Jag vill hävda att de sista byggda ASEA-Graham hissarna i Stockholms tunnelbana byggdes i Farsta Strand 1971.
(Det byggdes två hissar I FAS, en mellan biljethallen och plattformen, och en fristående hiss* (som tillhörde SL) mellan dåvarande gatuplan och trappförbindelsen till tunneln under Magelungsvägen till pendeltågen)
*) Hissen var utomhus, placerad ungerfär lite öster om fontänen på Stieg Trenters Torg. Flygbild från 1975
På den här tiden runt början på 1970-talet så hade bara Slussen, Gullmarsplan, Svedmyra, Skogskyrkogården, Tallkrogen och Gubbängen hydrauliska hissar, samtliga byggda av ASEA-Graham. (Mitt minne sviker mig, men jag vill ha att även Blåsut hade hiss innan 1972?)
När Masmo och Fittja byggdes 1972 så antar jag att man hade övergått till DEVE-hissar som tillverkare.
Har jag rätt i mina antaganden?
Sista byggda ASEA-Graham hissen i tunnelbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Sista byggda ASEA-Graham hissen i tunnelbanan?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Sista byggda ASEA-Graham hissen i tunnelbanan?
Hej! Tack för info! Har en filmprojekt om SLs hissar som ska till youtube förr eller senare.
Kan bekräfta att Msmo och Vårby gård har haft DEVE-hissar från 1972. Hur vet jag det? För att hissen i Masmo (samt den som fanns i Vårby gård innan den byttes ut 2013) hade på besiktningslappen ett tillverkningsnummer typiskt för DEVE. (De börjar alltid med ett K och är 4-siffrigt fram till 1973 och 5-siffirgt från 1974.) Med tanke på att Fittja öppnade samtidigt så antar jag att även den hade en Deve-hiss, men det kan jag inte bekräfta. Hissen i vårby gård renoverades på 90-talet. Här har jag en bild på hur det såg ut innan. För Masmo antar jag att den antingen renoverdes eller byttes ut i början av 2000-talet. Men hissen som finns där, återanvände den den gamla hydraulikcylindern? Jag vet att schindler köpte upp DEVE och har länge använt och tillverkat DEVEs delar på sina hydraulhissar i tunnelbanan. Hissen i Fittja byttes ut helt 1999 tror jag.
Däremot verkar det vara blandat på 60-talet. Bredäng verkar ha fått en Asea-Graham Hydraulare men Skärholmen fick en DEVE istället.
EDIT: Har även en gammal tidningsartikel (eller vad det nu är - ej daterat) som säger följande:
Källa bilden nedan: http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade ... r_1975.pdf
Det stämmer överens med ditt minne, men jag kan inte tidsbestämma artikeln så väl, men de nämner inte Blåsut där...
Kan bekräfta att Msmo och Vårby gård har haft DEVE-hissar från 1972. Hur vet jag det? För att hissen i Masmo (samt den som fanns i Vårby gård innan den byttes ut 2013) hade på besiktningslappen ett tillverkningsnummer typiskt för DEVE. (De börjar alltid med ett K och är 4-siffrigt fram till 1973 och 5-siffirgt från 1974.) Med tanke på att Fittja öppnade samtidigt så antar jag att även den hade en Deve-hiss, men det kan jag inte bekräfta. Hissen i vårby gård renoverades på 90-talet. Här har jag en bild på hur det såg ut innan. För Masmo antar jag att den antingen renoverdes eller byttes ut i början av 2000-talet. Men hissen som finns där, återanvände den den gamla hydraulikcylindern? Jag vet att schindler köpte upp DEVE och har länge använt och tillverkat DEVEs delar på sina hydraulhissar i tunnelbanan. Hissen i Fittja byttes ut helt 1999 tror jag.
Däremot verkar det vara blandat på 60-talet. Bredäng verkar ha fått en Asea-Graham Hydraulare men Skärholmen fick en DEVE istället.
EDIT: Har även en gammal tidningsartikel (eller vad det nu är - ej daterat) som säger följande:
Källa: http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade ... vagnen.pdfHär är det lättare för mammor, pappor och farfar-mormorsgenerationen att dra barnvagnen. Ovan Telefonplan. Nedan till vänster hissen vid Slussen och till höger vid Gullmarsplan. Vid Tallkrogen och Skogskyrkogården är hissar ocksfl inrättade numera. Projekteringen för ombyggnaden av Hökarängen N, Kristineberg, Hässelby Gård och Farsta har hunnit långt. Blackeberg och Thorildsplan skall enligt planerna också ombyggas under 1973. Ombyggnadsarbetena fortsätter under 1974 och 1975.
Källa bilden nedan: http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade ... r_1975.pdf
Det stämmer överens med ditt minne, men jag kan inte tidsbestämma artikeln så väl, men de nämner inte Blåsut där...
- Bilagor
-
- Vårby gård 1975
- Vårby gård 1975(2).png (413.21 KiB) Visad 4109 gånger
Re: Sista byggda ASEA-Graham hissen i tunnelbanan?
Tack ADDE för svaret.
Då har jag relativt rätt i mina antaganden att Farsta Strand var den sista stationen där det byggdes hissar från ASEA-Graham 1971.
På en flygbild (sidan 41 i PDF-dokumentet/sidan 39 i boken Stockholms tunnelbanor 1975)
http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade ... r_1975.pdf
så ser man hissbyggnaden till den fristående ASEA-Graham hissen utanför stationen som gick mellan gatuplanet och nedre planet på gångtunneln till pendeltåget.
Stort tack för intressanta artiklar om tunnelbanans hissar.
Då har jag relativt rätt i mina antaganden att Farsta Strand var den sista stationen där det byggdes hissar från ASEA-Graham 1971.
På en flygbild (sidan 41 i PDF-dokumentet/sidan 39 i boken Stockholms tunnelbanor 1975)
http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade ... r_1975.pdf
så ser man hissbyggnaden till den fristående ASEA-Graham hissen utanför stationen som gick mellan gatuplanet och nedre planet på gångtunneln till pendeltåget.
Stort tack för intressanta artiklar om tunnelbanans hissar.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."