollack?

Inlägg av AGR »

Pontus skrev:Är det någon som vet varför området mellan Gullmarsplan och Globen heter pollack?
/Pontus
Det heter Polack och kommer från ett gammalt exersisområde. Jämför Polacksbacken i Uppsala. Vilket var ändstation för USS linje 4 en gång i tiden.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

En polack, uttalas "poll-ack" är en slags inhägnad för hästar, där man övar dressyr och annat som hästar fyller sin fritid med.
Kan det möjligen vara så att en sådan funnits på den aktuella platsen?

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Björn J. skrev:En polack, uttalas "poll-ack" är en slags inhägnad för hästar, där man övar dressyr och annat som hästar fyller sin fritid med.
Är det något mer än ichtylogi, botanik, geologi, historia och equestrianism som finns bland dina specialintressen, Björn? :wink:

Martin
tyvärr allergisk mot hästar
Byt politik - inte klimat!
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Reimersholme71 skrev:
Björn J. skrev:En polack, uttalas "poll-ack" är en slags inhägnad för hästar, där man övar dressyr och annat som hästar fyller sin fritid med.
Är det något mer än ichtylogi, botanik, geologi, historia och equestrianism som finns bland dina specialintressen, Björn? :wink:

Martin
tramologi kanske? :wink:
Anders Hanquist

Pollack

Det torde nog vara en polack som givit upphovet från allra första början. Jag har sökt i boken "Stockholms gatunamn". Tyvärr har detta inte givit upphov till någon gata eller väg och finns inte med.

Dock är det ett "fenomen" att tonvikten gärna ändras i sådana här namn. Kaplansbacken, Kapellskär etc får gärna en märklig betoning på första stavelsen, trots att kaplanen och kapellet betonas på andra. Och i Västervik finns en gata som heter Perugatan. infödda betonar det på första stavelsen, vilket låter väldigt märkligt första gången man hör det.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Reimersholme71 skrev:Är det något mer än ichtylogi, botanik, geologi, historia och equestrianism som finns bland dina specialintressen, Björn? :wink:

Martin
Om det hade varit ichtyologi så hade det la änna rört sig om Hippocampusar, alltså sjöhästar... varav kantnålen (den mindre)Syngnathus acus förekommer här på bästkusten.

Mina botaniska kunskaper äro begränsade, de geologiska likaså, men jag kan skilja på gnejs och granit... Historia är ju kul, skall jag berätta en?
"Tramologi" och "Emergivehicleologi" om det nu finns sådana vetenskaper är däremot högintressanta!

Hästar, landlevande, med hovar, sådana som bits framtill, sparkas baktill samt är obekväma att sitta på däremellan gillar jag så där till hälvten... goda som pålägg!
Om jag skall digga dem fullt ut så skall de vara förspännda en hästspårvagn i linjetrafik!

Bild
En presumtiv påläggshäst...

Equestrianism, vet jag inte ens vad det är, men om det har med hästsport att göra är jag troligtvis ringa intresserad, ja om det då inte är frågan om hästspårvagnsrace.. :roll:

Bj
Vadå jag dyster?
Anders Hanquist

Hippomobil

Ett annan fint utryck i samband med hästspårvagnar är det franska "traction hippomobile" alltså hästdrift, av "hippos" grekiska för häst.

Försvenska det till "hippomobil" så får man ett roligt ord för hästanspända fordon.

Anders
Björn J.

Re: Hippomobil

Inlägg av Björn J. »

Anders Hanquist skrev:Ett annan fint utryck i samband med hästspårvagnar är det franska "traction hippomobile" alltså hästdrift, av "hippos" grekiska för häst.

Försvenska det till "hippomobil" så får man ett roligt ord för hästanspända fordon.

Anders
Läderlappens fordon, "The Batmobile" var ju ganska så hipp...
För att nu inte tala om Beatlens psykedeliskt lackade RR...
Dessa båda var ju värdelösa att bedriva kollektivtrafik med så dom faller liksom utanför denna diskussions sfär.

Frågan är då (skruvad) vilken sorts kollektivt lokaltrafikfordon trötta hästar skall åka med? den elektriska hästspårvagnen :?:

Appråpå "pollack" då...

Bj.
Vadå jag dyster?
Lasse T

Pollaksbacken Johanneshov-Slakthuset

Inlägg av Lasse T »

Jag har hittat Pollaksbacken i SS Telefonkatalog Korrekturupplaga 1957.

Observera stavningen Pollak, inte Pollack!

På sidan 38 under "Ledningsmästarkontor, Rv" finns en rad som lyder:
"2030 x Ledm, Pollaksbacken"

och under "Personalrum, verkstäder m.m." på samma sida står:
"2030 x Förråd, Pollaksbacken"

x anger spärrad anknytning.

Övriga anknytningar i 20xx-serien verkar finnas i Johanneshov (nuv. Gullmarsplan), Slakthuset, Hammarby etc.

Hälsningar Lasse
Skriv svar