Det var värst. Hade ingen aning om de planerna.TKO skrev:2022 skall Globens renovering vara klar, då kan Hovet rivas. Sen ska det byggas bostäder, 'saluhall' och två underjordiska träningsrinkar. Allt enligt SBK:s tidsplan - och dom håller ju alltid...
/TKO
10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Är det en bra placering av bostäder, med tanke på de tystnadskrav som hyresgäster har numera, enligt media?twr skrev:TKO skrev:2022 skall Globens renovering vara klar, då kan Hovet rivas. Sen ska det byggas bostäder, 'saluhall' och två underjordiska träningsrinkar. Allt enligt SBK:s tidsplan - och dom håller ju alltid...
/TKO
Ref.1
Ref.2
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
NÄ!LÅ1 skrev:Är det en bra placering av bostäder, med tanke på de tystnadskrav som hyresgäster har numera, enligt media?twr skrev:TKO skrev:2022 skall Globens renovering vara klar, då kan Hovet rivas. Sen ska det byggas bostäder, 'saluhall' och två underjordiska träningsrinkar. Allt enligt SBK:s tidsplan - och dom håller ju alltid...
/TKO
Ref.1
Ref.2
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Finns gott om tyska sovområden i Stockholm för den som inte klarar av lite liv och rörelse. Tänk även på att bostäder som byggs idag är betydligt bättre ljudisolerade än tidigare.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3509
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
TKO skrev:Men nu var det ju Ewalds vedermödor på nattbussen det hela handlade om - kanske signaturen "Enceladus" någon gång kan hålla sej till ämnet, det var ju också skribenten själv som hänvisade till artikeln.
(När jag någon enstaka gång tvingas läsa DN upphör jag aldrig att förvånas över den låga journalistiska nivå tidningen har...)
För det första: Ewald vill ju inte åka tunnelbana, han föredrar bussen.'
För det andra: Vem bryr sej egentligen om att han dricker för mycket och somnar på nattbussen?
Om det behövs mer kollektivtrafik från Flemingsberg in mot stan är den bäsyta lösningen fler pendeltåg. Men det går ju inte invänder säkert någon. Nä inte nu nä. Men sen. Om vi avstår från att bygga idiotbanan och satsar en del av de pengar som frigörs på spårvägsutbyggnad (och fixar till trafiken på Tub 2) klarar vi av att möta efterfrågan några decenier till. Sedan bygger vi en järnvägslinje Älvsjö-Liljeholmen/Hornstull-Fridhemsplan-Odenplan. Detta ger möjlighet till en kraftigt ökad pendeltågstrafik bland annat till Flemingsberg.
Men då måste alla - såväl debattörer som beslutsfattare - lyfta blicken och se längre än näsan räcker. Tyvärr ser det mörkt ut för en sådan utveckling!
anser
Thomas K Ohlsson
Rätt djärvt att utgå från att Ewald somnar för att han dricker för mycket! Han kan ju lida av narkolepsi efter att vaccinerat sig mot svininfluensa!
Ew
Nu har DN låst in herr Ewalds litterära mästerverk så jag kan inte kontrollera uppgiften, men jag vill minnas att han själv skrev att det ofta var ett för stort alkoholintag som att han somnade på nattbussen!Hechtwagen skrev:TKO skrev:Men nu var det ju Ewalds vedermödor på nattbussen det hela handlade om - kanske signaturen "Enceladus" någon gång kan hålla sej till ämnet, det var ju också skribenten själv som hänvisade till artikeln.
(När jag någon enstaka gång tvingas läsa DN upphör jag aldrig att förvånas över den låga journalistiska nivå tidningen har...)
För det första: Ewald vill ju inte åka tunnelbana, han föredrar bussen.'
För det andra: Vem bryr sej egentligen om att han dricker för mycket och somnar på nattbussen?
Om det behövs mer kollektivtrafik från Flemingsberg in mot stan är den bäsyta lösningen fler pendeltåg. Men det går ju inte invänder säkert någon. Nä inte nu nä. Men sen. Om vi avstår från att bygga idiotbanan och satsar en del av de pengar som frigörs på spårvägsutbyggnad (och fixar till trafiken på Tub 2) klarar vi av att möta efterfrågan några decenier till. Sedan bygger vi en järnvägslinje Älvsjö-Liljeholmen/Hornstull-Fridhemsplan-Odenplan. Detta ger möjlighet till en kraftigt ökad pendeltågstrafik bland annat till Flemingsberg.
Men då måste alla - såväl debattörer som beslutsfattare - lyfta blicken och se längre än näsan räcker. Tyvärr ser det mörkt ut för en sådan utveckling!
anser
Thomas K Ohlsson
Rätt djärvt att utgå från att Ewald somnar för att han dricker för mycket! Han kan ju lida av narkolepsi efter att vaccinerat sig mot svininfluensa!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Gör det? Var då? Både ingenjör Ohlsson och jag vill nog öva lite på tyskan därstädes i så fall.BSB101 skrev:Finns gott om tyska sovområden i Stockholm för den som inte klarar av lite liv och rörelse. Tänk även på att bostäder som byggs idag är betydligt bättre ljudisolerade än tidigare.
Mit freundlichen grüßen
/CN
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Oftast bredvid dem tysta, men som vanligt gäller det att vara utvald för att få reda på exakt var.dr Cassandra Nojdh skrev:Gör det? Var då? Både ingenjör Ohlsson och jag vill nog öva lite på tyskan därstädes i så fall.BSB101 skrev:Finns gott om tyska sovområden i Stockholm för den som inte klarar av lite liv och rörelse. Tänk även på att bostäder som byggs idag är betydligt bättre ljudisolerade än tidigare.
Mit freundlichen grüßen
/CN
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Superhögt och jättetätt när Flempan blir stad
Hätsk stämning på möte om höghuskvarteret i Spånga C
Det var tydligen inget skämt att Flemingsberg skulle bli större än Arenastaden. Stockholms innerstad framstår som rena landsbygden i jämförelse. Men räcker Citybanan för den radiella trafiken?Direktpress skrev:Området omfattar dels de gamla pendelparkeringarna på bägge sidor av Regulatorvägen. Här ska själva stadskärnan växa fram, är planen. Husen ska bli höga, de högsta bland Sveriges högsta med 30–38 våningar. Stadsbilden kommer bli betydligt tätare än Stockholms innerstad. Här ska det huvudsakligen vara kontor och evenemang.
Hätsk stämning på möte om höghuskvarteret i Spånga C
Det är alltså inte bara söder om stan som kapaciteten riskerar att slå i taket. Flemingsberg har emellertid ytterligare ett problem:Direktpress skrev:– De vill bygga så högt! Det blir massor av människor som flyttar in och pendeltåget är redan idag fullt när det kommer till Spånga på väg mot stan. Förutom detta ska de bygga vid Viadukten på andra sidan centrum och så i Bromsten. Det går inte ihop, säger Lil Rysanell.
Tunnelbana kan behövas för att undvika att området blir en spökstad. Bland annat planeras en ny jättearena för evenemang i Flemingsbergsdalen. Spårväg syd föreslås också förlängas dit.Direktpress skrev:Riskerar det här att bli en spökstad när alla som jobbar har åkt hem?
– Nej, det är just det man kommer undan när man blandar kontor, boende och butiker i samma område, då får man liv 24/7. Så absolut inte, säger Klaus Hansen Vikström, affärsutvecklingschef på Fabege som leder arbetet med den nya affärsstaden.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Vad du menar är att nattrafik på helger kan behövas. Kanske det.Enceladus skrev: Tunnelbana kan behövas för att undvika att området blir en spökstad. Bland annat planeras en ny jättearena för evenemang i Flemingsbergsdalen. Spårväg syd föreslås också förlängas dit.
Vad du utelämnar är att det är din tolkning att det kräver tunnelbana, eftersom du anser att nuvarande politik, som du inte ens håller med om, aldrig kommer att ändras. Det är väl bättre att börja med nattrafik på pendeln?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Replik i riktning Saturnus:
Själv föredrar jag lugn och ro åtminstone 9/24 och 2/7... jag vägrar acceptera att det postkapitalistiska samhället inte nöjer sej med att exploatera folkflertalet 40 timmar i veckan.
Men om man nu har en medlöpares själ så är det väl bara att föreslå en förlängning av Genibanan från Älvsjö till Flempan? Som en bieffekt får då kanske de stackars Stuvstaborna nattrafik åtminstone på helgerna...
fundwrar
Thomas K Ohlsson
(Tips för debattörer:
Lägg ihop alla lokala prognoser och utspel om nya arbetsplatser och bostäder i regionen. Det skulle inte förvåna mej om regionen enligt dessa får 5 miljoner innevånare och 3 miljoner arbetsplatser 2025...)
Själv föredrar jag lugn och ro åtminstone 9/24 och 2/7... jag vägrar acceptera att det postkapitalistiska samhället inte nöjer sej med att exploatera folkflertalet 40 timmar i veckan.
Men om man nu har en medlöpares själ så är det väl bara att föreslå en förlängning av Genibanan från Älvsjö till Flempan? Som en bieffekt får då kanske de stackars Stuvstaborna nattrafik åtminstone på helgerna...
fundwrar
Thomas K Ohlsson
(Tips för debattörer:
Lägg ihop alla lokala prognoser och utspel om nya arbetsplatser och bostäder i regionen. Det skulle inte förvåna mej om regionen enligt dessa får 5 miljoner innevånare och 3 miljoner arbetsplatser 2025...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det återstår att se vad det i slutänden blir av visionerna för "den nya affärsstaden [som] ska förvandla Flemingsbergs Skyline till något som för tankarna till storstäder som London och Paris". Det är fortfarande mest luddiga "planer", inga beslut. Och planerna för en "större evenemangsbyggnad" verkar ännu luddigare.Enceladus skrev:Superhögt och jättetätt när Flempan blir stad
Det var tydligen inget skämt att Flemingsberg skulle bli större än Arenastaden.Direktpress skrev:Området omfattar dels de gamla pendelparkeringarna på bägge sidor av Regulatorvägen. Här ska själva stadskärnan växa fram, är planen. Husen ska bli höga, de högsta bland Sveriges högsta med 30–38 våningar. Stadsbilden kommer bli betydligt tätare än Stockholms innerstad. Här ska det huvudsakligen vara kontor och evenemang.
Räcker det inte med scenen på Sjödalstorget i Huddinge centrum...?Direktpress skrev:Fabege vill i nuläget inte berätta mer om vad det ska bli av dessa lösa planer, det skulle kunna landa i allt från en arena till en mindre scen för underhållning.
Men att däcka över spåren och binda ihop Flempan, låter som en god idé hursomhelst.
Eftersom jag inte vill framstå som en negativ bakåtsträvare, föreslår jag att SL och Trafikverket byter namn på stationen till Stockholm South Business District...
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Ja, så där går det, när politiker och dagdrömmare leker mned Cities skylines...Enceladus skrev:Superhögt och jättetätt när Flempan blir stad

Det ser jävligt bra ut på bild, men rimmar jävligt illa med verkligheten...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
När det gäller de höga husen så är det väl så att man måste ta i lite extra så att man kan minska flera våningar när protesterna kommer! Vill man ha 18 våningar och säger det så blir det protester. Säger man 30 och sedan backar till 18 så har ju de protesterande vunnit något och är helt nöjda med 18 våningar. Praktisk psykologi.
Sedan har ju höga hus den nackdelen att det ofta blir otrevliga vindar i marknivå runt dem.
När det gäller de höga husen så är det väl så att man måste ta i lite extra så att man kan minska flera våningar när protesterna kommer! Vill man ha 18 våningar och säger det så blir det protester. Säger man 30 och sedan backar till 18 så har ju de protesterande vunnit något och är helt nöjda med 18 våningar. Praktisk psykologi.

Sedan har ju höga hus den nackdelen att det ofta blir otrevliga vindar i marknivå runt dem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.LÅ1 skrev:Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
De som motsätter sig förändringar brukar väl bo i områden som inte är i behov av förändringar? Flemingsberg är inget sådant område...LÅ1 skrev:När det gäller de höga husen så är det väl så att man måste ta i lite extra så att man kan minska flera våningar när protesterna kommer! Vill man ha 18 våningar och säger det så blir det protester. Säger man 30 och sedan backar till 18 så har ju de protesterande vunnit något och är helt nöjda med 18 våningar. Praktisk psykologi.![]()
Sedan har ju höga hus den nackdelen att det ofta blir otrevliga vindar i marknivå runt dem.
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?Enceladus skrev:Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.LÅ1 skrev:Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det lär nog inkomma protester, var så säker. Det gör det väl alltid. Men jag gissar att den ekonomiska verkligheten kommer vara den avgörande faktorn för att de höga visionerna krymper ju närmare byggstart vi kommer.Enceladus skrev:De som motsätter sig förändringar brukar väl bo i områden som inte är i behov av förändringar? Flemingsberg är inget sådant område...
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:Hans Wibacke skrev:Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?Enceladus skrev:Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.LÅ1 skrev:Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
Direktpress skrev:Behöver Stockholm en till stor arena?
– I och med att Hovet försvinner så ser vi ett behov. Det är ett väldigt stort upptagningsområde, med mycket folk och flera hockeyklubbar.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Som kanske framgått av inlägg både i denna tråd och annorstädes är jag ofta tveksam till storvulna planer på tiotusentals bostäder och arbetsplatser - det är inte alltid det blir så mycket av med dessa!
Men när det gäller Flemingsberg så visar faktiskt historien på en enorm utveckling - även om det i stort sett alltid tagit längre tid än man tänkte sej och inte alltid riktigt nåt upp till de högt ställd förväntningarna... låt oss titta tillbaka:
1969 (?) börjar Visättra bebyggas med miljonprogramshus.
1972 öppnade Huddinge sjukhus, som då påstods vara Europas största, på en leråker i Huddinge.
1973 börjar Grantorp bebyggas med miljonprogramshus
Kollektivtrafiken består av matarbussar främst till Huddinge station.
1987 öppnas pendeltågsstationen.
1995 börjar även fjärrtågen stanna, det planeras en stor utbyggnad med kontorshus, bussterminal och Stockholms största infartsparkering. Sen blev det finanskris...
1996 grundas Södertörns högskola, den hade då cirka 1000 studerande.
2002 är högskolans huvudbyggnad klar.
2007 Södertörns Tingsrätt.
2012 flyttar Rättsmedicinalverket till Flemingsberg.
2015 Polishögskolan flyttar till Flemingsberg.
2017 Flemingsbergsdalens bebyggelse med bostäder och ett nytt centrum står klart.
2019 Campus Flemingsberg (Höskolan, Life Center, etc) har drygt 17000 studerande.
En rätt imponerande utveckling faktiskt!
Så vilka är vi att spå om framtiden?
/TKO
Men när det gäller Flemingsberg så visar faktiskt historien på en enorm utveckling - även om det i stort sett alltid tagit längre tid än man tänkte sej och inte alltid riktigt nåt upp till de högt ställd förväntningarna... låt oss titta tillbaka:
1969 (?) börjar Visättra bebyggas med miljonprogramshus.
1972 öppnade Huddinge sjukhus, som då påstods vara Europas största, på en leråker i Huddinge.
1973 börjar Grantorp bebyggas med miljonprogramshus
Kollektivtrafiken består av matarbussar främst till Huddinge station.
1987 öppnas pendeltågsstationen.
1995 börjar även fjärrtågen stanna, det planeras en stor utbyggnad med kontorshus, bussterminal och Stockholms största infartsparkering. Sen blev det finanskris...
1996 grundas Södertörns högskola, den hade då cirka 1000 studerande.
2002 är högskolans huvudbyggnad klar.
2007 Södertörns Tingsrätt.
2012 flyttar Rättsmedicinalverket till Flemingsberg.
2015 Polishögskolan flyttar till Flemingsberg.
2017 Flemingsbergsdalens bebyggelse med bostäder och ett nytt centrum står klart.
2019 Campus Flemingsberg (Höskolan, Life Center, etc) har drygt 17000 studerande.
En rätt imponerande utveckling faktiskt!
Så vilka är vi att spå om framtiden?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Också ur artikeln:Enceladus skrev:Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:Hans Wibacke skrev:Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?Enceladus skrev:
Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.
Direktpress skrev:Behöver Stockholm en till stor arena?
– I och med att Hovet försvinner så ser vi ett behov. Det är ett väldigt stort upptagningsområde, med mycket folk och flera hockeyklubbar.
– Absolut. En arena för konserter och möjligen hockey är absolut aktuellt, just nu pratar vi om en arena för 16 000 åskådare. Men jag vill understryka att det här endast är på ritbordet, vi kan inte lova någonting och ingenting är spikat, säger Klaus Hansen Vikström.
Alla som följer stockholmshockeyn inser att detta är nys - det behövs inte en till stor hockeyarena. Det som behövs är många mindre ishallar spridda i regionen! Huddinge är dock faktiskt lyckligt lottat, det finns faktiskt 5 ishallar i kommunen. Men så är också Huddinge IK en hockeyklubb med traditioner. Trots detta är det sällan utsålt i Björkängshallen... så vilka skall spela i den nya arenan med 16000 åskådare? Djurgården? (Plats för skratt!)
Konserter då? Ja det är få evenemang som lockar 16000 åskådare, och för dom som gör det finns idag Globen (nja), Tele 2 och Friends. Men vill någon privat fastighetsägare chansa så gärna för mej - bara inte Stockholms stads arenabolag går in med pengar!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!