Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart 2030
Jätteprojektet Spårväg syd startar tidigare
Spårväg syd tidigareläggs med hela fyra år. Spårvägen ska öka bostadsbyggandet och ge en bättre balans mellan norr och söder. Dessutom är chansen stor att spårvägen avlastar röda linjen. Men hur blir det med belastningen på Södertäljelinjen?
Spårväg syd tidigareläggs med hela fyra år. Spårvägen ska öka bostadsbyggandet och ge en bättre balans mellan norr och söder. Dessutom är chansen stor att spårvägen avlastar röda linjen. Men hur blir det med belastningen på Södertäljelinjen?
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Tack! Värt att lyfta och komma ihåg i olika spårtrafiksammanhang är också att bytespunkter till annan spårtrafik är prio, som jag läser i den länkade artikeln att Claes Keisu, presstalesperson på SL framhåller: "Hållplatslägen ska planeras i samverkan med kommunerna, Trafikverket och andra intressenter där vi tillsammans ska söka de mest optimala lägena där spårvägen gör mest samhällsnytta. Bytespunkter till anslutande spårtrafik är prio, t.ex. Masmo, Skärholmen, Fruängen, och förstås ändhållplatserna Flemingsberg och Älvsjö", skriver Claes Keisu, presstalesperson på SL, till HuddingeDirekt.Enceladus skrev:Jätteprojektet Spårväg syd startar tidigare
Spårväg syd tidigareläggs med hela fyra år. Spårvägen ska öka bostadsbyggandet och ge en bättre balans mellan norr och söder. Dessutom är chansen stor att spårvägen avlastar röda linjen. Men hur blir det med belastningen på Södertäljelinjen?
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Även SvT skriver om detta.
Någon som vet var vagnhall och verkstad är tänkt att ligga?
Den sträcka som verkligen kan dra nytta av denna spårväg och där man då kan bygga en hel del är ju mellan Flemingsberg och Masmo.
Någon som vet var vagnhall och verkstad är tänkt att ligga?
Den sträcka som verkligen kan dra nytta av denna spårväg och där man då kan bygga en hel del är ju mellan Flemingsberg och Masmo.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Visst är det bra!
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
I artikeln berörs även "Idiotbanan" (tunnelbana Fridemhemsplan-Älvsjö), enligt Tamsons pågår "samtal med berörda kommuner". Den enda berörda kommunen torde vara Stockholm, jag hoppas innerligt att König Järlemyr inte tänker förskottera några pengar. Med tanke på hur hon gnällt i media om hur hårt den kommunala skatteutjämningen slår mot Stockholms ekonomi borde det inte finnas pengar över för sådana dumheter, men med dubbelstyret i staden och landstinget kan tyvärr allting hända!
/TKO
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
I artikeln berörs även "Idiotbanan" (tunnelbana Fridemhemsplan-Älvsjö), enligt Tamsons pågår "samtal med berörda kommuner". Den enda berörda kommunen torde vara Stockholm, jag hoppas innerligt att König Järlemyr inte tänker förskottera några pengar. Med tanke på hur hon gnällt i media om hur hårt den kommunala skatteutjämningen slår mot Stockholms ekonomi borde det inte finnas pengar över för sådana dumheter, men med dubbelstyret i staden och landstinget kan tyvärr allting hända!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Om det nu diskuteras med andra "berörda kommuner" än Stockholm, så kan det ju bero på att Stockholm försöker få till "skatteutjämning" åt andra hållet. Alltså att andra kommuner bidrar till investeringar i Stockholm. Det man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. Skatteutjämningen är alltså "gungorna" och "idiotbanan" är "karusellen" i det sammanhanget.TKO skrev:Visst är det bra!
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
I artikeln berörs även "Idiotbanan" (tunnelbana Fridemhemsplan-Älvsjö), enligt Tamsons pågår "samtal med berörda kommuner". Den enda berörda kommunen torde vara Stockholm, jag hoppas innerligt att König Järlemyr inte tänker förskottera några pengar. Med tanke på hur hon gnällt i media om hur hårt den kommunala skatteutjämningen slår mot Stockholms ekonomi borde det inte finnas pengar över för sådana dumheter, men med dubbelstyret i staden och landstinget kan tyvärr allting hända!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Jo "Idiotbanan" är ju en förutsättning för att bygga 100 000 nya lägenheter i Upplands Bro - eller hur det nu var den motiverades. Självklart skall de stackars broborna därför slanta upp så att vi stockholmare slipper... det är nästan så jag tycker att kommunallagen skall ändras så att "medfinansiering", "förskottering" och annat fullkomligt ogenomträngligt skall förbjudas!Ute och åker skrev:Om det nu diskuteras med andra "berörda kommuner" än Stockholm, så kan det ju bero på att Stockholm försöker få till "skatteutjämning" åt andra hållet. Alltså att andra kommuner bidrar till investeringar i Stockholm. Det man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. Skatteutjämningen är alltså "gungorna" och "idiotbanan" är "karusellen" i det sammanhanget.TKO skrev:Visst är det bra!
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
I artikeln berörs även "Idiotbanan" (tunnelbana Fridemhemsplan-Älvsjö), enligt Tamsons pågår "samtal med berörda kommuner". Den enda berörda kommunen torde vara Stockholm, jag hoppas innerligt att König Järlemyr inte tänker förskottera några pengar. Med tanke på hur hon gnällt i media om hur hårt den kommunala skatteutjämningen slår mot Stockholms ekonomi borde det inte finnas pengar över för sådana dumheter, men med dubbelstyret i staden och landstinget kan tyvärr allting hända!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Jag vet inte var vagnhallen ska byggas. Men om den placeras mellan Flemingsberg och Masmo så skulle det väl vara lämpligt att bygga i etapper och bygga den sträckan först. Bussarna är välfyllda på den sträckan. Åtminstone vissa tider. Och om där ska byggas en massa nya bostäder och kontor utmed den sträckan är det väl bra med god kollektivförsörjning redan från början. Men jag vet inte hur exploateringsplanerna ser ut där. Man bygger ju nu en hel del runt Flemingsbergs station nu. Området runt stationen skulle ges ett fånigt marknadsföringsnamn på engelsk har jag för mig. Och att få till en bra förbindelse mellan Flemingsberg och Norsborgsgrenen borde vara av visst värde.TKO skrev:Visst är det bra!
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Det är bara Stockholms stad som berörs av tunnelbanan, och inga andra kommuner inblandade. Pluralformern handlar om att det är fler kommuner inblandade i Roslagsbanan.Ute och åker skrev:Om det nu diskuteras med andra "berörda kommuner" än Stockholm, så kan det ju bero på att Stockholm försöker få till "skatteutjämning" åt andra hållet. Alltså att andra kommuner bidrar till investeringar i Stockholm. Det man förlorar på gungorna vinner man på karusellen. Skatteutjämningen är alltså "gungorna" och "idiotbanan" är "karusellen" i det sammanhanget.TKO skrev:Visst är det bra!
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
I artikeln berörs även "Idiotbanan" (tunnelbana Fridemhemsplan-Älvsjö), enligt Tamsons pågår "samtal med berörda kommuner". Den enda berörda kommunen torde vara Stockholm, jag hoppas innerligt att König Järlemyr inte tänker förskottera några pengar. Med tanke på hur hon gnällt i media om hur hårt den kommunala skatteutjämningen slår mot Stockholms ekonomi borde det inte finnas pengar över för sådana dumheter, men med dubbelstyret i staden och landstinget kan tyvärr allting hända!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Södra delen av Kungens kruva tror jag är tanken.LÅ1 skrev:Jag vet inte var vagnhallen ska byggas. Men om den placeras mellan Flemingsberg och Masmo så skulle det väl vara lämpligt att bygga i etapper och bygga den sträckan först. Bussarna är välfyllda på den sträckan. Åtminstone vissa tider. Och om där ska byggas en massa nya bostäder och kontor utmed den sträckan är det väl bra med god kollektivförsörjning redan från början. Men jag vet inte hur exploateringsplanerna ser ut där. Man bygger ju nu en hel del runt Flemingsbergs station nu. Området runt stationen skulle ges ett fånigt marknadsföringsnamn på engelsk har jag för mig. Och att få till en bra förbindelse mellan Flemingsberg och Norsborgsgrenen borde vara av visst värde.TKO skrev:Visst är det bra!
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
Jag tror det är vettigt att bygga hela sträckan på en gång, inklusive den ännu inte beslutade saknade länken Älvsjö - Globen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Att fortsätta från Älvsjö till Globen, för att koppla samman med Tvärbanan, är väl ett naturligt steg.twr skrev:Södra delen av Kungens kruva tror jag är tanken.LÅ1 skrev:Jag vet inte var vagnhallen ska byggas. Men om den placeras mellan Flemingsberg och Masmo så skulle det väl vara lämpligt att bygga i etapper och bygga den sträckan först. Bussarna är välfyllda på den sträckan. Åtminstone vissa tider. Och om där ska byggas en massa nya bostäder och kontor utmed den sträckan är det väl bra med god kollektivförsörjning redan från början. Men jag vet inte hur exploateringsplanerna ser ut där. Man bygger ju nu en hel del runt Flemingsbergs station nu. Området runt stationen skulle ges ett fånigt marknadsföringsnamn på engelsk har jag för mig. Och att få till en bra förbindelse mellan Flemingsberg och Norsborgsgrenen borde vara av visst värde.TKO skrev:Visst är det bra!
Men trafikstart är inte tidigare än 2030 - och om detta håller får vi se...
Jag tror det är vettigt att bygga hela sträckan på en gång, inklusive den ännu inte beslutade saknade länken Älvsjö - Globen.
Att jag förespråkar en etappvis trafikstart är för att jag tror att planeringsresurserna, och kanske även kapaciteten att bygga banan, är begränsad. Men kan man jobba på alla fronter samtidigt så är det förstås det bra. Och så slipper man oväntade avbrott i utbyggnaden som Spårväg city råkat ut för.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Om det ska byggas etapper så talar kapaciteten för att börja i söder (Flemingsberg), medan systemperspektivet talar för att börja i norr (Globen).LÅ1 skrev:Att fortsätta från Älvsjö till Globen, för att koppla samman med Tvärbanan, är väl ett naturligt steg.twr skrev: Jag tror det är vettigt att bygga hela sträckan på en gång, inklusive den ännu inte beslutade saknade länken Älvsjö - Globen.
Att jag förespråkar en etappvis trafikstart är för att jag tror att planeringsresurserna, och kanske även kapaciteten att bygga banan, är begränsad. Men kan man jobba på alla fronter samtidigt så är det förstås det bra. Och så slipper man oväntade avbrott i utbyggnaden som Spårväg city råkat ut för.
Att bygga väster om Älvsjö, men inte öster om, finns det inga bra skäl till, det har bara råkat bli så. Men visst är det bättre än ingenting!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Jag har aldrig åkt mellan Masmo och Flemingsberg så jag kan inte jämföra kapacitetsbehovet där med det mellan Älvsjö och Skärholmen. Men på den senare sträckan tycker jag det ofta är mycket folk på buss 173. Linjedragningen har väl studerats ett antal gånger, men jag tror ändå inte det finns nåt klart besked om den nya spårvägen skall vara en "snabbspårväg" eller även ha en lokal trafikroll mellan framför allt Fruängen och Skärholmen. (Men detta finns det med största säkerhet minst en tråd om i detta forum!)
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Den ska vara både och (på olika sträckor), det är noggrant beskrivet i planeringsstudien!TKO skrev:Jag har aldrig åkt mellan Masmo och Flemingsberg så jag kan inte jämföra kapacitetsbehovet där med det mellan Älvsjö och Skärholmen. Men på den senare sträckan tycker jag det ofta är mycket folk på buss 173. Linjedragningen har väl studerats ett antal gånger, men jag tror ändå inte det finns nåt klart besked om den nya spårvägen skall vara en "snabbspårväg" eller även ha en lokal trafikroll mellan framför allt Fruängen och Skärholmen. (Men detta finns det med största säkerhet minst en tråd om i detta forum!)
/TKO
Gällande kapaciteten är den på den södra delen (inom Huddinge) som det planeras mest bostäder. Det är alltså inte dagens resande, utan framtida, som motiverar att börja söderifrån.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Båda linjerna har hög beläggning på sina dimensionerande sträckor, d.v.s. mellan Flemingsberg och Masmo samt mellan Skärholmen och Älvsjö. Sedan finns också linje 163 mellan Bredäng och Älvsjö som numera har 7,5-minuterstrafik i rusningen. Behovet av den linjen skulle minska om Spårväg syd får en hållplats vid Mälaräng. Erfarenheter från Solna visar tyvärr att parallellgående busslinjer sällan glesas ut, men jag tror att flertalet resenärer skulle föredra en snabb högfrekvent linje framför många lågfrekventa linjer. De parallellgående linjerna kan behållas med reducerad trafik.TKO skrev:Jag har aldrig åkt mellan Masmo och Flemingsberg så jag kan inte jämföra kapacitetsbehovet där med det mellan Älvsjö och Skärholmen. Men på den senare sträckan tycker jag det ofta är mycket folk på buss 173. Linjedragningen har väl studerats ett antal gånger, men jag tror ändå inte det finns nåt klart besked om den nya spårvägen skall vara en "snabbspårväg" eller även ha en lokal trafikroll mellan framför allt Fruängen och Skärholmen. (Men detta finns det med största säkerhet minst en tråd om i detta forum!)
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...twr skrev:Den ska vara både och (på olika sträckor), det är noggrant beskrivet i planeringsstudien!TKO skrev:Jag har aldrig åkt mellan Masmo och Flemingsberg så jag kan inte jämföra kapacitetsbehovet där med det mellan Älvsjö och Skärholmen. Men på den senare sträckan tycker jag det ofta är mycket folk på buss 173. Linjedragningen har väl studerats ett antal gånger, men jag tror ändå inte det finns nåt klart besked om den nya spårvägen skall vara en "snabbspårväg" eller även ha en lokal trafikroll mellan framför allt Fruängen och Skärholmen. (Men detta finns det med största säkerhet minst en tråd om i detta forum!)
/TKO
Gällande kapaciteten är den på den södra delen (inom Huddinge) som det planeras mest bostäder. Det är alltså inte dagens resande, utan framtida, som motiverar att börja söderifrån.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Både Segeltorp och Mälaräng ska byggas ut. Det går att täcka båda områdena. Det är väl också huvudalternativet?TKO skrev:Men det är inte bestämt hur linjen ska gå mellan Fruängen och Skärholmen - tror jag. Där lär det inte byggas så mycket mer, så det är den befintliga bebyggelsen som utgör underlag för den "lokala" trafiken. Och då är frågan om det är värt att stanna i vare sej Segeltorp eller Smista? Jag får väl läsa planeringsstudien igen...
(Mälaräng kallas "Sätra industri" i presentationerna. Hållplatsen borde förstås heta Mälaräng!)
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 02 oktober 2019 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Stackars människor - inklämda mellan ett industriområde och en motorväg!Enceladus skrev:---klipp---
Sedan finns också linje 163 mellan Bredäng och Älvsjö som numera har 7,5-minuterstrafik i rusningen. Behovet av den linjen skulle minska om Spårväg syd får en hållplats vid Mälaräng. Erfarenheter från Solna visar tyvärr att parallellgående busslinjer sällan glesas ut, men jag tror att flertalet resenärer skulle föredra en snabb högfrekvent linje framför många lågfrekventa linjer. De parallellgående linjerna kan behållas med reducerad trafik.
(Roligt att illustrationen visar "Stockholmshus" som staden tidigare misslyckats med att få någon ekonomi på en annan hopplös tomt längs Södertäljevägen...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Tätheten i Segeltorp är redan nu i samma storleksordning som i Mälarhöjden, vilket påpekades på sidan 11 i YIMBY:s yttrande om Huddinge översiktsplan 2030. Ytterligare 2 000 bostäder planeras när industriområdet omvandlas till ett bostadsområde. Det är ett måste att placera en hållplats i Segeltorp!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Vilket "Industriområde" i Segeltorp är det som avses - tidningsbilden visar väl Segeltorps "centrum"?Enceladus skrev:Tätheten i Segeltorp är redan nu i samma storleksordning som i Mälarhöjden, vilket påpekades på sidan 11 i YIMBY:s yttrande om Huddinge översiktsplan 2030. Ytterligare 2 000 bostäder planeras när industriområdet omvandlas till ett bostadsområde. Det är ett måste att placera en hållplats i Segeltorp!
(Jag hittar inte planeringsstudien just nu, jag trodde jag hade sparat den men tydligen inte. Och jag har egentligen inte tid att fördjupa mej mer i detta - jag kan faktiskt inte lösa alla Storstockholms trafikproblem på en gång!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårv syd tidigareläggs: projektstart 2020, trafikstart
Hur ska spårvagnarna vända i Älvsjö? Varken vändspår eller vändslinga får väl plats under järnvägen. I så fall måste det bli plattformsvändning.twr skrev:Om det ska byggas etapper så talar kapaciteten för att börja i söder (Flemingsberg), medan systemperspektivet talar för att börja i norr (Globen).LÅ1 skrev:Att fortsätta från Älvsjö till Globen, för att koppla samman med Tvärbanan, är väl ett naturligt steg.twr skrev: Jag tror det är vettigt att bygga hela sträckan på en gång, inklusive den ännu inte beslutade saknade länken Älvsjö - Globen.
Att jag förespråkar en etappvis trafikstart är för att jag tror att planeringsresurserna, och kanske även kapaciteten att bygga banan, är begränsad. Men kan man jobba på alla fronter samtidigt så är det förstås det bra. Och så slipper man oväntade avbrott i utbyggnaden som Spårväg city råkat ut för.
Att bygga väster om Älvsjö, men inte öster om, finns det inga bra skäl till, det har bara råkat bli så. Men visst är det bättre än ingenting!