MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Enceladus »

Efter första tertialets delårsrapport skrev nyhetsblaskorna följande: Allt fler väljer att ta pendel, båt och buss – men inte t-bana
Efter andra tertialets delårsrapport skrev nyhetsblaskorna följande: Utskällda pendeln allt mer poppis – nu ökar resandet

Nu är krisen ett faktum: MTR och SL kampanjar för minskad trängsel på pendeltågen

SL erkänner äntligen att pendeltågen har slagit i kapacitetstaket. Trafikplanerarna har blivit tagna på sängen - regionpolitikernas mål var ju att bilens marknadsandel skulle öka! Av detta blev intet.

I en tidigare tråd ifrågasattes tunnelbanans utbyggnad till Arenastaden:
CS skrev:Men om vi struntar i kapacitetsfrågan undrar jag: Hur ska jag få dig att välja tunnelbanan Solna station - Odenplan? När pendeltåget är snabbare, har bättre yttäckning, ger dig färre byten och i alla fall samma turtäthet.

Som trafikplanerare går det inte att säga åt Arenastadsmänniskorna att ni inte får åka pendeltåg. Det jag undrar över är hur du hade tänkt att man ska kunna styra över till annan kollektivtrafik, som är mindre attraktiv. För att någon kollektivtrafik ska avlasta en annan kollektivtrafik, måste den avlastande kollektivtrafiken vara mer attraktiv än den som ska avlastas. Eller har jag missat något i ditt resonemang, räknat fel?
Nu har vi svaret: Genom att köra så få avgångar att resenärerna inte kan välja pendeltågen!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Efter första tertialets delårsrapport skrev nyhetsblaskorna följande: Allt fler väljer att ta pendel, båt och buss – men inte t-bana
Efter andra tertialets delårsrapport skrev nyhetsblaskorna följande: Utskällda pendeln allt mer poppis – nu ökar resandet

Nu är krisen ett faktum: MTR och SL kampanjar för minskad trängsel på pendeltågen

SL erkänner äntligen att pendeltågen har slagit i kapacitetstaket. Trafikplanerarna har blivit tagna på sängen - regionpolitikernas mål var ju att bilens marknadsandel skulle öka! Av detta blev intet.

I en tidigare tråd ifrågasattes tunnelbanans utbyggnad till Arenastaden:
CS skrev:Men om vi struntar i kapacitetsfrågan undrar jag: Hur ska jag få dig att välja tunnelbanan Solna station - Odenplan? När pendeltåget är snabbare, har bättre yttäckning, ger dig färre byten och i alla fall samma turtäthet.

Som trafikplanerare går det inte att säga åt Arenastadsmänniskorna att ni inte får åka pendeltåg. Det jag undrar över är hur du hade tänkt att man ska kunna styra över till annan kollektivtrafik, som är mindre attraktiv. För att någon kollektivtrafik ska avlasta en annan kollektivtrafik, måste den avlastande kollektivtrafiken vara mer attraktiv än den som ska avlastas. Eller har jag missat något i ditt resonemang, räknat fel?
Nu har vi svaret: Genom att köra så få avgångar att resenärerna inte kan välja pendeltågen!
SL:s och MTR:s (fåniga) kampanj handlar ju inte om att få färre att ta pendeltågen - läs först och skriv sen är ett tips! Utan att få en jämnare beläggning I tågen.
(För resenärer från Solna: Åk i mitten av tåget)

Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:

a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!

Inget av detta är svårt, bara viljan finns.

(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av twr »

TKO skrev: Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:

a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!

Inget av detta är svårt, bara viljan finns.

(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)

/TKO
Bra sammanfattning!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Diripsi »

TKO skrev:Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:

a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!

Inget av detta är svårt, bara viljan finns.

(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)

/TKO
Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Hechtwagen »

Diripsi skrev:
TKO skrev:Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:

a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!

Inget av detta är svårt, bara viljan finns.

(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)

/TKO
Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
Att få den nya tunneln att leverera den kapacitet den byggdes för är det största problemet!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Lars_L »

Hechtwagen skrev:
Diripsi skrev:
TKO skrev:Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:

a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!

Inget av detta är svårt, bara viljan finns.

(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)

/TKO
Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
Att få den nya tunneln att leverera den kapacitet den byggdes för är det största problemet!
Fast inte så svårt det heller. Byt ut pendeltågen mot en ny modell anpassad för stort resandeutbyte och bättre startacceleration, samt sätt dit plattformsdörrar anpassade för pendeltågstrafik. Dock blir väl kostnaden för detta ungefär densamma som totalkostnaden för Citybanan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av haba »

Det finns ingen lag som säger att ingen pendeltågslinje får gå på ytan delsträckan Karlberg - Stockholm Centralen - Älvsjö. Om det fattas en växel nånstans för att göra detta möjligt så borde man kunna lägga dit en sådan. Detta kan vara praktiskt att kunna köra begränsad trafik på ytan även av andra skäl, tex när man pga annan anledning inte kan trafikera tunneln.

Om man vill minska antalet resenärer just till Solnas pendeltågstation så får man väl låta bli att stanna alla tåg där och trafikanterna väljer andra färdsätt.

Hälsningar,
Harald.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Enceladus »

haba skrev:Det finns ingen lag som säger att ingen pendeltågslinje får gå på ytan delsträckan Karlberg - Stockholm Centralen - Älvsjö. Om det fattas en växel nånstans för att göra detta möjligt så borde man kunna lägga dit en sådan. Detta kan vara praktiskt att kunna köra begränsad trafik på ytan även av andra skäl, tex när man pga annan anledning inte kan trafikera tunneln.

Om man vill minska antalet resenärer just till Solnas pendeltågstation så får man väl låta bli att stanna alla tåg där och trafikanterna väljer andra färdsätt.
Det är inte så lätt att få trafikanterna att välja andra färdsätt. De flesta resenärer är redan på ett pendeltåg eller i tunnelbanan. Det finns faktiskt en parallellgående busslinje mellan Odenplan och Solna - linje 515 - men resandet på den linjen kraschade när Citybanan öppnade. Innan hade den 4-minuterstrafik i rusningen. Nu är det bara 10-minuterstrafik. Minimiutbudet på linjen är 15-minuterstrafik i hög- och mellantrafik. Det betyder att linjen fortfarande har ett skapligt resandeunderlag för busstrafik, men avlastningen av spårtrafiken är försumbar.

Resandet har också minskat markant på direktbussarna till Sergels torg - linjerna 516, 526 och 565. Det är vanskligt att försöka avlasta spårtrafik med parallellgående busslinjer. Erfarenheter från södra länshalvan visar att busslinjer inte kan vara helt parallellgående för att få en avlastande effekt. För dessa busslinjer skulle Fridhemsplan antagligen vara en bättre ändhållplats än både Odenplan och Sergels torg. Det är dock väldigt dyrt att avlasta spårtrafik med busstrafik.

Utökad spårtrafik är den enda realistiska lösningen på längre sikt. En återerövring av Getingmidjan kombinerad med parallella tunnelbanor skulle göra susen. Åtminstone det senare planeras.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev:
Diripsi skrev:Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
Att få den nya tunneln att leverera den kapacitet den byggdes för är det största problemet!
Trängseln på lördagar, söndagar, kvällar och nätter beror likväl inte på Citybanans begränsade kapacitet. Den dysfunktionella trafikförändringsprocessen behöver också förändras. Trafikförändringsprocessen är väldigt konservativ. Det kan ta flera år innan utbudet anpassas till efterfrågan. Det betyder att linjer där resandet ökar har ett underutbud medan linjer där resandet minskar har ett överutbud. På linjer där resandet ökar konstant är det ett underutbud hela tiden. När utbudet äntligen utökas för att resandet ökade för flera år sedan har behovet hunnit bli ännu större.

Den här konservativa trafikförändringsprocessen är högst olämplig i en växande och dynamisk storstadsregion. Den tröga processen ger inte bara ett ineffektivt utnyttjande av resurserna, den hämmar också bostadsbyggandet genom att missgynna nybyggnadsområden. Det är faktiskt ganska märkligt att en så konservativ organisation som SL kan existera i en så progressiv storstadsregion. Stockholm är kanske inte så progressivt som det ofta görs gällande?
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av haba »

Enceladus skrev:För dessa busslinjer skulle Fridhemsplan antagligen vara en bättre ändhållplats än både Odenplan och Sergels torg. Det är dock väldigt dyrt att avlasta spårtrafik med busstrafik.

Utökad spårtrafik är den enda realistiska lösningen på längre sikt. En återerövring av Getingmidjan kombinerad med parallella tunnelbanor skulle göra susen. Åtminstone det senare planeras.
Man skulle kunna köra dessa 5xx linjer till en plats dit man inte kan ta sig från Sola utan byten. Om de fortfarande behövs. Varje bussresenär som blir till spårresenär är en vinst. Men för detta måste så klart kapaciteten på spåren räcka och där har som du säger framförallt pendeltågen brustit. Det behövs inte bara nya fordon eller bara tätare signalavstånd i tunneln eller bara någon linje som går via Karlberg och CST utom allt.

Harald.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Kantorn »

haba skrev: Man skulle kunna köra dessa 5xx linjer till en plats dit man inte kan ta sig från Solna utan byten.
Slussen?
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:
haba skrev: Man skulle kunna köra dessa 5xx linjer till en plats dit man inte kan ta sig från Solna utan byten.
Slussen?
Det är troligen inte realistiskt att köra direktbussar från norra länshalvan till Slussen. Restiden skulle antagligen bli för lång jämfört med andra färdsätt. Fridhemsplan och Östra station är förmodligen rimligare alternativ.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: MTR och SL varnar för pendeltågen till Solna

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:
haba skrev: Man skulle kunna köra dessa 5xx linjer till en plats dit man inte kan ta sig från Solna utan byten.
Slussen?
Det är troligen inte realistiskt att köra direktbussar från norra länshalvan till Slussen. Restiden skulle antagligen bli för lång jämfört med andra färdsätt. Fridhemsplan och Östra station är förmodligen rimligare alternativ.
På grund av busstrafikens inneboende flexibilitet är det knappast förenat med några stora svårigheter att hitta utrymme för busshållplatser i innerstaden. I värsta fall får några parkeringsplatser stryka på foten.

Men detta behövs inte idag - även om signaturen "Enceladus" inte verkar förstå det så handlar kampanjen från MTR och SL inte om att det är fullt på pendeltågen från Solna, utan att resenärerna är ojämnt fördelade.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar