Bussbrand i centrala Stockholm

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Det kunde ju gått lite snabbare att få undan bussen kan jag tycka..
Ja, men sedan skulle spårvägens luftledning inspekteras innan den strömsattes också, enligt Svt/Stockholm.
SvT/Stockholm skrev:– Bussen går på samma gata som Tvärbanan, och man ska undersöka om strömkabeln har tagit skada av branden innan strömmen slås på, säger Göran Norman.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av TKO »

Slå på strömmen och se om det funkar tycker jag efter några glas Rioja...
'Strömkabel'!
(Och ja jag vet att man 'spänningsätter' - nåt kommer jag ihåg från elläran på gymnasiet.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Tillbaka till bussexplosionen. Det var tydligen flera brister bakom bussexplosionen enligt en oberoende utredning.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?
Bättre förare kanske?
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av Harald »

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?
Bättre förare kanske?
Några nya varningsskyltar är nog billigare.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av roggek »

Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?
Nä, men ett antal kubik betong så vi kan fylla igen Klaratunneln för gott... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Några nya varningsskyltar är nog billigare.
Ja, men också helt meningslöst när det gäller förare av "SL-bussar". En förare som huvudsakligen kör linjetrafik läser i praktiken knappast på några skyltar, man vet ju var man ska svänga och man "vet" att bussen kommer fram där. Jag lovar att om du sätter upp en balk över Valhallavägen en decimeter för lågt och skyltar den oklanderligt med sex vägmärken, så kommer ett gäng SL-bussar att köra in i den helt enkelt därför att föraren inte förväntar sig något hinder där. Jag brukar inte heller läsa så mycket skyltar när jag kör personbil i stan men min har bra vändradie, hög markfrigång och backväxel :-)

Sen är det såklart knepigare när det blir omläggningar eller beställningskörning eller när man bara ska gena lite på en tomkörning men grundkonceptet kvarstår - inte läsa skyltar. Linjeutbildningen och trafikledningen är helt oumbärliga barriärer i stadsbusstrafiken, oavsett vad man tycker om att ha förarkompetens och följa trafikregler. Det här var väl nån förortsförare som kör åt en UE till Nobina, jag vet inte om det var beställning eller tomkörning men vad hen skulle på Mäster Samuelsgatan att göra får väl utredningen visa men fel blev det i alla fall :cheesygrin:
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:
Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?
Bättre förare kanske?
Några nya varningsskyltar är nog billigare.
Om man inte ser dagens varningsskyltar, balkar och annat som finns på aktuell plats lär man nog inte se ett gäng nya skyltar.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av Harald »

Mitt inlägg var ironiskt menat. Vill man ha bättre förare kanske man får betala bättre.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Mitt inlägg var ironiskt menat. Vill man ha bättre förare kanske man får betala bättre.
Skulle dagens bussentreprenörer vara intresserade av att betala bättre?
Ja det var verkligen en ironisk kommentar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av Verspieder »

Harald skrev:Mitt inlägg var ironiskt menat. Vill man ha bättre förare kanske man får betala bättre.
De UE som vill ha betalt på normalnivå och har erfarna seriösa förare får inga SL-jobb. Så är det bara.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Några nya varningsskyltar är nog billigare.
Ja, men också helt meningslöst när det gäller förare av "SL-bussar". En förare som huvudsakligen kör linjetrafik läser i praktiken knappast på några skyltar, man vet ju var man ska svänga och man "vet" att bussen kommer fram där. Jag lovar att om du sätter upp en balk över Valhallavägen en decimeter för lågt och skyltar den oklanderligt med sex vägmärken, så kommer ett gäng SL-bussar att köra in i den helt enkelt därför att föraren inte förväntar sig något hinder där. Jag brukar inte heller läsa så mycket skyltar när jag kör personbil i stan men min har bra vändradie, hög markfrigång och backväxel :-)

Sen är det såklart knepigare när det blir omläggningar eller beställningskörning eller när man bara ska gena lite på en tomkörning men grundkonceptet kvarstår - inte läsa skyltar. Linjeutbildningen och trafikledningen är helt oumbärliga barriärer i stadsbusstrafiken, oavsett vad man tycker om att ha förarkompetens och följa trafikregler. Det här var väl nån förortsförare som kör åt en UE till Nobina, jag vet inte om det var beställning eller tomkörning men vad hen skulle på Mäster Samuelsgatan att göra får väl utredningen visa men fel blev det i alla fall :cheesygrin:

Kanske geofencing vore på sin plats?
Nu avser exemplet nedan buss 55 i Göteborg, men framtiden kan nog se till att inga bussar ens kommer i närheten av Klaratunneln...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... geofencing
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Kanske geofencing vore på sin plats?
Nu avser exemplet nedan buss 55 i Göteborg, men framtiden kan nog se till att inga bussar ens kommer i närheten av Klaratunneln...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... geofencing
Nått verkar va på gång: "Teknisk nödbroms ska hindra framtida bussolyckor i Klaratunneln".
Men hur och när verkar mer svävande. För i artikeln kan man läsa "I just Klaratunneln är gps-positioneringen än så länge inte så precis att geofencing går att använda för att varna bussförare och andra förare av för stora fordon."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

Inlägg av Odd »

Just den delen är inget problem. Med "assisterad död räkning", dvs tröghetsnavigering plus tachometerinformation så kan man få en felmarginal på 2% med fordonsmonterad utrustning. I kombination med satellitmottagning får man en precision som räcker för navigering i Stockholms tunnlar och parkeringsgarage med god marginal.

https://www.u-blox.com/sites/default/fi ... 760%29.pdf
Genius on call
Skriv svar