Ämnet har diskuterats tidigare i forumet. Innan ombyggnaden hade Vasagatan stora ordningsproblem. Området brukade kallas "Sveriges farligaste plats" och situationen var utom kontroll. När jag söker på "Sveriges farligaste plats" så hittar jag följande artikel:
Citys farligaste plats kan fräschas upp. I och för sig försöker Googles sökalgoritmer hitta det resultat som är mest relevant för
mig, och Google känner säkert till att jag har varit där många gånger, men otryggheten på Vasagatan var ändå ett faktum. Kommunen och fastighetsägarna som finansierar ombyggnaden behövde göra något.
Sidan du länkade till skriver att borttagandet av de nuvarande busshållplatserna framför Centralstationen är avsiktligt:
Stockholm växer skrev:Vasagatan trafikerades tidigare av 25 nattbusslinjer. Det finns inte plats för alla busslinjer på Vasagatan under ombyggnaden eller när gatan är färdigbyggd. Flera busslinjer har därför fått nya hållplatslägen på Kungsbron och Klarabergsviadukten. Några linjer finns fortfarande kvar på Vasagatan.
Borttagandet av busshållplatserna är faktiskt en viktig trygghetsskapande åtgärd. Det fungerade nämligen inte att samla 25 nattbusslinjer på samma plats i utemiljö. Ordningsproblemen blev för stora. Det fanns emellertid ett hinder som signaturen "CS"
påpekade i en annan tråd:
CS skrev:Om du tittar på exempelvis Ostkustbanan går där idag 4 nattbusslinjer. 592, 593, 598 och 697. Inför man nattrafik på pendeltågen bör man reducera den busstrafiken för att få en finansiering. Vidare kan man tänka sig att i de lägen man vill jobba med ett bussbaserat linjenät skulle borde man införa ett nattbusslinjenät där alla bussar möts vid Sergels torg/centralen så att det går att genomföra resor tvärs igenom stan. Det skulle ge ganska stor nytta för resenärerna för den kostnad landstinget betalar för trafiken men det skulle nog kräva en större grad av styrning av busstrafiken från landstingets sida. Och i det läget finns det en farhåga att en ökad offentlig styrning av busstrafiken är kostnadsdrivande.
SL
vill samla alla nattbusslinjer på en och samma plats och
struntar i vilka problem det skapar i omgivningen. Tyvärr behövde busshållplatserna framför Centralstationen försvinna för att tvinga SL att flytta bort några nattbusslinjer från Vasagatan.
Problematiken är dock inte unik för pendeltågen. I tråden "
Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan" kan vi se att nattbusslinjerna som ersätter Roslagsbanan har samma problem. Tunnelbanan är
inte heller speciell:
Lennart Petersen skrev:När man ett tag ersatte nattrafiken med nattbussar blev erfarerenheten att det blev mycket stökigare med ordningsproblem så det var en anledning till att man återgick till nattrafik i tuben.