Sio skrev:Ute och åker skrev:ADDE skrev:med tanke på hur mycket problem A35 har haft så kanske man ber CAF ta fram en specifikation, en "uppdatering" av vagntypen för att åtgärda de brister som har uppstått så att man får fram en driftsäkrare vagntyp. den kanske skiljer sig teknisk mot de tigidare varianterna så den kanske får en egen littera?
Man kunde ju nyss förhandla om optionen hos CAF för A35 till ett par A36. Jag tycker nog man bör fundera över att förhandla om optionen på A35 till CAF Urbos 3 (eller 4) 70 eller eventuellt CAF Urbos 100 istället. För CAF kan jag inte se några stora nackdelar med det, så det borde vara möjligt. Ja, ursäkta ni som inte gillar CAF, men om nu CAF-optionen är ekonomiskt gynnsam för SL så kanske det måste bli CAF. Men då har man i alla fall möjlighet att prova en vagntyp som har ett internationellt bättre rykte! Det är en annan och vad jag förstår lättare konstruktion (har inte kolla viktuppgifterna) och med fler dörrar (vilket jag förstår är ett önskemål från många). (ser med nyfikenhet och spänning fram mot reaktioner/motreaktioner på den tanken.)

Även om beställare och leverantör kan komma överens så måste man ju också lyckas övertyga beställarens upphandlingsjurister om att det är förenligt med LOU eller LUF (vilken av dem nu TF följer).
Intressant aspekt. Och, nja, upphandlingsjuristerna behöver nog inte övertygas. Det är ju deras jobb att se till att det går att "förbättra" produkten på föreslaget sätt inom det gjorda avtalet. Även om det skulle ifrågasättas från konkurrenter så ska hur man gör hålla för en rättslig prövning. Jag är intresserad av frågan (är det för ointressant så hoppa över resten).
Några frågeställningar (och diskutabla skissade svar, synpunkter välkomnas från de som kommer på bättre tankar):
- Kan man byta till 100% låggolv? Nej, det är nog en för stor förändring. Alltså går nog CAF Urbos 100 bort, och man får hålla sig till CAF Urbos 70 (som har 70% låggolv).
- Kan man höja styckpriset utöver avtalat? Nej, det går nog inte heller, man får hålla sig inom de ekonomiska ramarna.
- Kan man ha fler dörrar än de tre som A35 har? Tycker jag nog, speciellt om man sätter in fjärde dörren (eller sammanlagt sjunde och åttonde) på A32 som "alibi".
- Kan man ändra plattform för att få plats med fler dörrar? Tycker jag nog, man kan med hänsyn till det sagda att det måste ske en sådan anpassning för det ökande resandet.
- Kan man sänka kraven på motorstyrka och topphastighet? Ja, det är väl kanske sådant som juristerna får hitta "kryphål" för. Men med tanke på hur A35 kommit att användas nu, bör man kunna hänvisa till det.
- Kan man överhuvudtaget göra några förändringar i specifikationen? Jo, inom vissa ramar går det. Jämför de olika versionerna av X60-pendeltågen och vad jag förstår en bokstavsvariant av A35 för kommande innerstadsversionen. Frågan är var gränsen går, och det är väl anbudsunderlaget, avtalet och vad juristerna kan hitta för "kryphål" som avgör det.
Eftersom tråden handlar om A37 så försöker jag hitta vad jag bedömer är den mest realistiska (och önskvärda?) vägen i nuläget för en ny vagntyp, en anpassning av vad som kan beställas inom ramen för optionen med CAF. En helt ny upphandling med fria händer för en kommande vagntyp, finns risk för skulle ge betydligt högre styckpriser och inget man från beställarhåll är så intresserade av. Men trots allt är det ju politikerna som beslutar, och där vet man aldrig vad det ena eller andra partiet ställer för villkor för att hålla ihop.