Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på spår

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på spår

Inlägg av LÅ1 »

I dag var stora delar av Södra länken avstängd hela morgonen och inte för än 10.40 var alla delar öppna. Bilköerna var milslånga.
Märker man av något ökat tryck på T-banan och pendeltågen en sådan morgon?

Och hur skulle man kunna tänka sig att det skulle bli om något hänt så att tunneln av någon anledning skulle vara stängd i t.ex. tre veckor.

Jag kan tänka mig att de som vid frukostbordet hör hur det ser ut på vägarna hellre tar tåg en sådan här morgon än sätter sig i bilen. Om de har möjlighet. Andra väljer förstås att jobba hemifrån, om de har det valet. En tredje grupp kanske tar halva dagen ledigt och jobbar in den senare. Olika arbetssituationer ger ju olika alternativ.

En sådan här dag borde vara lite av en mätare på hur nödvändig en stor del av biltrafiken trots allt är.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av TKO »

Min uppfattning är att många bilister kör ändå, och väljer "smarta genvägar". Genom Årsta t ex - "genomfartsförbud gäller väl inte för mej" verkar vara en vanlig tanke. Långa bilköer och sammanbrott i den för folkhushållet så viktiga busstrafiken på linje 160 blir följden... jag vet eftersom jag fick uppleva det.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Min uppfattning är att många bilister kör ändå, och väljer "smarta genvägar". Genom Årsta t ex - "genomfartsförbud gäller väl inte för mej" verkar vara en vanlig tanke. Långa bilköer och sammanbrott i den för folkhushållet så viktiga busstrafiken på linje 160 blir följden... jag vet eftersom jag fick uppleva det.

/TKO
Bilförarna ser det väl som nödläge! :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:...
En sådan här dag borde vara lite av en mätare på hur nödvändig en stor del av biltrafiken trots allt är.
Nej. En sådan här dag är en mätare på hur beroende staden är av biltrafiken, trots allt. Det visare ju att beroendet av biltrafik måste minska, inte öka.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
En sådan här dag borde vara lite av en mätare på hur nödvändig en stor del av biltrafiken trots allt är.
Nej. En sådan här dag är en mätare på hur beroende staden är av biltrafiken, trots allt. Det visare ju att beroendet av biltrafik måste minska, inte öka.
Min tanke är att den som inte verkligen behöver bilen tar ger sig inte ut för att sitta i köerna. Men folk är kanske inte så smarta?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Bla bla bla....
Min tanke är att den som inte verkligen behöver bilen tar ger sig inte ut för att sitta i köerna. Men folk är kanske inte så smarta?
Jag tror inte alltid det handlar om brist på smarthet. Det är nog en kombination av faktorer som samverkar.

Tidigare utbud har gjort det möjligt att ta bilen utan större besvär.
Kollektivtrafikens utbud passar inte livet för alla.
Trängsel och kapacitetsbrist i kollektivtrafiken gör att man kan föredra att åka bil, även om det är dyrare och tar längre tid.
Bostads- och arbetssituation gör att man kanske måst färdas mellan ställen som kanske inte alltid passar att pendla mellan.

Anledningarna är nog många. Men om alternativen vore fler och mer kapacitet finns så skulle de som ändå inte skulle passa in i mallen fortsätta åka bil, men då utan större problem.
Genius on call
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:
LÅ1 skrev:...
En sådan här dag borde vara lite av en mätare på hur nödvändig en stor del av biltrafiken trots allt är.
Nej. En sådan här dag är en mätare på hur beroende staden är av biltrafiken, trots allt. Det visare ju att beroendet av biltrafik måste minska, inte öka.
Min tanke är att den som inte verkligen behöver bilen tar ger sig inte ut för att sitta i köerna. Men folk är kanske inte så smarta?
Fast det bygger ju på att man vet om kaoset. Det får ju större effekter om det är en avstängning under längre tid.

Men sitter man redan i bilen - tar det nog emot att åka hem och ta bussen (för det är ju ofta buss som är alternativet för del av resan.)

Sedan finns det ju olika typer av resenärer. De s.k. ”Växlarna” - som åker kollektivt ibland har ju lättare att anpassa jämfört med dem som aldrig åker kollektivt. Samtidigt brukar den senare gruppen bli positivt överraskad. Minns en gång när jag medverkade på ett evenemang med den folkkära Martin Ljung och han förnöjsamt skrockade att det hade gått riktigt bra att åka tunnelbana från Östermalmstorg när inte taxin hade dykt upp...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:Fast det bygger ju på att man vet om kaoset. Det får ju större effekter om det är en avstängning under längre tid.

Men sitter man redan i bilen - tar det nog emot att åka hem och ta bussen (för det är ju ofta buss som är alternativet för del av resan.)

Sedan finns det ju olika typer av resenärer. De s.k. ”Växlarna” - som åker kollektivt ibland har ju lättare att anpassa jämfört med dem som aldrig åker kollektivt. Samtidigt brukar den senare gruppen bli positivt överraskad. Minns en gång när jag medverkade på ett evenemang med den folkkära Martin Ljung och han förnöjsamt skrockade att det hade gått riktigt bra att åka tunnelbana från Östermalmstorg när inte taxin hade dykt upp...
I det här fallet kunde man ju höra om kaoset i radion från tidiga morgonen, och även om kösituationen och den dåliga prognosen. Men det är klart att det skulle vara annorlunda om situationen skulle vara i någon vecka eller mer. Man kan ju spekulera i hur situationen hade varit om Lodbrok hade lyckats riva ner Essingeledens båda broar, så de rasat ner i vattnet. (Tänk Tjörnbroolyckan.) Eller omvänt, om arbetena vid Slussen hade förstört T-banan, eller gjort den osäker, så att inga tåg kunde passera mellan Slussen och Gamla stan under någon vecka eller två.

När det gäller kändisar och kollektivtrafik så kan jag förstå att vissa undviker den. Det blev ju t.o.m. tidningsrubriker när Carola av någon anledning blev tvungen att ta T-bana. Och vid två tillfällen har jag sett att kända personer väljer sätet i vagnsänden där de kan sitta med ryggen mot de flesta resenärer. Fast det är inte ovanligt med kända personer som använder buss och tåg som vilka människor som helst. Och många lägger man nog inte märke till heller.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av duga »

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Fast det bygger ju på att man vet om kaoset. Det får ju större effekter om det är en avstängning under längre tid.

Men sitter man redan i bilen - tar det nog emot att åka hem och ta bussen (för det är ju ofta buss som är alternativet för del av resan.)

Sedan finns det ju olika typer av resenärer. De s.k. ”Växlarna” - som åker kollektivt ibland har ju lättare att anpassa jämfört med dem som aldrig åker kollektivt. Samtidigt brukar den senare gruppen bli positivt överraskad. Minns en gång när jag medverkade på ett evenemang med den folkkära Martin Ljung och han förnöjsamt skrockade att det hade gått riktigt bra att åka tunnelbana från Östermalmstorg när inte taxin hade dykt upp...
I det här fallet kunde man ju höra om kaoset i radion från tidiga morgonen, och även om kösituationen och den dåliga prognosen. Men det är klart att det skulle vara annorlunda om situationen skulle vara i någon vecka eller mer. Man kan ju spekulera i hur situationen hade varit om Lodbrok hade lyckats riva ner Essingeledens båda broar, så de rasat ner i vattnet. (Tänk Tjörnbroolyckan.) Eller omvänt, om arbetena vid Slussen hade förstört T-banan, eller gjort den osäker, så att inga tåg kunde passera mellan Slussen och Gamla stan under någon vecka eller två.

När det gäller kändisar och kollektivtrafik så kan jag förstå att vissa undviker den. Det blev ju t.o.m. tidningsrubriker när Carola av någon anledning blev tvungen att ta T-bana. Och vid två tillfällen har jag sett att kända personer väljer sätet i vagnsänden där de kan sitta med ryggen mot de flesta resenärer. Fast det är inte ovanligt med kända personer som använder buss och tåg som vilka människor som helst. Och många lägger man nog inte märke till heller.
Hur många lyssnar på radion innan de sätter sig i bilen 2019? De så kallade "växlarna" kanske kollar Google Maps för vägtrafiken och SL för kollektivtrafiken innan man gör dagens val av färdmedel. Den inbitne bilpendlaren tar dagen som den kommer.
Spårväg i Uppsala!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av Ulrik Berggren »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:
Odd skrev:Bla bla bla....
Min tanke är att den som inte verkligen behöver bilen tar ger sig inte ut för att sitta i köerna. Men folk är kanske inte så smarta?
Jag tror inte alltid det handlar om brist på smarthet. Det är nog en kombination av faktorer som samverkar.

Tidigare utbud har gjort det möjligt att ta bilen utan större besvär.
Kollektivtrafikens utbud passar inte livet för alla.
Trängsel och kapacitetsbrist i kollektivtrafiken gör att man kan föredra att åka bil, även om det är dyrare och tar längre tid.
Bostads- och arbetssituation gör att man kanske måst färdas mellan ställen som kanske inte alltid passar att pendla mellan.

Anledningarna är nog många. Men om alternativen vore fler och mer kapacitet finns så skulle de som ändå inte skulle passa in i mallen fortsätta åka bil, men då utan större problem.
Du glömde de viktiaste skälen att sätta sig i bilen: Oreflekterad vana och beteendetröghet!

/en som just läst ex antal vetenskapliga artiklar om hur man ändrar resvanor. Ledtråd: Nudging!

EDIT: Se även Lars_L:s inlägg ovan!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:
När det gäller kändisar och kollektivtrafik så kan jag förstå att vissa undviker den. Det blev ju t.o.m. tidningsrubriker när Carola av någon anledning blev tvungen att ta T-bana. Och vid två tillfällen har jag sett att kända personer väljer sätet i vagnsänden där de kan sitta med ryggen mot de flesta resenärer. Fast det är inte ovanligt med kända personer som använder buss och tåg som vilka människor som helst. Och många lägger man nog inte märke till heller.
Nu tog jag väl inte exemplet just för att det var en kändis - utan var väl mer reaktionen jag var ute efter (men roligare att koppla till någon som är bekant för flertalet).

Det som slår mig är väl snarare att det finns en grupp som aldrig åker kollektivt och så finns det de som gör det, trots att de har en relativt hög ställning. Jag känner personer som verkligen inte har något upphöjd position, men som aldrig skulle sätta sin fot i kollektivtrafiken ändå (trots att det ofta innebär en ekonomisk uppoffring att ständigt åka bil) och omvänt de som har en mycket god inkomst, men som inte ser något som helst problem med att åka kollektivt.

I gruppen som inte åker kollektivt har jag just träffat på den reaktionen om att bli positivt överraskad ganska ofta när något hänt som gjort att de måste.
Men denna gruppen har ju också ofta ändå sådana jobb där man kan stanna hemma om det är kaos på vägen. Och det är nog den lösning man väljer i dessa fall. Men det fungerar ju förstås inte om det är en avstängning i tre veckor som skapar kaos.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av LÅ1 »

Lars_L skrev:Nu tog jag väl inte exemplet just för att det var en kändis - utan var väl mer reaktionen jag var ute efter (men roligare att koppla till någon som är bekant för flertalet).

Det som slår mig är väl snarare att det finns en grupp som aldrig åker kollektivt och så finns det de som gör det, trots att de har en relativt hög ställning. Jag känner personer som verkligen inte har något upphöjd position, men som aldrig skulle sätta sin fot i kollektivtrafiken ändå (trots att det ofta innebär en ekonomisk uppoffring att ständigt åka bil) och omvänt de som har en mycket god inkomst, men som inte ser något som helst problem med att åka kollektivt.

I gruppen som inte åker kollektivt har jag just träffat på den reaktionen om att bli positivt överraskad ganska ofta när något hänt som gjort att de måste.
Men denna gruppen har ju också ofta ändå sådana jobb där man kan stanna hemma om det är kaos på vägen. Och det är nog den lösning man väljer i dessa fall. Men det fungerar ju förstås inte om det är en avstängning i tre veckor som skapar kaos.
Jag såg det som om kändisar kan vara en grupp som kan känna större obehag än andra att åka kollektivt, speciellt tunnelbana. I tunnelbanan är man kanske mer utsatt och kan inte komma därifrån så lätt. Men det händer lite då och då att man ser artister och andra kändisar på bussar och även på tunnelbanan.


När det gäller omständigheter som ökar mängden resenärer i kollektivtrafiken så kanske regnväder, som i går onsdag, påverkar mer än trafikkaos på vägarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Påverkar trafiksituationen på vägarna antal resenäre på

Inlägg av haba »

Lars_L skrev:
Fast det bygger ju på att man vet om kaoset. Det får ju större effekter om det är en avstängning under längre tid.

Men sitter man redan i bilen - tar det nog emot att åka hem och ta bussen (för det är ju ofta buss som är alternativet för del av resan.)
Buss kann du ju glömma i det fallet. Den kommer ju inte heller fram.

Det som behövs är att man när man kommer i den situationen med bilen kan ta sig nånstans (även om det är en liten bit åt andra hållet) där man kan parkera bilen och byta til pendeltåg eller T-bana. Sådana platser med tillräcklig parkering där man får stå tillräckligt länge (inte bara köpcenter med max 3h) är det ont om och inte heller välkända när man behöver dem. Runt Älvsjömässan är tex många P-platser, men och/eller dyrt och för annat ändmål. Men oftast ganska tomt. Vet inte hur det ser ut åt anrda håll (Nacka/Sickla etc).

Harald.
Skriv svar