Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
Jag säger bara: Amsterdam, Stationsplein, två stora vändslingor och såvitt jag kan se 4 + 4 hållplatslägen direkt utanför centralstationen. Men Nederländerna är ju vana vid att göra snåla lösningar eftersom det är hård konkurrens om utrymmet och stationen ligger ju i kanten av stadskärnan. Amsterdam har ju också spårvagn på gågator och sträckor med enkelspårsdrift mellan hållplatserna eftersom gatan är för smal för två spår, lösningar som knappast är gångbara i Sverige.
/Kurt
/Kurt
Re: Spårväg City
Drottninggatan i Norrköping har väl ungefär det samma?KurtL skrev:Amsterdam har ju också spårvagn på gågator och sträckor med enkelspårsdrift mellan hållplatserna eftersom gatan är för smal för två spår, lösningar som knappast är gångbara i Sverige.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- mamma Ulla
- Inlägg: 223
- Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
- Ort: Åmotfors
Re: Spårväg City
Linje 6 vid Sofia.Thomas Lange skrev:Det löses lämpligen med att man rundar ett kvarter. På köpet kan man få ett extra attraktivt hållplatsläge längs slingan.BSB101 skrev:Detta med vändslingor i centrala delar av städer, hur fungerar det i praktiken? Av utrymmesskäl måste dessa, gissar jag, oftast dela utrymme med annan trafik. Att ett fordon har ställt sig på spåren för exempelvis ur- och pålastning känns som något som skulle hända lite dåd och då.
I Sthlm känner vi exempel från Fridhemsplan och Tegelbacken/Rödbodtorget. Och hur var det med linje 4 och Gotlandsgatan?
We Are Really Worried About You
Re: Spårväg City
Bra med lite realism i spekulationerna! Och innan cityspårvägen förlängs i väster är det kanske bättre att fokusera på den redan planerade linjen mot Ropsten?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
(Jag är dock inte säker på att det måste till en ny Klarabergsviadukt för att klara av spårvagnstrafik. Visst det har gjorts en 'utredning' men den var i mitt tycke väl summarisk och innehöll rena faktafel. Det har diskuterats tidigare här... hinner inte leta just nu!)
med realistiska (och reformistiska) hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
AB SS har ju med emfas föreslagit denna linjeförlängning - jag har svårt att tro att man inte har koll på de tekniska begränsningara. Och skulle det vara svårt att få in dubbelspår i kringelikrokarna - vilket jag tror - finns andra lösningar. Minns hur 47an körde - 'tänk buss, kör spårvagn' är en slogan som jag osökt kommer att tänka på...twr skrev:Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Karsten
- Inlägg: 1481
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: Spårväg City
Jag skulle nog rösta på linje 6 om man vill knyta ihop systemen och samtidigt få en rejäl trafikuppgift. Centralen - Solna har ju redan både pendeltåg och tunnelbana, tänker jag.Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det.....TKO skrev:AB SS har ju med emfas föreslagit denna linjeförlängning - jag har svårt att tro att man inte har koll på de tekniska begränsningara. Och skulle det vara svårt att få in dubbelspår i kringelikrokarna - vilket jag tror - finns andra lösningar. Minns hur 47an körde - 'tänk buss, kör spårvagn' är en slogan som jag osökt kommer att tänka på...twr skrev:Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
/TKO

Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.
Poängen är att få bort en linje från vändspåren.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Håller med. Vi kan ju ta Lidingöbron som exempel. Först helt utdömd, sedan visade det sig att bron inte alls var så dålig att man måste stänga omedelbart.TKO skrev:Bra med lite realism i spekulationerna! Och innan cityspårvägen förlängs i väster är det kanske bättre att fokusera på den redan planerade linjen mot Ropsten?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
(Jag är dock inte säker på att det måste till en ny Klarabergsviadukt för att klara av spårvagnstrafik. Visst det har gjorts en 'utredning' men den var i mitt tycke väl summarisk och innehöll rena faktafel. Det har diskuterats tidigare här... hinner inte leta just nu!)
med realistiska (och reformistiska) hälsningar
Thomas K Ohlsson
Det är väl som vanligt - utredningens beställares åsikt blir väl det resultat som man kommer fram till.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårväg City
Går det att köra buss så går det jättebra att köra spårvagn!twr skrev:Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
Bussen behöver stora svepytor som inte spårvagnen behöver. Det är spårvägens styrka, att man vet exakt hur alla vagnar kommer att gå.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårväg City
Nu förenklar du väldigt mycket. Detta med svepet är ju välkänt, och det har du helt rätt i. Men skillnaden i möjliga radier kan du inte förneka. Vissa spårvagnar klarar snäva radier, alla gör det inte. SL:s riktlinjer anger (lite förenklat) 15 meter ytterradie för bussar (dvs mindre radie om man mäter i mitten av köfältet), medan riktlinjer för spårväg har 25 meter som minsta radie.Per Lind skrev:Går det att köra buss så går det jättebra att köra spårvagn!twr skrev:Är det någon som har studerat spårgeometrin för sträckan du beskriver? Tre 90-graderssvängar i tät följd, på gator som inte är alltför breda. Det går kanske med tillräckligt snäva radier, men frågan är då om det ställer specifika krav på fordonsflottan för hela systemet (inklusive Lidingöbanan)?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
Bussen behöver stora svepytor som inte spårvagnen behöver. Det är spårvägens styrka, att man vet exakt hur alla vagnar kommer att gå.
-Per
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Tack för svar!Stefan Widén skrev:
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det.....![]()
Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.
Poängen är att få bort en linje från vändspåren.
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
twr skrev:Tack för svar!Stefan Widén skrev:
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det.....![]()
Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.
Poängen är att få bort en linje från vändspåren.
Stefan
25 m är ju riktlinjen mycket riktigt, men ibland kan man tvingas ta till snävare radier om det inte finns en annan lösning.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!Per Lind skrev:Håller med. Vi kan ju ta Lidingöbron som exempel. Först helt utdömd, sedan visade det sig att bron inte alls var så dålig att man måste stänga omedelbart.TKO skrev:Bra med lite realism i spekulationerna! Och innan cityspårvägen förlängs i väster är det kanske bättre att fokusera på den redan planerade linjen mot Ropsten?Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
(Jag är dock inte säker på att det måste till en ny Klarabergsviadukt för att klara av spårvagnstrafik. Visst det har gjorts en 'utredning' men den var i mitt tycke väl summarisk och innehöll rena faktafel. Det har diskuterats tidigare här... hinner inte leta just nu!)
med realistiska (och reformistiska) hälsningar
Thomas K Ohlsson
Det är väl som vanligt - utredningens beställares åsikt blir väl det resultat som man kommer fram till.
-Per
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Vilka drabbas då?TKO skrev: Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg City
Absolut, visst kan det vara motiverat ibland.Stefan Widén skrev:twr skrev:Tack för svar!Stefan Widén skrev:
A35 klarar 17 m....Mycket kruvsmörjning blir det.....![]()
Nej det har inte räknats på det och visst är det utmaningar. Kanske kan man ta ena spåret via Klara Västra..... som 47 gick.
Poängen är att få bort en linje från vändspåren.
Stefan
25 m är ju riktlinjen mycket riktigt, men ibland kan man tvingas ta till snävare radier om det inte finns en annan lösning.
/Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Det är väl främst Lidingöborna som får betala för den nya bron?LÅ1 skrev:Vilka drabbas då?TKO skrev: Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!
(Jag vet egentligen inte men nåt annat vore ju orimligt...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Ja, eller så bygger man spårväg Från Nybroplan i Birger Jarlsgatan-Odengatan till Odenplan och vidare mot Solna.Stefan Widén skrev:Härligt med trådar som spretar ut.... och där ämnen återkommer igen i samma tråd.
Alltså när det gäller vändmöjligheter vid Tce så, för de som hängt med, står det klart att skall man över Klarabergsviadukten måste man bygga nya broar. Detta var uppgifter som kom fram när man tittade på "Kungsholmslinjen".
Självklart kan man bygga nya broar men det är inte det enklaste stället att göra det på. MAO lagt spår ligger!
Enda vägen vidare är att gå ner Klara N och Mäster S gatan ner till Vasagatan. Sen därifrån kan man med kreativa lösningar finna slutmål. Min personliga favorit är Solna Centrum och koppling till L22. Det är förmodligen det billigaste sättet att knyta ihop systemen.
Stefan
På köpet får vi kanske en ny linje 15 via Haga Norra?
Alla spårvägar bär inte till "T-silen"! (Öknamn för TCe)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Spårväg City
Och på Lidingö är ingen fattiga menar du? Så alla som jobbar i låglöneyrken på ön, och som samtidigt saknar förmögenhet, pendlar in från annat håll?TKO skrev:Det är väl främst Lidingöborna som får betala för den nya bron?LÅ1 skrev:Vilka drabbas då?TKO skrev: Nu är kanske inte Lidingöbron ett så bra exempel att dra fram - den finten går nog ingen på igen... Men det drabbade ju ingen fattig så jag är inte SÅ upprörd!
(Jag vet egentligen inte men nåt annat vore ju orimligt...)
/TKO
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling