1. Hvordan var sporkryssene utformet, var de flensbærende?
2. HVordan fungerte krysset melom 15 000 volt AC og 600 volt DC?
Mvh Bjørn
Kryss mellom elektrifisert jernbane og sporvei
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kryss mellom elektrifisert jernbane og sporvei
Börja här? https://ekeving.se/r/KTL/bgd/Ebr_200201_detalj.jpg
I alla fall kopplingschema för kontaktledning.
Den mer räliga frågan får du ta med någon som är lite mer kreosotindian än vad jag är.
/T
I alla fall kopplingschema för kontaktledning.
Den mer räliga frågan får du ta med någon som är lite mer kreosotindian än vad jag är.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Kryss mellom elektrifisert jernbane og sporvei

Korsning Helsingborg år 1967 mellan SJ och HSS. Hade inte SJ-tågen tillräcklig fart över den strömlösa sektionen som låg efter en lång uppförsbacke fick dessa rulla tillbaka och ta ny sats. Korsningen på bilden blev inte mer än sex-sju år gammal och ersatte en gatukorsning.
Spårvägen hade ytterligare en korsning med ett godsspår mellan hamnen och godsbangården. Detta spår avelektrifierades på grund av brant stigning även där. Ackumulatorlok littera Ö_ ersattes med V3-lok. Jag har tyvärr ingen bild på själva korsningen med spårvägen men en bild på den långa strömlösa sektionen där spårvägens godstrafik korsar järnvägen efter avelektrifieringen. Spårvägen/SJ hade en överlämningsbangård nere på Bredgatan.

Re: Kryss mellom elektrifisert jernbane og sporvei
Spårvägens godstrafik och järnvägen delade ju spåret på den undre bilden. Innan järnvägen avelektrifierades var kontaktledningen omkopplingsbar mellan spänningarna.
Kopplingsschemat som 2763 länkar till är väl för korsningen på den övre bilden.
Utöver dessa korsningar i Helsingborg har det funnits korsningar med elektrifierad järnväg i Stockholm vid Tegelbacken, Vaksalagatan och Svartbäcksgatan i Uppsala samt Nygatan i Gävle.
I boken om spårvägen i Gävle finns en bild av spåren i korsningen där man ser att spårvägsspåren är flänsbärande. Hur det är med järnvägsspåren går inte att se.
Kopplingsschemat som 2763 länkar till är väl för korsningen på den övre bilden.
Utöver dessa korsningar i Helsingborg har det funnits korsningar med elektrifierad järnväg i Stockholm vid Tegelbacken, Vaksalagatan och Svartbäcksgatan i Uppsala samt Nygatan i Gävle.
I boken om spårvägen i Gävle finns en bild av spåren i korsningen där man ser att spårvägsspåren är flänsbärande. Hur det är med järnvägsspåren går inte att se.
Re: Kryss mellom elektrifisert jernbane og sporvei
Fantastisk, takk.
PS, gikk det noen gang åt h.. hvor 15 000-volten kom inn p 600-volten?
Mvh Bjørn
PS, gikk det noen gang åt h.. hvor 15 000-volten kom inn p 600-volten?
Mvh Bjørn
Re: Kryss mellom elektrifisert jernbane og sporvei
Även linjen i Hästhagsvägen till Ramlösa hade en plankorsning. Det finns en bild som är tagen innan järnvägen elektrifierades. På den ser man att järnvägsspåren är obrutna så att spårvagnen fick klättra över dem. Korsningen är på bangården som har fem spår. Kanske inte så konstigt att man lade ned den sträckan på 50-talet.
https://digitaltmuseum.se/021018185162/ramlosa-bangard
Det finns också en bild på den gamla korsningen i Södergatan där man ser ungefär samma arrangemang i kontaktledning som i den nyare.
https://digitaltmuseum.se/021018185833/ ... elsingborg
https://digitaltmuseum.se/021018185162/ramlosa-bangard
Det finns också en bild på den gamla korsningen i Södergatan där man ser ungefär samma arrangemang i kontaktledning som i den nyare.
https://digitaltmuseum.se/021018185833/ ... elsingborg
Re: Kryss mellom elektrifisert jernbane og sporvei
Det lär ha gjort det en gång i Helsingborg: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=165646996 skrev:gikk det noen gang åt h.. hvor 15 000-volten kom inn p 600-volten?
Här finns lite bilder på den intilliggande korsningen medan järnvägen var elektrifierad: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=31638
Ännu en bild av korsningen vid Söder: https://digitaltmuseum.se/021018071921/ ... med-godsta