Skip-stop stoppas?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Skip-stop stoppas?
Varför just hela länet? Som Lars skriver finns det ändå en gräns för hur långa resor som är rimliga. Och varför ska det gå direkta tåg bara för att det råkar finnas en järnväg? Mälarbanan har inte heller direkta tåg till Arlanda.
Det känns lite som att du alltid letar en förklaringsmodell som går ut på att det är elaka borgare som förstör.
Det känns lite som att du alltid letar en förklaringsmodell som går ut på att det är elaka borgare som förstör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja, varför ska det gå tåg där efterfrågan är störst? Bättre att köra tomma tåg till Arlanda istället?twr skrev:Varför just hela länet? Som Lars skriver finns det ändå en gräns för hur långa resor som är rimliga. Och varför ska det gå direkta tåg bara för att det råkar finnas en järnväg? Mälarbanan har inte heller direkta tåg till Arlanda.
(Som sagt, det första tåget från Södertälje har cirka tio gånger fler resenärer än alla tidiga Arlandatåg.)
Kommunerna har börjat kommentera årets remiss:
Södertälje kommun skrev:I pendeltågstrafiken kommer inte snabbtågen att införas på Södertäljegrenen (skip-stop-tågen), eftersom det i dagsläget inte finns tillräcklig kapacitet i systemet för att göra detta. Södertälje kommun förutsätter att dessa snabbtåg införs så fort det finns tillräcklig kapacitet i systemet.
Trevligt att någon försvarar snabbtågen också!Enceladus skrev:Kommunerna har börjat kommentera årets remiss:
Södertälje kommun skrev:I pendeltågstrafiken kommer inte snabbtågen att införas på Södertäljegrenen (skip-stop-tågen), eftersom det i dagsläget inte finns tillräcklig kapacitet i systemet för att göra detta. Södertälje kommun förutsätter att dessa snabbtåg införs så fort det finns tillräcklig kapacitet i systemet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Om nu den moderatledda ledningen i landstinget är ute efter att anpassa pendeltågstrafiken efter sina väljare verkar det vara rätt dumt att slopa hälften respektive 3/5 av stoppen i två av länets blåaste kommuner. Jag vet inte men det känns som en mindre bra idé om man vill behålla sina väljare.Enceladus skrev:Detta är inte att anpassa utbudet efter efterfrågan, utan efter sina väljare.
SCB har svaret.Sio skrev:Enceladus skrev: Det finns inte särskilt mycket arbetsplatser i Sigtuna, Upplands Väsby eller Sollentuna heller, från dessa kommuner måste det rimligtvis vara rätt stor utpendling. Arbetsplatserna norr om innerstaden ligger i huvudsak i Stockholm (Kista), Solna och Sundbyberg.
Sigtuna har mer in än ut, Sollentuna och Upplands Väsby har rätt stor utpendling även om skillnaden i Sollentuna mellan in/ut är mindre än i Väsby.
Jag har ibland - ja kanske till och med ofta - beskyllts för att vara en som vet allt bäst, inte lyssnar på andra, aldrig byter åsikt och aldrig erkänner att jag har fel. Det kan säkert ligga en del i detta, men att personkaraktäristiken inte helt stämmer visar detta som hände mej i tisdag:
SKANDAL I ROTEBRO
Jag befann mej straxt före lunchtid av någon outgrundlig anledning i Rotebro och skulle åka hem till Årsta. Jag stog och titta nyfiket på den täta tågtrafiken, flera gånger var det intressant kappkörning mellan parallellgående tåg - sånt är ju kul för en järnvägsentusiast/nörd. Efter ett tag såg jag ett pendeltåg på innerspåret från Väsby, på ytterspåret kom samtidigt ett lokdraget regionaltåg från Uppsala. Det ska bli intressant att se hur länge dom håller jämna steg tänkte jag, pendeltåget måste ju börja bromsa in snart. Men icke, bägge tågen swischade förbi sida vid sida, och där stog jag med ett förvånat uttryck i ansiktet.
Då slog det mej - det var ett sånt där SKIPPSTOPPTÅG jag sett. Så jag fick snällt vänta TRE minuter till innan ett mjölkpallståg uppenbarade sej, med stigande ilska!
Eftersom detta är helt oacceptabelt kräver jag att vi "SKIPPAR SKIPPSTOPPANDET" omedelbart. Annars kan Tamsons se i stjärnorna efter min röst nu i höst. Så det så!
meddelar
Thomas K Ohlsson
åsiktsflexibel
SKANDAL I ROTEBRO
Jag befann mej straxt före lunchtid av någon outgrundlig anledning i Rotebro och skulle åka hem till Årsta. Jag stog och titta nyfiket på den täta tågtrafiken, flera gånger var det intressant kappkörning mellan parallellgående tåg - sånt är ju kul för en järnvägsentusiast/nörd. Efter ett tag såg jag ett pendeltåg på innerspåret från Väsby, på ytterspåret kom samtidigt ett lokdraget regionaltåg från Uppsala. Det ska bli intressant att se hur länge dom håller jämna steg tänkte jag, pendeltåget måste ju börja bromsa in snart. Men icke, bägge tågen swischade förbi sida vid sida, och där stog jag med ett förvånat uttryck i ansiktet.
Då slog det mej - det var ett sånt där SKIPPSTOPPTÅG jag sett. Så jag fick snällt vänta TRE minuter till innan ett mjölkpallståg uppenbarade sej, med stigande ilska!
Eftersom detta är helt oacceptabelt kräver jag att vi "SKIPPAR SKIPPSTOPPANDET" omedelbart. Annars kan Tamsons se i stjärnorna efter min röst nu i höst. Så det så!
meddelar
Thomas K Ohlsson
åsiktsflexibel
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nu talar vi väl om T19? I mellantrafik får Norrviken 8 tåg/h och Flemingsberg 4 tåg/h. Det är ju så efterfrågan ser ut, eller hur?BSB101 skrev:Om nu den moderatledda ledningen i landstinget är ute efter att anpassa pendeltågstrafiken efter sina väljare verkar det vara rätt dumt att slopa hälften respektive 3/5 av stoppen i två av länets blåaste kommuner. Jag vet inte men det känns som en mindre bra idé om man vill behålla sina väljare.Enceladus skrev:Detta är inte att anpassa utbudet efter efterfrågan, utan efter sina väljare.
Precis. Arlanda flygplats är en av Sveriges största arbetsplatser. På sikt planeras 50 000 anställda där.BSB101 skrev:SCB har svaret.Sio skrev:Enceladus skrev: Det finns inte särskilt mycket arbetsplatser i Sigtuna, Upplands Väsby eller Sollentuna heller, från dessa kommuner måste det rimligtvis vara rätt stor utpendling. Arbetsplatserna norr om innerstaden ligger i huvudsak i Stockholm (Kista), Solna och Sundbyberg.
Sigtuna har mer in än ut, Sollentuna och Upplands Väsby har rätt stor utpendling även om skillnaden i Sollentuna mellan in/ut är mindre än i Väsby.
Saxat från RUFS 2050 (sidan 176):twr skrev:Varför just hela länet? Som Lars skriver finns det ändå en gräns för hur långa resor som är rimliga.
Kollektivtrafiken måste anpassas till verkligheten. Den stora morgonpendlingen sker inte från Stockholms innerstad till Arlanda (som tågen går idag), utan från kommunerna längs Södertäljelinjen norrut. Nattpendlingen är den omvända. Här är ett exempel från Huddinge. Det finns inget stråk i Stockholm som har lika stort resande på natten. Jämför nu med utbudet!Trafikförvaltningen skrev:Stockholm stad och Huddinge kommun noterar att stora planer på bostadsutveckling nu sker i södra regionhalvan, men att huvuddelen av arbetsplatserna fortfarande är belägna på norra sidan – något som får konsekvenser både för resande och för transportbehov, likväl som för tillgängligheten till arbetsställen till arbete. Frågan om den regionala obalansen, och konsekvenser av denna, behöver adresseras ytterligare.
Visst, den regionala obalansen är ett problem som vi alla känner till, och som är viktigt att motverka på olika sätt.Enceladus skrev:Saxat från RUFS 2050 (sidan 176):twr skrev:Varför just hela länet? Som Lars skriver finns det ändå en gräns för hur långa resor som är rimliga.
Kollektivtrafiken måste anpassas till verkligheten. Den stora morgonpendlingen sker inte från Stockholms innerstad till Arlanda (som tågen går idag), utan från kommunerna längs Södertäljelinjen norrut. Nattpendlingen är den omvända. Här är ett exempel från Huddinge. Det finns inget stråk i Stockholm som har lika stort resande på natten. Jämför nu med utbudet!Trafikförvaltningen skrev:Stockholm stad och Huddinge kommun noterar att stora planer på bostadsutveckling nu sker i södra regionhalvan, men att huvuddelen av arbetsplatserna fortfarande är belägna på norra sidan – något som får konsekvenser både för resande och för transportbehov, likväl som för tillgängligheten till arbetsställen till arbete. Frågan om den regionala obalansen, och konsekvenser av denna, behöver adresseras ytterligare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Eftersom det är lättare att politiskt styra lokaliseringen av bostäder än av arbetsplatser blir då slutsatsen att det ska byggas mer i norr och mindre i söder! Eller revolution...twr skrev:Visst, den regionala obalansen är ett problem som vi alla känner till, och som är viktigt att motverka på olika sätt.Enceladus skrev:Saxat från RUFS 2050 (sidan 176):twr skrev:Varför just hela länet? Som Lars skriver finns det ändå en gräns för hur långa resor som är rimliga.
upplyser
Thomas K Ohlsson
Underskottet av arbetsplatser söder om stan beror ju till stor del på Arlanda och den dåliga trafiklösningen dit. Detta borde vara enklare att lösa än att sluta bygga bostäder i delar av en region som präglas av extrem bostadsbrist. Det är ju inte brist på människor som vill flytta till Huddinge eller Södertälje. Om eller när södra Stockholm går om norra Stockholm i befolkning så lär det moderatledda styret ryka. Vill du inte det?TKO skrev:Eftersom det är lättare att politiskt styra lokaliseringen av bostäder än av arbetsplatser blir då slutsatsen att det ska byggas mer i norr och mindre i söder! Eller revolution...
upplyser
Thomas K Ohlsson
(Bostadsbyggandet i Söderort har gjort det nästan omöjligt för Alliansen att få egen majoritet i Stockholms kommun. De tiotusentals planerade bostäderna i Flemingsberg kan innebära ett liknande skifte i Huddinge. Tamsons inställning till trängseln på pendeltåget och linje 791 går inte direkt hem där.)
Arlanda är väl en del av förklaringen, men knappast hela. Det började med att man byggde en stad söder om sundet/strömmen den skulle försvara, och därför byggde borgen i den norra änden av staden. Norra, särskilt nordöstra, Stockholm har varit "finare" ända sedan 1200-talet.Enceladus skrev:Underskottet av arbetsplatser söder om stan beror ju till stor del på Arlanda och den dåliga trafiklösningen dit. Detta borde vara enklare att lösa än att sluta bygga bostäder i delar av en region som präglas av extrem bostadsbrist. Det är ju inte brist på människor som vill flytta till Huddinge eller Södertälje. Om eller när södra Stockholm går om norra Stockholm i befolkning så lär det moderatledda styret ryka. Vill du inte det?TKO skrev:Eftersom det är lättare att politiskt styra lokaliseringen av bostäder än av arbetsplatser blir då slutsatsen att det ska byggas mer i norr och mindre i söder! Eller revolution...
upplyser
Thomas K Ohlsson
(Bostadsbyggandet i Söderort har gjort det nästan omöjligt för Alliansen att få egen majoritet i Stockholms kommun. De tiotusentals planerade bostäderna i Flemingsberg kan innebära ett liknande skifte i Huddinge. Tamsons inställning till trängseln på pendeltåget och linje 791 går inte direkt hem där.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Precis. Arlanda flygplats är en av Sveriges största arbetsplatser. På sikt planeras 50 000 anställda där.[/quote]Enceladus skrev: Sigtuna har mer in än ut, Sollentuna och Upplands Väsby har rätt stor utpendling även om skillnaden i Sollentuna mellan in/ut är mindre än i Väsby.
Nu får du lugna dig lite.
Följande kommuner i Stockholms län har nettoinpendling enligt SCB-länken högre upp i tråden:
1. Stockholm +175544
2. Solna +44774
3. Sigtuna +7315
4. Södertälje +6447
5. Danderyd +3679
Som du ser är Sigtuna på tredje plats men långt efter Stockholm och Solna i betydelse.
Man kan också jämföra med Uppsala län där samtliga kommuner har nettoutpendling, för pendling över Uppsalas länsgräns är nettot -21996. Så de flesta inpendlarna till Sigtuna kommer från omgivande kommuner i Stockholms och Uppsala län. Att ordna pendling med restid på väl över en timme från länets södra delar till Arlanda bör inte prioriteras.
Nu handlar förbindelserna till Arlanda inte enbart om arbetspendling, utan också om att skapa förutsättningar för lokalt näringsliv. Flera företag har flyttat till Solna eller Kista med motiveringen att ligga närmare "den internationella flygplatsen". I princip alla Södertörnskommuner värderar förbindelserna till Arlanda högt. På den punkten skulle landstinget kunna göra mycket mer, men prioriteringarna ligger annorstädes.Sio skrev:Nu får du lugna dig lite.
Följande kommuner i Stockholms län har nettoinpendling enligt SCB-länken högre upp i tråden:
1. Stockholm +175544
2. Solna +44774
3. Sigtuna +7315
4. Södertälje +6447
5. Danderyd +3679
Som du ser är Sigtuna på tredje plats men långt efter Stockholm och Solna i betydelse.
Man kan också jämföra med Uppsala län där samtliga kommuner har nettoutpendling, för pendling över Uppsalas länsgräns är nettot -21996. Så de flesta inpendlarna till Sigtuna kommer från omgivande kommuner i Stockholms och Uppsala län. Att ordna pendling med restid på väl över en timme från länets södra delar till Arlanda bör inte prioriteras.
De allra flesta företag har inget som helst objektivt intresse i en snabb förbindelse till Arlanda - även om dom gärna påstår det i enkäter som Handelskammaren/Arbetsgivarföreningen/Högerpartiet/Svenskt Flyg skickar ut. Stockholmsregionens mest exportberoende företag finns i Södertälje, åtminstone det ena går väldigt bra!
Detta är alltså politiskt dravel och inget att fästa sej vid.
Thomas K Ohlsson
som gjort en uppsjö företagslokaliseringsutredningar när jag var yrkesverksam
Detta är alltså politiskt dravel och inget att fästa sej vid.
Thomas K Ohlsson
som gjort en uppsjö företagslokaliseringsutredningar när jag var yrkesverksam
Även i denna fråga är jag och TKO överens. För lejonparten av företagen i Stockholmsregionen är Arlanda helt ointressant.TKO skrev:De allra flesta företag har inget som helst objektivt intresse i en snabb förbindelse till Arlanda
När det gäller folk som är anställda på Arlanda är det nog få som bor på södra sidan och även med snabbtåg lär det inte bli allt för många.
Hur förklarar ni då den regionala obalansen? Eftersom den har ökat under de senaste åren räcker det inte att hänvisa till 1200-talet. Dåliga tvärförbindelser är en förklaring, men tvärförbindelserna är ju inte speciellt mycket bättre norr om stan. När Kistagrenen och Barkarbytunnelbanan är färdiga så blir det en märkbar skillnad mellan länshalvorna, men det är inte förklaringen till dagens obalans! (I Sverigeförhandlingen ingår dessutom sydliga motsvarigheter till dessa.)
Det handlar väl om var det funnits exploaterbar mark? Områdena söder om Söder införlivades ju i Stockholms kommun/stad tidigt och bebyggdes tidigt (40- 50-talet) främst tätt med bostäder. Områdena norr om Vasastan tillhör Solna och Danderyds kommuner och dessa (framför allt Solna) har tills relativt nyligen varit glesare bebyggda, så från 80 talet och framåt har man kunna bygga mer arbetsplatser där. I Kista har ju även Stockholm kunna bygga ett rejält område med arbetsplatser.Enceladus skrev:Hur förklarar ni då den regionala obalansen? Eftersom den har ökat under de senaste åren räcker det inte att hänvisa till 1200-talet. Dåliga tvärförbindelser är en förklaring, men tvärförbindelserna är ju inte speciellt mycket bättre norr om stan. När Kistagrenen och Barkarbytunnelbanan är färdiga så blir det en märkbar skillnad mellan länshalvorna, men det är inte förklaringen till dagens obalans! (I Sverigeförhandlingen ingår dessutom sydliga motsvarigheter till dessa.)
Söder om Söder har man förtätat med mer kontorshus runt Liljeholmen och Gullmarsplan/Globen men till exempel Västberga har inte omdanats från industriområde till kontorshus på samma sätt som Vireberg/Solna business park. Nu vet jag inte om jag tycker det är något fel med det, den typen av verksamheter och arbetsplatser som finns i Västberga behövs också, men antalet anställda per hektar mark är ju mycket högre för kontor är för industri- och logistikverksamhet.