Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hej!
Jag undrar hur interiören såg ut på dom olika tunnelvagnar vid leverans?
Har designen förändrats under leverans åren inom samma vagntyp?
Det här är det jag vet själv:
C1 till C3: mörkgröna skinnsoffor, bersa väggar, grönt under fönsterna ner till golvet, vitt tak, bruna ledstänger, svart randigt gummigolv och bersa dörrar.
C4 till C7: mörkgröna skinnsoffor, bersa väggar, grönt under fönsterna ner till golvet, vitt tak, metall (omålade) ledstänger, svart randigt gummigolv, bersa dörrar, glasrutor uppe på sätena vid dörrarna.
C8 och C9: bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, blå ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.
C12 och C13? bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, brunna ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.
C14?
C15?
Och några detaljer på C12:s exteriör som jag undrar över:
Till vilken C12:a levererades vagnarna med den "svartvita SL loggan" (som ersattes 1977) vid dörrarna?
Och vilken var den fösta vagnen som hade SL logga på fronten? eller var C13 först.
När blå målades C7 vagnarna?
När påbörjades blå målningen av C13? (årtal räcker) Jag vet vilka vagnar som blå målades under 1999, 2000 och en under 2001. Men inte under 1998.
När blå målades C15 vagnarna? Jag vet att dom två sista blå målades under 2000.
Här är en enkel skiss, som jag gjorde för ett tag sedan på olika interiörer. Den överensstämmer inte exakt.
C1 till C3: mörkgröna skinnsoffor, bersa väggar, grönt under fönsterna ner till golvet, vitt tak, bruna ledstänger, svart randigt gummigolv och bersa dörrar.
C4 till C7: mörkgröna skinnsoffor, bersa väggar, grönt under fönsterna ner till golvet, vitt tak, metall (omålade) ledstänger, svart randigt gummigolv, bersa dörrar, glasrutor uppe på sätena vid dörrarna.
C8 och C9: bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, blå ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.
C12 och C13? bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, brunna ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.
C14?
C15?
Till vilken C12:a levererades vagnarna med den "svartvita SL loggan" (som ersattes 1977) vid dörrarna?
Och vilken var den fösta vagnen som hade SL logga på fronten? eller var C13 först.
När blå målades C7 vagnarna?
När påbörjades blå målningen av C13? (årtal räcker) Jag vet vilka vagnar som blå målades under 1999, 2000 och en under 2001. Men inte under 1998.
När blå målades C15 vagnarna? Jag vet att dom två sista blå målades under 2000.
Här är en enkel skiss, som jag gjorde för ett tag sedan på olika interiörer. Den överensstämmer inte exakt.
- Bilagor
-
- Tunnelvagn intriör.png (5.97 KiB) Visad 3337 gånger
Re: Tunnelvagnar interiör, och exteriör färgsättning.
Skinnsoffor? Njaaaa....
C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?

C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?
-
Jag har hört om ytterligare några små detaljer (har inte sett det själv), som är av intresse eller måhända ointressanta.RobertE skrev:Hej!

Om C1 och C2 har jag hört av "vise män" att då de gick som mellanvagnar vred man dörrarna till förarhytten 90º så man fick extra sittplats (fällstolar) och ståplats på högra halvan av förarhytten, men att man slutade med det, då det busades och slängdes skräp där, då det var lite utanför allmänhetens insyn med väggen emellan. Även detta behöver förstås bekräftas eller dementeras...

PS. I vagnhallen läser jag: "2001 utrustad med takströmavtagare 1949-1950. 2001-2003 ombyggda till C2 1956-1966."
-
Jo, jag har åkt många gånger så när det var tillåtet.Ute och åker skrev: Om C1 och C2 har jag hört av "vise män" att då de gick som mellanvagnar vred man dörrarna till förarhytten 90º så man fick extra sittplats (fällstolar) och ståplats på högra halvan av förarhytten, men att man slutade med det, då det busades och slängdes skräp där, då det var lite utanför allmänhetens insyn med väggen emellan. Även detta behöver förstås bekräftas eller dementeras...![]()
Visst levererades C12–C15 med gråbeiga golvmattor av ”sandpapperstyp” som fortfarande finns i C14/C15, inte med svart räfflad gummimatta? C14 och C15 hade också orange väggpanel invändigt från början, vilken byttes ut under 2000-talet.RobertE skrev:C12 och C13? bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, brunna ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.
C14?
C15?
SL-logga i fronten ingick ju i det blå färgschema som C8 och C9 levererades i, men frågan gällde kanske gröna vagnar?
Tack! Nu vet jag viket typ av golv C12-C15 hade vid leverans.Persson skrev:Visst levererades C12–C15 med gråbeiga golvmattor av ”sandpapperstyp” som fortfarande finns i C14/C15, inte med svart räfflad gummimatta? C14 och C15 hade också orange väggpanel invändigt från början, vilken byttes ut under 2000-talet.RobertE skrev:C12 och C13? bruna skinnsoffor (ryggstöden av sittplättyp), orangea väggar, vitt tak, brunna ledstänger, svart randigt gummigolv och bruna dörrar.
C14?
C15?
SL-logga i fronten ingick ju i det blå färgschema som C8 och C9 levererades i, men frågan gällde kanske gröna vagnar?
Det stämmer. Det är dom gröna vagnarna. Vilken som var först med logo på fronten.
Inte "också"! C14 och C15 hade orange, medan C8-C13 hade en brunare färg, ofta benämnd "lejongul"; denna färg finns fortfarande kvar på målade ytor invändigt på Saltsjöbanan.Persson skrev:C14 och C15 hade också orange väggpanel invändigt från början, vilken byttes ut under 2000-talet.
- Hechtwagen
De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa....![]()
Det var som tusan! Tur att man slutade med det innan samtliga skinndjur utrotats!Hechtwagen skrev:De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa....![]()
-
Det var som f-n. Jag som hela mitt liv trott att det var galon.Hechtwagen skrev:De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa....![]()
Var det inte den då populära produkten "Konstläder"?Jan Långström skrev:Det var som f-n. Jag som hela mitt liv trott att det var galon.Hechtwagen skrev:De 200 första tunnelvagnarna levererades med skinnsoffor.daniel_s skrev:Skinnsoffor? Njaaaa....![]()
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
C15, C14 och C14z hade orange inredning (klarare färg än C8-13) med bruna dörrar och ledstänger. Några vagnar (tror det var 1392-93 och 1398-99) hade någon annan färg, typ babyblå?!?[/quote]
De 200 första tunnelvagnarna levererades med
De tvåhundra första tunnelvanarna, 2001-2200 levererades med skinnklädda soffor, sannolikt så kallat spaltläder, och hade resårer, alltså skruvfjädrar, istället för skummgummi.
Fast 200 stämmet nog inte, sannolikt levererades en provvagn med konstläderdynor så det var nog bara 199 vagnar.
De 200 första tunnelvagnarna levererades med
De tvåhundra första tunnelvanarna, 2001-2200 levererades med skinnklädda soffor, sannolikt så kallat spaltläder, och hade resårer, alltså skruvfjädrar, istället för skummgummi.
Fast 200 stämmet nog inte, sannolikt levererades en provvagn med konstläderdynor så det var nog bara 199 vagnar.
Senast redigerad av Hechtwagen den tisdag 27 augusti 2019 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
-
Antalet kan jag inte säga något om, men skinnklädsel och resårdynor på de första vagnarna stämmer. Men skumgummidynor kom i alla fall ganska snart, överklädda med vävburen plast.Hechtwagen skrev:De tvåhundra första tunnelvanarna, 2001-2200 levererades med skinnklädda soffor, sannolikt så kallat spaltläder, och hade resårer, alltså skruvfjädrar, istället för skummgummi.
När det gäller inredningen så var det flera inredningsdetaljer som ändrades efter de 200 första vagnarna, men de är nog för små för att bry sig om här.

Men kommer någon ihåg de (få?) C1,C2:orna som hade vinröda dörrar inne i vagnen och i övrigt var beiga med brun färgsättning? I trafik i början av 80-talet med original belysning i taket samt original högtalare.
- stockholm79
Det låter intressant, är det nån som har bilder?Klausnik skrev:Men kommer någon ihåg de (få?) C1,C2:orna som hade vinröda dörrar inne i vagnen och i övrigt var beiga med brun färgsättning? I trafik i början av 80-talet med original belysning i taket samt original högtalare.
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Dom här har jag ritat.

Senast redigerad av RobertE den fredag 30 augusti 2019 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Bra jobbat!
tycker
Thomas K Ohlsson
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Är det nån som vet när man blå målade C7 och C15?