Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL erkänner äntligen att pendeltågen har slagit i kapacitetstaket. Trafikplanerarna har blivit tagna på sängen - regionpolitikernas mål var ju att bilens marknadsandel skulle öka! Av detta blev intet.
I en tidigare tråd ifrågasattes tunnelbanans utbyggnad till Arenastaden:
CS skrev:Men om vi struntar i kapacitetsfrågan undrar jag: Hur ska jag få dig att välja tunnelbanan Solna station - Odenplan? När pendeltåget är snabbare, har bättre yttäckning, ger dig färre byten och i alla fall samma turtäthet.
Som trafikplanerare går det inte att säga åt Arenastadsmänniskorna att ni inte får åka pendeltåg. Det jag undrar över är hur du hade tänkt att man ska kunna styra över till annan kollektivtrafik, som är mindre attraktiv. För att någon kollektivtrafik ska avlasta en annan kollektivtrafik, måste den avlastande kollektivtrafiken vara mer attraktiv än den som ska avlastas. Eller har jag missat något i ditt resonemang, räknat fel?
Nu har vi svaret: Genom att köra så få avgångar att resenärerna inte kan välja pendeltågen!
SL erkänner äntligen att pendeltågen har slagit i kapacitetstaket. Trafikplanerarna har blivit tagna på sängen - regionpolitikernas mål var ju att bilens marknadsandel skulle öka! Av detta blev intet.
I en tidigare tråd ifrågasattes tunnelbanans utbyggnad till Arenastaden:
CS skrev:Men om vi struntar i kapacitetsfrågan undrar jag: Hur ska jag få dig att välja tunnelbanan Solna station - Odenplan? När pendeltåget är snabbare, har bättre yttäckning, ger dig färre byten och i alla fall samma turtäthet.
Som trafikplanerare går det inte att säga åt Arenastadsmänniskorna att ni inte får åka pendeltåg. Det jag undrar över är hur du hade tänkt att man ska kunna styra över till annan kollektivtrafik, som är mindre attraktiv. För att någon kollektivtrafik ska avlasta en annan kollektivtrafik, måste den avlastande kollektivtrafiken vara mer attraktiv än den som ska avlastas. Eller har jag missat något i ditt resonemang, räknat fel?
Nu har vi svaret: Genom att köra så få avgångar att resenärerna inte kan välja pendeltågen!
SL:s och MTR:s (fåniga) kampanj handlar ju inte om att få färre att ta pendeltågen - läs först och skriv sen är ett tips! Utan att få en jämnare beläggning I tågen.
(För resenärer från Solna: Åk i mitten av tåget)
Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:
a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!
Inget av detta är svårt, bara viljan finns.
(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:
Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:
a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!
Inget av detta är svårt, bara viljan finns.
(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)
TKO skrev:Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:
a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!
Inget av detta är svårt, bara viljan finns.
(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)
/TKO
Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
TKO skrev:Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:
a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!
Inget av detta är svårt, bara viljan finns.
(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)
/TKO
Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
Att få den nya tunneln att leverera den kapacitet den byggdes för är det största problemet!
TKO skrev:Men på sikt måste naturligtvis pendeltågens kapacitet ökas - och det räcker inte med dom "minutövningar" som en del forumskribenter ägnar sej åt. Nej det måste:
a) Köpas in fler vagnar. Nu!
b) Kapaciteten i tunneln måste höjas. Straxt!
Inget av detta är svårt, bara viljan finns.
(Detta är en av kollektivtrafikens största utmaningar, det är däremot inte "ökad natttrafik", "10-minuterstrafik med korta tåg" eller "några stående på 23:13 till Södertälje"...)
/TKO
Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
Att få den nya tunneln att leverera den kapacitet den byggdes för är det största problemet!
Fast inte så svårt det heller. Byt ut pendeltågen mot en ny modell anpassad för stort resandeutbyte och bättre startacceleration, samt sätt dit plattformsdörrar anpassade för pendeltågstrafik. Dock blir väl kostnaden för detta ungefär densamma som totalkostnaden för Citybanan.
Det finns ingen lag som säger att ingen pendeltågslinje får gå på ytan delsträckan Karlberg - Stockholm Centralen - Älvsjö. Om det fattas en växel nånstans för att göra detta möjligt så borde man kunna lägga dit en sådan. Detta kan vara praktiskt att kunna köra begränsad trafik på ytan även av andra skäl, tex när man pga annan anledning inte kan trafikera tunneln.
Om man vill minska antalet resenärer just till Solnas pendeltågstation så får man väl låta bli att stanna alla tåg där och trafikanterna väljer andra färdsätt.
haba skrev:Det finns ingen lag som säger att ingen pendeltågslinje får gå på ytan delsträckan Karlberg - Stockholm Centralen - Älvsjö. Om det fattas en växel nånstans för att göra detta möjligt så borde man kunna lägga dit en sådan. Detta kan vara praktiskt att kunna köra begränsad trafik på ytan även av andra skäl, tex när man pga annan anledning inte kan trafikera tunneln.
Om man vill minska antalet resenärer just till Solnas pendeltågstation så får man väl låta bli att stanna alla tåg där och trafikanterna väljer andra färdsätt.
Det är inte så lätt att få trafikanterna att välja andra färdsätt. De flesta resenärer är redan på ett pendeltåg eller i tunnelbanan. Det finns faktiskt en parallellgående busslinje mellan Odenplan och Solna - linje 515 - men resandet på den linjen kraschade när Citybanan öppnade. Innan hade den 4-minuterstrafik i rusningen. Nu är det bara 10-minuterstrafik. Minimiutbudet på linjen är 15-minuterstrafik i hög- och mellantrafik. Det betyder att linjen fortfarande har ett skapligt resandeunderlag för busstrafik, men avlastningen av spårtrafiken är försumbar.
Resandet har också minskat markant på direktbussarna till Sergels torg - linjerna 516, 526 och 565. Det är vanskligt att försöka avlasta spårtrafik med parallellgående busslinjer. Erfarenheter från södra länshalvan visar att busslinjer inte kan vara helt parallellgående för att få en avlastande effekt. För dessa busslinjer skulle Fridhemsplan antagligen vara en bättre ändhållplats än både Odenplan och Sergels torg. Det är dock väldigt dyrt att avlasta spårtrafik med busstrafik.
Utökad spårtrafik är den enda realistiska lösningen på längre sikt. En återerövring av Getingmidjan kombinerad med parallella tunnelbanor skulle göra susen. Åtminstone det senare planeras.
Diripsi skrev:Den stora utmaningen är att förändra den gravt dysfunktionella trafikplaneringen för SL-trafiken.
Att få den nya tunneln att leverera den kapacitet den byggdes för är det största problemet!
Trängseln på lördagar, söndagar, kvällar och nätter beror likväl inte på Citybanans begränsade kapacitet. Den dysfunktionella trafikförändringsprocessen behöver också förändras. Trafikförändringsprocessen är väldigt konservativ. Det kan ta flera år innan utbudet anpassas till efterfrågan. Det betyder att linjer där resandet ökar har ett underutbud medan linjer där resandet minskar har ett överutbud. På linjer där resandet ökar konstant är det ett underutbud hela tiden. När utbudet äntligen utökas för att resandet ökade för flera år sedan har behovet hunnit bli ännu större.
Den här konservativa trafikförändringsprocessen är högst olämplig i en växande och dynamisk storstadsregion. Den tröga processen ger inte bara ett ineffektivt utnyttjande av resurserna, den hämmar också bostadsbyggandet genom att missgynna nybyggnadsområden. Det är faktiskt ganska märkligt att en så konservativ organisation som SL kan existera i en så progressiv storstadsregion. Stockholm är kanske inte så progressivt som det ofta görs gällande?
Enceladus skrev:För dessa busslinjer skulle Fridhemsplan antagligen vara en bättre ändhållplats än både Odenplan och Sergels torg. Det är dock väldigt dyrt att avlasta spårtrafik med busstrafik.
Utökad spårtrafik är den enda realistiska lösningen på längre sikt. En återerövring av Getingmidjan kombinerad med parallella tunnelbanor skulle göra susen. Åtminstone det senare planeras.
Man skulle kunna köra dessa 5xx linjer till en plats dit man inte kan ta sig från Sola utan byten. Om de fortfarande behövs. Varje bussresenär som blir till spårresenär är en vinst. Men för detta måste så klart kapaciteten på spåren räcka och där har som du säger framförallt pendeltågen brustit. Det behövs inte bara nya fordon eller bara tätare signalavstånd i tunneln eller bara någon linje som går via Karlberg och CST utom allt.
haba skrev:
Man skulle kunna köra dessa 5xx linjer till en plats dit man inte kan ta sig från Solna utan byten.
Slussen?
Det är troligen inte realistiskt att köra direktbussar från norra länshalvan till Slussen. Restiden skulle antagligen bli för lång jämfört med andra färdsätt. Fridhemsplan och Östra station är förmodligen rimligare alternativ.
haba skrev:
Man skulle kunna köra dessa 5xx linjer till en plats dit man inte kan ta sig från Solna utan byten.
Slussen?
Det är troligen inte realistiskt att köra direktbussar från norra länshalvan till Slussen. Restiden skulle antagligen bli för lång jämfört med andra färdsätt. Fridhemsplan och Östra station är förmodligen rimligare alternativ.
På grund av busstrafikens inneboende flexibilitet är det knappast förenat med några stora svårigheter att hitta utrymme för busshållplatser i innerstaden. I värsta fall får några parkeringsplatser stryka på foten.
Men detta behövs inte idag - även om signaturen "Enceladus" inte verkar förstå det så handlar kampanjen från MTR och SL inte om att det är fullt på pendeltågen från Solna, utan att resenärerna är ojämnt fördelade.
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!