Harald skrev:Några nya varningsskyltar är nog billigare.
Ja, men också helt meningslöst när det gäller förare av "SL-bussar". En förare som huvudsakligen kör linjetrafik läser i praktiken knappast på några skyltar, man vet ju var man ska svänga och man "vet" att bussen kommer fram där. Jag lovar att om du sätter upp en balk över Valhallavägen en decimeter för lågt och skyltar den oklanderligt med sex vägmärken, så kommer ett gäng SL-bussar att köra in i den helt enkelt därför att föraren inte förväntar sig något hinder där. Jag brukar inte heller läsa så mycket skyltar när jag kör personbil i stan men min har bra vändradie, hög markfrigång och backväxel
Sen är det såklart knepigare när det blir omläggningar eller beställningskörning eller när man bara ska gena lite på en tomkörning men grundkonceptet kvarstår - inte läsa skyltar. Linjeutbildningen och trafikledningen är helt oumbärliga barriärer i stadsbusstrafiken, oavsett vad man tycker om att ha förarkompetens och följa trafikregler. Det här var väl nån förortsförare som kör åt en UE till Nobina, jag vet inte om det var beställning eller tomkörning men vad hen skulle på Mäster Samuelsgatan att göra får väl utredningen visa men fel blev det i alla fall