Extra tåg mot Mörby?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Traesk

Extra tåg mot Mörby?

Inlägg av Traesk »

Jag råkade av en slump lägga märke till nåt lite udda i tidtabellen för röda linjen mot Mörby i rusningen. Det ser ut som man enligt tabellen klämmer in 3 tåg mot Mörby mellan två efterföljande Ropstentåg, i två luckor precis innan kl 10. Är det så att man varit lite smart och sett till att få till detta p g a att det antagligen är extra trångt med alla som börjar med föreläsningar på KTH och/eller universitetet vid 10? Ibland blir man positivt överraskad! Hur länge har det varit så här?

Sen förstår jag inte varför upplägget skiljer sig på fredagar...
daniel_s

Re: Extra tåg mot Mörby?

Inlägg av daniel_s »

Antar att du syftar på de två tågen som går till Tekniska högskolan 9.46 resp 10.03 (9.53 på fredagar). De är nog ”ingångare” som man har förlängt lite, gissningsvis kunde man göra på detta sätt med låg produktionskostnad. Åtminstone den första gör nog iofs en viss nytta då det brukar vara lite extra resande pga universitetens schema som du säger. Däremot ser jag ingen sådan poäng med tåget som kommer fram strax efter kl 10, det skulle väl vara om akademisk kvart gäller vid KTH... men jag ser det hela mest som att göra en dygd av nödvändigheten.
SW_

Inlägg av SW_ »

Under T18 hade man en avgång till Tekniska högskolan. Under T19 har det utökats till två avgångar. Eftersom antalet avgångar har utökats kan man anta att de gjorde nytta. Akademisk kvart gäller vid KTH varför en ankomst kl. 10:03 borde vara optimalt för de som inte ska längst bort på campusområdet.
TKO

Inlägg av TKO »

När jag gick på A-sektionen (som då låg på Östermalmsgatan i Stockholms vackraste byggnad) gick det att i nödfall klara sträckan från föreläsningssalen till tunnelbanans plattform på under 5 minuter. Avståndet till den nya byggnaden är väl ännu mindre...

(La man sen på en rem i tunneln mellan T-centralen och centralen hann man med pendeln som gick nitton över om föreläsningen slutade nollnoll!)

ännu ett inslag i serien
"Värdelös vetande"

från Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar