Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LasseW

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av LasseW »

Lite Facebook bilder från bygget.

https://www.facebook.com/robhob/posts/10155862546216114

Hoppas ni kan se detta
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Ytterligare några bilder, där annat ej anges tagna den 19 maj:
Bild
Sett i riktning från Sundbyberg börjar enkelspåret strax före hållplatsen Karlsbodavägen. För att snabba på passagen av enkelspårssträckan stannar inga vagnar vid denna hållplats, inte heller vid nästa.
Bild
Bild
Efter den indragna hållplatsen kastar sig enkelspåret plötsligt över till andra sidan av banvallen. Bilden ovan är tagen i riktning mot Sundbyberg, bilden nedan i riktning mot Alvik.
Bild
Den nya bron för Kistagrenen syns i bakgrunden.
Bild

I april förra året såg det ut så här:
Bild

Numera finns en sammanhängande bro:
Bild

April 2018:
Bild

På samma plats men sett i riktning mot flygplatsen; maj 2019
Bild

Ytterligare lite längre norrut, maj 2019:
Bild
/Gunnar Ekeving
LasseW

Inlägg av LasseW »

Tack för fina bilder!
LasseW

Inlägg av LasseW »

Vad händer med utbyggnaden mot Bromma flygplats nu! Hittar inte mycket information om progressen
Användarens profilbild
Roy M

Inlägg av Roy M »

SL har ett Instagramkonto specifikt för pågående projekt, där det då och då kommer lite bilder och info om bygget.

https://www.instagram.com/slvaxer/
LasseW

Inlägg av LasseW »

Det kände jag inte till, tack!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Nus och Kov ?
twr

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:Kom precis hem från en månadslång semester. Noterade att nya Norrspåret på Solnagrenen mellan Nus och Kov är i stort sett klart, kommer väl få kontaktledning och signaler vad det lider, men det dröjer till månadsskiftet oktober/november innan enkelspåret skiftar över till norrspår. Halvåret efter detta så kommer söderspåret rivas och ersättas med nytt spår. Bron kommer att byggas klart, nya spår byggas och två nya stationer skall ställas i ordning. Så på sommaren börjar det nog bli dags för de första provkörningarna. Vet ej när det är tänkt att enkelspåret skall bort men jag kan tänka mig att det sker redan i April-Maj. Ställverket skall väl i stort sett få en helt ny projektering på platsen.
Nus och Kov ?
Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:
Lennart Petersen skrev:
Nus och Kov ?
Norra Ulvsunda och Karlsbodavägen.
Tack !
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i skriver om de nya hållplatserna. "Här är tvärbanans nya stationer".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Utbyggnaden fortskrider och så här såg det ut vid avgreningen nära Norra Ulvsunda i slutet av september:
Bild
Somliga har klagat på att Kistagrenen görs alltför "gullig", på bekostnad av möjligheten att köra snabbt. Den nya kontaktledningsbryggan i bakgrunden är dock tämligen ogullig.

I september kunde jag inte se att några arbeten påbörjats mellan Bromma flygplats och Solvalla, men det kanske har kommit igång nu? I Rissne arbetas det i varje fall. Några bilder från ett besök där häromdagen; jag rörde mig i riktning från Solvalla och tog alla tre bilderna i riktning mot Ursvik.

En bit bakom min rygg när jag tog denna bild börjar arbetsområdet:
Bild

Själva centrumområdet är uppgrävt till stor del och busshållplatserna har provisorisk placering:
Bild

Bortom avstängningen med det vita skynket i fonden kunde jag inte se några pågående arbeten. Tydligen är det blivande hållplatsområdet i Rissne något som kräver stora insatser med ledningsomläggningar mm; anslutande sträckor bygger man senare:
Bild
/Gunnar Ekeving
TKO

Inlägg av TKO »

Den del som bilderna ovan visar är definitivt inte "gullig" - dels eftersom den detaljprojekterades innan "gullighetsnormen" slog igenom, dels eftersom det är omöjligt att få till något "gulligt" i Ulvsunda/Brommas handels- och industriområden!

Men vänta till man kommer fram till Solvalla...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....
Är det inte en "hel balk" - fyrkantsrör eller "VKR" som konstruktörer brukar säga - vid Alviks Strand? Här är det åtminstone fackverk...

Hur det blir på resten av Tvärbanans Kistagren återstår att se - men jag rekommenderar att doktorn tar med sej både luktsalt och valium vid ett kommande studiebesök, utifall att!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.
/Gunnar Ekeving
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.
Ja så är det. Den där morabryggan vid Nus som du råkat få på bild är ju i själva verket en av de minst fula kontaktledningsdetaljerna på den sträckan; hela vägen har man annars kört med de fula rörstolparna som är typ det fulaste som existerar och som pga växlar och kurvor står extremt tätt just här. Till och med den extra kraftiga modellen av fackverksstolpar som SB nu har fått skulle vara snyggare!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Nä, hr. Ekeving behagar skämta, förstås. Jag minns att ingenjör Ohlsson ondgjorde sig över ett liknande kontaktledningsarrangemang vid hpl. Alviks strand redan 2017. Hursomhelst finns det en väl etablerad kontaktledningsstandard för Tvärbanan, där den går fram på egen banvall. Förhoppningsvis har inte Tvärbanans förstörare lyckats så väl att Kistagrenen i sin helhet förses med kontaktledning som inte tillåter större sth. än 50 km/tim. Fast man vet ju aldrig, förstås.....
Är det inte en "hel balk" - fyrkantsrör eller "VKR" som konstruktörer brukar säga - vid Alviks Strand? Här är det åtminstone fackverk...

Hur det blir på resten av Tvärbanans Kistagren återstår att se - men jag rekommenderar att doktorn tar med sej både luktsalt och valium vid ett kommande studiebesök, utifall att!

/TKO
Inte längre än till Bromma flygplats!

Det var nog så att bryggan i Alviks strand var utförd med hel balk - försöker hitta någon gammal bild, men lyckas inte med det. Å andra sidan skrev jag "liknande", inte "samma". Nu har ju Daniel S introducerat begreppet "morabrygga", och vad är nu det, undrar den järnvägstekniskt okunnige. Som tur är hittade jag denna sida http://www.jarnvag.net/banguide/kontaktledning (här finns en del redogörelser för strömmatningen på statens spåranläggningar också, men det kan man bortse från). Här finns en bild på morabryggor, på bilden givetvis också monterade i Mora (med kyrkan i bakgrunden och allt - annat var det förr, jag är gammal nog att ha åkt Siljansbanan med rälsbuss innan banan elektrifierades).
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 05 november 2019 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

daniel_s skrev:
gek skrev:Jag läste någonstans att Kistagrenen får indirekt kontaktledningsupphängning där den går på egen banvall skild från gatunätet. Ganska rimligt, det blir sannolikt också färre stolpar än vid "gulligare" upphängning. Spår i eller längs med gata skall däremot få en mer estetiskt tilltalande direkt kontaktledningsupphängning, så det blir väl ungefär som Mårtensdal - Sickla.
Ja så är det. Den där morabryggan vid Nus som du råkat få på bild är ju i själva verket en av de minst fula kontaktledningsdetaljerna på den sträckan; hela vägen har man annars kört med de fula rörstolparna som är typ det fulaste som existerar och som pga växlar och kurvor står extremt tätt just här. Till och med den extra kraftiga modellen av fackverksstolpar som SB nu har fått skulle vara snyggare!
Det finns ju flera typer av upphängning i gatuspår, inte bara Måtensdal - Sickla (Udde) utan även ex.vis Bällsta Bro - Sundbyberg.

På egen banvall blir det (förhoppningsvis) den standard med indirekt upphängning som beskrivs i Thomas Johanssons Tvärbanebok sid. 78 och framåt. Rörstolparna är fula, men det är ju den standard man valt, tyvärr. Annars kunde man tycka av från avgreningen mot Kista kunde man ha gått över till fackverksstolpar istället (men står det inte en sådan invid morabryggan, till vänster i Gunnars bild?). Men rörstolpar kanske är billigare, vad vet jag. Enligt nyss nämnda Tvärbanebok är en kontaktledningsanläggning i detta utförande godkänd för sth. 90 km/tim.

Saltsjöbanans stolpar nämns också här. Här är några av mina gamla bilder från Sickla station, för jämförande studier:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=280

Stolpar av liknande (eller samma?) skymtar också förbi på AB SS linjefilm från Lidingöbanan:

Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Alldeles oavsett kontaktledningsstolparna är det här en intressant video. Jag har inte åkt banan efter upprustningen men har tidigare i livet åkt den stående bredvid föraren på både SSLidJ 5 och 202 ( = SS A12 342). Dessutom stående i den öppna hyttdörren bakom föraren på A30B 321. Då var känslan förortsspårväg fast banan då var klassad som järnväg. Nu blev känslan järnväg fast banan nu är klassad som spårväg. Funderar lite över placeringen av baliser men det är OT.

EDIT: Det bör väl tilläggas att vagnarna inte gick i trafik (vilket ju är uppenbart när det gäller plogloket 202).
Skriv svar