Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av LÅ1 »

Sedan något år, eller nått, går det inga bussar på Vasagatan i Stockholm. Gatan håller på att byggas om. Nu är delen mellan Tegelbacken och Centralen klar. Men det finnas plats för någon busshållplats utanför Centralen. I alla fall inte i södergående riktning. Kollade stadens webbplats, och där skriver man följande:
Nya busshållplatser byggs mellan Gamla Brogatan och Mäster Samuelsgatan, vid entréerna till tunnelbanan och den nya pendeltågsstationen för Citybanan. De nuvarande busshållplatserna framför Centralstationen försvinner för att ge plats åt sammanhängande cykelbanor.
Det tycker jag är att försämra servicen för många som anländer till Stockholm med tåg. Hållplatsen som fanns en bit söder om Centralens huvudentré brukade ha många påstigande.

Länk till pdf som visar den planerade utformningen av gatan.

Jag har passerat (gående) ett par gånger efter att gatan öppnats i sin fulla bredd. Tänkte först att det ser väldigt tomt ut. Nått saknas. Kom strax på att det var den breda mittremsan med bl.a. träd. Nu ska man tydligen plantera träd på gatans västra sida.

Man bygger också om taxiplatsen framför Centralstationen. Nu blir det både in- och utfart på samma ställe. Infarten under Klarabergsviadukten var ju tidvis lite kaotisk. Undra hur det blir med infarten nära övergångsställena framför huvudentrén?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av Enceladus »

Ämnet har diskuterats tidigare i forumet. Innan ombyggnaden hade Vasagatan stora ordningsproblem. Området brukade kallas "Sveriges farligaste plats" och situationen var utom kontroll. När jag söker på "Sveriges farligaste plats" så hittar jag följande artikel: Citys farligaste plats kan fräschas upp. I och för sig försöker Googles sökalgoritmer hitta det resultat som är mest relevant för mig, och Google känner säkert till att jag har varit där många gånger, men otryggheten på Vasagatan var ändå ett faktum. Kommunen och fastighetsägarna som finansierar ombyggnaden behövde göra något.

Sidan du länkade till skriver att borttagandet av de nuvarande busshållplatserna framför Centralstationen är avsiktligt:
Stockholm växer skrev:Vasagatan trafikerades tidigare av 25 nattbusslinjer. Det finns inte plats för alla busslinjer på Vasagatan under ombyggnaden eller när gatan är färdigbyggd. Flera busslinjer har därför fått nya hållplatslägen på Kungsbron och Klarabergsviadukten. Några linjer finns fortfarande kvar på Vasagatan.
Borttagandet av busshållplatserna är faktiskt en viktig trygghetsskapande åtgärd. Det fungerade nämligen inte att samla 25 nattbusslinjer på samma plats i utemiljö. Ordningsproblemen blev för stora. Det fanns emellertid ett hinder som signaturen "CS" påpekade i en annan tråd:
CS skrev:Om du tittar på exempelvis Ostkustbanan går där idag 4 nattbusslinjer. 592, 593, 598 och 697. Inför man nattrafik på pendeltågen bör man reducera den busstrafiken för att få en finansiering. Vidare kan man tänka sig att i de lägen man vill jobba med ett bussbaserat linjenät skulle borde man införa ett nattbusslinjenät där alla bussar möts vid Sergels torg/centralen så att det går att genomföra resor tvärs igenom stan. Det skulle ge ganska stor nytta för resenärerna för den kostnad landstinget betalar för trafiken men det skulle nog kräva en större grad av styrning av busstrafiken från landstingets sida. Och i det läget finns det en farhåga att en ökad offentlig styrning av busstrafiken är kostnadsdrivande.
SL vill samla alla nattbusslinjer på en och samma plats och struntar i vilka problem det skapar i omgivningen. Tyvärr behövde busshållplatserna framför Centralstationen försvinna för att tvinga SL att flytta bort några nattbusslinjer från Vasagatan. :(

Problematiken är dock inte unik för pendeltågen. I tråden "Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan" kan vi se att nattbusslinjerna som ersätter Roslagsbanan har samma problem. Tunnelbanan är inte heller speciell:
Lennart Petersen skrev:När man ett tag ersatte nattrafiken med nattbussar blev erfarerenheten att det blev mycket stökigare med ordningsproblem så det var en anledning till att man återgick till nattrafik i tuben.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av LÅ1 »

Det var väl uppenbart att det var bussar dagtid jag talade om. Det är väl få som anländer med tåg till Centralen nattetid. (Alltså Centralen, inte T-centralen eller station Stockholm City.)
LÅ1 skrev:Det tycker jag är att försämra servicen för många som anländer till Stockholm med tåg. Hållplatsen som fanns en bit söder om Centralens huvudentré brukade ha många påstigande.
De bussar jag tänker på är i de tvåsiffriga linjerna. 53 och 50. (Gick där någon mer?) De tider dessa gick var nog platsen inte farligare än andra platser i City. Jag har fördelen att ha tunnelbana även nattid under helgerna. Skulle jag behöva åka hem en vardagsnatt ficar jag det på annat sätt än förorts-nattlinjer.

Det är väl inte rimligt att försämra servicen för dagresenärer för att vissa individer inte kan uppföra sig hyfsat nattetid! Ska jag vara cynisk så är det cyklisterna man månar om. Därför får busshållplatserna stryka på foten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:De bussar jag tänker på är i de tvåsiffriga linjerna. 53 och 50. (Gick där någon mer?)
Jag minns den där hållplatsen väl! Dagtid trafikerades den av linjerna 50, 53, 59 och 65. Nattetid av linjerna 491, 791, 794, 796 och 890. Jag använde hållplatsen både dagtid och nattetid. Dagtid var det hyfsat många resenärer och stämningen var ganska lugn. Nattetid samlades mängder av människor och det uppstod lätt kaos. Det hände att linje 791 hade stående resenärer redan från Centralen. :!:
LÅ1 skrev:Det är väl inte rimligt att försämra servicen för dagresenärer för att vissa individer inte kan uppföra sig hyfsat nattetid!
Har du någon annan lösning på problemet, givet att SL vill samla alla nattbusslinjer på denna plats? Kom ihåg att ombyggnaden beslutades när Stockholms kommun hade ett annat styre. Samarbetet mellan kommunen och regionen var inte det bästa. Tamsons hade sina idéer och ville antagligen inte kompromissa. Ordningsproblemen var likväl ett faktum som inte kunde ignoreras... :?
LÅ1 skrev:Jag har fördelen att ha tunnelbana även nattid under helgerna. Skulle jag behöva åka hem en vardagsnatt ficar jag det på annat sätt än förorts-nattlinjer.
Det är ju tack vare dessa individer som "inte kan uppföra sig hyfsat nattetid" som tunnelbanan går på helgnätter. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar! Visst, bussar kan inte ersätta tung spårtrafik på helgnätter utan ordningsproblem. Men då får du acceptera att busshållplatserna framför Centralstationen försvinner. :wink:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av LÅ1 »

Visst kan man ha en en busshållplats för daglinjerna utan att ha nattrafik från samma hållplats. Så nästan allt Enceladus skrivit i tråden faller.

När det gäller bus och stök i nattafiken känns det betydligt tryggare på ett T-banetåg än på en buss. Oavsett om statistiken skulle visa att bussen är tryggare. Men det tror jag inte den är.

Angående stök och bråk i SL-trafiken, och i övrigt också, så har jag åsikter, men det faller utanför den här trådens ämne.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Visst kan man ha en en busshållplats för daglinjerna utan att ha nattrafik från samma hållplats. Så nästan allt Enceladus skrivit i tråden faller.

När det gäller bus och stök i nattafiken känns det betydligt tryggare på ett T-banetåg än på en buss. Oavsett om statistiken skulle visa att bussen är tryggare. Men det tror jag inte den är.

Angående stök och bråk i SL-trafiken, och i övrigt också, så har jag åsikter, men det faller utanför den här trådens ämne.
I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad.

Vi tar det igen. SL ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län. SL vill ha nattrafik från denna hållplats. SL struntar i eventuella ordningsproblem i omgivningen. Vad har kommunen och fastighetsägarna för val annat än att ta bort busshållplatsen? SL tänker inte kompromissa!

(Kom ihåg att olika politiska partier styrde kommunen respektive landstinget när ombyggnaden beslutades. Idag hade det antagligen varit enklare att komma överens, inte minst för att det nya styret i kommunen inte bryr sig lika mycket om ordningsproblemen.)
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av daniel_s »

Jag startade en ny tråd om DAGTRAFIKLINJERNAS situation. Den finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 12&t=41884
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ombyggnad av Vasagatan. Men var ska bussarna stanna?

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:Jag startade en ny tråd om DAGTRAFIKLINJERNAS situation. Den finns här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 12&t=41884
Stort TACK! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar