Varför heter det Pollack?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Varför heter det Pollack?
Är det någon som vet varför området mellan Gullmarsplan och Globen heter pollack?
/Pontus
/Pontus
-
Pollack
Jag tror att det är efter någon äldre bebyggelse, kanske ett torp. Förmodligen är det så enkelt att en polack bodde där för länge sedan.
-
-
Re: Varför heter det Pollack?
Det heter Polack och kommer från ett gammalt exersisområde. Jämför Polacksbacken i Uppsala. Vilket var ändstation för USS linje 4 en gång i tiden.Pontus skrev:Är det någon som vet varför området mellan Gullmarsplan och Globen heter pollack?
/Pontus
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- Reimersholme71
- Kontakt:
Är det något mer än ichtylogi, botanik, geologi, historia och equestrianism som finns bland dina specialintressen, Björn?Björn J. skrev:En polack, uttalas "poll-ack" är en slags inhägnad för hästar, där man övar dressyr och annat som hästar fyller sin fritid med.
Kan det möjligen vara så att en sådan funnits på den aktuella platsen?

Martin
tyvärr allergisk mot hästar
Byt politik - inte klimat!
tramologi kanske?Reimersholme71 skrev:Är det något mer än ichtylogi, botanik, geologi, historia och equestrianism som finns bland dina specialintressen, Björn?Björn J. skrev:En polack, uttalas "poll-ack" är en slags inhägnad för hästar, där man övar dressyr och annat som hästar fyller sin fritid med.
Kan det möjligen vara så att en sådan funnits på den aktuella platsen?![]()
Martin

-
Pollack
Det torde nog vara en polack som givit upphovet från allra första början. Jag har sökt i boken "Stockholms gatunamn". Tyvärr har detta inte givit upphov till någon gata eller väg och finns inte med.
Dock är det ett "fenomen" att tonvikten gärna ändras i sådana här namn. Kaplansbacken, Kapellskär etc får gärna en märklig betoning på första stavelsen, trots att kaplanen och kapellet betonas på andra. Och i Västervik finns en gata som heter Perugatan. infödda betonar det på första stavelsen, vilket låter väldigt märkligt första gången man hör det.
Dock är det ett "fenomen" att tonvikten gärna ändras i sådana här namn. Kaplansbacken, Kapellskär etc får gärna en märklig betoning på första stavelsen, trots att kaplanen och kapellet betonas på andra. Och i Västervik finns en gata som heter Perugatan. infödda betonar det på första stavelsen, vilket låter väldigt märkligt första gången man hör det.
Om det hade varit ichtyologi så hade det la änna rört sig om Hippocampusar, alltså sjöhästar... varav kantnålen (den mindre)Syngnathus acus förekommer här på bästkusten.Reimersholme71 skrev:Är det något mer än ichtylogi, botanik, geologi, historia och equestrianism som finns bland dina specialintressen, Björn?![]()
Martin
Mina botaniska kunskaper äro begränsade, de geologiska likaså, men jag kan skilja på gnejs och granit... Historia är ju kul, skall jag berätta en?
"Tramologi" och "Emergivehicleologi" om det nu finns sådana vetenskaper är däremot högintressanta!
Hästar, landlevande, med hovar, sådana som bits framtill, sparkas baktill samt är obekväma att sitta på däremellan gillar jag så där till hälvten... goda som pålägg!
Om jag skall digga dem fullt ut så skall de vara förspännda en hästspårvagn i linjetrafik!

En presumtiv påläggshäst...
Equestrianism, vet jag inte ens vad det är, men om det har med hästsport att göra är jag troligtvis ringa intresserad, ja om det då inte är frågan om hästspårvagnsrace..

Bj
Vadå jag dyster?
-
Hippomobil
Ett annan fint utryck i samband med hästspårvagnar är det franska "traction hippomobile" alltså hästdrift, av "hippos" grekiska för häst.
Försvenska det till "hippomobil" så får man ett roligt ord för hästanspända fordon.
Anders
Försvenska det till "hippomobil" så får man ett roligt ord för hästanspända fordon.
Anders
Re: Hippomobil
Läderlappens fordon, "The Batmobile" var ju ganska så hipp...Anders Hanquist skrev:Ett annan fint utryck i samband med hästspårvagnar är det franska "traction hippomobile" alltså hästdrift, av "hippos" grekiska för häst.
Anders
För att nu inte tala om Beatlens psykedeliskt lackade RR...
Dessa båda var ju värdelösa att bedriva kollektivtrafik med så dom faller liksom utanför denna diskussions sfär.
Frågan är då (skruvad) vilken sorts kollektivt lokaltrafikfordon trötta hästar skall åka med? den elektriska hästspårvagnen

Appråpå "pollack" då...
Bj.
Vadå jag dyster?
Pollaksbacken Johanneshov-Slakthuset
Jag har hittat Pollaksbacken i SS Telefonkatalog Korrekturupplaga 1957.
Observera stavningen Pollak, inte Pollack!
På sidan 38 under "Ledningsmästarkontor, Rv" finns en rad som lyder:
"2030 x Ledm, Pollaksbacken"
och under "Personalrum, verkstäder m.m." på samma sida står:
"2030 x Förråd, Pollaksbacken"
x anger spärrad anknytning.
Övriga anknytningar i 20xx-serien verkar finnas i Johanneshov (nuv. Gullmarsplan), Slakthuset, Hammarby etc.
Hälsningar Lasse
Observera stavningen Pollak, inte Pollack!
På sidan 38 under "Ledningsmästarkontor, Rv" finns en rad som lyder:
"2030 x Ledm, Pollaksbacken"
och under "Personalrum, verkstäder m.m." på samma sida står:
"2030 x Förråd, Pollaksbacken"
x anger spärrad anknytning.
Övriga anknytningar i 20xx-serien verkar finnas i Johanneshov (nuv. Gullmarsplan), Slakthuset, Hammarby etc.
Hälsningar Lasse