Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av RobertE »

Hej!

Jag undrar hur interiören såg ut på dom olika tunnelvagnar vid leverans?
Har designen förändrats under leverans åren inom samma vagntyp?

Det här är det jag vet själv:

C1 till C3: mörkgröna skinnsoffor, bersa väggar, grönt under fönsterna ner till golvet, vitt tak, bruna ledstänger, svart randigt gummigolv och bersa dörrar.

C4 till C7: mörkgröna skinnsoffor, bersa väggar, grönt under fönsterna ner till golvet, vitt tak, metall (omålade) ledstänger, svart randigt gummigolv, bersa dörrar, glasrutor uppe på sätena vid dörrarna.
C8 och C9: bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, blå ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.

C12 och C13? bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, brunna ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.

C14?

C15?

Och några detaljer på C12:s exteriör som jag undrar över:
Till vilken C12:a levererades vagnarna med den "svartvita SL loggan" (som ersattes 1977) vid dörrarna?
Och vilken var den fösta vagnen som hade SL logga på fronten? eller var C13 först.


När blå målades C7 vagnarna?
När påbörjades blå målningen av C13? (årtal räcker) Jag vet vilka vagnar som blå målades under 1999, 2000 och en under 2001. Men inte under 1998.
När blå målades C15 vagnarna? Jag vet att dom två sista blå målades under 2000.


Här är en enkel skiss, som jag gjorde för ett tag sedan på olika interiörer. Den överensstämmer inte exakt.
Bilagor
Tunnelvagn intriör.png
Tunnelvagn intriör.png (5.97 KiB) Visad 3338 gånger
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av daniel_s »

Skinnsoffor? Njaaaa.... :wink:

C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Ute och åker »

RobertE skrev:Hej!

Jag undrar hur interiören såg ut på dom olika tunnelvagnar vid leverans?
Har designen förändrats under leverans åren inom samma vagntyp?

Det här är det jag vet själv:

C1 till C3: mörkgröna skinnsoffor, bersa väggar, grönt under fönsterna ner till golvet, vitt tak, bruna ledstänger, svart randigt gummigolv och bersa dörrar.
Jag har hört om ytterligare några små detaljer (har inte sett det själv), som är av intresse eller måhända ointressanta. ;) Rullgardiner invändigt för att kunna mörklägga tågen i händelse av krigstid (man tänkte så på 1950-talet), i "salongen" lätt åtkomliga brandsläckare och stegar för utrymning (som man slutade med där, då sådana kastades ut genom fönstren glada helgkvällar). Och en spännande uppgift som jag bara har hört från en enda (möjligen tveksam) källa. Sofforna var högre på de första vagnarna (man var kanske inte så vetenskaplig då höjden bestämdes), men sänktes då folk klagade över att de satt för obekvämt. Men ta inte någon av uppgifterna för givna, utan de behöver bekräftas/dementeras från någon som kanske var med då det begav sig. ;)

Om C1 och C2 har jag hört av "vise män" att då de gick som mellanvagnar vred man dörrarna till förarhytten 90º så man fick extra sittplats (fällstolar) och ståplats på högra halvan av förarhytten, men att man slutade med det, då det busades och slängdes skräp där, då det var lite utanför allmänhetens insyn med väggen emellan. Även detta behöver förstås bekräftas eller dementeras... :)

PS. I vagnhallen läser jag: "2001 utrustad med takströmavtagare 1949-1950. 2001-2003 ombyggda till C2 1956-1966."
Jan Långström
Inlägg: 58
Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Jan Långström »

Ute och åker skrev: Om C1 och C2 har jag hört av "vise män" att då de gick som mellanvagnar vred man dörrarna till förarhytten 90º så man fick extra sittplats (fällstolar) och ståplats på högra halvan av förarhytten, men att man slutade med det, då det busades och slängdes skräp där, då det var lite utanför allmänhetens insyn med väggen emellan. Även detta behöver förstås bekräftas eller dementeras... :)
Jo, jag har åkt många gånger så när det var tillåtet.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Persson »

RobertE skrev:C12 och C13? bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, brunna ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.

C14?

C15?

Och några detaljer på C12:s exteriör som jag undrar över:
Till vilken C12:a levererades vagnarna med den "svartvita SL loggan" (som ersattes 1977) vid dörrarna?
Och vilken var den fösta vagnen som hade SL logga på fronten? eller var C13 först.
Visst levererades C12–C15 med gråbeiga golvmattor av ”sandpapperstyp” som fortfarande finns i C14/C15, inte med svart räfflad gummimatta? C14 och C15 hade också orange väggpanel invändigt från början, vilken byttes ut under 2000-talet.

SL-logga i fronten ingick ju i det blå färgschema som C8 och C9 levererades i, men frågan gällde kanske gröna vagnar?
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av RobertE »

Persson skrev:
RobertE skrev:C12 och C13? bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, brunna ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.

C14?

C15?

Och några detaljer på C12:s exteriör som jag undrar över:
Till vilken C12:a levererades vagnarna med den "svartvita SL loggan" (som ersattes 1977) vid dörrarna?
Och vilken var den fösta vagnen som hade SL logga på fronten? eller var C13 först.
Visst levererades C12–C15 med gråbeiga golvmattor av ”sandpapperstyp” som fortfarande finns i C14/C15, inte med svart räfflad gummimatta? C14 och C15 hade också orange väggpanel invändigt från början, vilken byttes ut under 2000-talet.

SL-logga i fronten ingick ju i det blå färgschema som C8 och C9 levererades i, men frågan gällde kanske gröna vagnar?
Tack! Nu vet jag viket typ av golv C12-C15 hade vid leverans.

Det stämmer. Det är dom gröna vagnarna. Vilken som var först med logo på fronten.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av daniel_s »

Persson skrev:C14 och C15 hade också orange väggpanel invändigt från början, vilken byttes ut under 2000-talet.
Inte "också"! C14 och C15 hade orange, medan C8-C13 hade en brunare färg, ofta benämnd "lejongul"; denna färg finns fortfarande kvar på målade ytor invändigt på Saltsjöbanan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa.... :wink:

C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?
De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa.... :wink:

C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?
De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.
Det var som tusan! Tur att man slutade med det innan samtliga skinndjur utrotats!
Jan Långström
Inlägg: 58
Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Jan Långström »

Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa.... :wink:

C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?
De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.
Det var som f-n. Jag som hela mitt liv trott att det var galon.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av TKO »

Jan Långström skrev:
Hechtwagen skrev:
daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa.... :wink:

C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?
De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.
Det var som f-n. Jag som hela mitt liv trott att det var galon.
Var det inte den då populära produkten "Konstläder"?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Hechtwagen »

C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?[/quote]

De 200 första tunnelvagnarna levererades med

De tvåhundra första tunnelvanarna, 2001-2200 levererades med skinnklädda soffor, sannolikt så kallat spaltläder, och hade resårer, alltså skruvfjädrar, istället för skummgummi.

Fast 200 stämmet nog inte, sannolikt levererades en provvagn med konstläderdynor så det var nog bara 199 vagnar.
Senast redigerad av Hechtwagen den tisdag 27 augusti 2019 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Ute och åker »

Hechtwagen skrev:De tvåhundra första tunnelvanarna, 2001-2200 levererades med skinnklädda soffor, sannolikt så kallat spaltläder, och hade resårer, alltså skruvfjädrar, istället för skummgummi.

Fast 200 stämmet nog inte, sannolikt levererades en provvagn med konstläderdynor så det var nog bara 199 vagnar.
Antalet kan jag inte säga något om, men skinnklädsel och resårdynor på de första vagnarna stämmer. Men skumgummidynor kom i alla fall ganska snart, överklädda med vävburen plast.

När det gäller inredningen så var det flera inredningsdetaljer som ändrades efter de 200 första vagnarna, men de är nog för små för att bry sig om här. :)
Klausnik
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 03 april 2006 17:44
Ort: Stockholmare i Guldheden

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av Klausnik »

Men kommer någon ihåg de (få?) C1,C2:orna som hade vinröda dörrar inne i vagnen och i övrigt var beiga med brun färgsättning? I trafik i början av 80-talet med original belysning i taket samt original högtalare.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av stockholm79 »

Klausnik skrev:Men kommer någon ihåg de (få?) C1,C2:orna som hade vinröda dörrar inne i vagnen och i övrigt var beiga med brun färgsättning? I trafik i början av 80-talet med original belysning i taket samt original högtalare.
Det låter intressant, är det nån som har bilder?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av RobertE »

Dom här har jag ritat. :D
C1,C2_ursp 50-70.png
C1,C2_ursp 50-70.png (2.34 KiB) Visad 2861 gånger
C3_ursp 56-70.png
C3_ursp 56-70.png (2.24 KiB) Visad 2861 gånger
C4_ursp 2451-2475 60-91.png
C4_ursp 2451-2475 60-91.png (2.51 KiB) Visad 2861 gånger
C6_ursp 70-85.png
C6_ursp 70-85.png (2.49 KiB) Visad 2861 gånger
C6_ursp 74-85.png
C6_ursp 74-85.png (3.32 KiB) Visad 2861 gånger
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av RobertE »

C7_ursp 72-85.png
C7_ursp 72-85.png (3.35 KiB) Visad 2859 gånger
C8,C9_ursp 75-95.png
C8,C9_ursp 75-95.png (3.51 KiB) Visad 2859 gånger
C12_ursp 77-82.png
C12_ursp 77-82.png (2.47 KiB) Visad 2859 gånger
C13_ursp 82-03.png
C13_ursp 82-03.png (2.53 KiB) Visad 2859 gånger
C14,C15_ursp 85-00.png
C14,C15_ursp 85-00.png (3.4 KiB) Visad 2859 gånger
Senast redigerad av RobertE den fredag 30 augusti 2019 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av RobertE »

C14_ursp 86-98 blå.png
C14_ursp 86-98 blå.png (3.42 KiB) Visad 2859 gånger
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av TKO »

Bra jobbat!

tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
RobertE
Inlägg: 70
Blev medlem: lördag 07 juni 2014 21:54

Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.

Inlägg av RobertE »

Är det nån som vet när man blå målade C7 och C15?
Skriv svar