I september var jag i Norge och besökte bland annat Urskog–Hølandsbanen. Där bedrivs i dag museitrafik med ångtåg på en sträcka av 3,7 km från Sørumsand till Fossum. Ursprungligen var Urskog–Hølandsbanen, populärt kallad Tertitten, 57 km lång och gick från Sørumsand till Skulerud. Den reguljära trafiken upphörde 1960, och museitrafiken kom i gång 1966.
Spårvidden är 750 mm, vilket är en helt ny spårvidd för mig. Här följer ett bildreportage:
Lok XXIXa 6 Høland från 1925 lämnar Sørumsand med persontåg till Fossum.
Sørumsand station.
Sørumsand station, stationsnamnsskylten.
I Sørumsand pågår bygget av en minijärnväg för barn.
Co 1, tredje klass personvagn från 1896, renoverad till 1950 års utseende.
Co 1, interiör.
Co 10, tredje klass personvagn från 1913. Ursprungligen Sulitjelmabanens vagn BCo 3 med både andra och tredje klass, senare ombyggd till enbart tredje klass.
Co 10, interiör.
Fossum station. När det bedrevs reguljär trafik på Urskog–Hølandsbanen var Fossum bara en hållplats. Stationsbyggnaden är hitflyttad från Mork station på den nedlagda delen.
Fossum station.
Banavsnitt från Fossum mot Sørumsand.
XXIXa 6 Høland har gjort rundgång i Fossum inför återfärden till Sørumsand. Vändskiva saknas, så loket går nu med B-änden först.
Länkar
Urskog–Hølandsbanen i norska Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Urskog%E2 ... landsbanen
Tertitten utgör en del Museene i Akershus (MiA). Banans webbplats: https://mia.no/tertitten
/Peter Bolin
Urskog–Hølandsbanen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Visa bilder på övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler