Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Tolv miljoner kronor till ett utökat försök med sopsaltning på trottoarer och gångbanor. Ett antal trottoarer i City, bland annat Odengatan och Karlbergsvägen samt delar av Årsta bland annat mot Gullmarsplan ska sopsaltas.
Har redan gjorts på flera ställen, som vid Folkungagatan. I budgeten finns driektiv att fortsätta och genomföra liknande breddningar på fler ställen där det kan vara lämpligt.
Utreda låghastighetszoner kring torg och andra platser
Fler sammanhängande gångstråk
Trafikkontoret ska "arbeta för fler sammanhängande gångstråk" som exempelvis stadens tidigare satsningar på att förlänga Drottninggatans gågata och stråket från Telefonplan-Hornstull.
Har MP plötsligt insett att även fotgängare har rösträtt?
Rubriken fler gator i Stockholm kan få markvärme är missvisande. Artikeln handlar framför allt om de åtgärder som förhoppningsvis ger oss stockholmare bättre snöröjning den kommande vintern.
StockholmDirekt skrev:Dessutom ska trafikkontoret kolla om fler gator i Stockholm kan få markvärme för att förbättra underlaget vintertid. Idag finns detta vid Biblioteksgatan, Drottninggatan samt läggs ner på Vasagatan som nu byggs om.
Det där kanske förbättrar situationen på ytterligare någon gata/plats i framtiden, men någon större satsning låter det inte som.
LÅ1 skrev:Detta måste väl vara en nyhet. Nu ska staden tänka på gående!
[...]
Har MP plötsligt insett att även fotgängare har rösträtt?
Om du inte tagit del av Stockholms stads gångplan tidigare, så kan stadens satsningar på gående framstå som en nyhet. Handlingsplanen för 2016-2021 antogs redan i maj 2016. Se hur bra det gick för Miljöpartiet (och stadens dåvarande styre) i valet 2018!
Alla ytterligare satsningar är förstås (i mitt tycke) välkomna.
LÅ1 skrev:Detta måste väl vara en nyhet. Nu ska staden tänka på gående!
[...]
Har MP plötsligt insett att även fotgängare har rösträtt?
Om du inte tagit del av Stockholms stads gångplan tidigare, så kan stadens satsningar på gående framstå som en nyhet. Handlingsplanen för 2016-2021 antogs redan i maj 2016. Se hur bra det gick för Miljöpartiet (och stadens dåvarande styre) i valet 2018!
Alla ytterligare satsningar är förstås (i mitt tycke) välkomna.
Jo, men om det varit konflikt mellan yta för gående och yta för cyklister, vilka har då Helldén favoriserat? Inte fotgängarna! Nu tycks t.o.m. han börjat fundera på fotgängarnas situation. Troligen för att de inte ska vara i vägen för cyklisterna.
Han har väl fått hotbrev från arga cyklister som då och då tvingats BROMSA, eller kanske enstaka gånger t o m STANNA, för att nån gående har valt att färdas på den plana, breda, plogade och saltade cykelbanan i stället för att klafsa omkring i decimetertjock snösörja på den redan vid barmark avsmalnade gångbanan intill!
(Eller för den delen för att någon taxiförare valt att ställa hela bilen på cykelbanan då andra realistiska alternativ saknats...)
När man läser denna typ av trådar undrar man att visa skribenter inte är bra för sin egen hälsa. Vi får inte heller glömma bort att merparten av det som sopsaltas både i Stockholms kommun är gemensamma GC-vägar. Detta "glöms" dock oftast bort i debatten.
daniel_s skrev:
(Eller för den delen för att någon taxiförare valt att ställa hela bilen på cykelbanan då andra realistiska alternativ saknats...)
Inga realistiska alternativ? Mest största sannolikhet finns det en väg i närheten, men jag förstår att det är lätt att komma med svepskäl istället för att erkänna att man är lat och själviskt.