Jag vet inte om jag är en av dem som frågan riktar sig till, men jag förespråkar inte tunnelbana till Lidingö. Däremot kan det vara rimligt att utformningen i Ropsten tar viss hänsyn till en eventuell förlängning, som kan komma i framtiden./jes skrev:Alla som förespråkar tunnelbana till Lidingö centrum, som inte är mycket till centrum, kan ni berätta var bussterminalen ska ligga? Eller ska det vara parallellgående trafik med buss och tunnelbana Ropsten-Lidingö centrum? Eller varför inte Lidingöbanan också via Lidingö centrum så att man kan välja fritt mellan buss, tunnelbana och spårvagn? Varför ska det byggas bussterminal i Slussen när tunnelbanan byggs ut till Nacka? Idag kan vi läsa om att terminalen blir 727 miljoner kronor dyrare än budgeterat.
Om förlängningen sker, blir det rimligen i samband med en omfattande ombyggnad och förtätning av Lidingö centrum. Det kan bebtyda rivningar av hus, flyttade gator mm. En bussterminal får passas in i strukturen i samband med det.
Om förlängningen sker finns det tre principval för spårväg:
* Behåll bytet i Ropsten. I så fall kanske även bussterminalen bör ligga kvar i Ropsten? (och då blir det kanske svårt att motivera en förlängning av tunnelbanan).
* Dra om Lidingöbanan via Lidingö centrum (och behåll sträckningen till Ropsten och T-Centralen). Ger som du skriver möjlighet till en bra samlad bytespunkt i Lidingö centrum. Men innebär en större investering.
* Gör Lidingöbanan till en ren matarbana (Lidingö centrum - Gåshaga brygga). Bron som ska byggas under de kommande åren blir då en meningslös investering, och detta är inget jag skulle vilja rekommendera.
Om förlängningen sker finns det tre principval för Lidingöbussarnas terminal:
* Behåll bytet i Ropsten. Enklast, och når även spårvägen. Men kan göra det svårt att motivera en förlängning av tunnelbanan.
* Ny bussterminal i Lidingö centrum. Kräver utrymme, som du påpekar.
* Bygg upp Norra Lidingöbanan till Rudboda för att minimera behovet av bussterminal. De busslinjer som fortfarande behövs på Lidingö kan i hög grad göras genomgående. De busshållplatser som behövs i Lidingö centrum kan sannolikt lösas i gatumiljö snarare än i en stor bussterminal.